Gå til innhold

Forskjøvet arbeidstid, hjelp... 😳

boblevann

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en fast stilling på 20% i kommunen. Det tilsvarer tredje hver helg, fast i turnus. Vet reglene er annerledes for vikarer, men jeg har altså FAST stilling. 

Nå i helgen ble nattevakten syk, og jeg ble spurt om å gå natt til søndag. Slapp derfor lørdagsvakten og søndagsvakten, men gikk natt til søndag i stede. Dette ble jeg spurt om kl 11 lørdag (altså meget kort varsel). Leder skrev dette opp som forskjøvet arbeidstid. 

Lurer på lønnen rundt dette. Kan noen forklare? Har funnet div skriv rundt om kring om det - noen sier det er +50% og andre sier +100%. Noen som vet? Jeg går vel ikke i minus på dette, selv om jeg gikk glipp av 2 dagvakter mot 1 nattevakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke innen helse, men går turnus. Hos oss får du 50% for de timene som overlapper og 100% for resten, om jeg ikke husker feil. All nattjeneste skal være 100%. Mulig det er annerledes hos dere, men dette skal det stå om i særavtalen deres. Uansett kan du høre med de på lønn. 

Anonymkode: 8afce...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ikke innen helse, men går turnus. Hos oss får du 50% for de timene som overlapper og 100% for resten, om jeg ikke husker feil. All nattjeneste skal være 100%. Mulig det er annerledes hos dere, men dette skal det stå om i særavtalen deres. Uansett kan du høre med de på lønn. 

Anonymkode: 8afce...d18

Takk for svar! Regner med dette gjelder hos oss også. Så, hvis ingen timer overlapper, får jeg 100% tillegg for forskjøvet arbeidstid OG 100% tillegg for nattarbeid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du taper på det. Du får nok for nattevakten + forskyvningstillegg på 50 %

Anonymkode: 2e826...15d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, boblevann skrev:

Takk for svar! Regner med dette gjelder hos oss også. Så, hvis ingen timer overlapper, får jeg 100% tillegg for forskjøvet arbeidstid OG 100% tillegg for nattarbeid? 

Nattarbeid er ikke 100 %, kun et kronetillegg. 

Anonymkode: 344a3...a1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du taper på det. Du får nok for nattevakten + forskyvningstillegg på 50 %

Anonymkode: 2e826...15d

Men jeg fikk jo bare 9 timers varsel på forskjøvet vakt - er det ikke 100% da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, boblevann skrev:

Men jeg fikk jo bare 9 timers varsel på forskjøvet vakt - er det ikke 100% da?

Du kan dessverre ikke forvente å få nesten like mye tillegg som på en rød dag feks. Synes absolutt +50% i tillegg er bra. Du kunne jo ha valgt å ikke ta den nattevakten og heller gått lørdag og søndag.

Anonymkode: 8e999...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dessverre ikke forvente å få nesten like mye tillegg som på en rød dag feks. Synes absolutt +50% i tillegg er bra. Du kunne jo ha valgt å ikke ta den nattevakten og heller gått lørdag og søndag.

Anonymkode: 8e999...a18

Nei det kunne jeg egentlig ikke.. Fikk beskjed om at jeg var siste alternativ og de ikke visste hva de skulle gjøre - følte ikke jeg fikk noe valg. Er ikke sykepleier, men vil nesten tro at bestemmelsene er de samme? Dette står på NSF sine nettsider: 

Tillegg for forskjøvet arbeidstid er ikke overtidsgodtgjøring, men prosentvis tillegg til ordinær timelønn. Det betales et tillegg på 50 prosent av timelønnen for den tiden som faller utenfor den avtalte arbeidstiden. Varsel om forskjøvet arbeidstid skal så vidt mulig gis minimum tre dager i forveien, men aldri mindre enn en dag i forkant. Dersom varsel gis etter kl. 12 dagen før forskyvningen, skal det godtgjøres som for overtid.

Jeg fikk jo ikke beskjed innen kl. 12 dagen før - langt i fra.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...