AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Hei! Jeg trenger litt tips/råd til hva jeg burde gjøre. Jeg er snart 21 år og går på folkehøgskole, og jeg kommer til å sitte igjen med et studielån etter året er slutt. Jeg får tildelt ekstra stipend i fra Lånekassen, som er penger som ikke skal betales tilbake. Summen er vel på rundt 30 000 kr akkurat nå, og de ligger på sparekontoen. Disse pengene ønsker jeg å bruke til å spare i en BSU konto etterhvert, men mine foreldre mener at jeg burde begynne å nedbetale studielånet med disse pengene. De har aldri studert eller hatt et studielån, pga fagbrev/mesterbrev. De ønsker at jeg skal begynne å nedbetale studielånet, fordi lånet kommer til å bli større pga renter. Jeg forstår deres argument, men hvis jeg begynner å nedbetale lånet nå er jeg redd for at jeg aldri kommer til å få penger nok til å spare opp et egenkapital, og da blir det vanskeligere å kjøpe en leilighet i framtiden etter endt utdannelse og mange år i arbeid. Det kommer isåfall til å ta mye lenger tid, enn hvis jeg allerede har hatt penger stående. Jeg har allerede sett for meg hvor jeg skal bo, og disse leilighetene begynner på rundt 2 300 000 kr. Om noen år kan jo prisen både ha økt, men også sunket. Jeg har også planer om å studere på høyskole til høsten, og da får jeg jo et enda høyere studielån. Da er det vel bedre å spare opp egenkapital, enn å nedbetale folkehøgskole lånet? Er det noen som har vært i samme situasjon som meg, eller har erfaring med studielån og nedbetaling? Har dere nedbetalt lånet rett etter fullført folkehøgskole år, eller har dere ventet til at dere har fått dere fast jobb etter endt utdannelse? Jeg vil presisere at jeg aldri har hatt en fast jobb tidligere, da jeg ikke har klart å balansere videregående skole og deltidsjobb pga sykdom. Det eneste jeg har fått av inntekt er hjelpestønad i fra NAV. Disse pengene har gått rett innpå sparekontoen. Håper det er noen sjeler der ute som kan komme med råd/tips/erfaringer. Takk Anonymkode: cbe1d...a63
Fionnuala Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Med så gode betingelser som studielånet har, så hadde jeg definitivt brukt pengene til sparing til egenkapital. 8
Tahini Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Selvfølgelig sparer du til EK i stedet for å betale på studielånet. Det er jo ikke noe spørsmål engang. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Studielånet har noe av de beste betingelsene som finnes på markedet. Bl.a. slettes gjelden om du skulle ende opp med å bli uføretrygdet f.eks, og du får avdragsfri periode om du blir syk og ikke kan jobbe en periode. Renten er markedets beste/laveste. Det er også relativt enkelt å be om avdragsfrihet om du i en periode er arbeidsledig, de er velvillig innstilt til det. Bruk pengene til egenkapital. Det er håpløst å komme inn på boligmarkedet uten egenkapital i dag, så prioritèr det! Anonymkode: 49a92...f9a 5
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg trenger litt tips/råd til hva jeg burde gjøre. Jeg er snart 21 år og går på folkehøgskole, og jeg kommer til å sitte igjen med et studielån etter året er slutt. Jeg får tildelt ekstra stipend i fra Lånekassen, som er penger som ikke skal betales tilbake. Summen er vel på rundt 30 000 kr akkurat nå, og de ligger på sparekontoen. Disse pengene ønsker jeg å bruke til å spare i en BSU konto etterhvert, men mine foreldre mener at jeg burde begynne å nedbetale studielånet med disse pengene. De har aldri studert eller hatt et studielån, pga fagbrev/mesterbrev. De ønsker at jeg skal begynne å nedbetale studielånet, fordi lånet kommer til å bli større pga renter. Jeg forstår deres argument, men hvis jeg begynner å nedbetale lånet nå er jeg redd for at jeg aldri kommer til å få penger nok til å spare opp et egenkapital, og da blir det vanskeligere å kjøpe en leilighet i framtiden etter endt utdannelse og mange år i arbeid. Det kommer isåfall til å ta mye lenger tid, enn hvis jeg allerede har hatt penger stående. Jeg har allerede sett for meg hvor jeg skal bo, og disse leilighetene begynner på rundt 2 300 000 kr. Om noen år kan jo prisen både ha økt, men også sunket. Jeg har også planer om å studere på høyskole til høsten, og da får jeg jo et enda høyere studielån. Da er det vel bedre å spare opp egenkapital, enn å nedbetale folkehøgskole lånet? Er det noen som har vært i samme situasjon som meg, eller har erfaring med studielån og nedbetaling? Har dere nedbetalt lånet rett etter fullført folkehøgskole år, eller har dere ventet til at dere har fått dere fast jobb etter endt utdannelse? Jeg vil presisere at jeg aldri har hatt en fast jobb tidligere, da jeg ikke har klart å balansere videregående skole og deltidsjobb pga sykdom. Det eneste jeg har fått av inntekt er hjelpestønad i fra NAV. Disse pengene har gått rett innpå sparekontoen. Håper det er noen sjeler der ute som kan komme med råd/tips/erfaringer. Takk Anonymkode: cbe1d...a63 ALDRI BETAL STUDIELÅN HVIS DU PLANLEGGER Å KJØPE BOLIG DE NESTE TI ÅRENE! Argumentene er søppel. Du vil få mer penger igjen hvis du putter dem på BSU, studielånet er et bedre lån enn boliglånet (forsikringer, nedskriving, renter, betalingsutsettelser). Betal så lite som mulig på studielånet. Det foreldrene dine foreslår er å betale ned et lån med 1.9% (ca) renter, isteden for å spare pengene til 3.4% i renter (merk differansen, du vil tjene mer på å putte pengene i BSU enn å betale ned) for så å låne tilbake pengene du har betalt inn på studielånet til en rente på 2.5%. Det er en elendig elendig plan, selv om du ser bort fra alle fordelene med studielånet. Se følgende scenario: Alt går fantastisk, du blir utdannet får jobb og boligen du vil ha. Da har du spart flere hundre kroner på å putte pengene i BSU, fått kjøpe bolig tidligere, og har nå mindre rente på dine lån totalt sett (de 30 000 du ikke betalte på studielånet reduserer huslånet tilsvarende, og renten på studielånet er lavere, dvs du sparer penger hver måned på å ikke betale studielånet). Mens du studerer tjener du 3.4% på de 25 000 (det er 850 kroner hvert år), og betaler ingen renter på studielånet. Alt går til helvette, du blir ufør. Har du betalt studielånet taper du de 30 000 kronene. Hvis du ikke har det har du en bedre posisjon for å få kjøpt bolig (lettere med husbanklån med EK). Hvis du allerede har kjøpt bolig når du blir ufør sitter du igjen med mer hver måned (huslånet må du fortsatt betale, mens studielånet blir slettet). Du kjøper hus, blir arbeidsledig. Har du brukt pengene til EK vil du betale mindre hver måned, du slipper å betale studielånet mens du er arbeidsledig. Huslån har ingen slike fordeler. Du dør. Arvingene dine får mindre lån på huset (studielånet slettes). Du flytter til finnmark, nord troms eller velger et yrke som fører til nedskrevet studielån. Da taper du de pengene du har betalt inn (ville blitt nedskrevet). Du får midlertidige økonomiske utfordringer. Studielånet kan du få avdragsfrihet på i to år uten noen spørsmål. Lykke til med å få det på et boliglån du har 15% EK på. Det finnes ingen scenario der det er fordelaktig å betale ned på studielånet. Betal så lite som mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Rentene begynner ikke å løpe på studielånet mens du har rett til og mottar studielån. Derfor trenger du ikke å tenke på at lånet øker pga renter mens du studerer. Anonymkode: 15b78...1af 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Du har rett og foreldrene dine tar feil. Ikke betal en krone mer på studielånet enn de regningene Lånekassen sender deg. Spar pengene på bsu og sparekonto. Anonymkode: ac9d1...479 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Tusen takk for svar alle sammen, da skal jeg gjøre det! Anonymkode: cbe1d...a63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå