Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer om jeg ska gå helsesekretær eller medisinsk sekretær. Helsesekretær vil ta 3 år, og medisinsk sekretær vil ta 6 mnd. Som helsesekretær vil man ha autorisasjon. Er det noen som har gått noen av disse linjene? Frister jo mer å gå bare 6 mnd, hvis man kan få samme jobben etter endt studie. Skjønner jo at set er lurt å ha autorisasjon, men det virker på fagskolen som man nesten står likestilt med/uten autorisasjon. 

På forhånd tusen takk for alle svar. 

Anonymkode: f5e79...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det er fristende å gå 6 månender istedenfor 3 år. Hvis det har seg slik at man ikke får autorisasjon av gå medisinsk sekretær, ville jeg ikke satset på det i det hele tatt. I Norge må man jo ha autorisasjon for å kunne jobbe som helsepersonell. Som medisinsk sekretær tviler jeg sterkt på at du hadde fått de samme jobbene/mulighetene som en helsesekretær. En tre års utdannelse står mye sterkere enn et 6 månenders kurs. Hadde jeg vært arbeidsgiver og skulle ha valgt en av disse, ville jeg uten tvil ha ansatt den med lengst utdannelse. 

Anonymkode: 08485...4c6

Skrevet

Man må absolutt ikke ha autorisasjon for å jobbe som sekretær nei :) 

Anonymkode: 42e01...8bf

• Liker 2
Skrevet

På mange legekontor velger de folk som har autorisasjon som helsesekretær, fordi de har mange flere oppgaver enn kun sekretærjobben, blant annet å ta blodprøver, gjøre analyser av blod og urin, assistere legen under småkirurgi, assistere under gynekologiske undersøkelser, ta et EKG osv.

Anonymkode: 3e378...adb

Skrevet

Du får ikke sette blodprøver, ta EKG, inr osv uten autorisasjon. Og siden det allerede er en del kamp om disse jobbene bør du velge helsesekretær. På intervju så siler de gjerne bort de uten autorisasjon.

Anonymkode: 0c825...db8

Skrevet

Begge deler.

Bli helsesekretær og ta utdanning til medisinsk sekretær ved siden av jobben.

Anonymkode: ae315...c2f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det er fristende å gå 6 månender istedenfor 3 år. Hvis det har seg slik at man ikke får autorisasjon av gå medisinsk sekretær, ville jeg ikke satset på det i det hele tatt. I Norge må man jo ha autorisasjon for å kunne jobbe som helsepersonell. Som medisinsk sekretær tviler jeg sterkt på at du hadde fått de samme jobbene/mulighetene som en helsesekretær. En tre års utdannelse står mye sterkere enn et 6 månenders kurs. Hadde jeg vært arbeidsgiver og skulle ha valgt en av disse, ville jeg uten tvil ha ansatt den med lengst utdannelse. 

Anonymkode: 08485...4c6

Feil. Er nå på mitt 3. år som "helse"-sekretær på et sykehus, ingen som mener jeg gjør en dårligere jobb enn de som er autorisert, nærmest heller motsatt. Men ønsker du å jobbe på legekontor der du også har praktiske arbeidsoppgaver ved siden av den merkantile biten. 

Nå er jo helsesekretær bare en studielinje på vgs, kan vel like gjerne gå det som noe annet?

• Liker 2
  • 10 måneder senere...
Skrevet
På 6.2.2017 den 18.28, Nappetass1 skrev:

Feil. Er nå på mitt 3. år som "helse"-sekretær på et sykehus, ingen som mener jeg gjør en dårligere jobb enn de som er autorisert, nærmest heller motsatt. Men ønsker du å jobbe på legekontor der du også har praktiske arbeidsoppgaver ved siden av den merkantile biten. 

Nå er jo helsesekretær bare en studielinje på vgs, kan vel like gjerne gå det som noe annet?

Har du utdanning som medisinsk sekretær eller har du ingen formell sekretærutdanning? 

Anonymkode: 8252d...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...