AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Hei jeg er en jente på 24 år som har så mye gjeld og inkasso saker. Får ikke så bra betalt! Har studiegjeld som statens innkrevingssentralen trekker 6350 kr fra lønnen min. Pluss gjeld hos banken og noen inkasso saker. Jeg får 7500 i lønnen denne mnd, har mobil regning og andre ting som skal betales også. Pågrunn av de trekker meg 6350 i lønn så står jeg med ingenting! Jeg vil egentlig ta opp et lån og bli kvitt alle andre lån og heller betale ned på det nye lånet. Kan noen værsåsnill hjelpe meg! Erfaring eller hva jeg kan gjøre ?:( Jeg lurer også på hva en rådgivning hos nav kan gjøre for meg ? ikke kom med at jeg er dum osv osv.. vær sakelig værsåsnill! Anonymkode: 410a3...3ea
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 De kan ikke trekke så mye. Du skal ha til livsopphold osv. Anonymkode: b3035...84a 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei jeg er en jente på 24 år som har så mye gjeld og inkasso saker. Får ikke så bra betalt! Har studiegjeld som statens innkrevingssentralen trekker 6350 kr fra lønnen min. Pluss gjeld hos banken og noen inkasso saker. Jeg får 7500 i lønnen denne mnd, har mobil regning og andre ting som skal betales også. Pågrunn av de trekker meg 6350 i lønn så står jeg med ingenting! Jeg vil egentlig ta opp et lån og bli kvitt alle andre lån og heller betale ned på det nye lånet. Kan noen værsåsnill hjelpe meg! Erfaring eller hva jeg kan gjøre ?:( Jeg lurer også på hva en rådgivning hos nav kan gjøre for meg ? ikke kom med at jeg er dum osv osv.. vær sakelig værsåsnill! Anonymkode: 410a3...3ea De kan ikke trekke så mye. Med den lønnen du har så kan de antagelig ikke trekke noe i det hele tatt. Du skal ha rundt 6000 i livsopphold og penger til husleie i tillegg. Alt over det kan de trekke. La oss si at du har 8000 i husleie. 8000+6000=14000 Har du mindre enn 14000 i inntekt, kan de ikke trekke deg noe som helst. Men du må klage. Altså sender du inn klageskjema til SI https://www.sismo.no/no/pub/tema/livsoppholdssatser Dessverre er hovedregelen slik at du ikke får tilbake det SI har trukket for mye i tiden før du klaget. Anonymkode: f8ba2...afe 1
Kinno Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Du bør ringe rundt og få til bedre betalingsavtaler. De er gjerne føyelige når du viser initiativ til å betale. Ring innkrevningssentralen i morgen tidlig og snakk med de fortest mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er en jente på 24 år som har så mye gjeld og inkasso saker. Får ikke så bra betalt! Har studiegjeld som statens innkrevingssentralen trekker 6350 kr fra lønnen min. Pluss gjeld hos banken og noen inkasso saker. Jeg får 7500 i lønnen denne mnd, har mobil regning og andre ting som skal betales også. Pågrunn av de trekker meg 6350 i lønn så står jeg med ingenting! Jeg vil egentlig ta opp et lån og bli kvitt alle andre lån og heller betale ned på det nye lånet. Kan noen værsåsnill hjelpe meg! Erfaring eller hva jeg kan gjøre ?:( Jeg lurer også på hva en rådgivning hos nav kan gjøre for meg ? ikke kom med at jeg er dum osv osv.. vær sakelig værsåsnill! Anonymkode: 410a3...3ea Her må du få hjelp. Du skal,ha til livsopphold ogndet har du ikke. Begynn med å oppsøke ditt lokale Nav kontor og be dem om hjelp. Det hjelper degnheller ikke å ta opp nytt lån for å dekke gammelt lån når dumikke har inntekt til å betale noe lån. Banken vil heller ikke gi deg noe lån her. Dette høres nesten så ille ut at om noen kan hjelpe deg, så må det være luksusfellen på tv3. Anonymkode: 4d8b8...3b1 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Hvordan å alle dager klarer de å kreve 6300 fra studiegjelden? Jeg har studielån på 330 000 etter 4 års studier, og blir trekt 1700 per mnd. Enten har du hinsides høy gjeld (så høy som ikke er mulig å få som 24 åring), eller så har du forsømt gjelden din LENGE. Anonymkode: 4d8ee...983 4
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Forsinkelsesrentene er langt lavere enn de rentene du må betale på et nytt lån, så selv om det var mulig å refinansiere lånet ville det vært en dårlig ide. For å forholde deg til færre lån bør du bruke snøballmetoden. Finn ut hvor mye du kan bruke til å betale ned lån hver måned, betal minstebeløpet på alle krav, og så betaler du ekstra på de minste kravene. Da vil du fort få færre krav å forholde deg til, og dette kan være veldig motiverende. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lånekassen for å fikse ditt forhold til dem. Har du søkt om betalingsutsettelse? Det får man vel for to år automatisk, og man kan vel søke tilbake i tid. Hvis du viser til betalingshistorikk kan du også få lånet tilbake til lånekassen. Dette er den billigste og beste måten å løse lånekasselånet. Ring dem i morgen og spør hva dine muligheter er. Det samme bør du gjøre med alle dine kreditorer. Ring dem, forklar situasjonen og be om en avbetalingsløsning. En dag med telefonsamtaler kan du tjene mange tusen på. En utsettelse kan spare deg for masse penger. For små krav ber du om å betale hovedstolen eller bare deler av kravet. Ring inn til alle og spør dem, betal dem som tilbyr deg reduserte betalinger. Si det som det er, du kan ikke gjøre opp for deg, og de som ikke viser velvilje havner bakerst i køen. Har du flere betalingsanmerkninger enn lånekassen? Hvis det kun er lånekassen kan du få tilbake kredittverdigheten din ganske fort, hvis det er flere må du betale dem. Du bør også selge alt du har som kan selges, penger NÅ er verdt mye mer enn penger senere. Har du oversikt over all gjelden din? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Når du har fått SI til å trekke lønnstrekket sitt. Så kommer de andre til å prøve seg. Da er det viktig at du svarer når du får brev fra namsmannen at du har for lav inntekt til at noen kan trekke noe som helst. Du trenger bare å legge ved en kopi av husleieavtalen din. På lengre sikt er det lite du kan gjøre så lenge du har en så lav inntekt. Så bare la kreditorene gjøre det de vil, de kan uasnett ikke trekke deg mer enn at du har penger til både husleie og livsopphold. Etter hvert når du får deg en fulltidsjobb, så kan du begynne å ta tak i dette. Da tar du kontakt med kreditorene og ber om at de stopper renten og kanskje fjerner noe at gjelden som er knyttet til renter. Og du kan begynne å betale ned på en avbetalingsordning, men ikke mer enn at du fortsatt skal ha penger igjen til husleie og livsopphold. Anonymkode: f8ba2...afe
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan å alle dager klarer de å kreve 6300 fra studiegjelden? Jeg har studielån på 330 000 etter 4 års studier, og blir trekt 1700 per mnd. Enten har du hinsides høy gjeld (så høy som ikke er mulig å få som 24 åring), eller så har du forsømt gjelden din LENGE. Anonymkode: 4d8ee...983 Slutt å betale lånet, vent i 6 til 12 måneder. Da vil gjelden bli overført til Statens Innkrevingssentral og da får du ikke en 20 års nedbetalingsplan, da må du betale ned alle pengene du har over livsopphold og de tar pengene du har stående på konto. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 http://okonomiguiden.no/finanskalkulatorer/kalkulator-for-nedbetaling-av-gjeld/ Her har du en gjeldsreduksjonskalkulator Skaff deg først og fremst oversikt over gjelden din samt renter og minimumsbeløp som må betales hver måned. Ring deretter kreditorene dine og forhandle deg fram til en avtale. Og ikke minst: DU MÅ ØKE INNTEKTEN DIN! Skaff deg flere jobber! Om det så kun er helgejobb, ta den. Ta alt av jobber. Du kan ikke være kresen! Du har ikke råd til å være kresen! Du har sikkert ting du kan selge også. Se også ett par episoder med luksusfelles, der kan du også finne mange gode tips og råd! Her ligger noen episoder helt gratis, vil kun koste deg tid https://www.viafree.no/programmer/livsstil/luksusfellen Anonymkode: 7f267...7d6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 Tusen takk for så mange gode forslag. Jeg skal ringe dem imorgen! Og nei, lånet mitt er bare på 63000 nå. Men hvis skal studere til høsten? Hva vil skje med lånet mitt? Kan jeg fortsatt få støtte fra Lånekassen? Anonymkode: 410a3...3ea
Million Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for så mange gode forslag. Jeg skal ringe dem imorgen! Og nei, lånet mitt er bare på 63000 nå. Men hvis skal studere til høsten? Hva vil skje med lånet mitt? Kan jeg fortsatt få støtte fra Lånekassen? Anonymkode: 410a3...3ea Hvis du har misligholdt studielånet du har fra før, får du sannsynligvis ikke låne mer fra dem til høsten, nei. 1
prt90 Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er en jente på 24 år som har så mye gjeld og inkasso saker. Får ikke så bra betalt! Har studiegjeld som statens innkrevingssentralen trekker 6350 kr fra lønnen min. Pluss gjeld hos banken og noen inkasso saker. Jeg får 7500 i lønnen denne mnd, har mobil regning og andre ting som skal betales også. Pågrunn av de trekker meg 6350 i lønn så står jeg med ingenting! Jeg vil egentlig ta opp et lån og bli kvitt alle andre lån og heller betale ned på det nye lånet. Kan noen værsåsnill hjelpe meg! Erfaring eller hva jeg kan gjøre ?:( Jeg lurer også på hva en rådgivning hos nav kan gjøre for meg ? ikke kom med at jeg er dum osv osv.. vær sakelig værsåsnill! Anonymkode: 410a3...3ea Autch, hvis du har fått overført studielånet ditt til SI har du virkelig tråkket i salaten.. Hvordan i alle dager har du klart det på et så lite lån?! 63.000 kroner i Statens lånekasse hadde hadde jo kostet deg 300 kroner i måneden... beklager å si det, men du har virkelig tabbet deg ut.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for så mange gode forslag. Jeg skal ringe dem imorgen! Og nei, lånet mitt er bare på 63000 nå. Men hvis skal studere til høsten? Hva vil skje med lånet mitt? Kan jeg fortsatt få støtte fra Lånekassen? Anonymkode: 410a3...3ea Det du må gjøre innen høsten da,er å betale nok til at SI overfører lånet tilbake til Lånekassen. Da kan du låne igjen fra Lånekassen. Hvor mye det er må du nesten høre med SI om. Et lån 63.000 er egentlig ikke så mye, men når man allerede er i en vanskelig situasjon kan det uansett bli vanskelig om du ikke får hjelp av noen, for eksempel familie. Men ring eller send mail til SI og spør hvor mye du må skaffe for at de skal overføre lånet tilbake til Lånekassen. Anonymkode: f8ba2...afe
prt90 Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 Og ja.. løsningen.. ring lånekassen og kryss fingrene for at det er mulig å få tilbakeført lånet fra SI, hvis det ikke har gått for lang tid kan det være en mulighet.. https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Purring-og-inkasso/oppsagte-lan-pant-og-statens-innkrevingssentral/hva-gjor-du-nar-lanet-ditt-blir-sagt-opp/
Ny Bruker Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 (endret) Du sier du får 7500 kr i lønn denne mmd., men er dette din vanlig månedslønn? Har du noe annen inntekt? Har du noen ting du kan selge for å bli kvitt inkassosakene? Ikke ta opp mer lån, i alle fall. Kan familien hjelpe? Et par tussen kunne jo også hjulpet litt. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt pause fra studiene og funnet en bedre betalt jobb. Helst 100% stilling. Så kan du fortsette å studere når du har ordnet opp i økonomien. Endret 6. februar 2017 av Ny Bruker
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 9 minutter siden, prt90 skrev: Autch, hvis du har fått overført studielånet ditt til SI har du virkelig tråkket i salaten.. Hvordan i alle dager har du klart det på et så lite lån?! 63.000 kroner i Statens lånekasse hadde hadde jo kostet deg 300 kroner i måneden... beklager å si det, men du har virkelig tabbet deg ut.. Som om ikke ts har skjønt det fra før. Pleier du ofte å sparke folk som ligger nede? Anonymkode: e5871...4c3 2
Arth88 Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er en jente på 24 år som har så mye gjeld og inkasso saker. Får ikke så bra betalt! Har studiegjeld som statens innkrevingssentralen trekker 6350 kr fra lønnen min. Pluss gjeld hos banken og noen inkasso saker. Jeg får 7500 i lønnen denne mnd, har mobil regning og andre ting som skal betales også. Pågrunn av de trekker meg 6350 i lønn så står jeg med ingenting! Jeg vil egentlig ta opp et lån og bli kvitt alle andre lån og heller betale ned på det nye lånet. Kan noen værsåsnill hjelpe meg! Erfaring eller hva jeg kan gjøre ?:( Jeg lurer også på hva en rådgivning hos nav kan gjøre for meg ? ikke kom med at jeg er dum osv osv.. vær sakelig værsåsnill! Anonymkode: 410a3...3ea Ta kontakt med Nav eller økonomisk rådgiver i din kommune å få hjelp til å stoppe lønnstrekk umiddelbart. Du har krav på å beholde SIFO's livsoppholdsats som per dags dato er på 8300,-, samt utgifter til bolig av lønnen din. Om din bolig koster for eksempel 8000,- i mnd i enten leie eller lån, får du altså beholde tilsammen 16300,- av utbetalt lønn, og alt overskuddet går til nedbetaling av gjeld. Økonomisk rådgiver kan hjelpe deg med å få oversikt, sette opp eksempelbudsjett og forhandle med ulike kreditorer. Om du har varig dårlig betalingsevne, men for mye gjeld til at du kan nedbetale det over 5 år, så vil rådgiveren kunne hjelpe deg med å søke om offentlig gjeldsordning.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Hvis man har fått trekk hos namsmannen, men så har jeg veldig uregelmessig inntekt pga ekstrahjelpstilling. Er det noen plass jeg kan finne skjema for å sende inn nye tall og dokumentasjon? Anonymkode: ea401...512
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Som om ikke ts har skjønt det fra før. Pleier du ofte å sparke folk som ligger nede? Anonymkode: e5871...4c3 Ts har jo tydeligvis ikke helt skjønt det når hun i det første innlegget leker med tanken på å ta opp mer lån for å bli kvitt gjelden. Anonymkode: d7c54...ac4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå