Gå til innhold

Tips til trening av to hunder samtidig? (bjeffing)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder. De begge sliter litt når vi møter på andre hunder. De begynner å bjeffe voldsomt og vil løpe rett på den andre hunden. Dette har gått bedre når de har vært løs i f.eks hundegård. Men jeg må jo trene de til å ikke bjeffe slik i bånd også. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan løse treningen på best mulig måte? Jeg går med de i hver sitt bånd slik at jeg kan gi beskjed til den som ikke oppfører seg. Jeg har opplevd at dobbelt-bånd kun bidrar til at de begge tror de får "kjeft", selv om det kun er en som f.eks har bjeffet. Men når jeg har to bånd så er det vanskelig å f.eks finne frem godbit og gi som belønning. 

Anonymkode: 817f1...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å jobbe med dem en og en. Gå tur med èn om gangen og jobb kindereggmetoden i stedet for kjeft og tilsnakk.

Dvs at når du ser noe du vet de vil bjeffe på, trekk deg såpass langt ut at du får avstand nok til at hunden klarer å ha kontakt med deg, og tren kontakt. Klikk og belønn både når hunden ser på deg og når den ser på forstyrrelsen. Står bra forklart her: http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Kjeft er uansett ikke lurt siden slik bjeffing ofte kommer av usikkerhet/utrygghet, og kjefting vil ikke gjøre dem tryggere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...