SunnivaOslo Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 (endret) Har fått med meg diskusjonen rundt at folk med fagbrev i helse og omsorg (da først og fremst helsefagarbeidere) kan komme inn p0 sykepleierstudiet ved hioa og at 20 plasser er tilegnet disse. Kravene er bla fagbrev med praksis og de må gå kurs på sommeren. Jeg synes dette er glimrende tiltak! Å ha generell studiekompetanse der ingen av fagene er tilknyttet noe innen helse gir dårligere utgangspunkt enn en som har fagbrev med praksis. Leste på fb på tidsskriften sykepleien at enkelte mener at disse ikke vil klare medikamentregning bla noe som er en merkelig uttalelse da 6/10 idag stryker på medikamentregning og de har kurs innen dette (de som da har generell studiekompetanse) Jeg har generell studiekompetanse og helt annen utdannelse enn innen helse. Tok 1/2 år på medisinstudiet før jeg fant ut at dette ikke var min greie og jobber med noe helt annet idag (dog noen av "kundene" er sykehus) så dette gjelder jo ikke meg,men hva mener dere sykepleiere/helsefagarbeidere? Jeg kjenner jo flere innen disse yrkene og av de sykepleierne som jobber på feks sykehjem er 90% av oppgavene helt like. Endret 6. februar 2017 av SunnivaOslo autocorrect 1
mjauritz Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Jeg kjenner at jeg er litt splittet her. Føler at mye av hva man lærer på VG3 er så viktig for samfunnet og forståelse at jeg egentlig mener at alle burde hatt det siste året også. Nå gikk jeg studiespesialiserende, så er litt usikker på hvordan VG3 påbygg er bygd opp, men det man lærer i blant annet historie, kroppsøving, norsk og matte er så basic at de fleste burde gå gjennom det. På studiespesialiserende syntes jeg mange av programfagene er veldig viktig og relevante, spesielt for sykepleien. Sosialkunnskap, sosialantropologi og sosiologi, politikk og menneskerettigheter, etc, er fag som i stor grad vil komme til nytte. Det er synd å si det, men jeg merker stor forskjell i kunnskapsnivået på det fleste som har gått VG3 og de som ikke har det. Føler VG1+2 er rett og slett for lite for å ta en videreutdanning. Samtidig er arbeidserfaring og fagbrev absolutt svært viktig, men jeg føler mye av grunnkunnskapen mangler. De er ofte kjempe gode i sitt feilt men med vanskeligheter for å gå ut av hva de har kompetanse i. En barne og ungdomsarbeider ville nok ha visst mye mer enn meg om mye, men jeg ville nok ha kunnet mye mer om samfunnsrelaterte spørsmål - rett og slett på grunn av det siste året. Det er også noe med studieteknikk som er veldig viktig når du begynner på et fag som sykepleien, hvor det er mye lesing og fremmedord. Vil bare understreke at jeg ikke syntes at fagbrev og erfaring er dårlig eller "lavt", men for å studere på universitetsnivå så syntes jeg man burde ha det siste året på VGS. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Jeg gikk sykepleien med flere hjelpepleiere og kjenner også andre hjelpepleiere som tok sykepleien etter noen pr i jobb. Trodde de kunne masse televant, faktum var at de kunne mye meindre enn de selv trodde. Disse helsefagsrbeiderne må også få et spesialløp første året for å ta igjen det de ikke har fra vgs, så det sier seg jo selv at de mangler grunnlag. All den tid det ikke mangler søkere til sykepleiestudiet, syns jeg ikke dette er måte å gjøre det på. Anonymkode: 9b45f...10c 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Jeg synes ikke helsefagarbeidere skal få rett til å søke sykepleien, uten å ha innhentet seg studiekompetanse. Jeg føler at studiekompetanse er grunnlaget for å kunne mestre et høyskolestudium. Da jeg gikk påbygg i fjor lærte jeg og utviklet meg enormt mye. Det var et utrolig hardt år, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg fullførte. Jeg tror det å gå rett i fra fagbrev til høgskole er enormt hardt. Det er en enorm overgang, og mange kommer til å slite seg igjennom om de er mer praktiske enn teoretiske. Prosenten for å droppe ut kan bli stor. Påbygg og andre studieforberende linjer er jo for det meste bare teoretisk, og dette er jo inngangen til det teoretiske på høgskoler. De som velger fagbrev er jo gjerne praktiske. Men dette var min mening da.... Anonymkode: 792f8...03c 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke helsefagarbeidere skal få rett til å søke sykepleien, uten å ha innhentet seg studiekompetanse. Jeg føler at studiekompetanse er grunnlaget for å kunne mestre et høyskolestudium. Da jeg gikk påbygg i fjor lærte jeg og utviklet meg enormt mye. Det var et utrolig hardt år, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg fullførte. Jeg tror det å gå rett i fra fagbrev til høgskole er enormt hardt. Det er en enorm overgang, og mange kommer til å slite seg igjennom om de er mer praktiske enn teoretiske. Prosenten for å droppe ut kan bli stor. Påbygg og andre studieforberende linjer er jo for det meste bare teoretisk, og dette er jo inngangen til det teoretiske på høgskoler. De som velger fagbrev er jo gjerne praktiske. Men dette var min mening da.... Anonymkode: 792f8...03c Nå har mange studier andre type opptak da. Finnes ingeniører som kommer inn med fagbrev og ingeniør er mer krevende enn sykepleier. Anonymkode: d758c...e08 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har mange studier andre type opptak da. Finnes ingeniører som kommer inn med fagbrev og ingeniør er mer krevende enn sykepleier. Anonymkode: d758c...e08 Ingeniører som har fagbrev er gjerne litt (mye) flinkere enn helsefagarbeidere som har fagbrev. De har mer forståelse for ting, og er gjerne mer teoretiske. De lærer fort og innhenter kunnskapen fortere. Ingeniører og sykepleiere kan ikke sammenlignes i det hele tatt, som du sier førstenevnte er mye krevende enn sistenevnte. Men som sagt det var jo bare min mening... Jeg synes ikke at helsefagarbeidere skal få innpå sykepleien. Da må man iallefall overbevise om at man liker teori, og kommer til å takle studiet. Det er ikke barebare å gå i fra to år i arbeid til høgskole uten det grunnleggende om man ikke er smart nok. Anonymkode: 792f8...03c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingeniører som har fagbrev er gjerne litt (mye) flinkere enn helsefagarbeidere som har fagbrev. De har mer forståelse for ting, og er gjerne mer teoretiske. De lærer fort og innhenter kunnskapen fortere. Ingeniører og sykepleiere kan ikke sammenlignes i det hele tatt, som du sier førstenevnte er mye krevende enn sistenevnte. Men som sagt det var jo bare min mening... Jeg synes ikke at helsefagarbeidere skal få innpå sykepleien. Da må man iallefall overbevise om at man liker teori, og kommer til å takle studiet. Det er ikke barebare å gå i fra to år i arbeid til høgskole uten det grunnleggende om man ikke er smart nok. Anonymkode: 792f8...03c Okei? Haha for et flaut innlegg. Å være så bastant å si at helsefagarbeidere ikke klarer ting like kjapt som andre er bare tragisk. For en holdning du har. Det er vel bedre å ha 2 års praksis på sykehjem i stede for å gå et år til på skole. Det er ikke sånn at man lærer om hele verden på 1 år. Skulle tro helsefagarbeidere var noen dumme krek som aldri har gått på skole. Om noen klarer å fullføre norsk, engelsk, naturfag, historie osv på vg2 så klarer de vg3 også, uten problemer. Og man må ikke være ingeniør for å kunne klare medikamentregning. Anonymkode: e574d...2ff 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingeniører som har fagbrev er gjerne litt (mye) flinkere enn helsefagarbeidere som har fagbrev. De har mer forståelse for ting, og er gjerne mer teoretiske. De lærer fort og innhenter kunnskapen fortere. Ingeniører og sykepleiere kan ikke sammenlignes i det hele tatt, som du sier førstenevnte er mye krevende enn sistenevnte. Men som sagt det var jo bare min mening... Jeg synes ikke at helsefagarbeidere skal få innpå sykepleien. Da må man iallefall overbevise om at man liker teori, og kommer til å takle studiet. Det er ikke barebare å gå i fra to år i arbeid til høgskole uten det grunnleggende om man ikke er smart nok. Anonymkode: 792f8...03c Så det du sier er at helsefagarbeidere ikke kan inneha forståelse for ting eller lære fort kontra en med fagbrev i mekaniske fag f.eks? Haha! Anonymkode: d69ab...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 14 timer siden, mjauritz skrev: Jeg kjenner at jeg er litt splittet her. Føler at mye av hva man lærer på VG3 er så viktig for samfunnet og forståelse at jeg egentlig mener at alle burde hatt det siste året også. Nå gikk jeg studiespesialiserende, så er litt usikker på hvordan VG3 påbygg er bygd opp, men det man lærer i blant annet historie, kroppsøving, norsk og matte er så basic at de fleste burde gå gjennom det. På studiespesialiserende syntes jeg mange av programfagene er veldig viktig og relevante, spesielt for sykepleien. Sosialkunnskap, sosialantropologi og sosiologi, politikk og menneskerettigheter, etc, er fag som i stor grad vil komme til nytte. Det er synd å si det, men jeg merker stor forskjell i kunnskapsnivået på det fleste som har gått VG3 og de som ikke har det. Føler VG1+2 er rett og slett for lite for å ta en videreutdanning. Samtidig er arbeidserfaring og fagbrev absolutt svært viktig, men jeg føler mye av grunnkunnskapen mangler. De er ofte kjempe gode i sitt feilt men med vanskeligheter for å gå ut av hva de har kompetanse i. En barne og ungdomsarbeider ville nok ha visst mye mer enn meg om mye, men jeg ville nok ha kunnet mye mer om samfunnsrelaterte spørsmål - rett og slett på grunn av det siste året. Det er også noe med studieteknikk som er veldig viktig når du begynner på et fag som sykepleien, hvor det er mye lesing og fremmedord. Vil bare understreke at jeg ikke syntes at fagbrev og erfaring er dårlig eller "lavt", men for å studere på universitetsnivå så syntes jeg man burde ha det siste året på VGS. Nå er det mange som tar opp endel fag som privatister, og sånn sett vil jeg påstå at det trengs mye mer disiplin enn det å sitte et år på VG3 i klasseromsundervisning. Mange privatister tar ikke bare 23/5 fag. Gym, biologi og andre realfag er det mange som har vært gjennom som privatister. Som privatist vil jeg tro man er nødt til å lære seg bra studieteknikk for du får ingenting gratis om du ikke har klasseromsundervisning. Anonymkode: d69ab...f8d
mjauritz Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det mange som tar opp endel fag som privatister, og sånn sett vil jeg påstå at det trengs mye mer disiplin enn det å sitte et år på VG3 i klasseromsundervisning. Mange privatister tar ikke bare 23/5 fag. Gym, biologi og andre realfag er det mange som har vært gjennom som privatister. Som privatist vil jeg tro man er nødt til å lære seg bra studieteknikk for du får ingenting gratis om du ikke har klasseromsundervisning. Anonymkode: d69ab...f8d Jeg mener ikke at det ikke er godt nok å ta som privatister? Hvor får du det fra? Å ta det som privatist gir like mye i mine øyne. Jeg mener i hvert fall ikke å sitte i klasserommet er et krav. Tar du fagene som privatist får du jo like mye bestått. Skjønner ikke hvor du dro denne konklusjonen fra?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 Jeg kom inn på vernepleie med realkompetanse. Har helsefaglig bakgrunn fra videregående. Klarer studiet helt fint uten studiekompetanse, har gått 1,5 år nå. Syns det er en fin mulighet for helsefagarbeidere. Det er vel fordi jeg selv ikke hadde studiekompetanse, men veldig lyst til å studere. Anonymkode: f9672...f5c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 Er sykepleierstudent selv og er halvveis i utdanningen. For oss som sykepleiere er det et stort minus at helsefagarbeidere også skal inn på denne utdanningen, fordi det neppe vil føre til en lønnsøkning for vår del. Derimot trur jeg absolutt dette vil komme samfunnet til gode, er av den oppfatning av at fagarbeiderne tvert imot kan ha en stor fordel av å komme inn på studiet på deres grunnlag da de ofte sitter på mye erfaring. Anonymkode: d3d00...70f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sykepleierstudent selv og er halvveis i utdanningen. For oss som sykepleiere er det et stort minus at helsefagarbeidere også skal inn på denne utdanningen, fordi det neppe vil føre til en lønnsøkning for vår del. Derimot trur jeg absolutt dette vil komme samfunnet til gode, er av den oppfatning av at fagarbeiderne tvert imot kan ha en stor fordel av å komme inn på studiet på deres grunnlag da de ofte sitter på mye erfaring. Anonymkode: d3d00...70f Der er jo allerede idag mange helsefagarbeidere som tat sykepleien. Jeg ser virkelig ikke hva et år påbygg eller ikke vil gjøre forskjell på en helsefagarbeider. Nå gikk jeg den veien selv, først det som da het hjelpepleier (3 år) og deretter påbygg for så å ta sykepleien. Det året med påbygg var bare vas, det var ikke grunnen til at jeg klarte sykepleien eller medikamentregningen i det hele tatt. Og man lærer virkelig ikke så mye livsviktig det året, nå tok jeg ikke fult påbygg år pga vi allerede hadde noe av det da vi gikk 3 år og ikke to som det er idag. Anonymkode: 5ded5...b15
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er sykepleierstudent selv og er halvveis i utdanningen. For oss som sykepleiere er det et stort minus at helsefagarbeidere også skal inn på denne utdanningen, fordi det neppe vil føre til en lønnsøkning for vår del. Derimot trur jeg absolutt dette vil komme samfunnet til gode, er av den oppfatning av at fagarbeiderne tvert imot kan ha en stor fordel av å komme inn på studiet på deres grunnlag da de ofte sitter på mye erfaring. Anonymkode: d3d00...70f Hva mener du med det? Anonymkode: e574d...2ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå