Gå til innhold

Kun to turer daglig med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en annonse på finn, "hund til salgs". Der stod det at de ønsket nye eiere og skrev at hunden ikke krevde så mye da den ble glad for 10min luftetur om morgenen og 30min om ettermiddagen. Dette var en liten rase, selskapshund. 

Hvordan vet de at hunden var fornøyd med dette? Jeg synes ikke det høres bra ut med kun to så korte lufteturer. Hadde jeg kun gått to turer med mine så hadde det lett gått over 12t fra ettermiddagstur til morgentur, og det høres jo helt horribelt ut! I tillegg trenger hundene luftetur for både mosjon og for å gjøre fra seg. 

Anonymkode: 6a857...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er selv eier av en selskapsrase (japansk spisshund), og jeg synes det er trist at noen forsøker å selge selskapshunder inn med at de trenger så utrolig lite.

Hunder er - dessverre, noen ganger - svært fleksible. Noe som fører til at de venner seg til hva de får. Hunder som får lite venner seg til det, og sover bort resten av livet sitt i sofaen. Det betyr ikke at det er det beste for dem. 

Det viktigste for meg er ikke hvor mange timer man går tur med dem om dagen, men at de får både fysisk og mental aktivisering - uansett rase og størrelse. 

Endret av Tabris
  • Liker 7
Skrevet

10 minutt om morgenen var litt lite syns jeg. Hunden har jo ligget i ro hele natta. Mi er i hvertfall full av energi når vi står opp. Hvis morgenturen er mindre enn en time så er hun ikke fornøyd. Dette er også en liten hund på 6 kg... jeg går også bare to turer med min men da er hver tur på minst en time + at hun har fri tilgang til hagen. Så trener vi jo på triks osv innimellom så hun ikke kjeder seg. 

Skrevet

Nei, ikke nok med 40 min daglig, stakkars hund

Anonymkode: 247c3...b52

Skrevet

Min erfaring med små hunder er at blæra og hele fordøyelsen ikke holder like lenge som hos store hunder, så de må tømme seg oftere. To doturer høres alt for lite ut, særlig/også for en liten hund. I tillegg kommer behovet for å røre på seg og oppleve noe. Hvis mine hunder skulle hatt det regimet der tror jeg de hadde blitt syke rett og slett.

Skrevet

To turer høres i utgangspunktet lite ut, men jeg tenker det også er avhengig av hva slags turer hunden får. Dersom den får løpe løs i skogen i 30 min. , er jo dette langt bedre trening enn en rusletur på 30 min rundt nabolaget. 

Skrevet

Hunden jeg vokste opp med nektet å gå mer enn to ordentlige turer om dagen... Hun fikk alltid en god tur på minst en time om ettermiddagen/kvelden, og det var hun tydeligvis fornøyd med. Hun nektet ihvertfall bli med om man prøvde seg på flere langturer daglig. 

Anonymkode: d9ae5...c22

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke nok med 40 min daglig, stakkars hund

Anonymkode: 247c3...b52

Det er nok ikke så veldig vanlig å gå lengre turer enn dette i det daglige hvis hunden feks også har tilgang på hage. Men det er kanskje lurt å slutte å notere ned ting i telefonen..

Anonymkode: 62790...14a

Skrevet

Jeg tror det varierer veldig fra hund til hund. Vi har også en selskapshund som i perioder bare har gått to turer (men selvsagt flere luftinger) på grunn av sykdom hos oss og diverse. Jeg kan på en måte si at hun er fornøyd siden hun ikke spør om å få gå ut flere ganger og heller ikke er interessert i å forlate eiendommen på noen av luftingene, men JEG er ikke fornøyd. Ville fått veldig dårlig samvittighet om dette var den daglige rutinen til min hund, så vil absolutt oppfordre til minst tre turer (på minst 15-20 min hver). Merker stor forskjell på hunden de dagene vi går flere lengre turer og de dagene det blir på et minimum, og jeg ser helt klart en mye gladere hund på dager med lange turer. Virker som enkelte som selger hunder prøver å fremstille det å ha hund som en greie som ikke tar noe tid i hverdagen, og dermed er det mange som velger å selge hunden videre etter kort tid. Synd ikke flere setter seg inn i det ansvaret man påtar seg FØR man kjøper en hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...