AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har en venn som jeg har kjent i årevis, nylig var vi ute å reiste sammen og vi kom veldig tett på hverandre. Jeg vet av erfaring at dette kan være ekstra krevende for et vennskap eller forhold og var derfor innstilt på å være veldig rund i kantene. Jeg har alltid sett på min venn som en veldig snill, hyggelig og harmløs fyr, så hvordan turen gikk har sjokkert meg sterkt. Etter bare få dager ble han veldig kontrollerende. Jeg fikk ikke lov til å ha min egen mening om ting, her er det snakk om helt trivielle ting. Han skulle sette meg på plass og var veldig nedlatende type: "Nå skal du høre her.." "Du vet ingenting.." osv. Jeg var overhodet ikke vrang i situasjonen, bare prøvde å snakke som en vanlig person. Jeg er vant med at man kan være seg selv, så jeg sa direkte til han på en rolig måte at jeg synes dette var ugreit og om vi ikke kunne prate om ting, jeg må jo få ha min mening. Da fikk han sinneutbrudd og ropte med i ansiktet og knyttet nevene og virket veldig ustabil. Etter dette utvilket turen seg sånn at han alltid fikk sinneutbrudd og ropte meg i ansiktet hvis det var det minste tegn til at jeg skulle ha min egen mening eller ting ikke gikk i hans retning. Etter dette føyde jeg meg etter alt han sa for å få fred og fordi jeg såklart ble redd og følte at jeg var i en farlig situasjon hvor jeg ble truet. Var også sjokkert over hvor fort dette eskalerte. Kan legge til at vi ikke var sammen 24/7, han hadde masse tid alene og jeg la ikke noe press på han eller gikk i mot han på noe vis. Etter dette gikk ting bra i noen dager, jeg var underdadig og fulgte alt han sa og ga han rett i alt. Etterhvert var ikke dette nok og han eksploderte av de minste misforståelser eller hvis ting ikke gikk hans vei. Transporten var et minutt for sen. Osv. Osv. Alt slo ut i sinneutbrudd på meg. Har aldri opplevd en sånn personlighet før. Eneste måten jeg klarer å beskrive det på er at han skulle være i full kontroll i alle situasjoner, og at alt som noen gang kunne gå galt var min feil, selv om jeg føyde meg etter alt osv. Noen som har møtt på slike personligheter før? Hva er det som feiler? Jeg vil bare prøve å forstå hvorfor det blir sånn, hva som er galt og hvordan man best mulig kan takle slike personligheter. Anonymkode: 1148e...221 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Oj, høres som en ekkel opplevelse! Så kjedelig at reisen din ble (delvis) ødelagt av dette! Jeg har vært borti det, men da med en jeg hadde en romantisk relasjon med. Slike mennesker har en maske som de bruker, og kan virke som perfekte mennesker utad, men når man kommer innpå dem viser de sine sanne farger. Slik med meg når vi ble intime, og med deg når dere dro på en reise sammen. Jeg kom til at han tydeligvis sleit med sine egne ting, muligens sosiopat. Men å bli i en relasjon med et menneske som behandler meg som dritt var uaktuelt. Håper du kommer til samme konklusjon med denne kompisen. Du fortjente ikke sinneutbruddene, og ingen har rett til å behandle deg som mindre verdt, eller som at du ikke kan ha dine egne meninger. Anonymkode: 8863b...ab6 6
brownbrown Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 syns det er rart at du har vært venn med han i flere år, men han kun er slik nå som dere var på ferie. kan godt hende at han er stresset og har en slitsom periode. for vist han ikke er slik hjemme i alle årene du har kjent ham så er ikke han slik i personeligheten. alle kan ha noen dårlige perioder eller måneder. akkurat som dere kvinner kan være ustabil når dere får mensen kan menn også ha det. så vist dette kun var på ferie så tror jeg ikke han er slik til vanelig. jeg har selv min perioder hvor jeg er ordentlig stresset og har skikkelig kort lunte og humør. da blir damen min redd og holder seg unna meg. men dette har kunn vært i en liten periode hvor det var mye press på jobb og blodprøvene mine fra legen kom ut med forhøyet hormoner og mye stress
brownbrown Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oj, høres som en ekkel opplevelse! Så kjedelig at reisen din ble (delvis) ødelagt av dette! Jeg har vært borti det, men da med en jeg hadde en romantisk relasjon med. Slike mennesker har en maske som de bruker, og kan virke som perfekte mennesker utad, men når man kommer innpå dem viser de sine sanne farger. Slik med meg når vi ble intime, og med deg når dere dro på en reise sammen. Jeg kom til at han tydeligvis sleit med sine egne ting, muligens sosiopat. Men å bli i en relasjon med et menneske som behandler meg som dritt var uaktuelt. Håper du kommer til samme konklusjon med denne kompisen. Du fortjente ikke sinneutbruddene, og ingen har rett til å behandle deg som mindre verdt, eller som at du ikke kan ha dine egne meninger. Anonymkode: 8863b...ab6 dette også. kan godt hende hans ekte jeg kom fram på ferien. regner med han liker deg som mer enn en venn når han drar på ferie med deg alene med motsatte skjønn istedenfor en guttegjeng med kompiser
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oj, høres som en ekkel opplevelse! Så kjedelig at reisen din ble (delvis) ødelagt av dette! Jeg har vært borti det, men da med en jeg hadde en romantisk relasjon med. Slike mennesker har en maske som de bruker, og kan virke som perfekte mennesker utad, men når man kommer innpå dem viser de sine sanne farger. Slik med meg når vi ble intime, og med deg når dere dro på en reise sammen. Jeg kom til at han tydeligvis sleit med sine egne ting, muligens sosiopat. Men å bli i en relasjon med et menneske som behandler meg som dritt var uaktuelt. Håper du kommer til samme konklusjon med denne kompisen. Du fortjente ikke sinneutbruddene, og ingen har rett til å behandle deg som mindre verdt, eller som at du ikke kan ha dine egne meninger. Anonymkode: 8863b...ab6 Ja, jeg vet ikke hvordan vi skal gå videre etter dette. Jeg har vurdert å prøve og ordne opp, men da vi skulle snakke om ting, noe jeg prøvde to ganger så fikk han sinneutbrudd og hylte og knyttet nevene og stod over meg. Så jeg begynte og skjelve og gråt. Når jeg gråt sa han: "Nå får jeg være den slemme og du er offeret bare fordi du gråter. Du kan bare gråte så er alt dårlig du gjør slettet, så er jeg den slemme". Jeg tørr ikke tenke på hvordan han er i et forhold. Anonymkode: 1148e...221 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 5 minutter siden, brownbrown skrev: syns det er rart at du har vært venn med han i flere år, men han kun er slik nå som dere var på ferie. kan godt hende at han er stresset og har en slitsom periode. for vist han ikke er slik hjemme i alle årene du har kjent ham så er ikke han slik i personeligheten. alle kan ha noen dårlige perioder eller måneder. akkurat som dere kvinner kan være ustabil når dere får mensen kan menn også ha det. så vist dette kun var på ferie så tror jeg ikke han er slik til vanelig. jeg har selv min perioder hvor jeg er ordentlig stresset og har skikkelig kort lunte og humør. da blir damen min redd og holder seg unna meg. men dette har kunn vært i en liten periode hvor det var mye press på jobb og blodprøvene mine fra legen kom ut med forhøyet hormoner og mye stress På grunn av noe han sa (som omhandler sikkerheten til noen) måtte jeg ta kontakt med noen i hans familie. Jeg fikk da vite at han har vært slik hele livet, men at bare nærmeste familie vet det. Så jeg tror nok jeg fikk et innblikk i hans "sanne jeg". Anonymkode: 1148e...221 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet ikke hvordan vi skal gå videre etter dette. Jeg har vurdert å prøve og ordne opp, men da vi skulle snakke om ting, noe jeg prøvde to ganger så fikk han sinneutbrudd og hylte og knyttet nevene og stod over meg. Så jeg begynte og skjelve og gråt. Når jeg gråt sa han: "Nå får jeg være den slemme og du er offeret bare fordi du gråter. Du kan bare gråte så er alt dårlig du gjør slettet, så er jeg den slemme". Jeg tørr ikke tenke på hvordan han er i et forhold. Anonymkode: 1148e...221 Dette er en relasjon jeg ville brutt ut av. Han prøver å manipulere deg til å føle at det er du som gjør noe dårlig fordi du blir redd når han truer deg. Ikke finn deg i det kjære. Anonymkode: 8863b...ab6 13
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Ferier kan få ut det verste av folk, men aldri opplevd noe voldsommere enn små sinneutbrudd som ikke varer lenge og den typiske greia hvor folk bare går sin vei uten å si noe fordi de er sure. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 Ja, jeg lurer vell egentlig på om noen har hatt nærkontakt over tid med en slik personlighetstype. Enten som familie eller kjæreste. Prøver bare å få litt mer innsikt i hva jeg kan forvente meg her. Om det er noe håp eller vits i å gjøre et til forsøk på å ordne opp, men regner med det er stor sannsynlighet for at jeg får nok en skyllebøtte og kjeft. Anonymkode: 1148e...221
Derpderp Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet ikke hvordan vi skal gå videre etter dette. Jeg har vurdert å prøve og ordne opp, men da vi skulle snakke om ting, noe jeg prøvde to ganger så fikk han sinneutbrudd og hylte og knyttet nevene og stod over meg. Så jeg begynte og skjelve og gråt. Når jeg gråt sa han: "Nå får jeg være den slemme og du er offeret bare fordi du gråter. Du kan bare gråte så er alt dårlig du gjør slettet, så er jeg den slemme". Jeg tørr ikke tenke på hvordan han er i et forhold. Anonymkode: 1148e...221 https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg lurer vell egentlig på om noen har hatt nærkontakt over tid med en slik personlighetstype. Enten som familie eller kjæreste. Prøver bare å få litt mer innsikt i hva jeg kan forvente meg her. Om det er noe håp eller vits i å gjøre et til forsøk på å ordne opp, men regner med det er stor sannsynlighet for at jeg får nok en skyllebøtte og kjeft. Anonymkode: 1148e...221 Det er ikke håp, familien hans har jo sagt at han har vært sånn hele livet. Er bare å kutte kontakten med han, han kommer aldri til å se din side av saken. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 Dette hadde ikke vært noen jeg hdde orket å forsøke å redde.. Du kommer til å ende opp med å være utslitt og måtte tåle all slags dritt. Avslutt relasjonen dere har. Anonymkode: 0cc29...e40 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 Noen blir irriterte og sinte når de blir stresset/ nervøse. Kombiner dette med en selvsentrert, stolt person som hater å ta feil og du får vennen din Anonymkode: 1436b...b36 1
Arabella Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 Hva mener du med venn? Hva slags venn? Denne mannen virker forstyrret. Har han en psykiatrisk diagnose du ikke vil fortelle? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, Arabella skrev: Hva mener du med venn? Hva slags venn? Denne mannen virker forstyrret. Har han en psykiatrisk diagnose du ikke vil fortelle? Alt var fint og flott fram til dette. Vi har som sagt vært venner i årevis, men har aldri vært på ferie/overnattet/vært hos han en lengre periode. Vi har ikke snakket siden reisen. Og det er akkurat det jeg prøver å finne ut av selv, hva som feiler. Og evnt hva jeg kan forvente. Han har ingen diagnose, spm er vell heller om han kanskje burde ha det. Uansett er det ikke opp til meg. Anonymkode: 1148e...221
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 Han hadde ikke forblitt på min liste over venner etter den turen Anonymkode: 6a245...da2 11
Kinno Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 Ja der kom du litt for nært innpå en psykopat. Det er som regel bare de nærmeste som vet hvordan de kan være og fram til nå har han klart å skjule skyggesiden sin. Snu deg 180 grader og gå rolig unna og forsvinn. 13
hjertesukka Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 Ferieturer viser ofte hvordan folk egentlig er. Ikke slit deg ut på å finne ut hva som feiler han. Ingen behandler venner slik! 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Kjenner igjen litt av den håpløsheten du sannsynligvis føler på når du ikke kan uttrykke egne meninger i frykt for å trigge han. Det som er vanskelig er at det kan ta veldig lang tid før en partner viser sitt sanne jeg og man går da inn i et forhold i den tro at dette er en ordentlig likandes kar på alle plan. Men jeg tror en stor varsellampe kan være at han ikke greier å ta ditt perspektiv hvis dere krangler eller diskuterer, og om du begynner å ane at det er mindre ekte empati eller genuin interesse for deg enn hva han viste i begynnelsen. Anonymkode: a2c15...432 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 Tja, et slikt utbrudd kan skje alle dersom noen kommer for nært i en dårlig situasjon, altså et engangstilfelle, men da tar man selvkritikk i ettertid. Turen høres overhodet ikke hyggelig ut, men jeg synes noe av det viktigste er hvordan han håndterer det i ettertid. Dersom han legger seg flat og unnskylder seg, eventuelt kommer med en rimelig forklaring til denne oppførselen ville jeg nok ha vurdert hvordan det bør håndteres videre etter det. Nå ser jeg jo at du skriver det nøyaktig motsatte, og da er det kanskje like greit å bryte relasjonen. Jeg skjønner godt at du har blitt avskremt av hendelsen, og at han fortsetter som han gjorde etter at du begynte å gråte er helt hinsides. Det for meg er et tegn på at han mangler noen grunnleggende mellommenneskelige evner. Anonymkode: e7124...d63 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå