Gå til innhold

Mulig å lære hunden til å leke med kasteleker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine hunder har aldri fått lov til å gå fritt av forrige eier. Jeg har derfor begynt å ta de med til luftegårder siden de begge er jakthunder og jeg tror de lett kunne løpt et godt stykke vekk om de hadde fått snusen i noe. Jeg har opplevd at de liker dette svært godt. De løper rundt og har det veldig gøy og leker med andre hunder. Jeg har prøvd å kaste pinne, men dette finner de seg ikke interessert i. 

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av noen enkle kasteleker fra dyrebutikken, men hvordan skal jeg introdusere de lekene og hvordan skal jeg få de til å forstå prinsippet? Eller er det slik at noen hunder ikke har glede av slik lek?

Anonymkode: 78691...8aa

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

De fleste hunder kan læres til å ha glede av kasteleker. Lek med dem inne i begynnelsen, der det ikke er andre forstyrrelser. Bruker du klikkertrening? Dette kan være en god måte å få hunden til å bli interessert i leken på, man klikker og belønner for hver gang hunden ser på leken, for hver gang den har snuten borti, løfter den opp etc. Klikk og belønn for enhver interaksjon med leken, så begynner de å hente den etter hvert, og da belønner du for det. Gjør det i begynnelsen når de er intressert i deg, og på steder uten andre forstyrrelser. Kontakt-trening er også lurt, så de blir mere orientert mot deg. Det er veldig lite sannsynlig at de vil bli interessert i noe som du kaster når det er andre hunder eller andre forstyrrelser i nærheten, iallefall i begynnelsen.

Min hund er interessert i pinner men det å få henne interessert i ball var et svare strev. Det hjalp at jeg begynte med klikkertrening, og så brukte jeg fylte konger til henne. Hun er superinteressert i mat, derfor ble hun også interessert i disse  når jeg kastet dem ute. Det kan også være en idè kanskje for hundene dine. Kjøp Kong til dem som de får tygge på med innhold inne, og så kan du kaste dem ute når de er tomme. Hun liker også bedre baller som har hull og lager en svisjelyd når man kaster dem. Disse ballene har jeg også hatt godbiter i for å få henne mere interessert i dem. Jeg kaster bare så lenge det er gøy, og slutter før hun mister interessen, og passer på å aldri mase på henne med det. Det er gull verdt at hun får løpe sånn, da det er ikke hver dag hun finner på å løpe så mye selv, eller at vi har andre hunde å leke med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...