Gå til innhold

Samlet gjeld, husholdninger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare studiegjeld. Har igjen rundt 70.000 å betale.  Full gjeld husler jeg ikke. Men hva skal jeg svare? Er det så nøye? De sjekker vel uansett info om meg før jeg får kort??

Anonymkode: ff21e...e76

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samlet gjeld for husholdningen synes jeg er et merkelig spørsmål. Hvordan skal jeg vite hva min samboer er skyldig?

Hvis du er usikker kan du bare svare litt mer enn det som er sannheten.

Å lyve på en kredittkortsøknad er straffbart men det blir sjeldent rettsforfulgt.

Det finnes ingen gjelderegister i Norge, så kredittkortselskap kan ikke sjekke hvor mye du er skyldig. Med mindre du misligholder gjelden vil det neppe bli avslørt om du løy.

Skrevet

Hvor står det at det er straffbart å oppgi feil info i kredittkortsøknad?

Anonymkode: 77426...a39

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forfalsker dokumentinformasjonen, det er ikke lovlig.

Anonymkode: 417f9...82a

Skrevet
På 6.2.2017 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare studiegjeld. Har igjen rundt 70.000 å betale.  Full gjeld husler jeg ikke. Men hva skal jeg svare? Er det så nøye? De sjekker vel uansett info om meg før jeg får kort??

Har du fått høyere gjeld i 2016 enn i 2015? Det er 2015 som er siste tilgjengelige skatteligning nå (neste kommer om litt over en mnd), og det er ligningen for 2015 kredittkortselskapet vil ha å gå på. Der ser de hva du hadde i gjeld ved utgangen av året 2015.

Hvis du har opparbeidet deg MER gjeld etter det, altså gjeld tatt opp i 2016, er det vel ikke så vanskelig å huske hvor mye dette er og bare plusse det på tallet du finner i din siste selvangivelse under posten "Gjeld"?

Skrevet
På 6.2.2017 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Men hva skal jeg svare? Er det så nøye? De sjekker vel uansett info om meg før jeg får kort??

Det er akkurat det de ikke gjør. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Straffeloven. Paragrafene om bedrageri feks. 

§ 371. Bedrageri

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forfalsker dokumentinformasjonen, det er ikke lovlig.

Tror det går under bedrageri faktisk, men jeg er ikke en advokat. Men straffbart er det definitivt.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått høyere gjeld i 2016 enn i 2015? Det er 2015 som er siste tilgjengelige skatteligning nå (neste kommer om litt over en mnd), og det er ligningen for 2015 kredittkortselskapet vil ha å gå på. Der ser de hva du hadde i gjeld ved utgangen av året 2015.

Hvis du har opparbeidet deg MER gjeld etter det, altså gjeld tatt opp i 2016, er det vel ikke så vanskelig å huske hvor mye dette er og bare plusse det på tallet du finner i din siste selvangivelse under posten "Gjeld"?

De ser kun ligningstallene. Disse består av to tall. Inntekt og formue. Det laveste formuen kan være er 0. De færreste kredittkortselskaper ber om selvangivelsen, jeg har iallefall 9 kredittkort og ingen av dem har jeg sendt selvangivelse til.

Men selvangivelsen er jo fin for å se en oversikt over gjelden sin. De fleste steder kan man sjekke. Lånekassen har gode nettsider for å sjekke restgjeld.

10 timer siden, prt90 skrev:

Det er akkurat det de ikke gjør. 

De har ikke mulighet. Derfor de vil ha gjeldsregister.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...