AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har valgt fullstendig feil utdanning, og har ikke interesse for fagene jeg har, verken i høst eller nå i vår. Finner ikke matematikk, fysikk og de andre fagene mine interessante, og ser på det som kun arbeid og slit, og ikke noe mer. Derfor har jeg tenkt tanken å slutte snart (februar/mars), flytte hjem og jobbe frem til (og en del) i sommer. Kan jeg betale tilbake det jeg har fått utbetalt hittil denne våren (ca. 28 500 kr) + husleie ut oppsigelsestid (15 000 kr), ved å starte rett i jobb og tjene inn disse kronene, og dermed bli à jour med Lånekassen? Vil jeg da kunne begynne på nytt studie til høsten og begynne å motta lån igjen? Må jeg begynne å tilbakebetale det lånet jeg allerede har tatt opp hvis jeg stopper utbetaling av studiestøtte fra mars til juli, og begynne på igjen i august? Jeg kan også bite tenna sammen og fullføre året, men noen måneder med jobb hjemme tror jeg ville gjort meg mer motivert til et nytt studie til høsten. En annen ting, er to år med diverse høyere utdanning som ikke har falt i smak etterfulgt av en femårig master i noe jeg er ganske sikker på jeg liker, helt på trynet? Det plager meg, men jeg kan da ikke være den eneste? Anonymkode: bee0f...099
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Du kan henge opp til et år etter, så det er ikke noe stress. Men jeg tror ikke det hjelper å betale tilbake pengene for å få mer lån. Ditt beste alternativ er å møte på eksamen og få en E. Da vil det ike ha noen konsekvenser. Men de har jo åpen kundeservice, spør dem.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har valgt fullstendig feil utdanning, og har ikke interesse for fagene jeg har, verken i høst eller nå i vår. Finner ikke matematikk, fysikk og de andre fagene mine interessante, og ser på det som kun arbeid og slit, og ikke noe mer. Derfor har jeg tenkt tanken å slutte snart (februar/mars), flytte hjem og jobbe frem til (og en del) i sommer. Kan jeg betale tilbake det jeg har fått utbetalt hittil denne våren (ca. 28 500 kr) + husleie ut oppsigelsestid (15 000 kr), ved å starte rett i jobb og tjene inn disse kronene, og dermed bli à jour med Lånekassen? Vil jeg da kunne begynne på nytt studie til høsten og begynne å motta lån igjen? Må jeg begynne å tilbakebetale det lånet jeg allerede har tatt opp hvis jeg stopper utbetaling av studiestøtte fra mars til juli, og begynne på igjen i august? Jeg kan også bite tenna sammen og fullføre året, men noen måneder med jobb hjemme tror jeg ville gjort meg mer motivert til et nytt studie til høsten. En annen ting, er to år med diverse høyere utdanning som ikke har falt i smak etterfulgt av en femårig master i noe jeg er ganske sikker på jeg liker, helt på trynet? Det plager meg, men jeg kan da ikke være den eneste? Anonymkode: bee0f...099 Du er ikke den eneste, nei. Men, ts, du må velge studie på rett måte. Du bør velge et studie du har forutsetning for å være noenlunde god i - altså fagområder du egner deg til. Dette studiet skal lede til muligheter i arbeidslivet som du kan trives med. Om du trives de 3-5 årene på studiet er nemlig irrelevant sett opp mot de 30-40 årene du i etterkant skal jobbe innen ditt fagfelt. Så om du velger master, ingen utdannelse eller 2-3 årig utdannelse (eller doktorgrad, for den del) velg yrke, ikke utdanning. Og velg yrke ut fra arbeidstid, fleksibilitet, lønn, reelle muligheter for å få fast arbeid, arbeidsmiljø, ytre miljø og andre kriterier som vil ha påvirkning på livskvaliteten din livet ut. Ikke velg noe du stortrives med i 5 år for så å angre på mens du beveger deg gjennom vikar-tilværelsen de neste 15. Anonymkode: ca489...3bb 1
Sinden Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Sinden
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke den eneste, nei. Men, ts, du må velge studie på rett måte. Du bør velge et studie du har forutsetning for å være noenlunde god i - altså fagområder du egner deg til. Dette studiet skal lede til muligheter i arbeidslivet som du kan trives med. Om du trives de 3-5 årene på studiet er nemlig irrelevant sett opp mot de 30-40 årene du i etterkant skal jobbe innen ditt fagfelt. Så om du velger master, ingen utdannelse eller 2-3 årig utdannelse (eller doktorgrad, for den del) velg yrke, ikke utdanning. Og velg yrke ut fra arbeidstid, fleksibilitet, lønn, reelle muligheter for å få fast arbeid, arbeidsmiljø, ytre miljø og andre kriterier som vil ha påvirkning på livskvaliteten din livet ut. Ikke velg noe du stortrives med i 5 år for så å angre på mens du beveger deg gjennom vikar-tilværelsen de neste 15. Anonymkode: ca489...3bb OK, jeg ser den. Men de to avsnittene du skrev motsier hverandre litt, om jeg ikke har tolket de helt feil. Du sier at jeg skal velge noe jeg er god/som jeg egner meg til (altså, som jeg interesserer meg for). Jeg mener at det eventuelle studiet jeg kan være "noenlunde god i - altså fagområder jeg egner meg til" er det studiet jeg vil trives på og engasjeres i, og det vil nok også utvilsomt gi meg jobb slik det ser ut. På den andre siden sier du at jeg skal velge utdanning/yrke utifra kriterier utenom det faglige (lønn, arbeidstid osv...). Burde vel kanskje finne en balanse, men å velge utifra interesse vil nok gi større sjanse for å fullføre. Og så lenge jeg vet at arbeidsmulighetene er der, er det vel ikke noe problem Det jeg studerer nå er ikke noe jeg interesserer meg for eller blir engasjert av, og dermed ser jeg vanskelig for meg at det blir noe mye bedre i arbeidslivet. Anonymkode: bee0f...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå