Gå til innhold

Hund hilser hver gang jeg går forbi, eier ser ikke problemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langs en veistrekning jeg går daglig, bor det en stor hund. Tydeligvis så er denne hunden løs hele tida, for jeg kan ikke gå forbi uten at den kommer løpende, og hopper opp og skal hilse. Problemet er at hunden er diger og sterk mens jeg har en kronisk sykdom som gjør meg fysisk forsvarsløs. Dette gjør at hvert møte med denne hunden blir en kraftanstrengelse for å holde seg på beina, og jeg må ærlig si hjertet dunker og at jeg blir redd. 

Eieren pleier bare å gå på verandaen og rope på hunden når dette skjer. "Haaan eeeer ikke faaaarlig, hehehe" roper hun til meg. Jeg har selvsagt prøvd å snakke med henne for å forklare problemet, men da gjentok hun bare at han ikke er farlig, at han bare vil hilse og at han blir så glad for å se folk. Hun sa også noe om at det ikke er båndtvang nå, og foreslo en alternativ rute jeg kunne gå. Hun ble også ganske ubehagelig, og jeg tenker dessverre at hun er en slik hundeeier som aldri burde hatt hund. Den kan vel bli påkjørt, skadet og komme opp i ulike farlige situasjoner, slik som de praktiserer hundeholdet sitt pr. nå. 

Dette har pågått i en måned nå, før det har jeg ikke sett hunden. Jeg er ikke hundevant og vet lite om lover og regler, men båndtvang er vel uansett for å skjerme ville dyr i en sårbar livsfase? Om man ikke har kontroll på hunden og den oppfører seg på en slik måte til sjenanse for omgivelsene, så er det vel "båndtvang" hele året? Jeg trodde kravet for at hunden kan gå løs er at man har kontroll på den. 

Det er ikke lenge siden en hundeeier ble erstatningsansvarlig for at en hund hoppet på en dame så hun falt og skadet seg. Den saken ønsker jeg ikke å diskutere her i tråden, men den bidrar til at jeg tenker at hundeeieren ikke har sitt på det tørre her. 

Hva hadde dere gjort? Kan jeg "kreve" at hun kontrollerer hunden sin? Alternativet er faktisk at jeg ikke lenger skal gå forbi der, for dette ønsker jeg ikke å utsette meg for. 

Anonymkode: 0e207...48b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt fra loven:

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. 

Bare å ringe politiet når det skjer.

• Liker 10
Skrevet

Ta en telefon til politiet. Dette er ikke tillatt, båndtvang eller ikke. Løse hunder skal være under kontroll. 

Alternativ er å ta med deg en venn med bil, få tak i bikkja og kjør den til Falcken/Viking el.l. Koster noen kroner å få tilbake hunden sin da (sånn fikk jeg en til å slutte å la hunden mosjonere fritt i nabolaget, men for han var det nok å få beskjed om at hunden havnet der neste gang). 

Anonymkode: d5ba9...6b4

• Liker 8
Skrevet

Hun har absolutt ikke lov til å la hunden løpe løs på den måten der. 

Som den over skriver så skal ikke hunden være til hindre for andres normale ferdsel. 

Ring politiet neste gang. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ringt politiet. Også ville jeg nok falt hver gang hunden var borti meg heretter. 

• Liker 7
Skrevet

Båndtvang eller ikke, hundeeier er pliktig til å ha kontroll på hunden sin.
Ring politiet og si i fra om at du har en hund i nabolaget som alltid går løs, og som hopper opp på forbipasserende, og at eier ikke prøver kontrollere hunden engang selv med muntlig varsel om at oppførsel er uønsket.

• Liker 7
Skrevet

Ring politiet siden hundeeier ikke har tatt tak i det.

Skrevet

Ja du kan kreve det, dette er ikke lov. Det er alltid båndtvang der det er ferdsel for hunder som oppfører seg slik.

Til du får gjort noe med det, eller om noen har et lignende problem: Ta med en neve godbiter og hiv dem i den retningen hunden kom fra når den kommer løpende, den vil bli opptatt av å snu og lete frem godbitene mens du kommer deg vekk. Etter hvert vil hunden stoppe opp når den ser deg og forvente godbiter så hoppingen blir mindre sannsynlig. Eventuelt ta med en paraply og slå den opp mot hunden, dette stopper de fleste hunder.

Anonymkode: feb5b...3f2

• Liker 4
Skrevet

Ja, ring politiet. Gjør det nå, før hunden skader noen eller blir skadet. Eierens idioti går ut over både folk og hunden selv. Hva skjer den dagen hunden hopper på et lite barn, en gammel dame, eller en person som er så livredd hunder at han eller hun klikker fullstendig begynner å slå og sparke for å forsvare seg?

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar. Jeg kunne selvsagt sitert dere alle sammen, men siden det  er såpass til enighet blant dere, så velger jeg å skrive en felles oppdatering.

Jeg gjorde som dere sa, og snakka med politiet. De sa det var bra jeg meldte fra. Hva de gjorde med informasjonen aner jeg ikke, men nå har det snart gått en uke, og jeg har ikke sett hunden løs etter dette. Jeg så den stod med hodet i stuevinduet omtrent som en ekstra potteplante her en dag da, så den er der jo. :D 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hørtes slitsomt ut, skal jo ikke være sånn. 

Hadde selv en nabo som hadde hunden i bånd i hagen. Båndet var veldig langt, så han kunne gå litt nedover gaten. Veldig upraktisk å gå forbi med en hund da, for banda heklet seg fast i hverandre :P Hunden ville jo bare hilse og den var helt nydelig, men er jo ikke alle hunder som liker andre hanbikkjer, min inkludert :P 

Leste først nå at det har løst seg, så utrulig bra :) 

Endret av KillerKitty
Skrevet

Ja, høres ut som en av disse skrulle-hundeeierene, som setter oss alle i et dårlig lys :/ 

H*n er en skrulling ihvertfall! 

Riktig at du tok det med politiet, bedre føre var ;-) 

Skrevet

Så nå blir den hunden holdt inne? Merker godt savnet etter Berlin f.eks når dere snakker om dette, i den byen (somnhar over 3.5mill innbyggere) går over 50% av hundene løse side om side med eieren sin. Hunder blir mindre opptatt av å hoppe på hvem som helst når de får gå fritt, da hilser de bare på venner, "de andre" blir rimelig uinteressante, sånn som for oss.

Og den hunden i tilfellet til TS kom neppe løpende bare av seg selv gang på gang. Om den hunden hadde fått avvisning ville den stoppet. En hund kommer ikke for å leke med noen som gjentatte ganger har sagt nei. 

Du valgte å ringe politiet i stedet for å bruke litt tid med hunden for å få den til å lære, deg om det, men det sier mye om hvor lite vi er villige til å komme sammen om å løse et problem, å lettere å skaffe seg og ønske seg uvenner enn å jobbe for et godt naboskap, tydeligvis..

Anonymkode: b58b3...f6b

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå blir den hunden holdt inne? Merker godt savnet etter Berlin f.eks når dere snakker om dette, i den byen (somnhar over 3.5mill innbyggere) går over 50% av hundene løse side om side med eieren sin. Hunder blir mindre opptatt av å hoppe på hvem som helst når de får gå fritt, da hilser de bare på venner, "de andre" blir rimelig uinteressante, sånn som for oss.

Og den hunden i tilfellet til TS kom neppe løpende bare av seg selv gang på gang. Om den hunden hadde fått avvisning ville den stoppet. En hund kommer ikke for å leke med noen som gjentatte ganger har sagt nei. 

Du valgte å ringe politiet i stedet for å bruke litt tid med hunden for å få den til å lære, deg om det, men det sier mye om hvor lite vi er villige til å komme sammen om å løse et problem, å lettere å skaffe seg og ønske seg uvenner enn å jobbe for et godt naboskap, tydeligvis..

Dersom du har hund selv og praktisere slik som du beskriver er så skal jeg fortelle deg at du er EN SKIKKELIG PLAGSOM HUNDEIER SOM IKKE BURDE EIE HUND. 

- Hvorfor tror du at noen skal ha interesse av å bruke tid på din plagsomme hund og "lære om den"? Det er ikke verden som skal tilpasse seg hund og hundeier, det er hundeier som velger å ha hund, som skal tilpasse deg verden.

- Ts har allerede forsøkt å snakke med hundeier - vedkommende valgte å ikke høre etter. Dersom ikke dette var en positiv tilnærming fra TS sin side så har du rett og slett problemer å forstå hva som har skjedd her. Hundeier valgte tydeligvis å høre på politiet, altså høre, noe som hundeier fint kunne gjort fra første stund av. 

- Jeg anbefaler at du flytter til Berlin dersom du ikke kan forholde deg til norske lover, regler og vanlig høflighet. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Se hovedinnlegg - jeg har ikke de fysiske forutsetningene, eller viljen for den del,  til å håndtere en glad, diger hund som kommer hoppende. Hva mener du jeg gjorde for at den skulle komme hoppende gang på gang? Dessuten har jeg prøvd å snakke med eieren, og opplevde at hun ikke tok dette på alvor, og at hun ble ganske ufin. Derfor har jeg mitt på det tørre mtp. naboskap. Igjen, dette står i hovedinnlegget. Hva slags nabo syns du hundeeieren er?

Det er dessuten også for hundens del at jeg sa fra. Les andre innlegg, det poengteres at det neppe vil være bra for hunden om den hopper på et barn, en eldre person, en person som gjør dumme ting i frykt. Om noe skjer, og det kan det, så får hunden lide. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...