AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Jeg studerer pedagogikk dette halvåret. Og er fjernstudent, dvs tilknyttet campus, men bor et annet sted i Norge som gjør at jeg ikke komme meg så ofte på forelesninger. Blir mest selvstudium. De legger jo ut powerpointer, men bruker dere å printe disse ut? Jeg tenkte først å gjøre det, men tror jeg kommer til å ende opp med en haug av ark og at det blir mer uoversiktig enn det som er hensikten. Noterer dere fra pensum? Jeg synes det er litt vanskelig å finne "min studieteknikk". Har så lyst til å lage en oversiktig perm som jeg kan bruke når jeg skal pugge til eksamen, men vet ikke helt hva som er lurest. :-) Anonymkode: 891f8...73f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Jeg velger å ikke gå i forelesninger. Da bruker jeg heller ikke powerpointene når jeg leser. Jeg tar utgangspunkt i fagbøker, og bruker eksamensoppgaver som en rettesnor. Jeg går systematisk gjennom boken og merker med fargekoder samt noterer med blyant i margen. Jeg repeterer fagstoffet ut ifra markeringene og smånotatene. På mitt studium er pensumet ganske overveldende, så her er det viktig å være effektiv med tiden. Det er mye å huske, så mye av tiden bør gå til repetisjon. Tidligere brukte jeg selvskrevne notater og organiserte de i permer, og det fungerte ypperlig i eksamenstiden. Nå fungerer ikke dette som nevnt på grunn av at det tar så lang tid. Dersom forelesningene (powerpointene) er veldig veiledende i forhold til eksamen er det nok lurt å ta i bruk av det, men ellers bør du nok vurdere hvor stort utbytte du får av å bruke de. Jeg føler ikke at det gir meg noe særlig når jeg ikke har vært i forelesningene. Anonymkode: 541aa...cd7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Anbefaler deg som du nevner selv, skaff deg en perm, så får du oversikt over alle arkene dine. Da slipper det å bli så mye rot :-) Jeg pleier å ta notater av powerpointene, men jeg tar også kopi av de for å sette de inn i permen. Jeg lærer mye av å ha notert det, samtidig som jeg har en backup i permen. Anonymkode: ebb01...e46
britz Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Kan jeg spørre hvor du tar pedagogikk på et halvår? Har du noe innleveringsoppgaver, eksamener etc? Vurderer det samme selv.
Sillyline Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 Jeg går i alt av forelesninger, og finner ut der hva jeg føler er viktig å fokusere på av stoff til eksamen. Sitter i kollokviegruppe, så jobber jeg mer intenst mot eksamen, for innen den tid har jeg ca funnet ut hva som er viktig å pugge på. Går igjennom gamle eksamener/oppgaver. Siste timen før eksamen pleier også å være eksamensforberedende. Har et år igjen av studiene mine nå. Jeg tar det mer og mer på sparket for hvert semester, haha.
annebanane Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Noterer det som står på powerpointen og noe til i forelesningene. Leser det jeg må til seminar og oppgaver, og noterer fra det jeg leser. Notering er min måte å lære på. Ellers er jeg en kløpper i skippertak.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 Jeg leser alle bøkene først fra perm til perm, og bruker markør på viktige ord og begreper. Deretter lager jeg en "ordliste", hvor jeg bruker egne ord til å forklare alle de markerte ordene, og henter da gjerne informasjon andre steder enn i fagbøkene. Til slutt lager jeg flash cards av dem på mobilen, og bruker dem når jeg pugger til eksamen. Jeg bruker tidligere eksamensoppgaver og powerpointene fra forelesningene til å passe på at jeg har fått med meg alt som er viktig. Anonymkode: 643ad...9fb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Tusen takk for mange innspill. :-) Jeg printer powerpointene ut fordi jeg synes det er ok å f.eks notere på powerpointene viktige stikkord fra relevante artikler osv. Men aberet er at jeg føler det blir mange ark å forholde seg til. Men jeg føler powerpointene er viktige fordi de gir en rettesnor på hva som kan komme på eksamen. Kan selvfølgelig ha de på pc, men er ikke så glad i å lese på pc. Anonymkode: 891f8...73f
veslefrøken Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er elendig og derfor blir min studieteknikk skippertak... 1
DragonDays Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange innspill. :-) Jeg printer powerpointene ut fordi jeg synes det er ok å f.eks notere på powerpointene viktige stikkord fra relevante artikler osv. Men aberet er at jeg føler det blir mange ark å forholde seg til. Men jeg føler powerpointene er viktige fordi de gir en rettesnor på hva som kan komme på eksamen. Kan selvfølgelig ha de på pc, men er ikke så glad i å lese på pc. Anonymkode: 891f8...73f Kanskje du ikke trenger å ta vare på absolutt alle PP-arkene? Om du skriver et kort sammendrag av innholdet og tar vare på de arkene du føler er nyttige?
ajarRun Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 Jeg bruker å vente til rett før eksamen, og så lese innholdsfortegnelsen og oppsummeringen i kapitlene.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 Jeg leser så mye jeg kan av pensum, skriver sammendrag/stikkord fra hvert kapittel/artikkel. Går på alt av forelesninger og noterer for hånd, da jeg lærer mest av det. Skriver ikke rett av Powerpointene, men fyller inn med viktige ting og eksempler som blir sagt. Før eksamen samler jeg alt jeg har skriftlig og lager en god sammenheng i det hele. I tillegg ser jeg på gamle eksamensoppgaver for å se hva jeg bør fokusere på. I år skal jeg skrive en oppgave i stedet for skoleeksempel, der vi får velge ut fra pensum selv. Da kommer jeg nok til å vektlegge det jeg er mest interessert i og droppe det kjedelige som jeg ikke -må- ha med. Anonymkode: 2a995...756 1
TinyBean Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Jeg tar VGS fag som privatist og har skrevet ut og hengt opp læreplanene som jeg kan lese over hver dag. Ellers leser jeg lærebøkene og gjør oppgaver etter hvert kapittel. Det hjelper også å høre på lydbøker jeg har funnet og videoer. Jeg skal også få noen til å gå gjennom kapitler og høre meg etterhvert når eksamen nærmer seg. Jeg er ikke helt sikker på hva som funker best for meg, men har oppdaget at å gjøre oppgavene på slutten av hvert kapittel hjelper litt, siden det å ta notater egentlig ikke gjør noe for meg.
Clarity Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 (endret) Jeg er heller ikke så mye i forelesninger. På mitt studium er power pointene veldig veiledende, så jeg forholder meg til mest til de. Det vil si: Jeg leser gjennom de kapitlene som står på forelesningsplanen, men jeg fokuserer mest på temaene innenfor hvert kapittel som er nevnt i power pointene. Når eksamensperioden kommer, har jeg da alltid et word-dokument for hvert kapittel i hver av de ulike emnene. Jeg legger da vekk bøkene, og forholder meg kun til mine egne notater. Når jeg har lest over mine egne notater, lager jeg tankekart ut ifra de. Ved å lage tankekart får jeg repetert notatene, i tillegg til at jeg føler at stoffet "sitter bedre" når jeg får det skrevet ned på et papir. Disse tankekartene er da såpass konkrete og forståelige at jeg uken før eksamen kun pugger ved hjelp av disse. Edit: Gjør også gamle eksamensoppgaver i forkant av eksamen. Endret 7. februar 2017 av Clarity
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 7 timer siden, Clarity skrev: Jeg er heller ikke så mye i forelesninger. På mitt studium er power pointene veldig veiledende, så jeg forholder meg til mest til de. Det vil si: Jeg leser gjennom de kapitlene som står på forelesningsplanen, men jeg fokuserer mest på temaene innenfor hvert kapittel som er nevnt i power pointene. Når eksamensperioden kommer, har jeg da alltid et word-dokument for hvert kapittel i hver av de ulike emnene. Jeg legger da vekk bøkene, og forholder meg kun til mine egne notater. Når jeg har lest over mine egne notater, lager jeg tankekart ut ifra de. Ved å lage tankekart får jeg repetert notatene, i tillegg til at jeg føler at stoffet "sitter bedre" når jeg får det skrevet ned på et papir. Disse tankekartene er da såpass konkrete og forståelige at jeg uken før eksamen kun pugger ved hjelp av disse. Edit: Gjør også gamle eksamensoppgaver i forkant av eksamen. Ts her; kjenner meg veldig igjen i det du gjør! Jeg og sitter igjen ofte med et word dokument eller håndskreven side av hvert av emnene, samt at jeg også legger fra meg pensum i eksamensperioden og "pugger" tankekart over gamle eksamensoppgaver og av emnene. Når jeg lager tankekart over gamle eksamensoppgaver som jeg bruker eksamensperioden til (lærer når jeg skriver også) så tar jeg de viktige stikkordene fra powerpoint slidsene, og det foreleser har nevnt utenom (bortsett fra at jeg ikke er på forelesning nå da). Disse tankekartene er det jeg pugger de siste dagene før eksamen. Men printer du ut powerpointene, eller har du de kun på pc? Siden du som meg anser de som veiledende? Egentlig er det jo praktisk å notere alt det foreleseren sier utenom på samme ark som powerpoint, men kan fort bli litt rot det og da foreleserne sjelden legger ut powerpointen før forelesning. Jeg må da derfor printe de ut etter forelesning og skrive på alt det som jeg har notert utenom. Egentlig veldig tungvint...Men jeg er redd det kan bli lite struktur over notatene hvis jeg har litt "her og litt der" Anonymkode: 891f8...73f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 Noterer alt som er viktig fra pensum og leser pensum flere ganger. I noen fag lager jeg store plakater med tegninger og forklaringer. Anonymkode: 36ea9...5e8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 På 6.2.2017 den 14.38, amativeReflection skrev: Jeg bruker å vente til rett før eksamen, og så lese innholdsfortegnelsen og oppsummeringen i kapitlene. Men så er vel du kjøreskolelærer som kanskje ikke har verdens tyngste fag i sin "utdanning" Anonymkode: 36ea9...5e8
ajarRun Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men så er vel du kjøreskolelærer som kanskje ikke har verdens tyngste fag i sin "utdanning" Anonymkode: 36ea9...5e8 Har også studert psykologi, astronomi, og lingvistikk. Og pedagogikk.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 På 6.2.2017 den 14.30, DragonDays skrev: Kanskje du ikke trenger å ta vare på absolutt alle PP-arkene? Om du skriver et kort sammendrag av innholdet og tar vare på de arkene du føler er nyttige? Det skulle jeg gjerne gjort. Men jeg er litt "enten eller". Ikke så flink til å skille ut de arkene jeg føler er unyttig og antagelig redd for at jeg skal kaste vekk det som er viktig/ta feil. Det er jo i grunnen ikke noe problem å ta vare på de, bare merker at det blir enormt mange ark å forholde seg til! Og printe ut... Det er liksom de eneste notatene jeg har nå, og jeg anser de som en pekepinn til hva som er viktig av pensum og ikke minst eksamen. Kunne hatt de bare på data, men kanskje greit å notere på de hvis jeg finner noen veldig gode eksempler fra pensum som hører til det og det temaet. Anonymkode: 891f8...73f
Clarity Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men printer du ut powerpointene, eller har du de kun på pc? Siden du som meg anser de som veiledende? Egentlig er det jo praktisk å notere alt det foreleseren sier utenom på samme ark som powerpoint, men kan fort bli litt rot det og da foreleserne sjelden legger ut powerpointen før forelesning. Jeg må da derfor printe de ut etter forelesning og skrive på alt det som jeg har notert utenom. Egentlig veldig tungvint...Men jeg er redd det kan bli lite struktur over notatene hvis jeg har litt "her og litt der" Anonymkode: 891f8...73f Nei, jeg printer ikke ut power pointene, men inkluderer de i mine egne notater. Jeg bruker egentlig hverken bøkene (minimalt) eller power pointene på nytt etter at jeg har skrevet mine egne notater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå