Gå til innhold

Synge i kirka.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dere at det er frekt å ikke være med å synge i kirka på allsangen.

jeg var i kirka i går og da sa venninna min at det var frekt å ikke være med å synge.

synest dere det?

Anonymkode: 15a11...7e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. I det minste så kan man synge så lavt at kun sidemannen hører det. Jeg synger i kirka og kan ingen sanger eller melodier. Er jo kjempe flaut for jeg treffer feil tone hele tida.  Men såklart synger jeg når jeg er i kirka. Man rar ikke på teater uten å klappe heller. Ikke at det egentlig kan sammenlignes men ganske spes ja.  

Anonymkode: 6c311...562

Skrevet

En kan jo late som en synger. Det gjør jeg, for ikke å ødelegge sangen med gurglestemmen min

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å late som jeg synger, kanskje nynner litt med. 

Anonymkode: 046fa...c8b

Skrevet

Vet ikke. Du bør i hvert fall hviske ordene

Anonymkode: 754a3...77e

Skrevet

Jeg vil heller si at venninna di er ganske frekk. Så lenge du ikke forstyrrer de andre i kirken er det greit. Prøv å hold deg våken og slå av lyden på mobiltelefonen så er du innafor.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke at er frekt. Noen liker faktisk ikke å synge, andre tør ikke og andre der igjen kan ikke. 

Men blir man ikke med så synes jeg man kan tenke over hvordan en ser ut når sangen pågår, det er ikke ok å se ut som man holder på å dø av å høre på. Er liksom stor forskjell å sitte der med et ydmykt smil enn et møkksurt tryne med lyn og tordenskyer over hodet.

Skrevet

Jeg synger aldri, ikke kan jeg sangene og er heller ikke kristen. Men så går jeg bare i kirken når noen skal gifte seg eller i begravelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg var i kirka i går og da sa venninna min at det var frekt å ikke være med å synge.

synest dere det?

Det er ikke frekt å la være å synge i kirken. Det er ikke frekt å la være å be høyt heller, ei heller om man velger å la være å gå frem til nattverd, eller å la være å reise seg når alle gjør de (det kan være personen som har smerter som gjør det vondt å reise opp og ned, fulgte en klient en gang til kirken, h*n kunne stå, gå osv, men problemer med ryggsmerter som jaget når vedkommende reiste seg opp flere ganger, i løpet av en time) osv. Alle har sine personlige grunner til å evt ikke følge alle "ritualer" til punkt og prikke. Man kan være ha sin tro for det, og man kan også være den som ikke tror. Har ikke noe å si, i en kirke bør dette respekteres, det er uansett ikke opptil andre medmennesker å dømme andre, og spesielt da ikke i en gudstjeneste i en kirke, tenker jeg! Så lenge man ikke er respektløs på andre måter, som å forstyrre, gjør hærverk, viser med kroppspråk og støy at man syns det er kjedelig, prater og ler/gjør narr av ting, holder på med tlf og liknende, så kan man delta på akkurat det man vil. Noen er ikke troende, men vil gå på gudstjeneste i et håp om å få oppleve noe personlig, eller bare finne roen, reflektere over seg og sitt også, noen er bare med noen osv, så i en kirke finner man mange ulike mennesker, og det bør i høy grad respekteres! :) Er det noen som dømmer andre fordi de ikke synger, som du nevner her, så tenker jeg at den eller de i alle fall ikke er kristne, de kanskje evt bare tror det, for alle kristne burde jo vite at man ikke skal dømme andre, men derimot utvise nestekjærlighet! :wink:

Endret av Lykkehjerte
Skrivefeil, og noe var kommet bort
Skrevet

Pleier alltid å mime når det er snakk om å synge. :P

Gjest supernova_87
Skrevet

Det er bare tull. Hvis du ikke vil synge så synger du ikke. Hvis du ikke vil være med å messe Fader Vår så gjør du ikke det. Du er ikke forpliktet til en tøddel, annet enn å respektere presten og andre som snakker til å være stille, og hadde kanskje vært frekt om du ikke reiste deg og satt deg i tråd med henvisninger til dette. Men å synge? Pft. 

Skrevet
På 6.2.2017 den 7.27, AnonymBruker skrev:

synest dere det?

Jeg pleier bare å mime, for jeg kan ikke tekstene og treffer ikke på tonene hehe :)

Anonymkode: 13237...da0

Skrevet

Det er helt greit å ikke synge, tenker jeg. Synes ikke det er noe mindre "respektløst" å synge ting du ikke mener. Reis deg og sett deg på de rette tidspunktene, så er du godt innafor.

Kirken er forresten åpen for hvem som helst som ikke tror eller ikke vanligvis går i kirken, og da er det også rom for å komme som man er.

Anonymkode: 3f811...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...