Gå til innhold

Venninne som gir uønskede råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som alltid skal gi råd og fikse andres problemer. Sier gjerne rett ut "hadde jeg vært deg hadde jeg gjort sånn og sånn". Hun spør også gjentatte ganger om folk har gjort det hun anbefaler dem å gjøre, rett og slett maser.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Vi har klubb med 4 venninner en gang i mnd, og hver gang inntar hun denne "terapeutrollen" overfor en eller flere. Vi er 30 år og det begynner å bli slitsomt med alle disse uønskede rådene.

Hvorfor oppfører noen seg slik? 

Anonymkode: e3388...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må dere enten si det rett ut at dere ikke ønsker råd, eller begynne å gi like irriterende råd tilbake.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig hun rett og slett ikke skjønner at det er det hun gjør. Kanskje hun har en praktisk tilnærming til problem og tror det er hjelpsomt, eller det man er ute etter? Noen mennesker har ikke helt skjønt konseptet med et lyttende øre, og tror at når andre snakker om problemer eller utfordringer så er det fordi de vil ha hjelp til å løse det? 

Anonymkode: 215a3...dc6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mulig hun rett og slett ikke skjønner at det er det hun gjør. Kanskje hun har en praktisk tilnærming til problem og tror det er hjelpsomt, eller det man er ute etter? Noen mennesker har ikke helt skjønt konseptet med et lyttende øre, og tror at når andre snakker om problemer eller utfordringer så er det fordi de vil ha hjelp til å løse det? 

Anonymkode: 215a3...dc6

Jeg er en slik venninne, og holdt på sånn som venninnen til TS. Det gjør jeg i og for seg fortsatt, men er blitt flinkere til å lese om folk faktisk vil løse problemet, eller om de bare vil klage.

Mine venninner måtte rett og slett bare SI I FRA til meg. I mitt hode var jeg bare hjelpsom og alt ble gjort i beste mening, for jeg trodde helt seriøst at de ville drøfte et problem og prøve å finne en løsning. Jeg visste helt seriøst ikke at det er en greie å bare klage for å klage.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er løsningsorientert, ikke følelesorientert. Det er nok ment i beste mening.

At venninner skal sitte og klage og ikke gjøre noe med problemene/utfordringene sine er langt verre enn å faktisk gjøre noe med det. Men dersom dere ikke råd om hvordan løse problemene, så må dere nesten si at dere ønsker kun å lufte tankene deres, ikke få hjelp med dem.

Anonymkode: c5b7a...079

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest impressa
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er løsningsorientert, ikke følelesorientert. Det er nok ment i beste mening.

At venninner skal sitte og klage og ikke gjøre noe med problemene/utfordringene sine er langt verre enn å faktisk gjøre noe med det. Men dersom dere ikke råd om hvordan løse problemene, så må dere nesten si at dere ønsker kun å lufte tankene deres, ikke få hjelp med dem.

Noen ganger er det deilig å lufte problemene sine uten å forvente at den jeg snakker med skal kunne sette seg inn i situasjonen og gi gode råd. Rett og slett deilig med noen som lytter, bryr seg og er interessert, selv om situasjonen er for kompleks til at de fullt og helt forstår. Kan se for meg at et velment råd fort høres mer ut som noe ala "kutt sutringa, dette var da ingenting". 

At man snakker om problemer uten å forvente en løsning der og da, betyr heller ikke at man ikke er løsningsorientert i hvordan man angriper problemet selv.

Dessuten har ikke TS skrevet noe om klaging og problemlufting, så kanskje vi skyter i blinde her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Det er samme problem som ofte oppstår i forhold - kvinne vil bare klage ("lufte problemene") og mann vil finne en løsning. Så snakker man over hverandre. 

Anonymkode: 0a92a...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøfter dere problemer i slike lag? Kansje hun har lyst å foreslå løsninger på problemet?

Jeg har selv en slik veninne, og kan sikkert være slik selv og, så jeg ser begge sider. :P Tror det hjelper å ikke snakke om problemer med personen og heller snakke om andre ting.

Anonymkode: 3e17e...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn irriterende venninne. Når folk stadig snakker om problemene sine, går runde etter runde uten å finne en løsning på dem og trekker meg inn i det gang på gang tar jeg meg friheten å foreslå løsninger selv om de ikke direkte ber om det. Jeg synes ærlig talt det er litt dårlig gjort å bruke venner som klagemur for ofte. Hvis man vil involvere dem bør man også la dem få komme med innspill, synes jeg. Det er mulig at jeg er rart skrudd sammen, for den evinnelige lyttingen ligger ikke helt for meg selv om jeg er kvinne. Litt klaging og lytting er helt ok, men så får man begynne å se etter løsninger og ta tak i det. Eller holde problemene mer for seg selv uten å involvere de rundt seg i like stor grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som alltid skal gi råd og fikse andres problemer. Sier gjerne rett ut "hadde jeg vært deg hadde jeg gjort sånn og sånn". Hun spør også gjentatte ganger om folk har gjort det hun anbefaler dem å gjøre, rett og slett maser.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Vi har klubb med 4 venninner en gang i mnd, og hver gang inntar hun denne "terapeutrollen" overfor en eller flere. Vi er 30 år og det begynner å bli slitsomt med alle disse uønskede rådene.

Hvorfor oppfører noen seg slik? 

Skjønner godt at det kan bli slitsomt! Det vil si- jeg har forstått det i de senere år. Har en mor som er likedan- gir råd i øst og vest uten at noen har spurt om det. Jeg fikk meg en vekker da jeg begynte med den sedvanlige: " Hadde jeg vært deg.." hvorpå hun avbrøt og sa "Men du er ikke meg."

Jeg tror det kan være flere forklaringer på en slik oppførsel:

-Man gir det man tror den andre vil ha: råd

-Man ønsker å hjelpe

-Man tror man vet bedre enn andre hva som er best for dem

-Når det gjelder vanskelige, vonde følelser, så kan det gjøre vondt å ta innover andre sin smerte. Det kan koste mer å si: "shit, det må ha vært kjempevanskelig for deg/ Jeg skjønner du har det vondt nå" enn å finne en metode å få bort den smerten på- altså gi råd om å bli kvitt den følelsen/fikse ting i stedet for å våge å stå i det sammen med den som har det vondt.

-Man kan ha manglende forståelse for hva andre får ut av å bare lufte saker og ting uten å nødvendigvis ønske en løsning. Når den som forteller har fortalt sitt, så er kanskje han/hun ferdig med det, det var kanskje ikke noen stor sak egentlig (type irriterende kollega, dårlig dag etc- ikke de store, alvorlige sakene), men bare føltes slik akkurat da hun hadde behov for å lette på trykket og så prate om noe annet.

-Folk som selv sliter kan få pause fra egne problemer ved å forsøke å løse andres

Anonymkode: f465a...765

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Når noen kommer med uønskede råd, så pleier jeg bare å overhøre det, å bare svare ja ja.  Gidder ikke å gå rundt å irritere meg i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at vi hele tiden tar opp problemer med henne, hun tar som regel selv initiativ til å snakke om andres problemer. Tror hun får like mye ut av denne "hjelperrollen" selv. Hvis en av oss prøver å snakke det vekk når hun begynner bare fortsetter hun. Føles som en psykologtime, ikke som en venninnekveld i blant:) Hun har også et yrke hvor hun hjelper folk, opplever det som at hun ikke helt vet hvordan hun skal skille mellom sin jobbrolle og venninnerolle iblant. Synes også det er rart å ta opp slike ting når vi er flere tilstede. Dessuten vil vi jo snakke om kjekke ting når vi er ute med venninner, glemme hverdagen for en stund.

Vanskelig å si noe rett ut, tror hun vil bli både lei seg og fornærmet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er gode venner går det fint an å si ting på en avslappet, vennlig eller humoristisk måte.

Det virker på meg som om veldig mange kvinner sliter med dette, og at det er et genuint problem i mange venninneforhold. Enten er de manipulerende og hintende i kommunikasjonen, eller så sier de ingenting overhodet, til det hele bygger seg opp til enten en krangel eller baksnakking. Jeg tror dette handler om at mange kvinner selv er veldig selvbevisste og tar ting personlig, og overfører det samme til andre. 

Det er en viktig sosial egenskap å kunne snu stemningen eller kommunisere noe på en måte som ikke støter. Om stemningen blir for negativ eller du ikke vil prate om et gitt tema, ta initiativ til å bytte tema. "Nei, nå prater vi om noe annet dere. Tenker vel nok på dette mandag til fredag, om det ikke skal ta opp lørdagskvelden og. Skål for [noe hyggelig som har skjedd]!".

Eller om du vil ta opp noe og bare vil få det ut, uten noen som helst feedback; gjør det litt selvironisk. "Åh jeg må bare nevne noe som skjedde idag. Nå må jeg bare ha støtte, så ingen konstruktive tilbakemeldinger takk!". 

Anonymkode: 0a92a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at vi hele tiden tar opp problemer med henne, hun tar som regel selv initiativ til å snakke om andres problemer. Tror hun får like mye ut av denne "hjelperrollen" selv. Hvis en av oss prøver å snakke det vekk når hun begynner bare fortsetter hun. Føles som en psykologtime, ikke som en venninnekveld i blant:) Hun har også et yrke hvor hun hjelper folk, opplever det som at hun ikke helt vet hvordan hun skal skille mellom sin jobbrolle og venninnerolle iblant. Synes også det er rart å ta opp slike ting når vi er flere tilstede. Dessuten vil vi jo snakke om kjekke ting når vi er ute med venninner, glemme hverdagen for en stund.

Vanskelig å si noe rett ut, tror hun vil bli både lei seg og fornærmet.

TS

Tror ikke det er annet å gjøre enn å stoppe henne der og da. For eksempel si noe slikt som "Jeg vil ikke snakke om dette nå" eller "Nå er jeg her for å kose meg, og vil ikke drøfte ditt og datt". Veldig slitsomt med folk som ikke bare kan ta "Takk, bare bra" for god fisk iblant.

Og så ville jeg helt sluttet å diskutere problemer med henne overhodet, på hvilken som helst arena. Skal mine problemer diskuteres i gruppe, skal jeg ta initiativ selv. De som ikke klarer å respektere det, skal for all del få slippe å høre noe som helst om hva slags problemer jeg måtte ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at venninnen din har veldig korte antenner. Det er jo meningen at man i et vennskap skal kunne lufte ut ting, uten at man på død og liv skal tre rådene over huet på noen..

Hun høres utrolig slitsom ut, og vil nok ikke bli bedre er jeg redd :) 

Er hun dominant og lite opptatt av følelser, TS?

Hvis JA så hadde jeg villet holde meg unna henne!

Anonymkode: 4abb7...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...