Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Erfaring med Gastric Sleeve/Bypass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om noen har erfaringer med gastric sleeve og/eller gastric bypass?
Er innunder SiV nå og vært det i et par år allerede, men nå er jeg/vi inne på operasjon.
Skal i møte med tre stykker neste tirsdag (lege, ernæring og fysio, mener jeg det var),
og da bør jeg kanskje også ha fått en formening om hvilken jeg bør søke om.
Jeg har lest meg opp om begge to, men vil gjerne høre erfaringer fra andre som har vært i gjennom det.

Setter pris på alle svar! :)

Anonymkode: 0a753...367

Skrevet

Jeg tok Sleeve i fjor. Bmi'en min var "bare" 34,5 så var kun Sleeve som var ett alternativ for meg i tillegg til at jeg uansett hadde valgt det da det er ett mindre inngrep og mindre sjans for komplikasjoner. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Bmi'en min er nå på 24,5 og jeg har endelig begynt å føle meg som meg selv igjen og fått tilbake gleden av å kjøpe klær, pynte meg og i tillegg føle meg fin. Har ikke hatt noen problemer i etterkant, utover at jeg blir ganske uvel av littegrann for mye mat og da lett kaster opp og føler det begynner å koke innvendig.         Var kvalm når jeg våknet etter opp men i overraskende god form dagene etter så alt har absolutt gått over all forventning for meg :-) 

Anonymkode: e4090...531

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gjort gbp for snart 7 år siden, gjorde det privat. Er veldig fornøyd og holder vekten bra, men er utrolig slitsomt å ikke ta opp jern og vitaminer og være avhengig av å ta dette som tilskudd resten av livet. Tar en neve med tabletter morgen og kveld, og innimellom et par på dagtid også siden jern ikke kan kombineres med kalsium.., innimellom så blir jeg dritt lei, og bare et par mnd uten tilskudd så stuper verdiene mine. Det var så og si ingen som gjorde sleeve da jeg opererte, så det var ikke et alternativ for meg. 

Anonymkode: 24e33...a67

• Liker 1
Skrevet

Kom forresten på at jeg fikk en form for tarmslyng etter ett år, men de har endret litt på operasjonsmetoden siden jeg opererte, og det er mindre sjanse for det nå. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel litt færre bivirkninger med sleeve en med gbp, og man slipper å gå på vitamintilskudd resten av livet. Gbp er også en større operasjon enn sleeve, så en større risiko sånn sett. De fleste går mer enn nok ned med sleeve :)

• Liker 1
Skrevet

Herregud, innta færre kalorier enn du forbrenner - problem solved.

Dette landet er altså så fullt av folk som ikke orker å ta tak i problemet og heller tar enn lettvint utvei.

"Jeg har prøvd ALT for å gå ned i vekt, men det funker ikke".

Vel, jævlig rart at det fungerer etter en operasjon da, der du faktisk INNTAR FÆRRE KALORIER ENN DU FORBRENNER!

Få dere litt selvdisiplin og gå ned i vekt på en normal måte.

Anonymkode: 1899d...96e

• Liker 4
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette landet er altså så fullt av folk som ikke orker å ta tak i problemet og heller tar enn lettvint utvei.

Vel, jævlig rart at det fungerer etter en operasjon da, der du faktisk INNTAR FÆRRE KALORIER ENN DU FORBRENNER!

Slikt sier en som overhodet ikke klarer å sette seg inn i å ha en spiseforstyrrelse. Tankene mine dreide seg om mat store deler av tiden. Spise i smug. Ha alenetid for å binge. Konstant dårlig samvittighet og ett elendig selvbilde fordi man ikke klarer å ha selvdisiplinen som du så lettvint beskriver over her. Ett forferdelig forhold til kroppen sin som ironisk nok fører til at man spiser mer og man skal prøve igjen i morgen.                                     Etter operasjonen har tankemønsteret mitt forandret seg og man kan rett og slett ikke spise som før. I tillegg er det ett sulthormon som ligger i magesekken som hos veldig mange ligger i delen som blir operert ut slik at man ikke sliter med det samme som før.                           Jeg har fått ett bedre liv, tryggere på meg selv, en sunn vekt og mye bedre helse. Jeg er i midten av 30-årene og har hatt det slik jeg beskrev over i 15 år. Når jeg da ikke "klarte" å finne selvdisiplinen du refererer til så valgte jeg tilslutt og da operasjon privat. FØR jeg ble større 100 kilo), FØR overvekten gjorde meg syk, FØR jeg ble så deprimert at jeg ha opp, FØR jeg fortsatte å ta dårlige valg basert på mitt elendige selvbilde.                               Å gå ned i vekt betyr ikke at man blir lykkelig og at alle problemer forsvinner men for meg betydde det å endelig få kontrollen tilbake over ett problem som forringet livskvaliteten min ganske drastisk.                                     -Anonym 1 over her.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde du aldri skrevet til en med anoreksi. "Herregud, innta flere kalorierier enn du forbrenner - problem solved."
Helt sykt hvor vanvittig ufine folk føler de kan være med noen som sliter med overvekt.

Anonymkode: 533a3...abe

• Liker 16
Skrevet

Vurderer selv sleeve, men har for lav BMI (34) til å få det dekket regner jeg med. Vurderer utlandet men må spare penger først

Anonymkode: 0f554...77c

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er en ung kvinne som tenker å få barn, ikke velg bypass. Det er risiko for tarmnekrose (at tarmen dør) under graviditeten

Anonymkode: ed9ea...0c9

Skrevet

Tusen takk for svar alle som har skrevet til nå :)
Jeg heller nok mest mot sleeve av mange grunner,
men greit å høre erfaringer.
Relativt ung, fyller 29 år om to måneder,
men jeg skal ikke ha barn, så den biten er nå grei.

Anonym 96e: Gidder ikke å bruke så veldig mye energi på deg,
men hva vet vel du om hva jeg har prøvd og ikke prøvd?
Veldig lett for sånne som deg å dra kortet du drar der.

Anonym 531: :klappe: I mangel på et bedre ikon..
Det du sier der er akkurat det jeg har hatt så utrolig problemer med å få satt ord på.
Takk :hjerte:

• Liker 3
Skrevet

Bare hyggelig! Lykke til uansett hva du bestemmer deg for så er starten på ett "nytt" liv ikke langt unna 😀

• Liker 1
Skrevet

Det er en ting jeg lurer på. Man må jo gå ned en del i vekt før en slik operasjon, og de fleste klarer jo det... Hvorfor ikke bare fortsette å gå ned på naturlig vis? Dømmer ingenting, lurer oppriktig. 

Anonymkode: e4722...301

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte ikke gå ned noenting før operasjonen, det var jeg langt fra stor nok til. Husker ikke eksakt tall men tror det er de med bmi fra 45-50 som gjerne får beskjed om å gå ned litt for å tåle operasjon bedre. I tillegg er det stor forskjell på å klare å gå ned 10 kilo når man er så stor og skulle gå ned 40+ å holde seg der. 

• Liker 1
Skrevet
På 6.2.2017 den 2.11, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Færre kalorier og karbohydrater inn, og mer aktivitet er det som skal til. Sier ikke at det er lett, men det funket på meg, og det vil funke på andre, om man bare går inn for det. Man må bare virkelig ville det! Det å endre livsstil har aldri vært enkelt, men det går om man vil. Mange går opp igjen etter operasjon, og det beviser at problemet ikke kan opereres vekk. Man må faktisk jobbe med seg selv. Selv om man ikke har lykkes etter x antall forsøk, så vil man lykkes til slutt dersom man bare vil det nok. Snakker av erfaring her. Operasjon er juks og fanteri, og en løsning som er oppfunnet for late og viljesvake mennesker.

Anonymkode: 0812c...88b

Annonse
Skrevet
På Monday, February 06, 2017 den 4.00, AnonymBruker skrev:

Dette hadde du aldri skrevet til en med anoreksi. "Herregud, innta flere kalorierier enn du forbrenner - problem solved."
Helt sykt hvor vanvittig ufine folk føler de kan være med noen som sliter med overvekt.

Anonymkode: 533a3...abe

..? 

Får dere virkelig operasjoner når det dreier seg om spiseforstyrrelse? Ser for meg at med et hovedproblem som ligger på det psykiske er det en dårlig langvarig effekt og fikse bivirkninger.

Jeg har selv vært overvektig 110kg fordelt på 160cm men tanken på oprasjon var jeg aldri inne på! Rett å slett fordi jeg viste hvorfor jeg forsatte å legge på meg og jeg viste hva som var løsningen. Og jo det er jo ikke vanskeligre enn mer ut enn inn. Tok noen år og bli normal vektig og sunn, men igjen tok jo noen år å bli bælfeit og da.

Men hvis årsaken til overvekt er spiseforstyrrelser så tenker jeg, fiks det da. Gå til psykolog og få hjelp. Kan jo snu tonen din og si en med anoreksi skal være ganske dårlig før man anbefaler eller gir mer mat igjennom sonde for eksempel .. 

Nå er nok jeg litt bastant på dette med unødvendig oprasjoner og mener sjelden løsningen er å fikse bivirkninger av hovedproblemet. Ser for neg at slike type oprasjoner er gunstig for de som typ veier 300 og ikke kommer seg til postkassen en gang. Men for den vanlige mann i gata synes jeg det blir litt tullete og skal opereres når man kan unngå det.

Anonymkode: e8b15...5ff

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Færre kalorier og karbohydrater inn, og mer aktivitet er det som skal til. Sier ikke at det er lett, men det funket på meg, og det vil funke på andre, om man bare går inn for det. Man må bare virkelig ville det! Det å endre livsstil har aldri vært enkelt, men det går om man vil. Mange går opp igjen etter operasjon, og det beviser at problemet ikke kan opereres vekk. Man må faktisk jobbe med seg selv. Selv om man ikke har lykkes etter x antall forsøk, så vil man lykkes til slutt dersom man bare vil det nok. Snakker av erfaring her. Operasjon er juks og fanteri, og en løsning som er oppfunnet for late og viljesvake mennesker.

Anonymkode: 0812c...88b

Mener jeg ble informert om at ca 85 % vedlikeholder vektnedgangen etter en Sleeve, så at mange går opp igjen er langt fra riktig.

Juks og fanteri kan du mene så mye du bare vil! Målet og resultatet er nå der jeg vil uansett veien dit.

Faktumet er at BMI en min har gått fra 35 til 24, livskvaliteten min er blitt mye bedre, helsen min er bedre og jeg føler meg ENDELIG i kontroll igjen. 

Operasjon er helle ringen lettvint løsning og det er mange ting man må deale med i etterkant og tankemønsteret blir tvunget til å forandres. Der man før "gav opp" har man nå ingen mulighet til å gjøre det da man hverken har lyst på eller plass til store mengder mat.

Etter årevis med overspising, dårlig selvtillit og depresjoner føler jeg meg nå endelig fri! Hva dere mener om veien MIN dit er HELT irrelevant!

Jeg er ganske så sikker på at om det hadde fantes en operasjon som hadde tvunget alkoholikere/narkomaner til at slutte så hadde svært mange benyttet seg av det også. Målet er å være sunn, frisk og normalvektig uavhengig av veien dit så er målet nådd.

• Liker 5
Skrevet

Da jeg opprettet tråden så viste jeg at det ville komme de som stilte spørsmål,
og som sier "det er jo bare å gjøre sånn og sånn".
Jeg kommer ikke til å bruke energien min på dere, enkelt og greit,
for jeg har hørt det så utallige mange ganger før. Tro meg.
Og når dere får en forklaring så er jo ikke det godt nok heller,
sammenheng og alt blir tatt fra hverandre bit for bit.
De jeg vil høre fra som trådstarter er de som har erfaring fra gastric bypass og sleeve,
og det er de jeg kommer til å svare og gi tilbakemelding på.

• Liker 4
Skrevet

Hei

Jeg tok en Gastric bypass for 9 år siden. Gikk ned 65 kg, men har gått opp igjen 20 kg etter 3 svangerskap.

Har ikke hatt noen komplikasjoner, og har fine blodverdier selv om jeg ikke tar tilskudd av annent enn B12.

Om sleev eller gbp er best for deg, kommer helt an på hva din bmi er. Man går mer ned i vekt med gbp, så er bmien høy, er dette nok det lureste valget, selv om det kan ha flere komplikasjoner (men behøver ikke)

Jeg har aldri angret ett sekund på operasjonen, den tvang meg til å tenke anderledes og ga meg ett verktøy for å jobbe med spiseforstyrrelsen. Hadde deffinitivt gjort det igjen om jeg måtte, livet før og etter operasjonen kan ikke samenlignes. Følelsen av å "være som alle andre" er fantastisk, og det er så deilig å slippe stygge blikk og komentarer når man er ute.

Så jeg vil absolutt anbefale deg operasjon! Lykke til med valget:)

Anonymkode: be421...bed

• Liker 1
Skrevet

Ikke bry deg om bedreviteren som sitter der på sin høye hest og vet så mye bedre enn den som er i situasjonen. 

For min egen del så var det et valg jeg tok. Jeg har vært overvektig siden jeg var et lite barn, foreldrene mine tok aldri ansvar mtp kosthold hjemme. Vi var en stor søskenflokk, 3 var tynne som barn, to av dem igjen har blitt feite som voksne. Den siste som var syltynn som barn må nå jobbe veldig hardt for å holde vekten. Jeg var kjempetykk både som barn og voksen. Og det siste søskenet mitt var tykk som barn, men klarte å snu det rundt konfirmasjonsalder pga stor interesse for fotball, og er nå normalvektig. 

Da jeg kom inn i voksenlivet og skulle ta ansvar for meg selv så var dette utrolig vanskelig, siden jeg allerede var veldig overvektig. Jeg har siden jeg flyttet hjemmenifra hatt et stort fokus på kosthold, men jeg tåler utrolig lite, jeg var insulinresitent, og det tok lang tid før jeg fant ut av dette, og fikk tilpasset kostholdet deretter. Jeg gikk etter jeg fant ut av insulinresistensen ned 40 kg med kosthold, og var steinhard mot meg selv, men det var en evig kamp jeg ikke klarte. Jeg kunne aldri kose meg, hadde jeg en liten utskeielse så var det to uker med problemer i etterkant. Jeg ga meg selv en frist, og om jeg ikke klarte det innen jeg var 30 år på egen hånd, så ville jeg operere meg. Jeg trente hardt det siste året før operasjonen, og selv med skyhøy bmi, så holdt jeg uten problemer med på en 60 minutts hard spinningtime. Men vekten var enten stabil, eller rikket seg med ørsmå hakk ned.

At jeg da valgt å bruke pengene mine på en operasjon er det smarteste valget jeg noen gang har tatt. Jeg brukte 1,5 år på å gå ned i vekt i etterkant, og det er nå 7 år siden operasjonen, og vekta holder jeg fint. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet så lenge som jeg gjorde, burde operert 5 år før jeg endelig tok det valget. Ja, det er litt stress med alle vitaminene jeg må ta hver dag, men det er verdt det. 

Så å sitte der på andre siden og slenge ut av seg idiotiske kommentarer til de som har tatt dette valget er utrolig smålig når dere ikke greier å sette dere inn i situasjonen til den som vurderer operasjon. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...