AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Er det noen her som har noen tips til å forstå dette? Jeg gjør oppgaver for harde livet, men får bare ikke grep om det. Hva måtte til for at du skulle få aha-opplevelsen, om du også har slitt med dette? Anonymkode: 68e50...a75
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Hva eksakt er det du sliter med å forstå? Anonymkode: 283f2...abb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Hei, og takk for svar! Jeg kan finne mønster og se hva som vil være neste tall i en tallfølge, men klarer ikke å lage en modell som kan brukes for å finne et gitt tall. Hvordan kommer jeg frem til modellen for rektangeltall f.eks. Tallene er 3,8,15,24, og modellen er n^2+2n. Når jeg prøver å lage modeller er det alltid et eller annet som ikke stemmer. Anonymkode: 68e50...a75
Bergtatt Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Skjønner ikke helt. Hvlike tallrekker skal du finne ut av?
Bergtatt Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har hatt matte i tre år på vgs, men har ikke hørt om rektangeltall, kvadrattall, trekantall og figurtalll😃 var litt spennende.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Hei! Hva er det du ikke skjønner? Er det hvordan n^2+2n får tallene 3, 8, 15, 24? Hvis du putter inn 1 i modellen "n^2+2n", hvilket svar får du da? Anonymkode: d851d...353
Bergtatt Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hva er det du ikke skjønner? Er det hvordan n^2+2n får tallene 3, 8, 15, 24? Hvis du putter inn 1 i modellen "n^2+2n", hvilket svar får du da? Anonymkode: d851d...353 Har du vært borti dette emnet? Jeg kan ikke huske å hatt dette. Nærmeste jeg har vært tror jeg er rekker.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, Bergtatt skrev: Har du vært borti dette emnet? Jeg kan ikke huske å hatt dette. Nærmeste jeg har vært tror jeg er rekker. Har faktisk aldri hørt utrykket rektangeltall før, og jeg har en mastergrad i fysikk, så jeg vil påstå at jeg kan en god del matematikk. Selve oppgaven "n^2+2n" er egentlig veldig enkel når man ser det. Man putter inn et tall for n, og får ut det neste tallet i rekken. For eksempel, putter man inn "1" får man 3. Putter du inn 2 får man 8, og putter du inn 3 får du 15 etc.. Anonymkode: d851d...353
DragonDays Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 (endret) Jeg forstår hvordan modellene fungerer (putt inn tall for n), men jeg har vanskeligheter med å lage egne modeller utfra tallfølger. Oppgaven kan være (bare noe jeg finner på, men for at dere ser ordlyden): 2, 4, 8, 13 a) Finn tall nummer fem og seks i tallfølgen b) Lag en modell for tall n Ofte klarer jeg oppgave a) greit, etter litt fundering og kladding, men det er vanskeligere med b. Nå tror jeg likevel jeg har skjønt litt mer ikveld, det kan hjelpe å tegne tallene som punkter, og separere disse i flere deler. Da er det lettere å finne konstanter og variabler i selve tallet. At jeg ser på 7 som 2*3+1 og om de andre tallene kan deles opp tilsvarende. Puh! God natt! Edit: Det er altså jeg som er TS Endret 6. februar 2017 av DragonDays
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå