Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har noen tips til å forstå dette? Jeg gjør oppgaver for harde livet, men får bare ikke grep om det. Hva måtte til for at du skulle få aha-opplevelsen, om du også har slitt med dette? 

Anonymkode: 68e50...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva eksakt er det du sliter med å forstå? 

Anonymkode: 283f2...abb

Skrevet

Hei, og takk for svar! Jeg kan finne mønster og se hva som vil være neste tall i en tallfølge, men klarer ikke å lage en modell som kan brukes for å finne et gitt tall. Hvordan kommer jeg frem til modellen for rektangeltall f.eks. Tallene er 3,8,15,24, og modellen er n^2+2n. Når jeg prøver å lage modeller er det alltid et eller annet som ikke stemmer. 

Anonymkode: 68e50...a75

Skrevet

Skjønner ikke helt.

Hvlike tallrekker skal du finne ut av? 

 

Skrevet

Jeg har hatt matte i tre år på vgs, men har ikke hørt om rektangeltall, kvadrattall, trekantall og figurtalll😃 var litt spennende. 

Skrevet

Hei!

Hva er det du ikke skjønner? Er det hvordan n^2+2n får tallene 3, 8, 15, 24?

Hvis du putter inn 1 i modellen  "n^2+2n", hvilket svar får du da?

Anonymkode: d851d...353

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hva er det du ikke skjønner? Er det hvordan n^2+2n får tallene 3, 8, 15, 24?

Hvis du putter inn 1 i modellen  "n^2+2n", hvilket svar får du da?

Anonymkode: d851d...353

Har du vært borti dette emnet? Jeg kan ikke huske å hatt dette. Nærmeste jeg har vært tror jeg er rekker.

Skrevet
3 minutter siden, Bergtatt skrev:

Har du vært borti dette emnet? Jeg kan ikke huske å hatt dette. Nærmeste jeg har vært tror jeg er rekker.

Har faktisk aldri hørt utrykket rektangeltall før, og jeg har en mastergrad i fysikk, så jeg vil påstå at jeg kan en god del matematikk. 

Selve oppgaven  "n^2+2n" er egentlig veldig enkel når man ser det. Man putter inn et tall for n, og får ut det neste tallet i rekken. For eksempel, putter man inn "1" får man 3. Putter du inn 2 får man 8, og putter du inn 3 får du 15 etc..

Anonymkode: d851d...353

Skrevet (endret)

Jeg forstår hvordan modellene fungerer (putt inn tall for n), men jeg har vanskeligheter med å lage egne modeller utfra tallfølger. Oppgaven kan være (bare noe jeg finner på, men for at dere ser ordlyden):

2, 4, 8, 13

a) Finn tall nummer fem og seks i tallfølgen

b) Lag en modell for tall n

Ofte klarer jeg oppgave a) greit, etter litt fundering og kladding, men det er vanskeligere med b. Nå tror jeg likevel jeg har skjønt litt mer ikveld, det kan hjelpe å tegne tallene som punkter, og separere disse i flere deler. Da er det lettere å finne konstanter og variabler i selve tallet. At jeg ser på 7 som 2*3+1 og om de andre tallene kan deles opp tilsvarende. Puh! God natt!:fnise:

Edit: Det er altså jeg som er TS:tongue:

Endret av DragonDays

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...