Gå til innhold

Brukte klær til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt mer opptatt av gjenbruk av klær til mitt barn og det har plutselig gått opp for meg hvor mye penger jeg egentlig har brukt på klær bare det første halve året. Jeg ønsker ikke å være en  del av "bruk og kast" samfunnet og oppfordrer andre til å selge brukte klær når deres små vokser ut av det. 

Finnes der ting ved å kjøpe/arve brukte klær man bør tenke over? Jeg ser bare det positive i det. 

Anonymkode: 4ade4...631

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har endel klær etter jentene mine som jeg vurderer å selge, men er redd det blir mye styr for lite penger - har noen her erfaring med å selge brukte barneklær? Er det noen som er interessert? Er det best å lage pakker med samme størrelse, eller å plukke ut litt dyrere klær? 

Ideelt sett skulle jeg gjerne gitt bort de gamle klærne til noen jeg kjenner, har arvet litt selv og er veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 22cb8...7c5

Skrevet

Ingenting galt i å kjøpe brukte klær. Vi har både kjøpt og fått en del brukt til våre barn, og gir bort klærne etterhvert som de blir for små. Tekstilproduksjon er en miljøversting, så vi bør alle handle mindre klær og kjøpe mest mulig brukt.

Til AB over, jeg har i alle fall solgt pakker med babyklær. Men sort sett gir jeg bort til kjente eller til Fretex, fordi det er enklere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper gjerne brukt der jeg finner noe som passer. Men mye ar det vi har i skap og skuffer er nytt, da vi har fått en del i gaver. Når klærne er or små planlegger jeg å gi dem bort til en organisasjon som sender klær til østeuropeiske barnehjem.

Anonymkode: 1d0a1...45a

• Liker 1
Skrevet

Vi har både kjøpt og arvet brukte klær til ungene, og arver videre😊👍

Skrevet

Vi har arvet fra kusiner og nevøer til barnet vårt. I tillegg har vi kjøpt klespakke på Finn. Veldig fornøyd med at vi har gjort det sånn. Spart miljø og masse penger. Ser ikke vitsen med å kjøpe helt nytt når det meste uansett er brukt svært lite. De vokser jo så fort... 

Vi har vel kjøpt kanskje fem plagg selv. Det var ikke nødvendig men har kjøpt noen søte kjoler som jeg ville ha. Nå er barnet 1 år.

Anonymkode: 64f0f...b31

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har arvet fra kusiner og nevøer til barnet vårt. I tillegg har vi kjøpt klespakke på Finn. Veldig fornøyd med at vi har gjort det sånn. Spart miljø og masse penger. Ser ikke vitsen med å kjøpe helt nytt når det meste uansett er brukt svært lite. De vokser jo så fort... 

Vi har vel kjøpt kanskje fem plagg selv. Det var ikke nødvendig men har kjøpt noen søte kjoler som jeg ville ha. Nå er barnet 1 år.

Skulle stå svært lite brukt

Skrevet

Jeg arver, og bruker det som barbehageklær på hverdager. I helgen bruker barnet ting jeg har kjøpt selv. 

På den måten ser jeg barnet mest i klær etter min smak, men sparer mye penger på "hverdagsklær".

Anonymkode: 00780...0b3

Skrevet

Vi har arvet masse og gir også bort ting videre, samt st de arver etter hverandre. Synes det er viktig at det som gies videre er i bra stand. Kanskje en selvfølge, det da. Må innrømme at jeg liker å kjøpe f.x julekjoler etc nye, samt at vi gjerne kjøper uteklær nye, men ofte kan vi bruke arveklærne som ekstraklær (veldig greit å ha to sett sånn at man slipper å ta med alt hjem fra bhg/SFO hver helg). Noe av det vi har arvet, er jo i utgangspunktet dyre klær, f.x Reima-jakker etc. Helt topp å arve det! 

Anonymkode: a16aa...051

Skrevet

Vi gir bort klær til andre vi kjenner, og datteren min har arvet fra andre naboer. Ser ingen betenkeligheter med det. Er det noe som ikke passer eller som hun ikke liker gir vi det bare videre.

Skrevet

Det eneste negative er at vi arver så mye at det tar MYE plass, og det er alltid en masse jobb med sortering og utskiftning og rullering. Skikkelig luksusproblem. Heldigvis gir vi videre også. Et annet "problem" er at barna alltid har så mye å velge i, og de velger ikke det jeg syns er penest, slik at den ene pene kåpa jeg har kjøpt eller blinket meg ut blant arvetøyet, eller mener er den beste ytterjakken i kaldt vær, alltid må vike for den utslitte stygge knallrosa yndlingsboblejakka. Enda mer luksusproblem.

Anonymkode: ac3c9...7c0

Skrevet

Jeg kjøper nesten alle klær til barna (og meg selv) brukt. Kjøper sko og undertøy nytt, og iblant hender det jeg slår på stortromma og stikker innom en butikk. Bruker finn.no og en sjelden gang facebookgrupper for salg/kjøp i området. Først og fremst finn.no I tillegg arver jeg gjerne av slekt og venner. Jeg foretrekker å kjøpe klespakker, det sparer både tid og penger. Iblant er jeg kjempefornøyd med kjøp, andre ganger er jeg litt mer sånn "jaja, klær er klær ..."

Jeg kjøper brukte klær (og ting) av tre grunner: Økonomi (ufattelig mye billigere!), ideologi (gjenbruk er mye bedre!) og tid (hvorfor bruke timevis på å finne ett plagg når jeg kan bruke den samme tiden og finne klær for det neste halve året?) På noen få år har jeg spart tusenvis av kroner, og kan kjøpe mye bedre utstyr til barna enn jeg ellers ville hatt råd til.

Anonymkode: fbc3e...a29

• Liker 1
Gjest Krøllebøll
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper brukte klær (og ting) av tre grunner: Økonomi (ufattelig mye billigere!), ideologi (gjenbruk er mye bedre!) og tid (hvorfor bruke timevis på å finne ett plagg når jeg kan bruke den samme tiden og finne klær for det neste halve året?) På noen få år har jeg spart tusenvis av kroner, og kan kjøpe mye bedre utstyr til barna enn jeg ellers ville hatt råd til.

Signerer! Kjøpte nettopp klespakke til mitt barn på Finn. Jeg ble positivt overrasket over innholdet! Mye finere brukt enn jeg forventet. Flere av klærne koster jo oppmot 3-400,- plagget nytt, og er virkelig av god kvalitet! Gjennomsnittspris per plagg kostet meg kun ca.15 kroner (!). Kjøper gjerne klespakker igjen og anbefaler andre å gjøre det samme!

Regnet over det og så at ca pris for klærne nytt var 5000,-. Sparte rett og slett 4400,- på klær for vår og sommer til min lille. 

Lei meg for at jeg har kjøpt nytt og skulle ønske jeg kom på at en kan kjøpe brukt på Finn. Alle annonser med babyklær skriver "ubrukt" eller "lite brukt" fordi barnet vokser ut av det så snart de har vokst inn i det.... Kunne spart mye penger det første haøve året :( Men vet nå! :)

Skrevet

Bare positivt, og ikke mye styr heller :)  Jeg spør sønnen, som har to små, om hva de trenger.  Så følger jeg med på finn.no og på kjøp og salg på FB.  Denne vinteren har jeg kjøpt to vinterdresser til dem begge, til pris av 450 kr pr. stk.  Man kunne knapt se at de var brukt.  Har også kjøpt vinterjakker, votter og luer, julekjole til jenta og -dress til gutt.  De vokser så fort, så hvorfor være så dum å kjøpe nytt?  Sønnen leverer også klær som er blitt for små til meg.  Jeg ser over, og vasker.  Så selger eller gir jeg det videre. 

Min kollega, som også er bestemor, kjøper alltid nytt til barnebarnet sitt.  Det samme gjør mor.  Samme vinterdress som jeg kjøpte på finn.no for 450kr, betalte de nærmere 2000 kr for.  Barnebarnet hennes skal ikke gå i brukt tøy, fortalte hun meg. 

Hva kommer det av?  Min kollega har veldig dårlig råd, alltid.  Jeg har ikke det, men jeg er da økonomisk :)

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Zienna skrev:

Hva kommer det av?  Min kollega har veldig dårlig råd, alltid.  Jeg har ikke det, men jeg er da økonomisk :)

Jeg og har blitt økonomisk. De som ønsker å ha nytt på selvsagt få lov til det... Men jeg ser ikke vitsen med å bruke 2000 når man kan få det litt brukt til en fjerdedel av prisen.

Jeg arver også klær av ei venninne. Jeg tror min er den tredje eller fjerde som bruker noen av klærne. Likevel er det aller meste mer enn brukbart! Så klær varer og holder bedre enn man skulle tro. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og har blitt økonomisk. De som ønsker å ha nytt på selvsagt få lov til det... Men jeg ser ikke vitsen med å bruke 2000 når man kan få det litt brukt til en fjerdedel av prisen.

Jeg arver også klær av ei venninne. Jeg tror min er den tredje eller fjerde som bruker noen av klærne. Likevel er det aller meste mer enn brukbart! Så klær varer og holder bedre enn man skulle tro. 

Vi som kjøper alt nytt ser heller ikke vitsen i å kjøpe brukt. :P Har da nok penger og det er fint med nytt. 

Anonymkode: a428d...dc1

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som kjøper alt nytt ser heller ikke vitsen i å kjøpe brukt. :P Har da nok penger og det er fint med nytt. 

Anonymkode: a428d...dc1

Som sagt, så er vi forskjellige. :) Brukte klær er så og si like fine som nye, og jeg får komplimenter for klær min lille har. Gøy å kunne tenke at klesplagg kostet 15 kroner :P 

Har selv nok penger til å kjøpe nytt, men jeg velger å spare pengene som blir til overs på barnets konto og egen sparekonto til andre ting. :)  Blir fort ekstra penger for barnet når han blir eldre. Ønsker å kunne bidra til studier, lappen, bolig etc. Så hvorfor ikke begynne 18 år før 🙄

Skrevet

Så bra!

Det eneste du ikke burde kjøpe brukt er sko som er gått inn. 

Anonymkode: 3e614...0f2

Skrevet

Synes barna fortjener nye klær og skal få slippe å gå i avlagte klær

Anonymkode: 4e180...3a1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes barna fortjener nye klær og skal få slippe å gå i avlagte klær

Anonymkode: 4e180...3a1

Hvorfor det? Vask +nuppefjerning, og de aller fleste plaggene kan brukes av dere barn. Min er 3 i rekka på flere av sine klær. Nesten like fine. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...