Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Jeg skal snart ta et hardt valg, realfag eller Språk, samfunn og økonomi. Drømmen min er å bli Pilot, komme inn på Universitet i Tromsø, (der får man pilotutdanninen gratis). Det krever realfagkompetanse.

Jeg vet at realfag krever mye innsats i det matematiske, og spesielt naturfag. Allikevel er jeg veldig motivert i matten og naturfagen. 

Er det noen som har hatt realfag, evnt har realfag? Er det noe dere har å si om realfag?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops tittelen skal være : Språk, samfunn, økonomi VS Realfag. :) 

Skrevet (endret)

Jeg kombinerte de to. Har ingen erfaring med fysikk (som jeg så de krevde), men har tatt all realfagsmatten og noe til der, samt økonomi og et annet samfunnsfag. Liker du matematikk og er grei med tall, så er ikke realfagsmatte særlig vanskelig.

Endret av Moonwalker
Skrevet

Hvis drømmen din krever realkompetanse, så er det jo ikke egentlig et spørsmål?

Jeg har hatt realfag på vgs, jeg har en master i realfag, nå tar jeg en doktorgrad i realfag. Så ja, jeg har hatt masse realfag :)
Det er fullstendig overkommelig. Er det bachelor i luftfartsfag du tenker på? Da kreves det bare generell studiekompetanse + R1 (eller S1 + S2) og fysikk 1. Da trenger du jo ikke egentlig veldig enten eller, du kan ta R1 og fysikk 1, og resten språk/økonomi/samfunn etter eget ønske og behov :)

Anonymkode: c1c62...a62

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Uansett hva man  velger av fag på videregående, så er det en fordel å være motivert og interessert i det man velger for å komme gjennom fagene på greiest mulig måte. Jeg hadde matte, fysikk og kjemi fordi det var fag jeg likte å jobbe med og hadde interesse av. For meg ville det vært mye tyngre og kjedeligere med språk eller samfunnsfag, for det var jeg ikke like interessert i. Andre hadde det motsatt. 

Endret av Margit Spat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis drømmen din krever realkompetanse, så er det jo ikke egentlig et spørsmål?

Jeg har hatt realfag på vgs, jeg har en master i realfag, nå tar jeg en doktorgrad i realfag. Så ja, jeg har hatt masse realfag :)
Det er fullstendig overkommelig. Er det bachelor i luftfartsfag du tenker på? Da kreves det bare generell studiekompetanse + R1 (eller S1 + S2) og fysikk 1. Da trenger du jo ikke egentlig veldig enten eller, du kan ta R1 og fysikk 1, og resten språk/økonomi/samfunn etter eget ønske og behov :)

Anonymkode: c1c62...a62

Tusen takk for svar. 

Du har et veldig godt poeng, "det er jo egentlig ikke et spørsmål". Hele livet mitt har jeg drømt om å bli Pilot, så skal ikke la realfagen stoppe meg. Jeg skal ta realfag og holde tungen rett i munnen.

Er det slik at S1+S2 tilsvarer R1 matte? Tar jeg S1 matte i 2.vgs og S2 i 3.vgs?

R1 matte er vel bare i 2.vgs?

Hvordan er fysikken da? Er det vanskelig? :)

Takk for svar, og lykke til med medisinstudiene dine! :) 

Skrevet
1 minutt siden, Margit Spat skrev:

Uansett hva man  velger av fag på videregående, så er det en fordel å være motivert og interessert i det man velger for å komme gjennom fagene på greiest mulig måte. Jeg hadde matte, fysikk og kjemi fordi det var fag jeg likte å jobbe med og hadde interesse av. For meg ville det vært mye tyngre og kjedeligere med språk eller samfunnsfag, for det var jeg ikke like interessert i. Andre hadde det motsatt. 

For øvrig vil jeg anbefale deg å lese gjennom studietilbudet til Universitetet i Tromsø en gang til for ikke å bli skuffet. De har da vitterlig ingen pilotutdannelse der? :klo: 

Hei du! Takk for svar :)

Å jo da, Uit har noe som vi kaller for luftfartsfag. Dette gir bachelor grad og pilotutdannelse helt gratis. https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=275406:)

Ha en fin kveld.

Skrevet
10 minutter siden, Moonwalker skrev:

Jeg kombinerte de to. Har ingen erfaring med fysikk (som jeg så de krevde), men har tatt all realfagsmatten og noe til der, samt økonomi og et annet samfunnsfag. Liker du matematikk og er grei med tall, så er ikke realfagsmatte særlig vanskelig.

Tusen takk for svaret.

Ha en fin kveld. :) 

Gjest Margit Spat
Skrevet
Akkurat nå, FunnyBoy123 skrev:

Hei du! Takk for svar :)

Å jo da, Uit har noe som vi kaller for luftfartsfag. Dette gir bachelor grad og pilotutdannelse helt gratis. https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=275406:)

Ha en fin kveld.

Jeg endret svaret mitt, for plutselig sto det Luftfartsfag rett foran øynene mine :) Beklager blingsingen! 

Skrevet
Akkurat nå, Margit Spat skrev:

Jeg endret svaret mitt, for plutselig sto det Luftfartsfag rett foran øynene mine :) Beklager blingsingen! 

Hehe, alle er mennesker! :) Alle kan se feil ;)

No problem :)

God kveld! 

Skrevet

Jeg ser heller ikke hvorfor det er et spørsmål når målet ditt er å bli pilot. Dette var heller ikke et spørsmål for meg grunnet karrieremål. Da får man bare forberede seg på at det er disse fagene man skal ta, og legge mest mulig til rette for at du gjør det bra i disse fagene. Du kan også kombinere noen samfunnsfaglige fag med realfagene. Jeg tok eksempelvis psykologi 2. 

Nå kreves det kun R1/S1+S2 og fysikk 1 (som går hånd i hånd), så jeg synes ikke du har noe særlig å frykte. Dersom du ikke er så glad i realfag kan du velge en samfunnsfaglig retning og ta disse to(/tre) realfagene i tillegg. Det er noe som du får vurdere selv. 

Anonymkode: 4d452...3e0

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser heller ikke hvorfor det er et spørsmål når målet ditt er å bli pilot. Dette var heller ikke et spørsmål for meg grunnet karrieremål. Da får man bare forberede seg på at det er disse fagene man skal ta, og legge mest mulig til rette for at du gjør det bra i disse fagene. Du kan også kombinere noen samfunnsfaglige fag med realfagene. Jeg tok eksempelvis psykologi 2. 

Nå kreves det kun R1/S1+S2 og fysikk 1 (som går hånd i hånd), så jeg synes ikke du har noe særlig å frykte. Dersom du ikke er så glad i realfag kan du velge en samfunnsfaglig retning og ta disse to(/tre) realfagene i tillegg. Det er noe som du får vurdere selv. 

Mhm, joda sant. 

Lurte egentlig bare på om Realfag var vanskelig. 

Pilotutdannelsen ved UIT, er noe vi alle må frykte! Det er kun 12 personer som kommer inn hver 6.måned... Det er et beinhardt studie. Derfor spurte jeg det spørsmålet.

+ At dette spørsmålet faller jo under kategorien; Kariere og utdanning?

Realfag har jo masse med medisin og ingeniøryrket å gjør? Skjønner ikke helt hva du mener med det.

Endret av FunnyBoy123
Skrevet
12 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Mhm, joda sant. 

Lurte egentlig bare på om Realfag var vanskelig. 

Pilotutdannelsen ved UIT, er noe vi alle må frykte! Det er kun 12 personer som kommer inn hver 6.måned... Det er et beinhardt studie. Derfor spurte jeg det spørsmålet.

+ At dette spørsmålet faller jo under kategorien; Kariere og utdanning?

Realfag har jo masse med medisin og ingeniøryrket å gjør? Skjønner ikke helt hva du mener med det.

Jeg ser ikke hvorfor du går i forsvarsposisjon. Jeg har verken kritisert deg, utdannelsen du retter deg inn på eller noe av det du har skrevet. 

Hvorvidt realfag er vanskelig er helt individuelt, og derfor vanskelig å svare på. Derfor bør du ta utgangspunkt i de fagene du må ha, og velge de andre fagene basert på dine evner og interesser. 

Jeg ser heller ikke hvorfor pilotutdannelsen er "noe vi alle må frykte!". Det er ikke uoppnåelig, og så lenge du har forutsetninger til det, har satt deg utdannelsen som mål og jobber godt for å oppnå det ser jeg ikke hva som skal være så bekymringsfylt. 

Det du først og fremst skal bruke karakterene på videregående til er å komme inn på høyere utdanning. Det er viktig å være taktisk når det gjelder fagvalg. Dersom det ikke er et fagkrav er det ikke en nødvendighet å ha faget, og valget ditt bør derfor basere seg på dine muligheter i faget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...