Gå til innhold

Tok fag som permittert - må tilbakebetale 95.000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://e24.no/jobb/arbeidsledighet/bjoern-terje-tok-opp-to-fag-i-dagpengeperioden-maa-betale-tilbake-95-000-kroner-til-nav/23908331

Havnet selv i nesten samme fellen, men var ferdig med faget før dagpengene starter så det fikk ingen konsekvenser for meg.

Er det riktig synes dere at det skal straffe seg å ta utdanning eller kurs når man har blitt permittert?

Anonymkode: c95ca...ef2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største problemet her er vell at Nav klarer å bruke så lang tid på å behandle en søknad.  Jeg var en en liknende situasjon for noen år siden, og jeg fikk raskt svar på søknaden min og fikk godkjent studiene mine.  Hadde jeg fått et nei hadde jeg "avsluttet" studiene umiddelbart (nettstudier, så det eneste de kan si noe på er når jeg tar eksamen).  Den muligheten fikk ikke personen i artikkelen.

Jeg mener at det bør være mulig å ta studier og kurs under permittering og dagpenger, men at dette selvfølgelig bør gjøres i samråd med Nav. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Kara W skrev:

Det største problemet her er vell at Nav klarer å bruke så lang tid på å behandle en søknad.  Jeg var en en liknende situasjon for noen år siden, og jeg fikk raskt svar på søknaden min og fikk godkjent studiene mine.  Hadde jeg fått et nei hadde jeg "avsluttet" studiene umiddelbart (nettstudier, så det eneste de kan si noe på er når jeg tar eksamen).  Den muligheten fikk ikke personen i artikkelen.

Jeg mener at det bør være mulig å ta studier og kurs under permittering og dagpenger, men at dette selvfølgelig bør gjøres i samråd med Nav. 

Denne personen som blir beskrevet i artikkelen var jo allerede oppmeldt i fagene da han søkte om dagpenger. Han ville aldri ha fått utbetalt dagpenger dersom han hadde informert om dette i søknaden. Jeg synes ærlig talt at han virker lite intelligent. Privatister får ikke finansiering av Nav når de tar opp fag, så at han ikke så på dette som en relevant opplysning å gi til Nav høres utrolig snodig ut. Som du selv sier bør studier og kurs under permittering og dagpenger gjøres i samråd med Nav, og at han ikke opplyste om utdanning ved søknadstidspunktet er hans egen feil. At han videre går ut i avisen for å blottlegge dette får meg også til å undre. 

Anonymkode: de9e6...24e

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne personen som blir beskrevet i artikkelen var jo allerede oppmeldt i fagene da han søkte om dagpenger. Han ville aldri ha fått utbetalt dagpenger dersom han hadde informert om dette i søknaden. Jeg synes ærlig talt at han virker lite intelligent. Privatister får ikke finansiering av Nav når de tar opp fag, så at han ikke så på dette som en relevant opplysning å gi til Nav høres utrolig snodig ut. Som du selv sier bør studier og kurs under permittering og dagpenger gjøres i samråd med Nav, og at han ikke opplyste om utdanning ved søknadstidspunktet er hans egen feil. At han videre går ut i avisen for å blottlegge dette får meg også til å undre. 

Ja, det var dumt å ikke opplyse om det. Jeg opplyste om det på søknaden da jeg ble permittert og det medførte at dagpengene ble utsatt til etter eksamen, litt over en måned. I samråd med arbeidsgiveren så gikk de med på å kompensere meg litt for dette siden det var kompetanseheving og de syntes NAV var kjipe.

Det er jo helt på trynet at de ikke vil gi dagpenger når man faktisk tar initiativ for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt på trynet at de ikke vil gi dagpenger når man faktisk tar initiativ for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. 

Nav gir "gjerne"  støtte til studier hvis det er et reelt behov. Men det skal gjøres i samråd og helst etter tiltak som vurderer viktigheten av dette for å få innpass på arbeidsmarkedet. Det må godkjennes før og ikke etter. Hvis du ønsker å gå fra generell studiekompetanse og heve kompetansen din for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet gjennom studier er du student. Studenter kan om de vil søke både lån og stipend, men som kjent er det mange som jobber deltid ved siden av i lavterskeljobber for å få bedre økonomi. 

Dagpenger gis til aktivt arbeidssøkende. 

Anonymkode: 0d5cb...479

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav gir "gjerne"  støtte til studier hvis det er et reelt behov. Men det skal gjøres i samråd og helst etter tiltak som vurderer viktigheten av dette for å få innpass på arbeidsmarkedet. Det må godkjennes før og ikke etter. Hvis du ønsker å gå fra generell studiekompetanse og heve kompetansen din for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet gjennom studier er du student. Studenter kan om de vil søke både lån og stipend, men som kjent er det mange som jobber deltid ved siden av i lavterskeljobber for å få bedre økonomi. 

Dagpenger gis til aktivt arbeidssøkende. 

Slik jeg forstod det gjaldt dette 2 eksamener på videregåendenivå. Man kan fint være aktiv arbeidssøkende selv om man skal opp til eksamen 2 dager. Han sitter sannsynligvis ikke og leser 8 timer hver dag på disse to fagene...? Jeg tok studiespes ved siden av full jobb....

Anonymkode: 6024b...0f6

• Liker 2
Skrevet

Nei, er du oppmeldt til eksamen inne  godkjente studier har du ikke rett på dagpenger. Vgs. går under dette. Jeg har selv tatt fag som privatist mens jeg var sykemeldt og måtte da varsle nav. 

Man må snakke med Nav først og  kanskje det kunne vært mulighet for at han fikk avkortet dagpenger med 1 av ukens 5 dager slik at datidens han brukte på studier ble tatt hensyn til.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstod det gjaldt dette 2 eksamener på videregåendenivå. Man kan fint være aktiv arbeidssøkende selv om man skal opp til eksamen 2 dager. Han sitter sannsynligvis ikke og leser 8 timer hver dag på disse to fagene...? Jeg tok studiespes ved siden av full jobb....

Han var da meldt opp til nettskole med organisert undervisning. I tillegg er antall eksamensdager helt likegyldig. Videregående opplæring vil ikke gå innunder unntaksordningene for Nav, og det er også for kort tid siden han begynte på utdanningen til at det ville bli godkjent. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man jo spørre seg hvor mye mer attraktiv han blir av de to eksamenene, som ikke engang gir generell studiekompetanse? NAV kan støtte tiltak som gjør det letter å komme i jobb, men er det reellt at disse to fagene gjør det? Han sier jo selv han tok to av fire for å få muligheten til å studere videre - ikke komme i jobb. Da er det jo lånekassen som er rette innstans for ham, og hadde han tatt de fire fagene han mangler hadde han kunne søkt om støtte da nettskolen i nordland kvalifiserer for studiestøtte. 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde vel alle foretrukket å bli gratis finansiert av NAV fremfor å ta opp lån, men det skulle da bare mangle at dette er unntaket heller en regelen. 

Anonymkode: 5cd4f...2e7

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er du oppmeldt til eksamen inne  godkjente studier har du ikke rett på dagpenger. Vgs. går under dette. Jeg har selv tatt fag som privatist mens jeg var sykemeldt og måtte da varsle nav. 

Man må snakke med Nav først og  kanskje det kunne vært mulighet for at han fikk avkortet dagpenger med 1 av ukens 5 dager slik at datidens han brukte på studier ble tatt hensyn til.

Jeg fikk dagpenger selv om jeg jobbet med en bachelor.  Poenget er å være åpen og ærlig med Nav.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg fikk dagpenger selv om jeg jobbet med en bachelor.  Poenget er å være åpen og ærlig med Nav.

Har jeg aldri hørt om tidligere, må ha vært en veldig spesiell grunn for at du fikk mulighet til det.

Anonymkode: 38e13...44a

Skrevet
På 5. februar 2017 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Trodde folk med høy utdannelse var veldig intelligente jeg..

Anonymkode: 0dc70...6ff

• Liker 1
Skrevet
På 5.2.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Er det riktig synes dere at det skal straffe seg å ta utdanning eller kurs når man har blitt permittert?

Reglene på dagpenger er veldig firkantet på det punktet der. Han dummet seg ut og må nå ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: b6914...698

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri hørt om tidligere, må ha vært en veldig spesiell grunn for at du fikk mulighet til det.

Anonymkode: 38e13...44a

Jeg gav beskjed om dette allerede i søknaden om dagpenger, kunne dokumentere at denne var noe jeg gjorde ved siden av fulltidsjobb, og at gav også beskjed om at jeg kom til å avslutte studiene dersom dette var et problem for dagpengene.  Igjen, åpen og ærlig diskusjon.  Selv om Nav kan være vell firkantede noen ganger, så opplever jeg at det som regel går bra  hvis man bare prater med dem.  (Men det fordrer jo at man faktisk har tid, kunnskaper og overskudd til å ta den diskusjonen, noe mange som bruker Nav dessverre ikke har).

• Liker 1
Skrevet
På 5.2.2017 den 20.20, Kara W skrev:

Den muligheten fikk ikke personen i artikkelen.

Det står i artikkelen at han ikke opplyst om at han var meldt opp til eksamen, så at han ikke fikk muligheten er hans egen feil. 

Anonymkode: b6914...698

Skrevet

Alle vil ha dagpenger mens de studerer.

Alle kan trekke frem argumentet at det er bedre at de får studere på dagpenger enn at de går å tvinner tommeltotter. 

Skal man innføre det for noen, må man innføre det for alle. Og da kan vi legge ned Lånekassen og la nav finansiere studiene våre.

Ingen har klart å komme opp med noen argumenter for at noen skal få finansiert studiene av NAV, mens andre må finansiere studiene selv ved låneopptak. Det finnes rett og slett ingen grunn til å forskjellsbehandle her. 

Anonymkode: 56d7a...a75

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg gav beskjed om dette allerede i søknaden om dagpenger, kunne dokumentere at denne var noe jeg gjorde ved siden av fulltidsjobb, og at gav også beskjed om at jeg kom til å avslutte studiene dersom dette var et problem for dagpengene.  Igjen, åpen og ærlig diskusjon.  Selv om Nav kan være vell firkantede noen ganger, så opplever jeg at det som regel går bra  hvis man bare prater med dem.  (Men det fordrer jo at man faktisk har tid, kunnskaper og overskudd til å ta den diskusjonen, noe mange som bruker Nav dessverre ikke har).

Jeg oppga også at jeg skulle ha en eksamen i juni da jeg søkte om dagpenger. Det var noe jeg hadde meldt meg opp til året før som privatist, lenge før jeg ble arbeids ledig. Fikk godkjent friskmeldt til arbeids formidling. Ba om at jeg fikk skriftlig at det ikke hadde noe å si for sykepenger utbetaling. I tilfelle de ombestemte seg. Man vet jo aldri med Nav. 

Fikk ikke penger fra mai til jeg tok eksamen i juni. Men har fått en avtale med Nav om praksisplass, og mulighet til å få tatt fagbrev. Selv om jeg får dagpenger. De som tilbydde muligheten siden jeg alt var i gang før jeg mistet jobben. 

Så helt urimelige er de ikke. 

Endret av MissPierce
Skrevet

Det er rimelig at man får fortsette på utdanning man allerede har påbegynt. Men det er også rimelig at dette begrenses til 6 mnd for å hindre spekulasjon.

Det er tidligere også debattert om sosialstønad skal kunne kombineres med utdanning. 

Sosialstønad er 6000 kr i livsopphold + husleie + strøm + penger til klær og sko + penger til lege. Dette er langt mer enn de fleste studenter lever for og i tillegg må betale tilbake.

De samme rettferdighetstanker gjør seg gjeldene her. Det ville være urimelig å forskjellsbehandle selv om alle er enig at sosialstønadsmottakere med fordel kunne brukt tiden på å få seg en utdanning.

Anonymkode: 56d7a...a75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...