Gå til innhold

Ville du lånt venninna di penger i dette tilfellet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har to barn. De er hos faren sin annenhver helg, og hun er student. Hun får en del økonomisk støtte, og bor i en ganske ny leilighet sentralt i byen. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan en studerende alenemor får så god råd som hun ser ut til å ha. Hun har nesten bare merkeklær og designervesker, og er på weekendturer både her og der. Hun er også ute på byen så og si annenhver helg, både fredag og lørdag. Jeg jobber 100% og er uten barn, men jeg har aldri i verden råd til å leve den livsstilen som hun har. 

Men her en dag spurte hun om hun kunne låne penger av meg, fordi hun hadde fått varsel om oppsigelse av SFO-plassen til en av ungene. Hun har visst helt blakk, og var desperat sa hun. Barnet mister SFO-plassen i midten av mnd dersom hun ikke betaler nå.

jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å hjelpe henne med et lån når jeg vet hvordan hun bruker pengene sine. Hun må jo ha fått flere varsler før de sier opp plassen på SFO? Forrige helg var hun ute på byen fredag og lørdag, kjøper drinker, taxi, nattmat osv. Da går det fort noen tusenlapper.. synes hun prioriterer helt feil, og tenker at hun bør betale regninger før alt annet, særlig når hun har ansvar for barn. Jeg vet også at hun skal på hotellweekend senere denne mnd, og tenker at hun burde droppe det når hun ikke har råd til å betale for SFO..

hva tenker dere? Ville dere lånt henne penger? 

Anonymkode: 74501...002

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går ikke an å låne venner penger.

Hvis du vil bidra til hennes skjødesløse forbruk gir du henne pengene.

Hvis du trenger pengene, eller forventer de tilbake vil du miste både vennskapet og respekten for din venn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke planer. Jeg ville ikke engang vurdert det.

Anonymkode: 13b89...96a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke lånt henne penger. Fortell henne om Finn.no, hvor hun kan selge noen av disse designerveskene og klærne sine dersom hun behøver penger raskt. Dersom hun prioriterer å bruke pengene sine på seg selv, reiser, klær, fest og fyll fremfor å betale regninger så tror jeg du kan se langt etter å få pengene dine tilbake. Man får forøvrig purringer før varsel om oppsigelse av plassen. 

Evt. hadde jeg lånt henne pengene og tatt pant i noen av de dyre designerveskene hennes. Da med gjenstander med en verdi som langt overstiger det hun får låne av deg, med beskjed om at du beholder tingene frem til hun betaler deg tilbake. Får du ikke pengene dine har du da fått deg noen fine designergjenstander til en rimelig pris. 

Anonymkode: 17edd...fb0

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ville ikke gjort det. Be henne om å selge noen av designerklærne sine så hun får råd.

Anonymkode: 20a3e...e64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å låne bort penger, og jeg låner heller ikke av andre. Jeg skjønner at man noen ganger har det ekstra trangt økonomisk, og da må krype til korset å låne penger, men jeg synes det er helt feil når hun prioriterer som hun gjør her. 

Samtidig så er hun en god venn, og hun var helt "desperat". Kjipt om ungen skal miste SFO-plassen sin. Jeg foreslo at hun kunne spørre foreldrene sine, men det ønsket hun ikke. Tror ikke hun vil de skal vite hvordan hun sløser med penger. 

Bør jeg fortelle henne grunnen til at jeg ikke ønsker å låne henne pengene? Redd hun blir dødsfornærma og går i forsvar (har hørt den talen før: at det er hardt å være alenemor, at hun har behov for å komme seg ut, osv).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å låne bort penger, og jeg låner heller ikke av andre. Jeg skjønner at man noen ganger har det ekstra trangt økonomisk, og da må krype til korset å låne penger, men jeg synes det er helt feil når hun prioriterer som hun gjør her. 

Samtidig så er hun en god venn, og hun var helt "desperat". Kjipt om ungen skal miste SFO-plassen sin. Jeg foreslo at hun kunne spørre foreldrene sine, men det ønsket hun ikke. Tror ikke hun vil de skal vite hvordan hun sløser med penger. 

Bør jeg fortelle henne grunnen til at jeg ikke ønsker å låne henne pengene? Redd hun blir dødsfornærma og går i forsvar (har hørt den talen før: at det er hardt å være alenemor, at hun har behov for å komme seg ut, osv).

TS

Kan hun ikke heller spørre faren til barna?

Anonymkode: 20a3e...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Du skal da ikke finansiere hennes dårlige økonomiske prioritering. Hun har valgt å prioritere luksus over nødvendige ting som SFO. Det er leit at hun står i fare for å miste plassen, men dette er ene og alene hennes skyld. Du er ikke ansvarlig i dette. 

Når ting går skeis er man tvunget til å se på sitt eget forbruk. Det kan hende hun kutter ned på forbruket sitt etter hun har risikert SFO-plassen til barnet sitt. Eller så fortsetter hun på samme måte og forverrer situasjonen ytterligere. Hun er uansett et voksent menneske og bør klare å løse dette selv enn å få andre til å løse det. Du kan foreslå at hun selger noe av det hun har og at du kan hjelpe henne med å sette opp et månedlig budsjett om hun merker at pengene ikke strekker til hver måned. Dersom hun sier nei til dette er det ikke særlig mye mer du kan gjøre i din situasjon. 

Anonymkode: 89482...ae3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Skjerp deg, TS. Og begynner hun på "alenemor trenger å komme seg ut"-regla, snur du ryggen til henne og går. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å snakke sånne folk til fornuft, så du kan bare droppe å si hvorfor du ikke vil låne vekk penger. Bare si du selv heller ikke har penger, så slipper du mer mas.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun har vært totalt idiot med penger istedet for å betale regningene. De lærer aldri å ta tak i sånt hvis man driver og hjelper dem med penger hver gang de driter seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Tja, det spørs jo litt. Hva ønsker du mest? Beholde vennskapet eller virkelig tydeliggjøre situasjonen for henne? Det er nok vanskelig å få til begge deler dersom hun ikke er mottakelig for ren veiledning (budsjettoppsett etc).

Anonymkode: 89482...ae3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ville ikke lånt henne penger. Fortell henne om Finn.no, hvor hun kan selge noen av disse designerveskene og klærne sine dersom hun behøver penger raskt. Dersom hun prioriterer å bruke pengene sine på seg selv, reiser, klær, fest og fyll fremfor å betale regninger så tror jeg du kan se langt etter å få pengene dine tilbake. Man får forøvrig purringer før varsel om oppsigelse av plassen. 

Evt. hadde jeg lånt henne pengene og tatt pant i noen av de dyre designerveskene hennes. Da med gjenstander med en verdi som langt overstiger det hun får låne av deg, med beskjed om at du beholder tingene frem til hun betaler deg tilbake. Får du ikke pengene dine har du da fått deg noen fine designergjenstander til en rimelig pris. 

Anonymkode: 17edd...fb0

Nei, ville ikke lånt henne penger. Her må hun lære av sine feil, og miste SFO plass kan få store konsekvenser, så forhåpentligvis vil hun lære av dette og ikke sette seg selv i en sånn knipe igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har visst spurt faren til barna, men han hadde ikke mye til overs denne mnd sa hun. De har heller ikke noe godt samarbeid, og jeg mistenker (dette er bare noe JEG tror da) at han heller ikke ønsker å finansiere den dyre livsstilen hennes. Han betaler bidrag, og hun får ellers en del støtte til akkurat slike utgifter som SFO. 

Synes det blir for lettvint å feste/shoppe bort alle pengene sine, for å så be andre om hjelp til å betale faste utgifter. 

Jeg regner med at hun får hjelp av foreldrene sine til syvende og sist, så frykter egentlig ikke for den SFO-plassen. Men vet ikke om jeg burde si hva jeg mener om dette? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som har to barn. De er hos faren sin annenhver helg, og hun er student. Hun får en del økonomisk støtte, og bor i en ganske ny leilighet sentralt i byen. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan en studerende alenemor får så god råd som hun ser ut til å ha. Hun har nesten bare merkeklær og designervesker, og er på weekendturer både her og der. Hun er også ute på byen så og si annenhver helg, både fredag og lørdag. Jeg jobber 100% og er uten barn, men jeg har aldri i verden råd til å leve den livsstilen som hun har. 

Men her en dag spurte hun om hun kunne låne penger av meg, fordi hun hadde fått varsel om oppsigelse av SFO-plassen til en av ungene. Hun har visst helt blakk, og var desperat sa hun. Barnet mister SFO-plassen i midten av mnd dersom hun ikke betaler nå.

jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å hjelpe henne med et lån når jeg vet hvordan hun bruker pengene sine. Hun må jo ha fått flere varsler før de sier opp plassen på SFO? Forrige helg var hun ute på byen fredag og lørdag, kjøper drinker, taxi, nattmat osv. Da går det fort noen tusenlapper.. synes hun prioriterer helt feil, og tenker at hun bør betale regninger før alt annet, særlig når hun har ansvar for barn. Jeg vet også at hun skal på hotellweekend senere denne mnd, og tenker at hun burde droppe det når hun ikke har råd til å betale for SFO..

Hvis det er som du skriver hadde jeg sagt, dessverre så har jeg ikke mer enn jeg trenger selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har visst spurt faren til barna, men han hadde ikke mye til overs denne mnd sa hun. De har heller ikke noe godt samarbeid, og jeg mistenker (dette er bare noe JEG tror da) at han heller ikke ønsker å finansiere den dyre livsstilen hennes. Han betaler bidrag, og hun får ellers en del støtte til akkurat slike utgifter som SFO. 

Synes det blir for lettvint å feste/shoppe bort alle pengene sine, for å så be andre om hjelp til å betale faste utgifter. 

Jeg regner med at hun får hjelp av foreldrene sine til syvende og sist, så frykter egentlig ikke for den SFO-plassen. Men vet ikke om jeg burde si hva jeg mener om dette? 

TS

Tja, jeg vil anta at foreldrene tar seg av den biten, dersom hun ber dem om penger. Du har allerede forsøkt, og du har talt for døve ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg hadde fortalt sannheten hadde jeg vært deg. Jeg ville ikke lånt til henne. Siden hun har verdier, som designervesker osv, så kan hun selge de... og bli flinkere med økonomien..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at jeg kunne gi henne pengene(ikke låne, for jeg vet jeg aldri hadde fått de tilbake) på en betingelse: at hun oppsøker hjelp til å rydde opp i sitt økonomiske rot OG selger tingene sine på Finn. 

Hun trenger hjelp langt utover å låne penger av deg.

Når man har et høyt forbruk så er det ganske alvorlig når en ikke klarer betale SFO og risikerer miste plassen til barnet sitt. 

Si at du har forståelse for at hun ønsker mer enn hun har råd til, og at det er befriende å kunne komme seg ut på fridagen sine. Men hun har altså lagt seg opp et forbruk som går utover barnas grunnleggende behov, dette er ikke bare en SFOregning - men barnas tilgang på lekevenner, samme tilgang på lek/sosial omgang/lære seg samme ting som andre.

Om hun blir sint, så kan du si at det er opp til henne å vurdere hva som er viktigst: barnet eller hennes helt meningsløse forbruk. 

Det er lov å gjøre feil, men det er noe med å snu når en får sjansen. Dette er hennes sjanse. Hun kan velge å bli sint på deg, eller hun kan velge å endre hele livsstilen sin.

Hun trenger økonomisk veiledning og noen som kan følge henne opp. Om det er Luksusfellen så får det så være.

SI at du forstår hun synes du legger deg opp i ting du muligens ikke har noe med, men gode venner må si ifra når en ser ting går utover grunnleggende behov hos barna. Det håper du hun hadde gjort tilsvarende med deg.

Anonymkode: 512b9...964

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...