AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Jeg har en venninne som ofte maser på meg om tjenester som å f.eks kjøre henne. Det er ikke snakk om lange turer. F.eks så kan hun ringe meg fordi hun har glemt å kjøpe noe på butikken og vil ha meg til å kjøre å kjøpe dette til henne og levere det. Det kan være snakk om en pakke med rømme, øl, mel.. Greia er at jeg ikke en gang har bil. Men jeg har en nabo som er en felles god venn av oss begge som jeg/vi bruker å få låne bil med. Sist gang så spurte hun meg om ikke jeg kunne låne bilen til denne naboen fordi hun hadde noen ærend. Jeg sa til henne at ja, jeg kunne godt kjøre henne, men hadde ikke lyst til å spørre om å låne bil fordi jeg hadde lånt den dagen før. Da sier hun "Det skjønner jeg godt. Men bare si at det er jeg som vil låne den og at jeg ikke kan spørre selv fordi telefonen min ikke virker." Altså what? Ikke skjønner jeg hvorfor hun ikke kan ringe å spørre selv. Jeg kjenner han ikke noe bedre enn henne, og han bruker jo aldri å si nei. Jeg gadd ikke å svare henne, bare lot som om jeg var opptatt. Da hadde hun av alle ting fått samboere sin som var på jobb til å ringe å spørre for henne!? Altså, jeg sliter med telefonangst og det er ikke dette hun har, for hun snakker i telefon hele tiden. Toppen av frekkhet var på bursdagen min. Hun skrev en melding om at de ikke rakk ølsalget og lurte derfor på om jeg kunne gå på butikken å kjøpe øl til dem. For det første var de 5 minutter fra butikken og for det andre så kunne de tenkt på det før på dagen. Neida, hun vil heller stresse meg som faktisk sitter med venner og feirer bursdagen min. En annen gang skulle hun ha meg til å kjøpe 4 sekspakninger med øl (ikke alt var til dem) fordi de ikke rakk ølsalget. Ikke bare er det flaut, men hvorfor ikke tenke på det før liksom? Jeg orker ikke å stresse meg ut døren en halvtime før ølsalget stenger og attpåtil måtte mase om å låne bil, når det ikke er jeg som vil eller skal noe. Nesten så jeg ikke orker å svare henne på melding lenger fordi jeg er "redd" for at det skal bli til at hun begynner å mase om en tjeneste. Jeg har ikke noe imot å gjøre tjenester for venner, men ikke når det blir sånn. Det finnes mange flere episoder som dette og noen ganger blir hun nesten irritert fordi jeg har tatt meg en øl eller to, sånn at jeg ikke kan kjøre? Hva er dette for noe? Anonymkode: 625eb...450
Violetta Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 (endret) Si nei hver gang til hun slutter med å mase. Da merker du om du er en venninne eller en slave. Endret 6. februar 2017 av Violetta 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Du må være konsekvent med å si nei. Dersom hun spør om noen tjenester som du i utgangspunktet ikke har noe med, slik som at hun kan låne bilen til naboen din, bør du si at hun kan gjøre det selv, evt. at du ikke er komfortabel med/ikke ønsker å være mellommann. Etter hvert vil det gi seg. Om hun blir sint eller irritert av dette er det kanskje ikke det beste vennskapet å jobbe for. Hvorfor hun holder på slik er vanskelig å si da det kan komme av mye forskjellig. Når det er sagt er det jo veldig behagelig å ha andre som kan gjøre ting for deg, slik som å spørre om noe du trenger eller kjøpe noe for deg. Jeg gjorde dette med moren min hele tiden i tenårene, men da var jeg jo tenåring og det var moren min som var mottakeren av disse forespørslene. Det er ganske sært å behandle en venn på denne måten (med mindre det er tungtveiende årsaker). Anonymkode: 55ae7...bda 5
Nappetass1 Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Wow! At det går an å være så frekk! Høres ut som om vennskapsforholdet kun går én vei.. Som innlegget over sier, bare si konsekvent nei. Så får du se hvor god venninne hun er når du ikke er slaven hennes. 4
Gjest O.G. Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Spør henne om hva hun trenger hjelp til i dag neste gang hun kontakter deg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Violetta skrev: Si nei hver gang til hun slutter med å mase. Da merkerdu om du erfaring en venninne eller en slave. Ja, jeg sier jo flere ganger at jeg f.eks holder på å lage middag eller rett og slett holder på med noe som gjør at det ikke er bare å springe ut døra. Men da bare maser hun helt til jeg føler jeg ikke kan si nei. "Det går fort" og "Du vet jeg hadde gjort det for deg", og det hadde hun kanskje, men greia er at jeg ikke spør. Altså, hun er en god venninne, men det har rett å slett blitt så mange sånne episoder. Er ikke sånn at jeg vurderer å kutte henne ut, bare at hun kanskje kan tenke at det ikke er alltid det passer for meg og at hun isåfall må klare å ringe selv for å spørre om lån av bil. Anonymkode: 625eb...450 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Jeg må jo også innrømme at jeg er en litt konfliktsky person og vil jo helst ikke ha noen som er sure på meg, men jeg føler heller ikke at jeg har vært altfor snill. Noen ganger har jeg gjort det med glede, andre ganger er det bare forferdelig irriterende. Anonymkode: 625eb...450 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, O.G. skrev: Spør henne om hva hun trenger hjelp til i dag neste gang hun kontakter deg. Haha, ja, kanskje det! Anonymkode: 625eb...450
Rosalie Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg sier jo flere ganger at jeg f.eks holder på å lage middag eller rett og slett holder på med noe som gjør at det ikke er bare å springe ut døra. Men da bare maser hun helt til jeg føler jeg ikke kan si nei. "Det går fort" og "Du vet jeg hadde gjort det for deg", og det hadde hun kanskje, men greia er at jeg ikke spør. Altså, hun er en god venninne, men det har rett å slett blitt så mange sånne episoder. Er ikke sånn at jeg vurderer å kutte henne ut, bare at hun kanskje kan tenke at det ikke er alltid det passer for meg og at hun isåfall må klare å ringe selv for å spørre om lån av bil. Anonymkode: 625eb...450 Si nei. Fortsetter hun å mase, så legg på. Og la være å ta telefonen detsom hun ringer opp igjen. Og nei, dette er ingen god venninne. For venner utnytter ikke hverandre slik. 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg sier jo flere ganger at jeg f.eks holder på å lage middag eller rett og slett holder på med noe som gjør at det ikke er bare å springe ut døra. Men da bare maser hun helt til jeg føler jeg ikke kan si nei. "Det går fort" og "Du vet jeg hadde gjort det for deg", og det hadde hun kanskje, men greia er at jeg ikke spør. Altså, hun er en god venninne, men det har rett å slett blitt så mange sånne episoder. Er ikke sånn at jeg vurderer å kutte henne ut, bare at hun kanskje kan tenke at det ikke er alltid det passer for meg og at hun isåfall må klare å ringe selv for å spørre om lån av bil. Anonymkode: 625eb...450 Grunnen til at hun maser videre er jo at du ikke sier nei, men unnskylder det med at du ikke kan på grunn av middag eller noe annet. Da føler hun nok at hun kan få gjennom viljen sin om hun presser litt til, med andre ord vet hun hvilke knapper hun kan trykke på. Jeg forstår at det er vanskelig, men du bør begynne å si tydelig nei til henne. Anonymkode: 55ae7...bda 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at hun maser videre er jo at du ikke sier nei, men unnskylder det med at du ikke kan på grunn av middag eller noe annet. Da føler hun nok at hun kan få gjennom viljen sin om hun presser litt til, med andre ord vet hun hvilke knapper hun kan trykke på. Jeg forstår at det er vanskelig, men du bør begynne å si tydelig nei til henne. Anonymkode: 55ae7...bda Skjønner hva du mener. Men som oftest så er det jo slik at det ender opp med at jeg ikke gjør det selv om hun maser. Jeg sier jo nei, selv om jeg har en unnskyldning for å gjøre det. Anonymkode: 625eb...450
Fleur Delacour Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Litt av en venninne må jeg si. Greit at man hjelper hverandre ved behov, men dette er utnytting og tull fra hennes side. Du trenger ikke unnskylde deg når du sier nei. Det ønsker jeg ikke gjøre eller det passer meg ikke holder lenge. Lykke til og stå på ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Du får låne bil? Hva skjer den dagen du bulker denne bilen mens du gjør et ærend for venninna di? Betaler hun egenandelen for å reparere skaden da, eller skal du gjøre det? Jeg er litt lei av folk som tror det er bare-bare å kjøre bil for å gjøre folk all verdens tjenester. En gang i tiden måtte jeg kjøre på butikken for jobben fordi sjefen hadde glemt å kjøpe inn noe til julebordet. Jeg tredde bilen elegant opp på en høy fortauskant ved utkjørselen fra butikken fordi en annen bil forsøkte å kjøre forbi meg på venstre side. Tror du jobben betalte for skaden da? Nei, og denne tjenesten jeg gjorde for sjefen kostet meg da 9000,- i reparasjoner. Si nei når hun ber deg kjøre for henne. Det er ganske så enkelt. Hun får ordne seg selv. Anonymkode: 2ddd9...45e 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Siden det ikke ser ut til at du kan slutte å gjøre ting for henne, er det bare en løsning. Du må begynne å få valuta for pengene. Gjenytelser. Selv om du ikke trenger det, må du begynne å be om ting. Hva med å be om at hun gir deg en oljemassasje eller noe? Start der, så blir det lettere å komme på ting hun kan gjøre for deg etter hvert. Anonymkode: 19fa5...3dd 1
wintergirl Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Du skal ikke lage unnskyldninger, men si nei, du vil ikke. Hun får klare seg selv. Hun "glemmer" å kjøpe øl fordi hun ikke gidder å drasse med det selv, og hun vet hun kan bruke deg. Ta en prat med henne og si at dette må det bli slutt på. Hun får ta ansvar for egne innkjøp. Høres utrolig bortskjemt ut. Hvor gammel er hun forresten? 3
Gjest Frk. Violeta Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 Trives du som slave? Virker ikke sånt, og det virker ikke som om hun kan kalles en særlig god venninne. Forklar problemet for henne. Enten respekterer hun det, slutter å mase og dere er venninner, eller så blir hun sur og du klarer deg bedre uten henne.
Alice123 Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 3 timer siden, wintergirl skrev: Du skal ikke lage unnskyldninger, men si nei, du vil ikke. Hun får klare seg selv. Hun "glemmer" å kjøpe øl fordi hun ikke gidder å drasse med det selv, og hun vet hun kan bruke deg. Ta en prat med henne og si at dette må det bli slutt på. Hun får ta ansvar for egne innkjøp. Høres utrolig bortskjemt ut. Hvor gammel er hun forresten? Det er jo det her som er greia, TS. Begynn å blankt si nei til alt, og se hvor lenge denne "gode venninnen" fortsetter å være venninne. Forresten: det er VELDIG snillt av naboen din og låne bort bilen sin til deg. Jeg ville ikke brukt opp "kvoten" på en venninne. Jeg håper også at naboen får en god flaske vi til jul og st.hans fra deg. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har også en slik venninne - hun er ikke fullt så ille som dette, altså. Jeg sier glatt nei. Jeg har sagt nei så mange ganger at nå spør hun heller andre, som er mer som dei og ikke får seg til å si nei. Jeg synes også det er ubehagelig, og ofte når jeg ser hun har sendt melding, venter jeg en halv dag før jeg åpner den. Hvis det kommer et spørsmål om en litt for stor tjeneste, er det denne taktikken som fungerer: Le det bort! Si "Haha, det får du spørre noen andre om, det gjør jeg aldri i livet :-) " (f.eks. hvis hun hadde bedt meg ringe naboen for å låne bilen hans). Jeg tar det altså ikke så seriøst når hun spør om ting. Ikke vær den som hun kan tvinne om lillefingeren. Anonymkode: cc1e3...fce 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 Jeg hadde også ei sånn venninne. Merk deg, hadde. Jeg ble så lei av å gjøre tjenester og aldri fikk noe tilbake. Jeg begynte å si nei uten noen annen forklaring enn at det ikke passet. Da var vi plutselig ikke venner lenger fordi da kunne hun ikke utnytte meg. Begynn å si nei uten å forklare hvorfor. Bare si at det ikke passer, og spør hun hva du skal så sier du at det er privat. Så legger du på om hun graver og maser mer. Anonymkode: 08b6c...104 1
GammelKaktus Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er blitt så gammel nå at venner som kun bruker meg for at jeg skal hjelpe dem; de kutter jeg bare ut. Gidder ikke, det skal gå begge veier. 🤗 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå