Gå til innhold

Til dere som har uføretrygdet, hvor mye har dere utbetalt i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten så jeg ikke tør å svare i denne tråden, folk blir jo så hissige. Flere som krangler om uføretrygden enn de som svarer på det faktiske spørsmålet i hovedinnlegget! Jeg tar derfor denne som anonym.

Jeg er i slutten av førtiårene og har uføretrygd. Har hatt det i rundt 10 år. Jeg begynte å jobbe som 18 åring, og rakk ca 20 år i arbeidslivet før jeg ble uføretrygdet pga helsen da jeg var i slutten av tredveårene. Det er et ensformig, kjedelig liv, skal jeg love...! Ikke noe å trakte etter. Da jeg ble uføretrygdet, gråt jeg omtrent hver dag i to år etterpå, pga sorgen jeg følte over å ha blitt "skviset ut" av arbeidslivet og mistet en jobb jeg elsket. Det var en tung sorg å bære og det tok meg et par år å venne meg til tanken på å ikke skulle jobbe mer.

Da jeg var i arbeid, var jeg medlem i fagforeningen på jobb, og dermed forsikret. Så da jeg ble uføretrygdet, medførte dette at forsikringen ble utløst, og jeg fikk i tillegg til trygden fra NAV, også en fast månedlig utbetaling fra Storebrand Livsforsikring. Netto etter skatt i måneden tjener jeg omtrent 26.000,- kr.

Dette er uten barnetrygd og barnebidrag. De to tingene er midlertidige, og noe jeg uansett ikke har særlig lenge til (et års tid), det opphører når barnet blir 18.

Anonymkode: 570c7...ab1

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Leo skrev:

Det står heller ingenting om at denne utbetalingen kun kommer fra NAV. Dette kan være utbetaling fra NAV, utbetaling fra privat pensjonsforsikring og leieinntekter minus skatt. Det vet verken du eller jeg og derfor synes jeg du skal slutte å spekulere og komme med merkelige påstander.

Det er også derfor jeg setter strek under fra Nav  i svaret mitt til deg da du spurte :"Hvor har du det fra at man ikke kan eie fast eiendom i Norge dersom man ikke bor her.".

Du siterte meg på et konkret innlegg der jeg svarte en person som ble provosert av at noen kunne få 27.000 utbetalt, som om vedkommende fikk det fra Nav. Vedkommende med angivelig 27.000 utbetalt ordla seg sånn at folk oppfattet at disse pengene kom fra Nav (du finner innlegget tidlig i tråden her) og at han hadde fått så mye utbetalt i trygd de siste 10 årene at han hadde hatt råd til å kjøpe leilighet som han leide ut. Det er ingen grunn til å tro at disse 27.000 pr mnd utbetalt kommer fra Nav.

Kanskje han var forsikret i tillegg, som du skriver. Jeg tror faktisk jeg har skrevet akkurat det i en tidligere kommentar i tråden. Jeg klarer visst ikke å gjøre meg forstått uansett hvor mye jeg forsøker og orker ikke å holde på i denne tråden mer. Beklager det.

Anonymkode: df5b7...3be

Skrevet
15 timer siden, brownbrown skrev:

hæ? jeg har mesterbrev som rørlegger. det er 6 år totallt med skole/praksis...det er langt ifra lav utdanning

selve rørlegger utdanningen er heller ikke lav, den er på 4 år og gir deg en lønn på 550 000 i året. med mesterbrev driver jeg egen bedrift på siden. som jeg tjener gode penger på i tillegg til min vanelig rørlegger utdanning. hva jeg tjener i året er jeg usikker på. men om jeg står litt på kan jeg fint tjene over 1 mill. men da må jeg jobbe mye og eventuelt ansette noen. jeg har ikke kommet så langt enda.

er trist å se din manglende kunnskap mister. rørlegger er ikke lav utdanning

Du sier 4 år, men man begynner vel på rørlegger-utdanningen etter 10 klasse? Det blir i såfall 1 års utdannelse etter vanlig videregående skole. Kjenner folk med 5 års utdannelse ETTER videregående, mye studielån som tjener rett under 500 000 i året, rettferdig i forhold til din lønn-nope. Men at du kunne få deg til å skrike opp om den ENE i denne 11 siders tråden som skrev at h*n fikk 27 000 utbetalt i uføretrygd, de fleste ligger under 20 000, blir jo en smule tåpelig når du som rørlegger tjener bedre enn mange folk med master.

Anonymkode: fe54d...5ab

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du sier 4 år, men man begynner vel på rørlegger-utdanningen etter 10 klasse? Det blir i såfall 1 års utdannelse etter vanlig videregående skole. Kjenner folk med 5 års utdannelse ETTER videregående, mye studielån som tjener rett under 500 000 i året, rettferdig i forhold til din lønn-nope. Men at du kunne få deg til å skrike opp om den ENE i denne 11 siders tråden som skrev at h*n fikk 27 000 utbetalt i uføretrygd, de fleste ligger under 20 000, blir jo en smule tåpelig når du som rørlegger tjener bedre enn mange folk med master.

Jeg gikk allmenn vgs...så jobbet jeg litt etter skole og ble lærling senere. Lærling tiden er 4 år vist jeg hat tatt allmenn og ikke byggfag...etter dette var det 2 år på teknisk fagskole...

I lærling tiden min begynte jeg på lav lønn 10 k utbetalt

Som senere ble økt til 22 k utbetalt

Da jeg bestod fagprøven hadde jeg sånn ca 26 k utbetalt som nylig fagutdannet...dette øker med noen år og nå har jeg 30 000 ca utbetalt som rørlegger

Jeg tok teknisk fagskole og har et eget firma på siden hvor jeg gjør enkeltjobber...tar f.rks bad alene og tjener veldig godt på det. Så når jeg er ansatt i det første firmaet har jeg 30 k utbetalt som er vanelig rørlegger lønn. Det varierer litt fra firma til firma. Så tjener jeg alt fra 10k til 40k i mitt eget firma pr måned. Alt avhenger om hvor mye jeg jobber og når kunden betaler.....som vanelig rørlegger i firma jeg jobber i nå har jeg 280 i timen....i mitt eget firma tar jeg 700 per time som er standard timepris for rølegger

Jeg jobber også 10-12 timer dagen som oftest og jobber også litt helg.

Så du mener jeg ikke er fortjebt til min lønn?

Men han som har 27j utbetalt for å ikke gjøre noe er rettferdig?

Tenk på alle som går lang skolevei og har under 27k utbetalt og jobber fra 8 til 16...synes synd i de

Så tilsammen har jeg 6 år i skole og praksis. Jeg har som oftest rundt 50 k utbetalt. Noen ganger mer eller mindre. Jeg har fortjent hver eneste krone. Jeg jobber både mer og hardere enn de fleste

• Liker 1
Skrevet
På 5.2.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Ca 27.000 utbetalt. Ikke mye å leve av i Norge, men bor heldigvis i Thailand. Spart en del på det de siste 10 årene. Har faktisk fått råd til å investere i en utleieleilighet i Oslo som sper godt på inntekten i tillegg.

Anonymkode: 10e5a...846

Kalles ikke det svindel? 

Anonymkode: 0f94c...e73

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kalles ikke det svindel? 

Anonymkode: 0f94c...e73

Gidde å lese litt i tråden før du svarer kanskje? Dette har vært diskutert opp og ned og frem og tilbake...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærling i et av yrkene dere her inne mener er lavt utdannet og får 35% (går opp til 45% straks) av lønna til en med bestått svenneprøve. Får utbetalt 23.000 i måneden inkludert utgifter for telefon og månedskort for kollektivtransport. Det er et ekstremt tungt yrke, lange dager, mye løft, ugunstige arbeidsposisjoner, klatring i stillasjer og stiger, tunge verktøy og mye belastninger på knær, rygg og skuldre. 

Skulle gjerne, som en annen over her skrev, likt å se en som er vandt til å sitte på kontor, lese statistikker og flytte papirer prøve seg i jobben på gulvet og virkelig mene at h*n hadde nøyd seg med 20.000 i måneden. 

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke med hva folk her skriver er lav utdanning. Høyere utdanning er definert som høyskole eller universitetsutdanning.

Anonymkode: a0f99...edc

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

Jeg er lærling i et av yrkene dere her inne mener er lavt utdannet og får 35% (går opp til 45% straks) av lønna til en med bestått svenneprøve. Får utbetalt 23.000 i måneden inkludert utgifter for telefon og månedskort for kollektivtransport. Det er et ekstremt tungt yrke, lange dager, mye løft, ugunstige arbeidsposisjoner, klatring i stillasjer og stiger, tunge verktøy og mye belastninger på knær, rygg og skuldre. 

Skulle gjerne, som en annen over her skrev, likt å se en som er vandt til å sitte på kontor, lese statistikker og flytte papirer prøve seg i jobben på gulvet og virkelig mene at h*n hadde nøyd seg med 20.000 i måneden. 

Hvilket yrke er det du får 23 000 utbetalt og det kun er 45 prosent av full lønn? Det kan da umulig være lav utdanning. Jeg hadde 23 000 utbetalt siste årene som lærling

Endret av brownbrown
Skrevet
17 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

Heismontør faget? De har høy lønn hører jeg:) flotte guttet. Dere jobber hardt

Skrevet

Ca 13.000 utbetalt. Har heldigvis gått litt opp de siste årene. Ikke lenge siden jeg rett under 11.000 kr pr mnd, så nå er jeg jo rik 😄 

Også er jeg heldig og har en samboer så det gjør det jo mye enklere

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, brownbrown skrev:

Jeg gikk allmenn vgs...så jobbet jeg litt etter skole og ble lærling senere. Lærling tiden er 4 år vist jeg hat tatt allmenn og ikke byggfag...etter dette var det 2 år på teknisk fagskole...

I lærling tiden min begynte jeg på lav lønn 10 k utbetalt

Som senere ble økt til 22 k utbetalt

Da jeg bestod fagprøven hadde jeg sånn ca 26 k utbetalt som nylig fagutdannet...dette øker med noen år og nå har jeg 30 000 ca utbetalt som rørlegger

Jeg tok teknisk fagskole og har et eget firma på siden hvor jeg gjør enkeltjobber...tar f.rks bad alene og tjener veldig godt på det. Så når jeg er ansatt i det første firmaet har jeg 30 k utbetalt som er vanelig rørlegger lønn. Det varierer litt fra firma til firma. Så tjener jeg alt fra 10k til 40k i mitt eget firma pr måned. Alt avhenger om hvor mye jeg jobber og når kunden betaler.....som vanelig rørlegger i firma jeg jobber i nå har jeg 280 i timen....i mitt eget firma tar jeg 700 per time som er standard timepris for rølegger

Jeg jobber også 10-12 timer dagen som oftest og jobber også litt helg.

Så du mener jeg ikke er fortjebt til min lønn?

Tenk på alle som går lang skolevei og har under 27k utbetalt og jobber fra 8 til 16...synes synd i de

Så tilsammen har jeg 6 år i skole og praksis. Jeg har som oftest rundt 50 k utbetalt. Noen ganger mer eller mindre. Jeg har fortjent hver eneste krone. Jeg jobber både mer og hardere enn de fleste

Han har det utbetalt fordi han er syk og ikke er i stand til å jobbe, er virkelig det noe å misunne?? Vær nå glad for at du er frisk både fysisk og psykisk, og kan jobbe mye og stadig øke din lønn. Han var den eneste som nevnte tallet 27000 gjennom en laaaang tråd, de fleste får langt mindre enn ham hvis det kan gjøre deg glad..

• Liker 2
Skrevet

Ps, i tillegg fikk du lønn i lærlingetiden, de som tar teoretiske utdannelser får ingen lønn mens de studerer, derfor sitter de med et stort studielån etter endt studie..enda mer du kan bli glad for ;) .

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps, i tillegg fikk du lønn i lærlingetiden, de som tar teoretiske utdannelser får ingen lønn mens de studerer, derfor sitter de med et stort studielån etter endt studie..enda mer du kan bli glad for ;) .

ja jeg fikk lønn i lærlingtiden fordi jeg var ute og jobbet ? jeg satt ikke i en sal og leste bøker. jeg var der fysisk og tjente penger for arbeidsgiveren min. og da får jeg endel av de pengene firmaet tjener. er det så vaneklig å forstå ? lærling lønnen begynnte latterlig lavt forresten. slet ganske mye det første året

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, brownbrown skrev:

ja jeg fikk lønn i lærlingtiden fordi jeg var ute og jobbet ? jeg satt ikke i en sal og leste bøker. jeg var der fysisk og tjente penger for arbeidsgiveren min. og da får jeg endel av de pengene firmaet tjener. er det så vaneklig å forstå ? lærling lønnen begynnte latterlig lavt forresten. slet ganske mye det første året

Din lønn som rørlegger er ikke så viktig, men nå ser du hvordan det er å bli " dømt" av noen som egentlig ikke vet hva de snakker om, altså meg ;) . På samme måte dømmer mange av oss uføretrygdede, vi aner ikke hvorfor de er uføretrygdet, allikevel snakker vi dem ned på et ekstremt tynt grunnlag.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
20 timer siden, brownbrown skrev:

Han som på KG skrev om en utbetaling på 27.000 pr md og forsvant ut av tråden hadde kanskje sørget for å forsikre seg mot uførhet og hadde en privat pensjonsforsikring utenom Nav så han ikke endte opp så galt som mange andre som blir syke. Kanskje var det tull at han fikk 27.000 utbetalt. I alle fall ga han ikke alle opplysninger og fikk deg og mange andre til å tro at uføre lever fett på Nav.

Sannheten er at uansett om folk har tjent mange millioner pr år i årene før de ble syke, får de maks 350.000 kroner brutto i året (dvs før skatt). De som tjente mindre enn 555.000 brutto får mindre enn 350.000 fordi Nav kun betaler 66 prosent av de de tjente.

Jeg tror du skal være overlykkelig for at du har helse og muligheter til å stå på og tjene gode penger. I fremtiden kan du sikkert ta mye mer enn 700 kroner timen. Uføre får derimot ikke det helt store lønsstillegget. Om du blir syk vil Nav betale deg sykepenger og har du barn har dere mottatt foreldrepenger for permisjonsiden. Om du har barn får de også gratis skole. Dere har også fått utbetalt barnetrygd. Barn koster sånn sett samfunnet mye penger, men vi kritiserer jo ikke foreldre av den grunn. Du har også rett til velferdsgoder. Du trenger ikke å betale mer enn noen tusenlapper i egenandel hos lege og for medisiner på blå resept om du skulle få behov for det. Tar jeg ikke feil er utdanningen din gratis eller i allefall ikke særlig dyr i og med at vg skole er gratis i Norge. Du nyter kort sagt godt av veldig mange velferdsgoder du også, selv om du tjener veldig godt. Og du er frisk, for ikke å glemme det viktigste. Glem heller ikke at uføre mennesker som oftest har jobbet og betalt skatt. Mange har sikkert betalt mye mer i skatter og avgifter enn du har.

Anonymkode: df5b7...3be

• Liker 3
Skrevet

Samboeren min har utbetalt 14.000 i mnd.
Han fullførte aldri noen utdannelse, var for rastløs til det og dro til sjøs i stedet. Som 19-åring var han i en bilulykke. Kombinert med leddgikt og ett par andre plager ville de ikke ha han tilbake på båt. Eller noen andre steder, fordi det var for usikkert om han faktisk greide å komme på jobb. Ryggprolapser som følge av bilulykken hjalp heller ikke.
Så han gikk i tiltak via NAV fra han var 20 til han var 35. Først da fikk han innvilget uføretrygd, og måtte krangle seg til ung ufør.

Hipp hipp...

Anonymkode: d936f...1af

• Liker 1
Skrevet
På ‎07‎.‎02‎.‎2017 den 21.54, brownbrown skrev:

Jeg er helseutdannet og da jeg var i praksis, jobbet jeg gratis.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helseutdannet og da jeg var i praksis, jobbet jeg gratis.

Hmm. Det er dumt. Jobbet du da for arbeidsgiver? Og gjore det samme som en i ditt yrke?

Skrevet
Akkurat nå, brownbrown skrev:

Hmm. Det er dumt. Jobbet du da for arbeidsgiver? Og gjore det samme som en i ditt yrke?

Alle som har praksis i høyere utdanning gjør dette uten lønn. Medisinstudenter, sykepleiestudenter, lærere etc. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 02940...3f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...