AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Min 4 mnd gammel valp bjeffer noe voldsomt når vi møter folk/hunder. Har prøvd å si strengt nei, løfte den opp og snu den en annen vei, godbiter og ha med pipeleken hans, men er umulig å få oppmerksomheten hans. Hvordan får jeg oppmerksomheten hans og får han til å slutte med den bjeffingen? Anonymkode: e6d7a...8fe
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Det er en valp. Anonymkode: 0a30f...183
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en valp. Anonymkode: 0a30f...183 Takk for tidenes mest behjelpelig svar... Anonymkode: e6d7a...8fe 5
The Kitten Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Hvordan er det å få kontakt med valpen når det ikke er andre folk eller hunder i nærheten?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Prøv å kom valpen i forkjøpet. Når du ser noen komme, helst før hunden legger merke til dem, øv kontakt og gå fot eller triks til personen/hunden går forbi. Ros og belønn hvis den ikke bjeffer. Ignorer hvis den bjeffer litt, ikke løft den opp eller kjeft , det bare forsterker trangen til å bjeffe. Anonymkode: 077c6...75c 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 16 minutter siden, The Kitten skrev: Hvordan er det å få kontakt med valpen når det ikke er andre folk eller hunder i nærheten? Det går fint så lenge han ikke er veldig opptatt med noe, som en leke eller har snuten langt nedi noe. Føler han har litt konsentrasjonsproblemer om man kan si det om hunder 😝 Blir veldig lett distrahert... Anonymkode: e6d7a...8fe
The Kitten Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Da har du et kjempegodt utgangspunkt til å være i forkant som AB...75c sier du bør. Var derfor jeg lurte for om valpen er vanskelig å få kontakt med ellers, så må man jo selvfølgelig begynne der. @Tabris pleier å ha mange gode tips, og er flink til å forklare. Så håper hun tar en tur innom tråden.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Tabris Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Hunden bjeffer antagelig fordi den er usikker og synes folk er skummelt. Alt etter hvor alvorlig problemet er, så ville jeg vurdert å returnere valpen til oppdretter. En liten valp skal være trygg og helst ønske å løpe bort til alle den ser og hoppe dem ned av glede. En så ung valp som er så usikker kan bli et langtidsprosjekt, og du må vurdere om det er en jobb du ønsker å ta. Men igjen så kommer det an på hvor alvorlig problemet er. Si strengt nei er det siste jeg ville gjort. For det første så forstår hunden ikke norsk, så den vet ikke hva det betyr. For det andre vil kjeft ikke gjøre hunden tryggere - tvert om. Bud èn er å be alle folk om å ignorere valpen. Ikke sette seg ned/bøye seg ned, ikke lokke eller prate til den og helst ikke gi den øyekontakt en gang. La valpen ta kontakt med folk i sitt eget tempo, uten noen påvirkning. Og selv om den tør og snuse på noen, så er ikke det en invitasjon til å sette seg ned og lokke. Er det snakk om bjeffing når dere passerer på tur, så ville jeg vært i forkant og belønnet med godbiter. Men en gang dere ser noen komme mot dere, gå litt ut av veien (så dere får større avstand til det skumle), si "bra" og belønn med godbit. Gjenta helt til personen har passert og du ser at valpen roer seg og klarer å fokusere på dere. Avstanden må være så stor at valpen klarer å ta godbiter (klarer den ikke det, så er dere for nær).
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 8 timer siden, Tabris skrev: Hunden bjeffer antagelig fordi den er usikker og synes folk er skummelt. Alt etter hvor alvorlig problemet er, så ville jeg vurdert å returnere valpen til oppdretter. En liten valp skal være trygg og helst ønske å løpe bort til alle den ser og hoppe dem ned av glede. En så ung valp som er så usikker kan bli et langtidsprosjekt, og du må vurdere om det er en jobb du ønsker å ta. Men igjen så kommer det an på hvor alvorlig problemet er. Si strengt nei er det siste jeg ville gjort. For det første så forstår hunden ikke norsk, så den vet ikke hva det betyr. For det andre vil kjeft ikke gjøre hunden tryggere - tvert om. Bud èn er å be alle folk om å ignorere valpen. Ikke sette seg ned/bøye seg ned, ikke lokke eller prate til den og helst ikke gi den øyekontakt en gang. La valpen ta kontakt med folk i sitt eget tempo, uten noen påvirkning. Og selv om den tør og snuse på noen, så er ikke det en invitasjon til å sette seg ned og lokke. Er det snakk om bjeffing når dere passerer på tur, så ville jeg vært i forkant og belønnet med godbiter. Men en gang dere ser noen komme mot dere, gå litt ut av veien (så dere får større avstand til det skumle), si "bra" og belønn med godbit. Gjenta helt til personen har passert og du ser at valpen roer seg og klarer å fokusere på dere. Avstanden må være så stor at valpen klarer å ta godbiter (klarer den ikke det, så er dere for nær). Takk for godt svar! Å levere han tilbake er uaktuelt, er blitt alt for glad i han. Han forstår nei når vi er inne, så derfor jeg prøvde det, har ikke direkte kjeftet på han men prøvd å si strengt nei, det funket ikke så har ikke gjort det mye. Vi bor midt i Oslo så blir vanskelig siden det er så mye folk over alt hele tiden, men vi får begynne i det små i områder med så lite folk som mulig ☺ Har som sagt prøvd dette med godbiter før og det funket nogenlunde men ikke alltid da han har vanskelig å holde konsentrasjonen, men da får vi prøve som du sier å gå mer på avstand ☺ TS Anonymkode: e6d7a...8fe 1
palamina Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 8 timer siden, Tabris skrev: Hunden bjeffer antagelig fordi den er usikker og synes folk er skummelt. Alt etter hvor alvorlig problemet er, så ville jeg vurdert å returnere valpen til oppdretter. En liten valp skal være trygg og helst ønske å løpe bort til alle den ser og hoppe dem ned av glede. En så ung valp som er så usikker kan bli et langtidsprosjekt, og du må vurdere om det er en jobb du ønsker å ta. Men igjen så kommer det an på hvor alvorlig problemet er. Frykt eller forventning kan være underliggende årsak ja. Men vurdere å returnere en 4 mndr gammel valp til oppdretter fordi den bjeffer Tabris? I alle dager, aldri hørt om spøkelsesaldere??? Det er også normalt at valper har perioder der de er litt ekstra skvetne. Den første kommer rundt 9 ukers alder, den siste rundt 2 år avhengig av rase. Så hold ut. Google kindereggmetoden ts, funker på hunder i alle aldre. Hvis du føler at hunden har litt konsentrasjonsvansker er det kanskje riktig, og noe du bare må leve med for det kan være litt sånn enten eller. Har selv en brukshund som jeg føler er renavlet ADHD, men de fordeler det har. Da er det viktig å være tydelig og skrive med store bokstaver. Øke avstanden til distraksjonen og være 100% konsekvent. For eksempel få valpen i sitt hver gang den bjeffer, da er det lettere å stenge verden ute. Etabler god kontakt (google kontakttrening) i alle situasjoner. Selv om det kan se ut som valpen ikke lærer noe og ikke får med seg noen ting så vil du se at det nytter. Plutselig viser det seg at treningen har satt seg likevel, bare vær tålmodig. Lykke til! 3
Tabris Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, palamina skrev: Frykt eller forventning kan være underliggende årsak ja. Men vurdere å returnere en 4 mndr gammel valp til oppdretter fordi den bjeffer Tabris? I alle dager, aldri hørt om spøkelsesaldere??? Derfor jeg skrev to ganger: Det kommer an på hvor alvorlig problemet er. Hvis en fire måneder gammel valp bjeffer på alle folk den ser og ikke tør å gå bort til dem, så er det en hund som er temmelig usikker. Det kan i verste fall bli et problem hele hundens liv. Og er den fire måneder så er den antagelig også for ung for spøkelsesalderen. Jeg har selv en utrygg hund, og har nå som jeg jobber med hund sett - dessverre - mange utrygge hunder. Og jeg ser når jeg reiser hjem til folk hvor mye det kan påvirke hundeholdet og livskvaliteten til både eier og hund. Og jeg ser selv på egen hund hvor mye jobb det er. Derfor har jeg fått en ganske no-nonsene holdning til utrygge valper. Er den virkelig utrygg, så tar man på seg så mye mer jobb enn om man får en trygg valp.
palamina Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 4 minutter siden, Tabris skrev: Derfor jeg skrev to ganger: Det kommer an på hvor alvorlig problemet er. Hvis en fire måneder gammel valp bjeffer på alle folk den ser og ikke tør å gå bort til dem, så er det en hund som er temmelig usikker. Hvis du tenker det så har du kanskje begrenset erfaring med å oppdra valper? Vil si det er typisk valpenykker, og det går over hvis man trener kontakt og ikke gjør noe nummer av det.
Tabris Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 1 minutt siden, palamina skrev: Hvis du tenker det så har du kanskje begrenset erfaring med å oppdra valper? Vil si det er typisk valpenykker, og det går over hvis man trener kontakt og ikke gjør noe nummer av det. Noen ganger kan det gjøre det, andre ganger ikke. Det kommer litt an på hvorfor hunden bjeffer - f.eks er den redd eller bare ivrig? Iver er jo noe helt annet. Også kommer det an på hvor redd den er, hvor raskt den tar kontakt med folk av seg selv osv. Så det er umulig å si noe sikkert uten å ha sett valpen.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 14 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Jeg løper motsatt vei, må da løfte opp hunden siden han klikker mentalt. Eller jeg forter meg å gå motsatt vei og håper hunden ikke ser personen eller hunden. Noen ganger sier jeg "hold kjeft", "klapp igjen", "slutt", "stopp", "Skal du ha pølse?", andre ganger gråter jeg en skvett. Umulig å få kontakt med hunden. Så jeg går for den feige metoden og løfter han opp. Snur og går motsatt vei. Noen ganger så stopper han ikke før lenge etterpå. Så da går jeg hjem, også prøver vi igjen senere. Det er mest sannsynligvis min feil. Jeg har angst for mennesker, og det gjør at han blir så "på". Det er ikke aggressiv bjeffing, det er nervøs bjeffing. Rådet fra hundetreneren var at jeg måtte bli mindre redd mennesker. Fuck you liksom, det er det jeg har psykolog til. Er ikke bare bare. Så derfor forlater jeg åstedet før jeg får et panikkanfall. Stakkars hund! Selvfølgelig er den eneste løsningen at enten så må du bli tryggere på mennesker, eller så må hunden få noen nye eiere som IKKE overfører frykten sin til den. Og så sier du bare fuck you til hundetreneren som har litt peiling, og fortsetter som før, og fortsetter å skape et nervøst vrak av en hund som i verste fall potensielt kan skade andre dyr/mennesker pga usikkerhet og frykt. Det stemmer nok det du sier at det er nervøs og ikke agressiv bjeffing. Men mange bittsituasjoner skjer nettopp fordi hunden blir redd og nervøs, ikke fordi den er aggressiv av natur. Du synes kanskje det er urettferdig men hunden har det ikke godt og det er fordi du har påført den angsten din. Selvfølgelig ikke med vilje, men likevel er det jo sant. Du tenker kanskje at hunden din har det godt fordi hjemme går det fint, men hunder MÅ og BØR gå ut på tur, og ute er det andre mennesker og hunder. Takler du ikke dette så bør du ikke ha hund dessverre. Anonymkode: 077c6...75c
tørkestativ Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 Min hund kom i spøkelsesalderen når hun var 4 mnd. Hvis du har en liten hund så er de ofte tidligere ut med ting, enn store raser. Jeg sliter litt enda. Hun vil ikke bort til folk, men etter intensiv jobbing kan vi som oftest passere mennesker uten at hun går bananas. Men jeg må alltid være i forkant. Jeg utsatte henne for ting hele tiden. Kjørte til steder hvor folk ofte gikk tur, og stod på avstand inne i skogen og så på folkene samtidig som jeg matet henne. Når vi kunne stå der uten at hu bjeffet så beveget vi oss nærmere turstien og nå, 1 mnd senere kan vi gå på stien og passere folk på 2 meters avstand hun er dog mer gneldrete her hjemme i nabolaget 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.2.2017 den 12.16): Stakkars hund! Selvfølgelig er den eneste løsningen at enten så må du bli tryggere på mennesker, eller så må hunden få noen nye eiere som IKKE overfører frykten sin til den. Og så sier du bare fuck you til hundetreneren som har litt peiling, og fortsetter som før, og fortsetter å skape et nervøst vrak av en hund som i verste fall potensielt kan skade andre dyr/mennesker pga usikkerhet og frykt. Det stemmer nok det du sier at det er nervøs og ikke agressiv bjeffing. Men mange bittsituasjoner skjer nettopp fordi hunden blir redd og nervøs, ikke fordi den er aggressiv av natur. Du synes kanskje det er urettferdig men hunden har det ikke godt og det er fordi du har påført den angsten din. Selvfølgelig ikke med vilje, men likevel er det jo sant. Du tenker kanskje at hunden din har det godt fordi hjemme går det fint, men hunder MÅ og BØR gå ut på tur, og ute er det andre mennesker og hunder. Takler du ikke dette så bør du ikke ha hund dessverre. Anonymkode: 077c6...75c Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå