AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Hei! Jeg trenger gode, kreative råd for å øke kunnskapsnivået på en åtteåring. Bonusgutten har fått et brev hjem med en utfylt liste med alt han sliter med på skolen, og det er ikke lite. Han henger etter alle de andre elevene på det meste, og skal nå få en voksen som skal være hans spesialekstrahjelp i hver eneste undervisningstime. Foreldrene hans er dessverre veldig dårlig til å utdanne ungen, og lever litt etter filosofien at "det er skolens oppgave". Jeg har alltid ment at folk som mener at det er barnehagen og skolen som skal oppdra barna, er litt spesielle Jeg vil gjerne gjøre det jeg kan for at han skal komme litt mer på nivå med klassekameratene hans, og hjelpe han i å ikke alltid være den som henger etter. Han bryr seg kanskje ikke så mye nå, men når han blir eldre tror jeg at han vil kjenne at det ikke er så godt å være den eneste i klassen som ikke kan eller forstår. Han har ingen sykdommer, diagnoser eller noe som gjør at skole skal være vanskeligere for han enn for andre. Problemet er bare at han synes det er DRITKJEDELIG. Kanskje han synes det er kjedelig fordi han synes at det er vanskelig... Derfor har jeg nå bestemt at hver helg han er hos oss, skal han lære en ny ting som han kan glede seg til å vise mamma eller lærerinna. Dessuten skal han få en belønning som gulrot for hver uke han lærer seg noe hos oss. Dessverre tror jeg ikke at det er motivasjon nok. Det må skille seg litt ut fra de kjedelige leksene. Det må bli mer morsomt å lære. Det er her jeg trenger tips. Hvordan gjør man det morsomt for en gutt på åtte år å lære når han hater å lære? Kan nevne at hans absolutt største hobby er å se på film. Han kan ligge i dagevis å surfe på Netflix og Youtube om han fikk velge selv (han har faktisk lært litt engelsk pga. dette). Så kanskje det er en lærerik film eller serie han kan se?Ellers har faren hans og jeg funnet ut at vi skal begynne med høytlesning på senga om kveldene, der han får lese en setning her og der. Han liker å bli lest for. Er det kanskje noen morsomme lærebøker med oppgaver i? Noen leker? Gutten sliter med alle fag, bortsett fra gym og de andre "morsomme" fagene. Han sliter veldig mye med matte og norsk. Han har problemer med lesing og har ennå ikke lært seg alfabetet. Noen her som kanskje har erfaring med skolering av barn i denne alderen? Anonymkode: c1721...872 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Tanken din er god, men hjelpes deg. Du kommer til å bli et hatobjekt. Lykke til! Det trenger du. Anonymkode: d38a7...0bc 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Gratulerer med valg av samboer, du. Få få all del ikke barn med ham. Han egner seg dårlig til å oppdra barn, HAN HAR NÅ, NÅR SØNNEN HAR BLITT 8 ÅR OG IKKE KAN LESE OG SKOLEN SETTER INN EN 100% RESSURS, FUNNET UT AT DERE SKAL BEGYNNE MED HØYTLESNING?!!? Jeg tror ikke du helt forstår hvor graverende alvorlig dette er. Flott at du ønsker å bidra, men dette løses ikke ved at han ser MK-X og Newton annenhver helg. Hva foreslår kontaktlæreren da? De pleier å ha mye nettressurser osv, og kan veilede i hva akkurat han trenger. Salaby for eksempel, har både norsk og mattetrenibg for alle trinn. Hvis ikke skolen kan gi litt detaljert beskrivelse av hvirdan dere bør jobbe, hadde jeg kontaktet en annen lærer og ppt-tjenesten. Anonymkode: e6c18...452 9
absinthia Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 (endret) La han bygge noe etter mål, finn mattespill eller spille med leseopplæring på app på nettbrett eller mobil, anbefaler Labbe langøre ( velg for en aldersgruppa lavere siden han sliter, finnes flere andre dataspill med læring. Spill spill, enten det er yatzy, junior scrabble, kortspill eller noe helt annet. La han gjerne lære uten at det føles som undervisning. Mange av de som er gode i " de morsomme fagene" og sliter i de andre, trenger mer bruk av praktiske ting eller konkreter, når de skal lære. Endret 5. februar 2017 av absinthia 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Gulrot som belønning? Du innser at han er 8 år og at en gulrot mest sannsynlig ikke er den beste belønningen? Anonymkode: ffc97...53c 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 3 minutter siden, absinthia skrev: La han bygge noe etter mål, finn mattespill eller spille med leseopplæring på app på nettbrett eller mobil, anbefaler Labbe langøre ( velg for en aldersgruppa lavere siden han sliter, finnes flere andre dataspill med læring. Spill spill, enten det er yatzy, junior scrabble, kortspill eller noe helt annet. La han gjerne lære uten at det føles som undervisning. Mange av de som er gode i " de morsomme fagene" og sliter i de andre, trenger mer bruk av praktiske ting eller konkreter, når de skal lære. Anonymkode: 6e563...8e7
LittleBabyBlue Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Tegneserier eller spennende bøker. Som belønning kan det settes en sum som det skal kjøpes tegneserier/lørdagssnop for, og så må han regne på hva han har råd til.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gulrot som belønning? Du innser at han er 8 år og at en gulrot mest sannsynlig ikke er den beste belønningen? Anonymkode: ffc97...53c Leker du dum eller veit du ikke at "gulrot" er et annet navn på "motivasjon/belønning" Anonymkode: e9705...e55 17
ViljaH Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Min sønn er 7, de har i lekse hver dag å lese 10 min høyt til foreldre. Det har hjulpet mye på hans lesekompetanse, så det vil jeg anbefale. Vi begynte med høytlesning for ham da han var spedbarn og det gjøres hver kveld. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Kan dataspill være noe her? Vet om skoler som bruker mye iPad som har ulike spill som også er undervisning. Har blant annet et spill der man kan gå rundt i en virtuell verden, løse oppgaver og komme seg videre til neste level... Kan det være en hit? Anonymkode: 906fe...a07
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Lesing på senga og andre aktiviteter for å oppmuntre gutten til lesing er kjempelurt. Ta han f.eks. til en bokhandel eller bibliotek og la han få velge seg ut noe han liker! Lesing er grunnpilaren for forståelse i alle fag, mye er gjort hvis dere setter av f.eks. 10-20 min til lesing hver dag. Når det kommer til matte kan dere spørre skolen om de kan sende hjem ekstra oppgaver eller andre ressurser dere kan jobbe med - lurt å samarbeide med skolen slik at deres opplæring ikke krasjer med f.eks. begreper og tellemåter i boka. I matte er forståelse nøkkelen til det meste - så det er lurere å snakke mye med gutten om oppgavene han løser, la han tenke høyt eller tegne ut en løsning fremfor å gi veldig utfordrende oppgaver. For hver ting han lærer kan det være lurt å drille litt i ulike oppgaver av samme type for å sjekke at han forstår (skjønner han f.eks. at fire fugler minus to fugler kan løses på samme måte som fire katter minus to katter?) Et stort problem med matte på et enkelt nivå er at mange barn bare "pugger" stykkene uten å forstå. Bruk gjerne helt konkrete eksempler fra virkeligheten, kjøp f.eks. en telle/tallrekke eller annet fysisk utstyr han kan bruke. Anonymkode: d59da...872
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Du kan jo starte med flash-cards? Skriv bokstavene i alfabetet på disse og vis han ett og ett kort. Vi gjør dette med vår 4 åring Anonymkode: 3ca3a...261
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 slike har jeg kjøpt: http://www.ebay.com/itm/100-Sheets-Box-Hard-DIY-Blank-Post-Card-Kraft-White-Black-Sketch-Doodle-Memo-UK-/131811696770?var=&hash=item1eb096e082:m:mEGa70qE_lCa5ZOHtN_3LCw Anonymkode: 3ca3a...261
tirben Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Fint om noen kan lese for ham hver dag! Hvis det er umulig, så er det uansett bra at dere gjør der når han er hos dere. Spill også spill med ham, brettspill, memory og yatzy. Det pleier barn å like. Jeg har en mistanke om at gutten er understimulert. Det at han er så glad i film kan også være at han er plassert foran tv alene, for å gi de voksne fred. Snakk mye med ham! Be han fortelle hva han driver med, og be han gjerne gjenfortelle ting han (eller dere ) har lest. Snakk også om det dere ser rundt dere når dere er ute. La han delta i matlagingen og alt dere gjør i huset. Kjøp gjerne hobbybøker han leke med. Det er mye trening med prikk til prikk oppgaver feks. Tror ikke du bør tenke mye på at han skal lære en ferdighet hver helg, men heller tilbring tid med han og les for ham, lek med ham og snakk med ham. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Oi, dette her var ille. Er du sikker på at han ikke har noen lærevansker? Har han vært utredet for noe? Om det "bare" er kjedsomhet, så kan dere si til han at han står i fare for å gå det trinnet om igjen. Kanskje han får motivasjon da? Jeg mener det oppriktig at hvis ikke ting bedres innen sommeren så bør han gå trinnet om igjen. Er det 3. klasse han går i? Ellers er tanken din veldig god. Slik tankegang burde ha vært til stedet hos far og mor ved fødsel. Med mindre far ikke ser alvoret så ville jeg ikke akkurat fått barn med ham. Anonymkode: 3e7e3...842 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 Skriv historier sammen med gutten. Lag tullete historier hvor dere skriver og bestemmer annenhver setning. Hvorvidt du skriver og han dikterer eller han skriver selv når det er hans tur er ikke det viktigste, det viktigste er å gjøre skriving morsomt Samle gjerne historiene i en "bok" og framfør gjerne for far, med eller uten kostymer og rekvisitter. Adjektivhistorier er også fine Bruk superhelter, filmkarakterer, tiss-, bæsj- og prompehumor eller hva som helst som hever motivasjon og skrivelyst 😉 Ellers støtter jeg absolutt tanken om brettspill og ikke minst høytlesning En annen fin ting er bokstavmagneter på kjøleskapet. Skriv små tullebeskjeder, rare ord, hemmelige beskjeder etc. Hvis du av og til skriver ting av typen "Det ligger en Stratos i lommen på den røde jakka. Værsågod!" kan jeg love deg at han kommer til å lese alt du skriver der 😉 Dere kan også ha små "konkurranser". Skriv ulike bilmerker på kjøleskapet annenhver gang - helt til en må melde pass. Den som holdt ut lengst, får velge film eller middag eller brettspill eller hva den andre skal måtte kle seg ut som eller hva som helst. Fotballlag, dyr, frukt, farger, land... - bruk en hvilken som helst kategori! "Hva ser du nå"-leker mens man sitter i bil/buss etc er også flott - "hvor mange ting på D kan vi se?". "Dame, dobbermann, dam, dør... " Perling på perlebrett er kjempefint for telling, og matlaging sammen er flott når det gjelder både telling og mengdeangivelser. "Hvor mange fiskepinner trenger vi hvis jeg vil ha 5 og du vil ha 6? Kan du hente riktig antall i fryseren?" "I denne store kaka skal det egentlig være 4 epler, men vi skal lage en liten i denne lille forma her. Da skal vi bruke bare halvparten. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor mange vi trenger?" "Budsjetter" er også fint. Gi for eksempel 30 kr til lørdagsgodt. "En snickers koster 17 kr. Hvor mye har du igjen hvis du kjøper den? Har du nok til en brus dersom brusen koster 18 kr? Hva hvis du kjøper en twix istedenfor snickers?" Tegn ulike mynter på papir og klipp ut, så kan dere telle og veksle og regne fram og tilbake Det er bare fantasien som setter grenser - men husk å ikke styre for mye, for da er det fort gjort at ting låser seg. Bare putt ting naturlig inn i lek og samtaler etc der det passer Anonymkode: 3a9f7...625 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 Oi...100% ressurs er jo enormt mye! Bra dere tar tak. Bare pass på at ikke alt dere gjør sammen skal dreie seg om opplæring. Men det høres ut som litt mer fokus på skole kanskje er på sin plass. Hvis han elsker å se på film, kan jo det kanskje brukes som belønning (men da må det jo strammes inn ellers). Jeg tenker at dere kan få inn mye læring i hverdagsaktiviteter. Bake sammen (doble oppskrifter, måle opp, lese etc). Jeg ville fokusert på leseglede mer enn HVA han leser. Liker han tegneserier, så kjør på. Mengdetrening er viktig og det er lettere hvis han opplever glede med det. Kan han gå på butikken selv? Snakk om hvor mye varene koster, tell penger etc. Det finnes mange gode spill på iPad også: DragonBox for matte for eksempel. Ellers har NRK Super mange gode program: MKX og Kodetropp O er bra. Liker han å snekre? Mål vinkler, gjør om fra centimeter til meter etc., les instruksjoner. Mange muligheter! Anonymkode: 065a8...a8a
sommermor Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi...100% ressurs er jo enormt mye! Bra dere tar tak. Bare pass på at ikke alt dere gjør sammen skal dreie seg om opplæring. Men det høres ut som litt mer fokus på skole kanskje er på sin plass. Hvis han elsker å se på film, kan jo det kanskje brukes som belønning (men da må det jo strammes inn ellers). Jeg tenker at dere kan få inn mye læring i hverdagsaktiviteter. Bake sammen (doble oppskrifter, måle opp, lese etc). Jeg ville fokusert på leseglede mer enn HVA han leser. Liker han tegneserier, så kjør på. Mengdetrening er viktig og det er lettere hvis han opplever glede med det. Kan han gå på butikken selv? Snakk om hvor mye varene koster, tell penger etc. Det finnes mange gode spill på iPad også: DragonBox for matte for eksempel. Ellers har NRK Super mange gode program: MKX og Kodetropp O er bra. Liker han å snekre? Mål vinkler, gjør om fra centimeter til meter etc., les instruksjoner. Mange muligheter! Anonymkode: 065a8...a8a En 100 % ressurs kunne jeg svært gjerne tenkt meg til mitt eget barn også. Ellers mange gode tips fra deg her.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 Har ikke lest gjennom hele tråden. Jeg reagerer litt på at en 8-åring ikke kan alfabetet. Hos oss er allerede 7-åringen dreven i hva som er vokaler, litt sånn til sammenligning. Er du sikker på at din bonusgutt ikke har dysleksi/burde bli utredet for det? Hvordan er trivselen hans på skolen? Kan det virke at for hvert 15. minutt som han leser selv, så får han holde på 15. minutt med iPad/xbox? Vi har et kortspill hjemme som heter ABC. Fåes kjøpt i vanlige lekebutikker. Fungerer slik at man skal matche sammen de bokstavene som hører samme, en stor bokstav, og en liten. Kjøp en artig plakat med alfabetet som han kan ha på rommet sitt. Har han en egen pult der han kan gjøre lekser? Anonymkode: f51ef...5df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå