Gå til innhold

Glansgrad i takmaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med å renovere et nesten 100 år gammelt hus. Det er ganske små soverom. Jeg liker helt matte vegger, og vurderer å male tak og listverk i høy glansgrad, for å få det til å reflektere lyset bedre, og for å ha en fin kontrast mot de matte veggene. Jeg har lest at blanke tak øker romfølelsen. Han som skal male mener dette blir rart, så nå tviler jeg litt på avgjørelsen.

Er det noen som har erfaringer med å velge høyere glansgrad i tak? Fornøyd med det, eller ikke?

Jeg har gipstak, og tidsriktig for huset litt bredere taklister.  

Skrevet

Jeg har helt matte vegger og halvblank/blank i taket. Utrolig pent! Valgte å kjøre blankere i taket pga dagslyset som reflekterer gjennom vinduene. Har gips i tak og vegger.

Anonymkode: 232b9...428

• Liker 1
Skrevet

Høyglans blir sjelden pent i tak. Høyglans er beregnet til listverk og karmer. Halvblank er egnet til vegger, fordi det er lettere å holde rent enn helmatt.  

Anonymkode: c6c8a...44c

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyglans blir sjelden pent i tak. Høyglans er beregnet til listverk og karmer. Halvblank er egnet til vegger, fordi det er lettere å holde rent enn helmatt.  

Høyglans blir ikke særlig pent på listverk og karmer heller. Der er det halvblank som gjelder. Helmatte vegger er mer og mer inn, i hvert fall hos Jotun. Matte vegger gir et mye mer ekslusivt preg på veggene. Men, smaken er som baken ;) 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyglans blir ikke særlig pent på listverk og karmer heller. Der er det halvblank som gjelder. Helmatte vegger er mer og mer inn, i hvert fall hos Jotun. Matte vegger gir et mye mer ekslusivt preg på veggene. Men, smaken er som baken ;) 

Ser jeg ordla meg litt feil, for det var halvblankt jeg tenkte i tak og på lister. Med høy mente jeg høyere glansgrad enn det matte som er vanlig i tak. 

Jeg har hatt helmatte vegger i flere år, og kunne ikke tenke meg annet. Synes som du sier at det gir et mer eksklusivt preg. Jeg har heller ikke vært plaget med at veggene har vært vanskelige å holde rene. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt matte vegger og halvblank/blank i taket. Utrolig pent! Valgte å kjøre blankere i taket pga dagslyset som reflekterer gjennom vinduene. Har gips i tak og vegger.

Tusen takk for tilbakemelding! Godt å høre at du er fornøyd med valget! :)

• Liker 1
Skrevet

Glans i tak er normalt 02, 03. 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen regel uten unntak, tenker jeg. Halvblankt på veggene er uaktuelt for meg. Der kjører jeg Jotun Pure Color, slik jeg har hatt i nåværende bolig også. Lekkert, og kan ikke si at jeg har slitt med at det er vanskelig å holde rent. I tak og på lister tenkte jeg glansgrad 60. 

Skrevet
5 minutter siden, Forundret.. skrev:

Glans i tak er normalt 02, 03. 

Jeg vet hva som er normalt. Det er ikke det jeg spør om. :laugh:

Skrevet
Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Jeg vet hva som er normalt. Det er ikke det jeg spør om. :laugh:

Leste det etterpå. Var litt for kjapp på avtrekkeren :laugh:

Som maleren din så vil jeg også tro at høy glans i taket vil se rart ut. Klarer ikke helt å se den at takflaten vil se større ut med høyere glans. Desto høyere glans desto lettere å se alle ujevnheter og feil i underlaget. Greit nok at en øker vaskbarheten med høy glans men dette er ikke nødvendig når det ikke er kjøkken, bad eller lignende. 

Ser for meg at lyssettingen vil bli påvirket av høy glans i taket.

Går jo ann å prøve seg med et rom først men blir det ikke pent så blir det jo litt ekstraarbeide med å få det omgjort etterpå.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Forundret.. skrev:

Leste det etterpå. Var litt for kjapp på avtrekkeren :laugh:

Som maleren din så vil jeg også tro at høy glans i taket vil se rart ut. Klarer ikke helt å se den at takflaten vil se større ut med høyere glans. Desto høyere glans desto lettere å se alle ujevnheter og feil i underlaget. Greit nok at en øker vaskbarheten med høy glans men dette er ikke nødvendig når det ikke er kjøkken, bad eller lignende. 

Ser for meg at lyssettingen vil bli påvirket av høy glans i taket.

Går jo ann å prøve seg med et rom først men blir det ikke pent så blir det jo litt ekstraarbeide med å få det omgjort etterpå.

Nå tenkte jeg ikke de aller høyeste glansgradene, men du har rett i at lyssetting blir påvirket. Det er bla. derfor jeg ønsker det. :) I mitt soverom skal jeg ha en fantastisk marokkansk lampe, som kaster nydelige lys- mønster på tak og vegger. 

Nå får jeg da virkelig håpe at han gjør en god jobb med ujevnheter og feil. Helt nytt tak, og det er han som skal sparkle og pusse også, så da vet han jo at han må gjøre en ekstra nøye jobb, fordi den rare kunden ikke vil ha matt tak. :laugh:

Skrevet

Da tante pusset opp sitt gamle hus brukte hun maling med høy glansgrad i taket. Huset har tak i tre med synlige takbjelker, og det er ikke veldig høyt under taket. Malingen med mye glans gjorde at takhøyden ikke virket fullt så lav som tidligere, i tillegg til at det ble veldig pent. 

Utfordringen med høyglans er at det blir veldig synlig hvor flink man er til å male, så i biblioteket, det rommet hun startet med, er det i dagslys mulig å se forskjell fra den ene enden til den andre.

Anonymkode: 0b276...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...