Gå til innhold

Pris på å avlive en hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da nærmer det seg at tiden er inne for min gamle hund å vandre opp til hundehimmelen. 
Vet dette er veldig variabelt i forhold til veterinærer, men hva ligger en avliving på sånn ca. nå?

Anonymkode: 7fab9...869

Skrevet

Trist å høre, men prisen på selve avlivingen varierer etter hvor tung hunden er. Mener å huske fra prislisten sist jeg var hos veterinæren at det varierer fra godt under 1.000 kroner for en liten hund til nærmere 2.000 for en stor. Og så kommer evt. kremering i tillegg.

Skrevet
22 minutter siden, Leo skrev:

Trist å høre, men prisen på selve avlivingen varierer etter hvor tung hunden er. Mener å huske fra prislisten sist jeg var hos veterinæren at det varierer fra godt under 1.000 kroner for en liten hund til nærmere 2.000 for en stor. Og så kommer evt. kremering i tillegg.

Takk, mener å huske nå at jeg betalte rundt 2000,- for ca. 10 år siden på en annen hund, men da tok jeg med urna hjem.
Det er alltid trist, men man får tenke at den har levd et godt og langt liv :hjerte:

Anonymkode: 7fab9...869

Skrevet

Hvis du ønsker separat kremering (Og få med urnen hjem), så koster det en del og prisen er også avhengig av vekt på dyret. Tror nok du skal regne med minst 3 - 4.000 kroner for avliving og separat kremering. Det billigste er å ta den døde hunden med seg hjem og gravlegge den selv. Da betaler man bare for selve avlivingen.

Ufattelig trist når man må avlive dem, men som du sier føles det litt bedre når man vet at de har hatt et godt liv.

Skrevet

Jeg betalte ca 2500 for 25 kg hund for et år siden. Med felleskremering.

Anonymkode: bbd6a...52a

Skrevet

Har også hørt at de noen ganger ikke har plass til hunden hos veterinær. Så noen måtte oppbevare sin døde hund, hjemme i fryseren frem til avlivning. Det hadde ikke jeg taklet om det var hunden min.

Anonymkode: 9bac1...d7c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også hørt at de noen ganger ikke har plass til hunden hos veterinær. Så noen måtte oppbevare sin døde hund, hjemme i fryseren frem til avlivning. Det hadde ikke jeg taklet om det var hunden min.

Hva skal du med avlivning om hunden allerede er død? 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, EvaLena skrev:

Man skyter vel ikke kjæledyret sitt?

Det hadde jeg kun gått med på i akutt nød, ikke når avlivningen "planlegges grunnet alderdom/sykdom.

Man kan fint skyte kjæledyret sitt, så lenge man har jegerprøve og lisens for våpenet. Men man bruker vanligvis rifle, ikke hagle. (Mer presist og mindre søl.)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Epiphany skrev:

Hva skal du med avlivning om hunden allerede er død? 

Mente kremering. Beklager

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint skyte kjæledyret sitt, så lenge man har jegerprøve og lisens for våpenet. Men man bruker vanligvis rifle, ikke hagle. (Mer presist og mindre søl.)

Skjer ikke med mine dyr iallefall. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, EvaLena skrev:

Jeg ville heller gjort det fremfor å dra de til dyrlegen og stresse dem med sprøyter osv. 

Anonymkode: 6fc67...933

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, EvaLena skrev:

Men da er det jo fint at du kan velge dette selv. Men det er ikke noe poeng i å disse andre for å ta andre valg, når de er lovlige og like humane. 

Hva hunder blir mest stressa av varierer, noen er vant til jaktturer i skogen og blir lykkelige med når du tar rifla på ryggen, andre hunder er skuddredde og får panikk av samme situasjon. Noen hunder ser dyrlegen som en kose- og godbitstasjon hvor de får et lite stikk de ikke merker en gang, mens andre forgår av panikk når du trekker dem inn der. Her må alle finne den løsningen som fungerer best for seg og sitt dyr. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det jo fint at du kan velge dette selv. Men det er ikke noe poeng i å disse andre for å ta andre valg, når de er lovlige og like humane. 

Hva hunder blir mest stressa av varierer, noen er vant til jaktturer i skogen og blir lykkelige med når du tar rifla på ryggen, andre hunder er skuddredde og får panikk av samme situasjon. Noen hunder ser dyrlegen som en kose- og godbitstasjon hvor de får et lite stikk de ikke merker en gang, mens andre forgår av panikk når du trekker dem inn der. Her må alle finne den løsningen som fungerer best for seg og sitt dyr. 

Jeg skjønner poenget ditt og kan faktisk være litt enig med deg. Samtidig så har de dyrene jeg har måttet avlive ikke skjønt noe som helst da de ble avlivet hos dyrlege. De ble avlivet med sprøyter og mellom sprøytene lekte de i skogen rett ved dyrlegen. De var glade helt til de sovnet av første sprøyte. Da de fikk den siste sov de godt og merket ikke noe som helst.

Jeg anså de som noe av det kjæreste jeg hadde, omtrent på lik linje som barna mine. Jeg vet det er forskjell, men aldri i verden on jeg hadde klart å skyte ett av barns mine hvis de ble dødssyke.

Jeg tenker med gru på å måtte plukke opp en død hund med kulehull i panna eller hvor de nå blir truffet.

Å få ett par sprøyter er de verdt, synes nå jeg.

Jeg kjenner folk som har skutt dyret sitt i skogen og hjemme på gården. Jeg for min del hadde aldri klart det.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
6 timer siden, EvaLena skrev:

Man skyter vel ikke kjæledyret sitt?

Det hadde jeg kun gått med på i akutt nød, ikke når avlivningen "planlegges grunnet alderdom/sykdom.

Det gjorde vi. Fordi hunden fikk angst av dyrlegekontor og alt som fulgte med det. Vi følte det var best for han om vi gjorde det uten at han måtte på et kontor eller at noen andre skulle ha noe med han å gjøre.

Vi gjorde det selv, det vil si, mannen gjorde det. Han skjøt hunden vår. Da han sto og spiste kjøttdeig. Jeg har aldri sett mannen min knust før, men etter at han kom hjem fra det så var han knust. Han satt der på stolen etterpå, og jeg har aldri sett han sånn. Så nedfor og så utenfor seg selv. Han var så glad i den hunden, den var som et barn for oss. Så elskelig og god mot oss, men ikke for andre. 

Og han nektet meg å være der med han. Han skulle ordne det. Vi måtte gjøre det fordi hunden vår var en risiko for andre, og han hadde allerede bitt flere. Vi kunne godt ha brukt veterinær, ettersom vi hadde forsikring, men han var så redd når han skulle dit. Vi ville spare han for en siste slutt hos noen han var skeptisk til og redd for. Derfor skjøt mannen min han mens han spiste kjøttdeig. Ser dere hvor vondt det er og var, eller ser dere bare det dere vil

Jeg vet ikke hva dere leser i dette, men her blottstiller jeg mye smerte som ingen vet om. Både mannen og jeg har slitt mye i ettertid med dette. 

Anonymkode: 4fbca...98c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går også ann å få dyrlegen hjem til seg for avliving. Så slipper man alle følelsene som kommer ved å gjøre det selv. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde vi. Fordi hunden fikk angst av dyrlegekontor og alt som fulgte med det. Vi følte det var best for han om vi gjorde det uten at han måtte på et kontor eller at noen andre skulle ha noe med han å gjøre.

Vi gjorde det selv, det vil si, mannen gjorde det. Han skjøt hunden vår. Da han sto og spiste kjøttdeig. Jeg har aldri sett mannen min knust før, men etter at han kom hjem fra det så var han knust. Han satt der på stolen etterpå, og jeg har aldri sett han sånn. Så nedfor og så utenfor seg selv. Han var så glad i den hunden, den var som et barn for oss. Så elskelig og god mot oss, men ikke for andre. 

Og han nektet meg å være der med han. Han skulle ordne det. Vi måtte gjøre det fordi hunden vår var en risiko for andre, og han hadde allerede bitt flere. Vi kunne godt ha brukt veterinær, ettersom vi hadde forsikring, men han var så redd når han skulle dit. Vi ville spare han for en siste slutt hos noen han var skeptisk til og redd for. Derfor skjøt mannen min han mens han spiste kjøttdeig. Ser dere hvor vondt det er og var, eller ser dere bare det dere vil

Jeg vet ikke hva dere leser i dette, men her blottstiller jeg mye smerte som ingen vet om. Både mannen og jeg har slitt mye i ettertid med dette. 

Javel. Da ble det gjort en elendig jobb med hunden,  som eiere er ansvarlig for ! Appåtil fikk den en kule I panna for å virkelig understreke for lav verdi dens liv hadde! 

Anonymkode: b65d6...f89

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår utrolig godt at de må ha vært vondt. Av samme grunn kunne jeg aldri gjort det selv, det hadde jeg ikke klart å leve med.

Det hadde jo vært en mulighet å dopet hunden ned på medisin hjemme først før dere dro til dyrlegen. Mine dyr ble avlivet i bilen, var ikke innom dyrlegen engang.

Jeg er ikke ute etter å"henge" dere, men kanskje vurdere noe annet en annen gang. Å avlive ett dyr er vondt uansett.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All den "smerten "kunne blir kanalisert inn I å virkelig jobbe med hunden når den levde.  Jeg vet om mange hunder som har opplevd grufull mishandling som vanlig gode mennesker har hjulpet og de nyter livet. Ikke vanlig å skyte dyret sitt 

Anonymkode: b65d6...f89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...