Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har noen spørsmål angående lærer/lektor utdanningen.

Det jeg hovedsakelig lurer på er forskjellen mellom arbeidsmengden og tyngden av å gjennomføre studiet og muligheten til å få jobb der man ønsker på disse 2 forskjellige studiene, og hvem som lønner seg i det lengste løpet (må ikke være fakta, men om noen har erfaringer eller kjenner noen som har)

Alt 1. Integrert master (lektorutdanning) i Historie 5 år

Alt 2. Bachelor + Master i Historie + PPU totalt 6 år (er dette lektor med opprykk?)

Alt 3. GLU 5-10 (men her er det fag jeg føler jeg ikke kommer til å mestre som lærer) les under.

Derfor lurer jeg på;

Har hørt mye (mange har innlegg og diskusjoner, riktignok fra 2010-2014 på nettforum om at man MÅ ha Norsk, Engelsk, Mattematikk eller et realfag eller språkfag) for å få seg jobb noe sted. Dette stiller meg da i en veldig vanskelig situasjon. Jeg har ikke noen realfag annet enn IT på vgs, matten min er ikke særlig god siden jeg har gått P matte på vgs, så å undervise i matte er det eneste jeg har sett helt bort ifra. Engelsk har jeg hørt man burde ha engelsk som programfag på vgs for å stille bedre, jeg har ikke hatt engelsk siden 1 vgs og føler jeg stiller ganske svakt til å undervise i dette, og jeg unner ingen elev å bli undervist i norsk av meg, siden jeg finner litteraturhistorie, forfatterskap og emner i norsk UTROLIG tørt og jeg ligger selv på en 3 i både norsk skriftlig i både bokmål og nynorsk men en 4 i muntlig. 

Jeg ønsker å studere, og bli lærer/lektor i Ungdomskolen/VGS (enda litt usikker, men dette regner jeg med å finne ut i senere tid) hovedsaklig i fagene: Historie og Samfunnsfag men jeg stiller også ganske sterkt i fagene Geografi, Markedsføring, Reiseliv, Sosiologi. 

Finnes det et naturlig valg av studieløp for meg, der jeg faktisk kan undervise i de fagene jeg føler jeg har noe å undervise bort i uten å bli ferdig med en lang utdanning og stå der å slite med å skaffe meg jobb, ved å ende opp med å enten måtte ta ekstra utdanning i en av de 3 hovedfagene, eller ta imot dårligere jobber? Informasjon gitt til meg er litt misvisende da alle sier det er og vil bli stor mangel på lærere, men når jeg går dypere inn i læreryrket så hører jeg mer og mer om at det er vanskelig å få jobb om man ikke har matte, norsk eller engelsk.

Ikke misforstå, jeg er utrolig arbeidsvillig og arbeider utrolig godt når jeg ikke forstår noe, jeg kan absolutt fighte meg gjennom noen år med Matte, engelsk eller norsk for å sikre meg en bedre sjanse for å få jobb, hvis dette er det som må til. Men jeg blir utrolig nervøs av å tenke på at jeg skal være læreren i de fagene jeg faktisk sliter mest med, og må ta i noen skippertak kun for å berge 3'ern (i norsk og nynorsk skriftlig) og en 4 i P matte. 

Hadde jeg stilt sterkere i Matte og Norsk på VGS så hadde jeg uten tvil valgt GLU 5-10 etter utrolig mye positivt om disse studiene, men at jeg sliter i de fagene skremmer meg både fra å være i praksis i disse fagene, og tanken på at jeg skal lære bort dette. Eller er det en helt annen virkelighet, aka lettere å være matte eller norsk lærer enn jeg ser for meg når jeg ser på mine egne lærere? Eller kanskje noen som har en gang vært som meg, men gått igjennom GLU 5-10 og endt opp med å mestre matte og norsk og bli flinke lærere på ungdomstrinnet?

Anonymkode: 69051...579

Skrevet

Jeg ville ikke tatt fag jeg ikke føler jeg mestrer. Men at du utelukker engelsk bare fordi du ikke har hatt det siden vg1 (noe som gjelder de fleste), det synes jeg er litt rart. Flere i min klasse hadde ikke hatt engelsk på 5+ år da de tok det (går GLU 5-10). 

Jeg vet ikke så mye om lektorutdanningene, men hadde jeg vært deg ville jeg tenkt på hvilket studie jeg ville gå på først - altså hvilket nivå du vil undervise på - og fagene etterpå. Jeg skjønner at det henger litt sammen, men det nytter ikke å spørre om du må ha norsk/matte om du velger lektor i historie, f.eks. Hvis du er fleksibel og kan flytte på deg er det nok mulig å få jobb i ungdomsskolen uten et av de tre fagene, men du må nok renge med å ha noen andre fag (ikke de 3) som du ikke har hatt i begynnelsen. Hvis du vil jobbe på vgs tror jeg ikke det er noe problem å "bare" ha historie og et annet fag som ikke er de tre. Lærerne jeg hadde i programfag på vgs, markedsføring f.eks, hadde flere års utdanning i dette og gjerne jobberfaring innenfor det, men dette varierer selvsagt på fag. 

Og PS: Det er litt slitsomt å lese når du skriver fagene med stor bokstav, det gjør man ikke på norsk (eller engelsk for den del). 

Lykke til med valget!

Anonymkode: 1dd9c...39e

Skrevet

Ve ikke så mye, men ville satset på engelsk om jeg var deg, event ett annet språkfag. Vil du på vgs må du ta lektor eller ppu-vegen. Om du blir lektor med opprykk kommer an på hvor mange fag du har. Historie er ett fag veldig mange lærere har, og få timer undervisning, så ikke det letteste å få jobb med. + på ungdomsskolen er samfunnsfag, historie og geografi et fag.

Skrevet

Det er utrolig mange samfunnsvitere og historikere som tar PPU og ser for seg at de skal jobbe i skolen - for det er tross alt begrenset hvor mange samfunnsvitere og historikere man trenger. Resultatet er at det er himla vanskelig å få seg jobb bare med slike fag.

Skrevet

Hvilket av alternativene som vil passe for deg kommer an på hvor du kunne tenkt deg å undervise. Sikter du deg inn på ungdomsskole eller videregående? (Ser at du ikke helt har bestemt deg)

Fagene dine virker til å passe best på videregående. Det er heller ikke de samme kravene der til undervisningskompetanse som på ungdomsskolen.

Videregående har også andre krav når det kommer til dokumentasjon. Det er dog ett helsikens arbeid pga den nye 10%grensen, håper det ordner seg på sikt. Første året er vel alltid det verste :)

Anonymkode: 2e4ac...a56

Skrevet

Det er nok en del som har de fagene du er sterk i, så det kan gå litt tid fra du er ferdig utdannet til du er i fast 100% stilling. Master + PPU = lektor. Bygger du på med en årsenhet, så blir du lektor med tillegg. For å sikre deg mest mulig jobb, vil det nok lønne seg med et fellesfag i tillegg til master. Jeg har en kollega med master i historie som tok et fellesfag for å bli mer attraktiv for arbeidsgiver. Han underviser mest i fellesfaget. 

Med en PPU kan du undervise fra 10 år og oppover. Fordelingen er cirka slik. 1 årsenhet = vg1. Bachelor = vg2. Master = vg3. Men husk at på yrkesfag går fellesfagene over to år (norsk og engelsk). 

Skrevet

Takk for gode svar.

Jeg sikter meg egentlig mest inn mot å jobbe i ungdomskolen, men har hørt at GLU studieløpet er veldig tungt med lange dager og tunge emner siden man har så mange fag, sammenlignet med en lektorutdannelse der man har ett fag man tar master i, og en årsenhet med et annet fag.

Hadde vært supert om noen med erfaring fra GLU 5-10 som hadde norsk eller engelsk som undervisningsfag kunne delt litt erfaring om studiet og hvordan det er å undervise, enda bedre om dere som er det ikke var altfor sterke i disse fagene da dere gikk vgs. Jeg har som nevnt ovenfor 3, 3, og 4 i norsk (bokmål, sidemål, muntlig) og gikk ut med en 5 i engelsk muntlig i vg1, men en 4 i skriftlig. Selv mener jeg at jeg er bedre i skriftlig enn i muntlig sånn per dags dato.

Er det like tungt å undervise i f.eks norsk som det var å ha norsk på videregående der man gjennom 3 år pløyer gjennom tørre tekster og analyser av litteratur? 

Anonymkode: 69051...579

Skrevet

Jeg underviser i engelsk, og min undervisning ligner ikke en plass på den engelskundervisningen jeg hadde da jeg selv gikk på vgs.

Undervisningen min blir til i et møte med elevene og hva de interesserer seg for, samt læreplanmålene. Hvordan du selv velger å fylle undervisningen, blir jo litt opp til deg. Nå har mine elever på vgs fått i oppgave å lage en tale på engelsk i et valgfritt tema pga de kan få det til eksamen. Undervisningen min var å vise en tale av Steve Jobs og påpeke patos, etos og logos i talen. Deretter skulle elevene jobbe på egenhånd. For å sikre kreativ prosess, valgte elevene sanger på youtube resten av timen, som vi spilte av på projektoren. Vurderingsveiledningen ble gjennomgått sammen med elevene, og de spilte inn en video hjemme. Hvis elevene ville, kunne de også ha en fremføring i stedet for video. 

Anonymkode: de6dd...0b0

Skrevet

Hvor er det folk anbefaler å studere?

Jeg tenker da på GLU 5-10 utdanningen.

Har lest UTROLIG mye negativt om Høgskolen i Bergen på forumer, men det er jo dette som frister mest med tanke på å studere i Bergen som by, samtidig som tilbudet de har ser ganske bra ut.

Er veldig vanskelig å peke ut en og si ''Den er best'' men setter pris på alle meninger, av erfaring og rykter!

Står hittil mellom;

Universitet i Stavanger (her er prisene for bo høyest)

Høgskolen i Bergen

Høgskolen i Innlandet (Hamar)

Høgskolen i Sørøst Norge

Skrevet
10 timer siden, crimot8 skrev:

Hvor er det folk anbefaler å studere?

Jeg tenker da på GLU 5-10 utdanningen.

Har lest UTROLIG mye negativt om Høgskolen i Bergen på forumer, men det er jo dette som frister mest med tanke på å studere i Bergen som by, samtidig som tilbudet de har ser ganske bra ut.

Er veldig vanskelig å peke ut en og si ''Den er best'' men setter pris på alle meninger, av erfaring og rykter!

Står hittil mellom;

Universitet i Stavanger (her er prisene for bo høyest)

Høgskolen i Bergen

Høgskolen i Innlandet (Hamar)

Høgskolen i Sørøst Norge

Jeg kan anbefale universitetet i Tromsø. GLU 1-7 og 5-10 har vært masterstudium der i sju år. De begynner å få masse erfaring på disse utdanningene. I tillegg er det mange flinke forelesere og et bra studentmiljø. I min klasse har flere opplevd bl.a. sykdom og graviditet. UIT har da vært utrolig fleksible. De har virkelig lagt til rette for at alle skal komme seg gjennom utdanningen. 

Anonymkode: f5be3...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...