Gå til innhold

Velferdsstat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å ha en velferdsstat i land med høye innbyggertall? Da tenker jeg cirka 30 millioner og oppover..eller funker det best med land som norge med 5 millioner mennesker, da man kanskje har litt mere oversikt..

Anonymkode: 94cfc...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å ha en velferdsstat i land med høye innbyggertall? Da tenker jeg cirka 30 millioner og oppover..eller funker det best med land som norge med 5 millioner mennesker, da man kanskje har litt mere oversikt..

En forutsetning for velferdsstat er tillit til velferdsinstitusjonene og tillit mennesker imellom. Den mellommenneskelige tilliten avhenger av homogeniteten og felleskapsfølelsen som igjen avhenger av kulturer. Jo flere mennesker - jo mer inhomogenitet og større sannsynlighet for kulturell diversitet. Jeg tror faktisk det er lettere å ha en velferdsstat jo færre innbyggere det er, på samme måte som at det gjerne er langt sterkere fellesskap i mindre samfunn enn i større.

Anonymkode: fe83a...515

Skrevet (endret)
På 5.2.2017 den 12.22, AnonymBruker skrev:

En velferdsstat som baserer seg på oversikt, kollapser FORT.

Grunnlaget for velferdstaten er en sterk statsforvaltning som innbyr til tillit og skattelojalitet. Skal vi se utover i verden, ser vi at det neppe er populasjonsbetinget. Selv om Japan er designet anderledes, er det ingen tvil om at man kunne brukt velferdsmodellen her. Ser vi til kulturelt divergerende land, som Sveits, så er ikke kulturell homogenitet ett krav heller.

Jeg tror det som gir størst problemer strukturelt er geografisk størrelse. Og jeg anser Norge som unntaket som bekrefter regelen mye pga den lave befolkningstettheten. 

En annen faktor er selvfølgelig hvilken geografisk/populasjons mekanisme som gir sterke stater der folk har tillit til staten og aksepterer å betale skatt. Dette er definitivt ikke ett stort antall, og en sammenligning hadde vært interesant.

Rent praktisk er jo større populasjon, jo større grad av geografisk dekning, jo større reell selvforsyning du har, jo mer velfungerende velferdsmodell kan du få

Endret av Druid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...