AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Hei. Jeg er, eller skal snart være dagmamma for 2 jente barn. Begge er under 3 år. Jeg har hatt det ene barnet en liten periode før jeg skal ha begge. (hatt prøvetid med begge også). Skal ha begge stort sett hver dag 07:00 - 15:30 Jeg merker allerede nå, da jeg bare har det ene barnet at jeg er ganske redd for om jeg greier begge to. Mine nærmeste mener jeg selvsagt at jeg burde si ifra allerede nå om dette, altså usikkerheten før det trer i kraft Men er så redd for hva de sier, da jeg på en måte har sagt at det går nok fint. For jeg har vært dagmamma et par ganger tidligere men bare for ett om gangen. Folk sier også at: Det skal jo ikke være enkelt og jobbe, det skal være slitsomt. Jeg er enig i det, men jeg er fremdeles redd for at jeg ikke greier og gi begge like mye når de er hos meg, eller at de skal skade seg fordi jeg ikke greide og holde øye med begge to samtidig. Det som jeg syntes kan bli vanskligt med 2 er jo det og passe på den ene mens den andre f.eks skiftes bleie på... Holde øye med begge to, og passe på at ingen slår seg.. Hva tenker dere? Burde jeg si ifra? Har jeg pådratt meg for mye? Anonymkode: 8161f...dca
skruf Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Jeg tror det kommer til å gå helt fint jeg. Fordelen med å passe på to unger som er på lik alder er at de har selskap i hverandre og de kommer til å leke sammen (hvis de er nærmere 3 år da, 1-åringer har ikke så mye utbytte av hverandre). Ang det at de kan komme til å skade seg så er det sånt som skjer, barn kan skade seg både hjemme og i barnehage. Du får barnesikre etter beste evne, men du kan ikke sette krav til deg selv at du skal ha øynene på de fra de kommer til de går. Hvis de fortsatt sover på dagtid så burde du prøve å time at de tar formiddagsluren samtidig. Når du skal skifte bleie så kan du ta med begge to på badet. Da har du den ene under oppsikt mens du skifter på den andre. Du burde også sett deg om etter ei rimelig tvillingvogn (sjekk ut Finn.no) sånn at du kommer deg ut på tur med de. Og, du skriver du har prøveperiode, så hvis du merker at det overhodet ikke funker med to unger så har du retrettmulighet. Men som sagt, etter litt innkjøring og finne ut av rutiner så tror jeg dette vil få helt fint 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Det er ikke så veldig stor forskjell på en og to der synes jeg. Nesten litt lettere med to fordi de underholder hverandre litt. Jeg var dagmamma for to og jobbet i tillegg noen ettermiddager og helger. Det gikk helt fint. Det var veldig koselig, heller to enn en. Skiftet på et rom hvor begge var eller skiftet på en mens den andre sov. Barnesikring er viktig. De gikk veldig fint. Det som var mest styr var egentlig å komme seg ut med to stykk. Hvis du har mulighet så kjøp en billig søskenvogn for det gjør det enklere. Anonymkode: 7945c...525 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Jeg skal være dagmamma for 2 kommende uka. Gruer meg litt, men håper det går bra. Tror de vil ha selskap i hverandre. Det er to 1-åringer. Er søvnen jeg gruer meg mest til da de ikke er samkjørte. Håper å få synkronisert dem iløpet av uka. Da blir det enklere. Anonymkode: a71f8...dc5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Jeg synes det er enklere å underholde begge mine barn, enn bare ett av dem. De leker godt sammen, og de underholder hverandre. Anonymkode: e1603...716
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Hvis du klarer å ta deg av ett barn, og du tenker barnesikring, går dette sikkert bra. Når du skifter bleie, tar du med deg det andre barnet og lukker/låser badet. Ta med en bok eller leker, og la det andre barnet sette seg på gulvet. Jeg ville tenkt mest mulig samkjøring, sånn at du kan ha litt pause når barna sover. Ikke at du legger den ene, for så å tenke at du endelig har tid til den andre. Hvis dette er vanlige aktive barn, trenger de ikke at du sitter og underholder hver og en hele tiden. Eller at de ikke skal være i stand til å vente litt mens den ene får ny bleie. I tillegg kan litt samkjøring gjøre det lettere med rutiner, som kan være positivt for småbarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå