AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Om jeg kjøper ny bolig,og f eks overtar 1.mars 2017,men blir boende i nåværende frem til 1.april 2018, hvordan beregnes da botid for nåværende bolig? I tenkt eksempel ville jeg da ikke melde flytting til ny bolig før nåværende var solgt. Hvordan beregner da skatteetaten ut min botid i boligen jeg selger? Fra jeg faktisk overtar som eier av ny bolig,eller fra jeg melder flytting fra nåværende. I første tilfelle ville jeg ikke ha tilstrekkelig botid i nåværende for å få gevinst skattefritt. Anonymkode: 55520...853
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Det er den tiden du faktisk bor i boligen som er gjeldende, denne bør jo helst samsvare med det som er meldt folkeregisteret. Anonymkode: 2ccad...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Så det at jeg står som eier av to boliger,hvorav den ene ikke hverken er bebodd av meg eller leiet ut,kommer i konflikt med skatteetatens beregning av botid når jeg selger min nåværende bolig? Jeg melder flytting når jeg faktisk flytter,men velger å utsette dette slik at jeg kan påregne å selge fraflyttet iløpet av de kommende 12 månedene. Anonymkode: 55520...853
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Det de over meg sier er misvisende. Ja, det er faktisk botid som er avgjørende. Dette er uavhengig av melding til folkeregisteret og annen formalia (men du kan få et bevisproblem, rett nok). Men, og det er ganske viktig: Skatteposisjonen din låses når du har innvunnet ev. gevinst ved salg av den "gamle" leiligheten, ergo vil akkumulering av botid stanse når du inngår salgsavtale med ny kjøper. Altså: I det du inngår bindende avtale om salg av den nåværende leiligheten din, vil du ikke godskrives mer botid. Det avgjørende er om du på avtaletidspunktet faktisk hadde bodd der i ett år. Anonymkode: a0b79...009
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Jeg føler at jeg trenger å være mer konkret enn i utgangspunktet: jeg vurderer å kjøpe en leilighet i et prosjekt som etter planen skal være klart til overtagelse januar 2018. Kall dette bolig B. Bolig A, nåværende, er i et borettslag som planlegger rehabilitering med oppstart høst 2017. I beste fall,kan bolig A være rehabilitert og salgsklar sommer 2018,i verste fall vår/sommer 2019. I beste fall senarioet er ikke botid og gevinst ved salg et problem for bolig A. Problemet oppstår ved verste fall senarioet. Spørsmålet blir da: kan jeg stå som eier av A og B, flytte inn i og melde flytting til bolig B høst 2018, selge bolig A sommer 2019 og være innenfor 12 måneders botid av bolig A? Bevismessig har jeg selvsagt kun det faktum at jeg ikke melder flytting,får post levert til bolig A osv. Anonymkode: 55520...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå