Gå til innhold

NAV sin vurdering av arbeidsevne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken kompetanse har NAV til å vurdere noens arbeidsevne utifra å bare lese papirer som kommer fra leger, psykologer og spesialister? Det er jo legene sok kjenner pasienten/brukeren? Saksbehandleren har kanskje ikke engang møtt personen det gjelder!

Fra nav.no:

"Du har rett til en arbeidsevnevurdering hvis du selv eller NAV mener arbeidsevnen din kan være redusert."

Hvis du har søkt om AAP og NAV mener du har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom eller skade, vil du få et vedtak om nedsatt arbeidsevne (§ 11-5). Hvis NAV mener at arbeidsevnen din ikke er nedsatt på grunn av sykdom eller skade, vil du få avslag på AAP.

Hvis du har søkt om AAP, og NAV mener du har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, gjør NAV-kontoret et vedtak om nedsatt arbeidsevne. Saken din sendes så til NAV Arbeid og ytelser, som vurderer om du fyller de andre vilkårene for å få AAP:  

• Hvis vilkårene er oppfylt, får du et vedtak om AAP.
  • Hvis ett eller flere av vilkårene ikke er oppfylt, vil du få avslag på AAP.
  • Hvis du har et løpende vedtak om AAP, men NAV Arbeid og ytelser mener at du ikke lenger fyller vilkårene, vil du få et vedtak om at AAP blir stanset

NAV mener, NAV mener, NAV mener..... Hvis de vet så mye hva skal man med legeuttalelser da?

Anonymkode: 44707...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav har egne leger som kan overprøve fastlege. 

Anonymkode: 624e3...f4d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav danner seg en mening ut fra spesialisterklæringer fra brukerens behandlere. I tillegg bruker de også sin egen rådgivende lege til å vurdere informasjonen som brukerens behandlere har skrevet i forbindelse med søknaden. Det sitter ingen saksbehandler hos Nav og bestemmer helt vilkårlig. Det finnes også klageadgang om man mener Navs endelige konklusjon er feil. 

Anonymkode: 1128f...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt aap i 1 år nå og min tidligere saksbehandler hadde jeg god kommunikasjon å snakket regelmessig med for å oppdatere jobbstatus osv..

har fått ny saksbehandler som krever jeg skal kontakte legen min  for ny legeattest å det er ok, da jeg plages med et kne., har operert det men er ikke blitt bedre.

tydeligvis siden jeg har en 20% stilling innen kundebehandling på kontor så skal min nye saksbehandler  friskmelde meg.. så hva skjer  hvis hun friskmelder meg nå å jeg har ikke mer jobb? Hvordan skal jeg overleve økonomisk? Noen som kan regler rundt dette??

Anonymkode: 49b26...ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt aap i 1 år nå og min tidligere saksbehandler hadde jeg god kommunikasjon å snakket regelmessig med for å oppdatere jobbstatus osv..

har fått ny saksbehandler som krever jeg skal kontakte legen min  for ny legeattest å det er ok, da jeg plages med et kne., har operert det men er ikke blitt bedre.

tydeligvis siden jeg har en 20% stilling innen kundebehandling på kontor så skal min nye saksbehandler  friskmelde meg.. så hva skjer  hvis hun friskmelder meg nå å jeg har ikke mer jobb? Hvordan skal jeg overleve økonomisk? Noen som kan regler rundt dette??

Hvis du blir friskmeldt, da har du krav på enten supplerende arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad, ettersom hvilke rettigheter du har bygd deg opp. Så du vil aldri stå helt uten noe. 

Anonymkode: 75063...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jeg vet ikke hvordan lover og regler rundt dette er, men arbeidsledighetstrygd, er det dagpenger? Og hvordan evt kan jeg søke på dette?

min nye saksbehandler fortalte meg at hvis jeg blir friskmeldt så har jeg ikke krav på noe fra nav... jeg kan si jeg har søkt og søker jobber nesten hver dag men er utrolig vanskelig... for jeg klarer ikke stå oppreist i flere timer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir friskmeldt, da har du krav på enten supplerende arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad, ettersom hvilke rettigheter du har bygd deg opp. Så du vil aldri stå helt uten noe. 

Anonymkode: 75063...374

En har vel ikke krav på sosialpengene sånn uten videre...

Er nok slik at en ,å gjøre mye for å kvalifisere til det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

En har vel ikke krav på sosialpengene sånn uten videre...

Er nok slik at en ,å gjøre mye for å kvalifisere til det

Ja, all formue må brukes opp først. Du må først være blakk som en narkis før du kan få utbetalt noe fra sosialen.

Anonymkode: 5baea...879

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff vil ikke ha noe med sosialen å gjøre, helst ikke nav i heletatt.... men skal lese meg opp om dagpenger i værste fall, men jeg kommer meg ikke i 100% jobb nå uansett å jeg klarer ikke å stå en hel dag, så er spent å høre hva fastlegen min sier...

så takk takk for tilbakemeldinger!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da veldig mange jobber du kan utføre selv om du er plaget med et kne. Fint at de har saksbehandlere spm tar tak i sånt. 

Anonymkode: 31a38...371

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 ekstrajobber i butikk og et kundesenter, hva hjelper det når de kun ringer når de trenger folk for noen er syk eller skal på ferie?  Jobber ca 5 timer de gangene det gjelder å etter å gått i 5 timer i strekk så er kneet mitt både hovent og vondt.

så hvis nav mener jeg ikke har krav på noe, å skal leve av de ekstrajobbene mine så blir det et problem! 

Å ja jeg søker masse jobber!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leser det vel ut fra legeerklæringene dine. Dvs om det er en sammenheng mellom sykdom og nedsatt arbeidsevne. 

Anonymkode: 5a7f0...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De leser det vel ut fra legeerklæringene dine. Dvs om det er en sammenheng mellom sykdom og nedsatt arbeidsevne. 

Men hvilken kompertanse har NAV til å gjøre det egentlig? Det kan jo komme an på hvem som leser det og tenker "ANGST OG DEPRESJON ER BARE BULLSHIT" eller "ME?? DE ER BARE LATE" Er jo en grunn til at man må ha masse erklæringer. Og til slutt så ER det jo NAV som bestemmer uansett hvor gode og hvor mange erklæringer man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger begynner jeg å lure på om det i det er noen igjen i dette landet som jobber.. 

Anonymkode: 32b69...d44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilken kompertanse har NAV til å gjøre det egentlig? Det kan jo komme an på hvem som leser det og tenker "ANGST OG DEPRESJON ER BARE BULLSHIT" eller "ME?? DE ER BARE LATE" Er jo en grunn til at man må ha masse erklæringer. Og til slutt så ER det jo NAV som bestemmer uansett hvor gode og hvor mange erklæringer man har.

NAV har egne leger som går gjennom alt som din fastlege og andre spesialister sender inn søknad om AAP. Det er ikke saksbehandleren din på NAV som avgjør om du får innvilget AAP eller ikke.

Anonymkode: ae553...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV har egne leger som går gjennom alt som din fastlege og andre spesialister sender inn søknad om AAP. Det er ikke saksbehandleren din på NAV som avgjør om du får innvilget AAP eller ikke.

Anonymkode: ae553...eee

Hvem avgjør da? Og hvorfor må de rådføre seg med andre leger som ikke engang har møtt personen det gjelder?!

Det jeg ikke forstår er at denne her såkalte legen på NAV kan danne seg en mening om et menneske de aldri har møtt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav trenger ikke kompetanse til å lese en legeerklæring. Alt spørs på legens utforming. Hvis legen sier "Ikke i stand til å jobbe nå pga sykdom og omsorgssituasjon" som feks. betyr at pasienten har barn og ikke barnevakt, i tillegg til sykdommen, så er det jo ikke sykdom i seg selv som gir nedsatt arbeidsevne. Hvis legene skriver gode erklæringer og ikke begir seg ut på tolkninger om at pasienten skal ha AAP eller uføretrygd, så får man den ytelsen man skal ha. 

Man trenger ikke være lege for å forstå norsk skriftspråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav trenger ikke kompetanse til å lese en legeerklæring. Alt spørs på legens utforming. Hvis legen sier "Ikke i stand til å jobbe nå pga sykdom og omsorgssituasjon" som feks. betyr at pasienten har barn og ikke barnevakt, i tillegg til sykdommen, så er det jo ikke sykdom i seg selv som gir nedsatt arbeidsevne. Hvis legene skriver gode erklæringer og ikke begir seg ut på tolkninger om at pasienten skal ha AAP eller uføretrygd, så får man den ytelsen man skal ha. 

Man trenger ikke være lege for å forstå norsk skriftspråk.

Dette!

Det er jo en grunn til at NAV ønsker en fullstendig legeerklæring og ikke bare informasjon om diagnose.
En person som jobber som snekker har nødvendigvis problemer med å utføre yrket sitt dersom han har brukket en arm, mens en person som jobber som for  eksempel lærer vil kunne utføre en rekke arbeidsoppgaver ved hjelp av tilrettelegging.
En god legeerklæring skal beskrive funksjonstapet til en person, ikke bare hvilken diagnose denne personen har. Det er altså ikke legens jobb å vurdere arbeidsevne, men det er heller ikke NAVs jobb å vurdere funksjonstap.

Legeerklæringen er bare en del av den dokumentasjonen som ligger til grunn for en arbeidsevnevurdering. På bakgrunn av det legen beskriver og annen informasjon NAV har (erfaring, utdanning, egenvurdering osv) gjøres det så en arbeidsevnevurdering. 

Eks. Diagnosen er ME og legen har ikke skrevet annet enn at pasienten må slappe av. NAV kan da tolke det dit hen at det fortsatt er oppgaver pasienten kan utføre, men i mindre grad, dersom h*n får slappet godt av mellom øktene. 
Dersom legen i stedet skriver: Pasienten har ME som forårsaker tretthet, konsentrasjonstap og hodepine. Dette gjør det vanskelig å fungere i hverdagen da h*n er avhengig av å kunne legge seg nedpå med ujevne mellomrom og h*n kan ikke utføre arbeid som medfører kontakt med andre mennesker eller operere maskiner og annet mekanisk utstyr.
På den siste legeerklæringen kommer det helt tydelig frem at denne pasienten ikke kan jobbe, i motsetning til den første som ikke egentlig sier noen ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Nav har egne leger som kan overprøve fastlege. 

Anonymkode: 624e3...f4d

Ikke bare legene hos Nav som overprøver legene, men også mange saksbehandlere som setter lege- og spesialisterklæringer til side. Sinnsykt :sjokkert:

Anonymkode: 50e9a...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Hvilken kompetanse har NAV til å vurdere noens arbeidsevne utifra å bare lese papirer som kommer fra leger, psykologer og spesialister? Det er jo legene sok kjenner pasienten/brukeren? Saksbehandleren har kanskje ikke engang møtt personen det gjelder!

Fra nav.no:

"Du har rett til en arbeidsevnevurdering hvis du selv eller NAV mener arbeidsevnen din kan være redusert."

Hvis du har søkt om AAP og NAV mener du har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom eller skade, vil du få et vedtak om nedsatt arbeidsevne (§ 11-5). Hvis NAV mener at arbeidsevnen din ikke er nedsatt på grunn av sykdom eller skade, vil du få avslag på AAP.

Hvis du har søkt om AAP, og NAV mener du har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, gjør NAV-kontoret et vedtak om nedsatt arbeidsevne. Saken din sendes så til NAV Arbeid og ytelser, som vurderer om du fyller de andre vilkårene for å få AAP:  

• Hvis vilkårene er oppfylt, får du et vedtak om AAP.
  • Hvis ett eller flere av vilkårene ikke er oppfylt, vil du få avslag på AAP.
  • Hvis du har et løpende vedtak om AAP, men NAV Arbeid og ytelser mener at du ikke lenger fyller vilkårene, vil du få et vedtak om at AAP blir stanset

NAV mener, NAV mener, NAV mener..... Hvis de vet så mye hva skal man med legeuttalelser da?

Dette lurer jeg også på, har søkt aap og nav har alt for mye å si siden de ikke vet noe om sykdom slik som din fastlege gjør

Anonymkode: 1eb3d...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...