Gå til innhold

Noen med erfaring fra privatisteksamen i historie (VGS) muntlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lese til denne, og selv om jeg ikke har den før i mai så føler jeg at jeg på en måte ikke har peiling på hva jeg kan bli spurt om.

Føler pensum sitter ganske godt, men ønsker å forberede meg på hvordan type spørsmål man får, hvis dere skjønner? Er det refleksjon, kildekritikk eller kun gjenfortelling? 

Noen som vil dele sine erfaringer? Gjerne hva oppgaven var og noen av spørsmålene hvis du husker? :) 

Anonymkode: 4feb5...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tatt opp men en jeg kjenner tok det opp i høst. Hun fikk spm om vikingtiden og noe fra ettertiden etter 2 verdenskrig i Norge,typ forhold i Norge,statsministeren som satt osv.

Det å bare ramse opp masse greier er ok men gir deg ingen toppkarakter. Du må kunne se årsaker og sammenheng feks hva som ledet til en krig,hvem partene var,hvorfor krigen kom osv.

Ang vikingtiden dro hun inn bla Snorres Saga o.l der er det kanskje ikke lett å vite årsaken til alle krigene men noe kan man hale frem,i eldre historie er de nok mer interessert i at du forklarer hvordan samfunnet fungerte på den tiden enn hvorfor "sinna rødskjegg" og "oluf den enøyde"(fiktive navn)var uvenner..

Hun fikk karakteren 5 og hoppet dermed 2 karakterer opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...