Gå til innhold

Hannvalp på 5 mnd og parring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannvalp på 5mnd. Jeg ønsker at han skal få parre seg 1-2 ganger før han eventuelt blir kastrert. 

Jeg har ikke peil på dette, så lurer på hvor gamle de burde være for og kunne parre seg. Og burde han helst være premiert? 

Om det blir valper, hva har jeg krav på da? 

Takker for alle svar :-)

Anonymkode: 3d8b5...8fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å kastrere. Da må det finnes tungtveiende årsaker og det holder ikke at du har lyst til at han skal bli kastrert. 

Anonymkode: b240b...dd3

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ønsker du at han skal parre seg 1-2 ganger? Han er bare valp enda, så du vet enda ikke om han vil egne seg for avl, verken gemyttmessig, helsemessig eller utseendemessig.

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å kastrere. Da må det finnes tungtveiende årsaker og det holder ikke at du har lyst til at han skal bli kastrert. 

Ånei, det viste jeg heller ikke. Hvorfor er ikke det lov? Hva om han sliter med markering?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ånei, det viste jeg heller ikke. Hvorfor er ikke det lov? Hva om han sliter med markering?

Med markering...? Ingen hunder sliter med markering. Det er noe som er helt naturlig for dem. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Hvorfor ønsker du at han skal parre seg 1-2 ganger? Han er bare valp enda, så du vet enda ikke om han vil egne seg for avl, verken gemyttmessig, helsemessig eller utseendemessig.

Han har alle papirer, god helse, meget godt gemytt og utmerket lynne. Utseende hans er veldig spesielt og unikt, syntes både jeg og fler.

Hva må jeg sjekke/gjøre føre? Og det er ikke snakk om og parre seg NÅ... Men kanskje når han er 1 år eller mer.

Skrevet

Ingen seriøse hundeeiere vil avle på sin 1 år gamle hannhund. Jeg tror du bør sette deg mye mer inn i hva avl vil si. Hva som er avlskriteriene for rasen du har, og hva din hund kan forbedre hos rasen du har. Du kan ikke vite dette i en alder av 5 måneder.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Ingen seriøse hundeeiere vil avle på sin 1 år gamle hannhund. Jeg tror du bør sette deg mye mer inn i hva avl vil si. Hva som er avlskriteriene for rasen du har, og hva din hund kan forbedre hos rasen du har. Du kan ikke vite dette i en alder av 5 måneder.

Jeg spør jo, fordi jeg har 0 peil på det med parring. Hører bare folk snakker om parring i tidlig alder. Og vet om fler som har parret hunden sin så tidlig som 1 år.

Skrevet

Og det er derfor jeg svarer, og ber deg sette deg mer inn i det. Første bud er å kontakte oppdretter du kjøpte valpen av, samt også sjekke avlskriteriene for rasen du har skaffet deg. :)

At flere har gjort det, er ikke et positivt argument. Det betyr bare at det er flere som er useriøse.

• Liker 5
Skrevet

Med den "kompetansen" du ser ut til å ha så vil jeg sterkt fraråde deg å bare avle uten mål og menig. Skal du avle så skal det være for å tilføye rasen en spesiell egenskap eller tilføye noe veldig positivt. Ikke fordi han har kult utseendet... 

Anonymkode: 3551c...7f0

• Liker 7
Skrevet

Begynn å gå på valpekurs, ringtrening osv, gå på utstilling og se hva slags premiering du får. En hund som går i avl bør også øyenlyses og røntges først. Hvis han håver inn masse bra premier og alle veterinærsjekker går bra, kan du begynne å tenke på avl. 

Hvis utstilling og slikt ikke er noe for dere, er heller ikke avl noe for dere. 

Anonymkode: c86ce...0ca

• Liker 3
Skrevet

Med den "kompetansen" du ser ut til å ha så vil jeg sterkt fraråde deg å bare avle uten mål og menig. Skal du avle så skal det være for å tilføye rasen en spesiell egenskap eller tilføye noe veldig positivt. Ikke fordi han har kult utseendet... 

Anonymkode: 3551c...7f0

Har på ingen måte tenkt til og bare avle uten mål og mening. Jeg vet veldig mye om rasen jeg har, har ikke bare kjøpt en hund fordi den ser fin ut.  Selvom jeg ikke har nødvendigvis så mye peil på avl og parring så har jeg ellers greit med peil på det og ha hund og rasen.

Skrevet

Skal du avle frem blandingshunder? Hvis ikke så må hannhunden din først godkjenner i å brukes i avl før du kan bruke den på NKK-godkjente valper og faktisk hente ut en gevinst. 

Forøvrig fraråder jeg deg å bruke hunden i avl av blandingsvalper. 

Anonymkode: 882df...5a2

• Liker 2
Skrevet

Begynn å gå på valpekurs, ringtrening osv, gå på utstilling og se hva slags premiering du får. En hund som går i avl bør også øyenlyses og røntges først. Hvis han håver inn masse bra premier og alle veterinærsjekker går bra, kan du begynne å tenke på avl. 

Hvis utstilling og slikt ikke er noe for dere, er heller ikke avl noe for dere. 

Anonymkode: c86ce...0ca

Valpekurs er snart ferdig for han. Om han noen gang skal parres så blir han selvsagt øyenlyst, patella sjekket osv.. :)

Har tenkt tanken på utstilling, ja.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal du avle frem blandingshunder? Hvis ikke så må hannhunden din først godkjenner i å brukes i avl før du kan bruke den på NKK-godkjente valper og faktisk hente ut en gevinst. 

Forøvrig fraråder jeg deg å bruke hunden i avl av blandingsvalper. 

Anonymkode: 882df...5a2

Han er en renraset hund 100%, og er reg i NKK

Skrevet

Ok, sjekkliste:

1. Sjekk raseklubbens avlskriterier for hannhunder
2. Vent til hunden er gammel nok til at du kan sjekke for alle raserelaterte helseutfordringer
3. Ta hunden på flere utstillinger for flere dommere i voksen alder (over to år)
4. Få en tilbakemelding fra oppdretter/andre i rasemiljøet/seriøse hundefolk om hundens gemytt ("alle"  mener at deres hund er den snilleste hunden som finnes).
5. Hvis alle punktene over kan hukes av som ok, få hjelp fra erfarne oppdrettere av rasen til å se hvilke linjer din hund kommer fra, og hvilke linjer den vil passe best sammen med, både med tanke på helse, gemytt og utseende. Utfra dette, sjekk etter interessante tisper.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har på ingen måte tenkt til og bare avle uten mål og mening. Jeg vet veldig mye om rasen jeg har, har ikke bare kjøpt en hund fordi den ser fin ut.  Selvom jeg ikke har nødvendigvis så mye peil på avl og parring så har jeg ellers greit med peil på det og ha hund og rasen.

Det virker ikke som om du har så veldig mye peil på det og ha hund ut i fra hva du gir uttrykk for her i tråden. 

• Liker 4
Skrevet

Om du ønsker at din hund skal brukes i avl så må hunden gjerne premieres og vises frem, slik at tispeeiere blir oppmerksomme på ham. For det er engang slik at det er tispeeier som velger hannhunder de kan tenke seg å bruke i sitt oppdrett - hannhundeier kan egentlig bare svare ja eller nei.

Angående kastrering så er det som nevnt ikke lov i Norge. Du får heller oppdra hunden om han har atferd du ikke synes er ok. Markering er f eks fullt mulig å avlære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...