Gå til innhold

AAP, arbeidsgiverplikt, omskolering og bostøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i en alder av noenogførti år på vei tilbake til arbeidslivet etter alvorlig sykdom og avsluttet og vellykket (men tøff) behandling. Jeg gikk først et år sykemeldt og startet så på AAP i mai 2016. I senhøstes startet jeg igjen i jobb, bare i 20%. Plana var å øke måned for måned, men betennelser har gjort dette umulig. Fortsatt, etter tre måneder, klarer jeg bare å jobbe i 20%, og er anbefalt å ikke øke før i mars av legen. 

Nå har jeg flere bekymringer rundt dette. Arbeidsgiver har tatt imot meg litt halvhjertet, vet ikke helt hvorfor, trolig da de hadde planlagt året uten meg men med vikar. Jeg er satt på meget ensidige og uoverkommelige arbeidsoppgaver (de er innen mitt arbeidsfelt, men dreier seg om arkivering/rydding). Jeg har ikke fått en eneste faglig og utfordrende arbeidsoppgave etter over 10 år som som prosjektleder. Jeg ser meg nå nødt til å ta med en tillitsvalgt på medarbeidersamtale. Spesielt etter at jeg på et møte initiert av meg for å diskutere arbeidsoppgaver samt samarbeid med vikar ble latterliggjort (leder antydet at jeg aldri ville bli helt frisk og lo av meg og mente jeg tok vikarens plass, til tross for at jeg har vært relativt kort tid tilbake etter sykdommen og behandlingen). Det var tydelig at leder verken visste hvilke arbeidsoppgaver jeg har hatt eller ser at jeg innenfor rimelig tidshorisont vil bli frisk nok til å gå tilbake til jobben.

Jeg er nå redd for å miste jobben/skvises ut av stillingen, spesielt siden arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge for eller ta ansvar for meg som arbeidstaker (ihht avtaler i staten)  utløper i løpet av få måneder. Har andre vært i lignende situasjon og hvordan har de håndtert situasjonen? Hva kan jeg gjøre i forkant og hva bør jeg tenke på?

Jeg ønsker nå å se litt videre mht andre jobber mm, men det meste avhenger jo av hvor mange prosent jeg greier å øke til på permanent basis. Hvordan ville det være for meg å få støtte til omskolering fra nav om jeg ender opp uten jobb eller ikke greier å øke tilstrekkelig? Jeg har så mange dårlige erfaringer med nåværende arbeidsgiver og et (kanskje ikke overraskende) dårlig arbeidsmiljø, at jeg gjerne prøver noe nytt. Målet var jo å komme tilbake til egen stilling, men jeg ser at dette kan by på STORE utfordringer, og min helse er dyrebar! 

Den kanskje største bekymringen jeg har nå er om jeg klarer å beholde leiligheten, den er alt jeg har økonomisk. Dette året på AAP klarer jeg bare å betale bare rentene på lånet. Sjekket akkurat bostøttekrav her jeg bor, og jeg ligger akkurat på grensen til støtte om jeg får samme støtte neste år. Vet ikke om det er bare en viss prosentandel av boligutgifter som dekkes(?)

Jeg prøver med dette å finne ut litt mer om hvilke fremtidsmuligheter jeg har, jeg ønsker å jobbe/bidra, betale ned lånet og komme videre i livet. Etter en tids depping over at jeg etter all den motgangen jeg har hatt de siste åra, nå må igjennom også dette, har jeg kommet til at det er best å skaffe all den info jeg kan om dette, slik at jeg gjør noen gode valg for fremtiden. Greit å spørre her kanskje da noen kan ha erfaring med samme/lignende forløp og disse støtteordningene er fordelt mellom ulike kontorer.

takk på forhånd!

Fra Positiv til fremtiden

Anonymkode: 90dee...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette, men tenker at det er vanskelig for arbeidsgiver å gi deg oppgaver som må følges opp når du bare jobber en dag i uken. Kan du evt selv foreslå oppgaver der det at du jobber lite/sjelden ikke er til hinder for utføring av arbeidsoppgavene? Ellers tenker jeg på generell basis at det er trangt på arbeidsmarkedet i dag, og som en som har vært nylig langtidssykemeldt og i aap ikke er drømmearbeidstakeren for en ny arbeidsgiver. Sånn sett kan det jo være greit at du forsøker å øke stillingen og arbeidskapasiteten der du er nå før du søker ny jobb, så du viser at du er på vei opp. Hus og hjem har nok flere måtte selges i en prisess der økonomien er trangere, og selv om det er kjipt og et nederlag, så går set an å få det fint og trives andre steder også. Uansett, lykke til! 

Anonymkode: 8ae25...008

Skrevet

Tusen takk for hjelpsomt svar. Nå trenger jeg ikke få svar fra noen andre. (IRONI!!!)

😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

Antar du ikke har erfaring med alvorlig sykdom og AAP. Så da kan du kanskje overlate til noen som kan noe konkret om de ulike ordningene å svare(?) 

Skrevet
3 minutter siden, Dame44 skrev:

Tusen takk for hjelpsomt svar. Nå trenger jeg ikke få svar fra noen andre. (IRONI!!!)

😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

Antar du ikke har erfaring med alvorlig sykdom og AAP. Så da kan du kanskje overlate til noen som kan noe konkret om de ulike ordningene å svare(?) 

Anonymkode: 90dee...dba

• Liker 1
Skrevet (endret)
30 minutter siden, Dame44 skrev:

😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

Hadde tenkt å svare deg seriøst til jeg så dette latterlige svaret til en annen som faktisk svarte deg seriøst.

Så da får jeg bare ta det jeg vet uten å råde deg om noe :) Nei, tror ikke du har rett på noe omskolering. At du ikke er i høy nok stilling eller sjefen ser på deg som en god nok ressurs er ikke grunn til at NAV skal finansiere omskolering (Se; Bakeren som ble allergisk mot mel = Dekket av NAV).

Kan du ikke bare begynne på skolen? Få stipend og gjøre det på den måten? Hvorfor skal NAV finansiere din utdannelse/omskolering fordi sjefen din ikke ser på deg som en stor nok ressurs? 
Beklager, men det må du nok ta selv. Det er bare sånn det er, trangt marked :) 

Endret av mjauritz
Skrevet
53 minutter siden, Dame44 skrev:

😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

Jøsses, aner meg at det ikke bare er sjefen som er problemet her...

Anonymkode: 8ae25...008

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...