Gå til innhold

Studere mens man har AAP - Stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal legge frem for min saksbehandler at jeg ønsker å studere, da det er tilnærmet umulig for meg å jobbe med det jeg har gjort hittil. Jeg er i et karriereveiledningdprogram, og har kommet frem til, sammen med de, at det beste for fremtiden min er studier.

Jeg ønsker en bachelor i økonomi. Jeg har ikke noe utdanning utover VGs, er over 30 år og har to barn. Hvis jeg får lov til å studere og samtidig beholde AAP er det da mulig å få stipend i tillegg?

Hvis jeg ikke får lov å studere mens jeg beholder AAP,  hva kan jeg forvente å ha å leve av?

(Jeg føler meg som en forvirret og dum tenåring, for dette er helt ukjent for meg, og jeg syns faktisk det er ganske flaut å ikke vite noe om hvordan det er å være student)

Anonymkode: c22c2...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få lån (40% omgjort til stipend ved bestått eksamen). Ved funksjonsnedsettelse eller funksjonshemming kan du søke om ekstra stipend. Dersom du ikke kan jobbe på sommeren grunnet sykdom kan du søke om sommerstipend. 

Anonymkode: 3f8d4...904

• Liker 1
Skrevet

Rimelig sikker på at AAP faller bort ved studier, men skal ikke si meg helt bastant sikker.

Isåfall:
https://stottekalk.lanekassen.no

Her ser du hvor vanvittig lave tall det er. Jeg har barn og studerer og får vel rundt 9.000,- av lånekassen /mnd. Nå får jeg jo også barnetrygden + at jeg har en deltidsjobb, og bor sammen med barnefar som har en veldig god jobb så jeg lider ingen nød, men for en som er alene med barn og ikke har jobb så tror jeg det blir rimelig trangt :( 

Skrevet

Hvis du mottar AAP og får støtte fra lånekassen, så får du avkortning i stipend da du mottar trygdeytelser. Har gått på AAP, samtidig som at jeg hadde pågående studier, fikk avkortning i stipend pga. det, husker ikke hvor mye. Lånekassen kan nok gi deg mer presis informasjon. Egentlig latterlige firkantede regler, som slår uheldig ut i noen tilfeller. 

Anonymkode: 5a744...403

Skrevet

Husker jeg riktig så vil du evt få lån fra Lånekassen og lite eller ingenting fra NAV. Nav skal ikke finansiere utdannelse og det forstår jeg egentlig godt.

Anonymkode: 29c7c...db2

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal legge frem for min saksbehandler at jeg ønsker å studere, da det er tilnærmet umulig for meg å jobbe med det jeg har gjort hittil. Jeg er i et karriereveiledningdprogram, og har kommet frem til, sammen med de, at det beste for fremtiden min er studier.

1) Jeg ønsker en bachelor i økonomi. Jeg har ikke noe utdanning utover VGs, er over 30 år og har to barn. Hvis jeg får lov til å studere og samtidig beholde AAP er det da mulig å få stipend i tillegg?

2) Hvis jeg ikke får lov å studere mens jeg beholder AAP,  hva kan jeg forvente å ha å leve av?

(Jeg føler meg som en forvirret og dum tenåring, for dette er helt ukjent for meg, og jeg syns faktisk det er ganske flaut å ikke vite noe om hvordan det er å være student)

1) Lånekassen har regler om at stipendet avkortes mot AAP og hvis du skulle bli syk så får du heller ikke sykestipend om du går på AAP.

2) 9.000 kroner + barnetrygd. 

Anonymkode: fbded...27c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg riktig så vil du evt få lån fra Lånekassen og lite eller ingenting fra NAV. Nav skal ikke finansiere utdannelse og det forstår jeg egentlig godt.

Anonymkode: 29c7c...db2

Noen syke mennesker omskoleres, men det er veldig strengt for å få det gjennom. Når du omskoleres så beholder du AAP mens du studerer. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen syke mennesker omskoleres, men det er veldig strengt for å få det gjennom. Når du omskoleres så beholder du AAP mens du studerer. 

Hvis man har havnet i en vesentlig avvikende studiesituasjon på grunn av sykdom skade eller lyte får man innvilget utdanning mens man går på AAP. Så hvis man blir syk mens man studerer, havner på AAP, så har man gode muligheter for å få det. Dette er bare en av flere muligheter for å ha krav på utdanning.

Dessverre vil NAV heller sende folk på jobbsøkerkurs i fire år enn å gi dem formell utdanning, absurd. NAV har også blitt avslørt i å konsekvent lyve om mulighetene til å ta formell utdanning til sine brukere. Dersom man blir nektet innvilgelse av utdanning må man be om en skriftlig hjemlet begrunnelse. Dette tvinger kassadamen med juridisk kompetanse som en hjernedød dasch til å spørre juristene om lovanvendelsen, da vil hun umiddelbart få en realitetsorientering av noen som vet hvordan man leser et enkelt regelverk. 

Jeg synes det er synd at det er slik, vi trenger flere høyt utdannende mennesker. Utdanning burde være første steget i enhver NAV-sak, man kan da få en enklere jobb eller få en bedre posisjon i arbeidsmarkedet.

At folk mister dagpenger for å øke sin kompetanse er absurd, de burde heller få betalt mer for å gjøre noe fornuftig.

Skrevet

Jeg fikk aap under studiene, og tok opp lån underveis også. Det var ok for nav. Fra lånekassen ble alt lån, null stipend. 

Anonymkode: ef9a9...204

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! Jeg skal som sagt ta dette opp med min saksbehandler, men litt greit å se om dette faktisk er gjennomførbart. Å leve kun på lånekassa er umulig ser jeg, i følge svarene jeg får her. Jeg har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av studier, både pga helsa og pga ungene.

jeg har ikke mulighet til en helgejobb engang, fordi jeg aldri vet når far til barna skal ha dem.

Problemet med aap og nav er at ting tar så himla lang tid! Jeg fremmet ønske om utdanning på denne tiden i fjor, da var jeg halvveis i sykepengeperioden min, hadde de bare hørt på meg da så kunne de allerede der spart et år med utbetalinger til meg...

TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for flotte svar! Jeg skal som sagt ta dette opp med min saksbehandler, men litt greit å se om dette faktisk er gjennomførbart. Å leve kun på lånekassa er umulig ser jeg, i følge svarene jeg får her. Jeg har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av studier, både pga helsa og pga ungene.

jeg har ikke mulighet til en helgejobb engang, fordi jeg aldri vet når far til barna skal ha dem.

Problemet med aap og nav er at ting tar så himla lang tid! Jeg fremmet ønske om utdanning på denne tiden i fjor, da var jeg halvveis i sykepengeperioden min, hadde de bare hørt på meg da så kunne de allerede der spart et år med utbetalinger til meg...

TS

Ser ikke hvorfor det skal være umulig. Du får ordinær støtte (ca 8300 kr per måned fordelt over 12 måneder), ekstra stipend grunnet funksjonsnedsettelse (litt over 3000 kr i 10 måneder) samt tillegg for å ha barn. Du kan jobbe i sommermånedene, og hvis du ikke kan det kan du få sommerstipend til å leve på. Ellers kan du få en rimelig studentbolig samt ta i bruk av studentbarnehage. Mange bøker finnes på nett. Eller så kan du se på muligheter for å kjøpe brukt eller låne. 

Det er lurt å gjøre grundig research før man avfeier dette som et alternativ. Ja, det kan hende at du beholder støtten fra Nav, men hvis du ikke gjør det er det veldig lurt å ha en plan B, og dette før du snakker med saksbehandleren din. 

Jeg synes ikke Lånekassen er vanskelige når det gjelder tilrettelegging hva gjelder barn eller sykdom. Dette skal være mulig, og for de fleste går det rundt. For de som ikke får det til å gå rundt dreier det seg i hovedsak om annet enn det økonomiske aspektet. 

Anonymkode: 3f8d4...904

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke flytte pga barna går på skole og har nettverket sitt her. Jeg har også boliglån, men det kan jeg be om avdragsfrihet på å tre år uten problem, så jeg kan gå enda lenger ned i inntekt enn hva jeg allerede har gjort. 

Skal Google og forske litt mer, og finne ut av hvilket studiested som er mest praktisk, Ås eller Oslo.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...