AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Jeg skal til høsten begynne å studere, og har foreløbig satt GLU 8-13 på førsteplass. Jeg synes lærer virker som et spennende yrke, og jeg vil fokusere på realfag. Har kun en deltidsjobb frem til høsten, så tenkte jeg kunne prøve meg litt som lærervikar for å få testet yrket litt før jeg begynner. Men synes det virker veldig skummelt å pluselig skulle stå og være ansvarlig for en hel klasse helt alene! Ringer man bare til skoler (tenker i utgangspunktet på ungdomsskoler) og sier at man vil være vikar? Hvordan fungerer en sånn prosess? Om man blir innkalt, vil man første gangen bare møte opp og bli satt rett inn i et klasserom? Eller får man noe slags opplæring først? Andre tips som kan komme godt med? Anonymkode: aaec4...e7b
johanan Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 (endret) Som regel så får du opplæring i skolens rutiner, men etter det så vil du mest sannsynlig blir kastet rett inn i et klasserom. Snakker om erfaring fra tre skoler. Studerer GLU 5-10 og har jobbet som vikar i de årene jeg har studert. Endret 4. februar 2017 av johanan
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Du får nok bare en liten omvisning og litt generell info, også blir du kastet ut i det. Men gjør det enkelt for deg selv. Følg det vikaropplegget du har fått, og om du ikke rekker alt er det ikke noe krise. Har opplevd å få vikartimer uten at det er blitt skrevet noe vikaropplegg.. da har jeg bare tatt en lek eller film som passer til faget, også diskutert litt felles om tema med elevene. Anonymkode: 92f0d...f24
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 Som regel vil du ikke få noe opplæring utover generell informasjon om skolens regler og rutiner, nei. Jeg er lærer selv nå, men å være vikar uten mye erfaring var utvilsomt noe av det jeg lærte mest av, spesielt når det kommer til klasseledelse. Anonymkode: 80a13...40e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Jeg har jobbet som vikar på to skoler. Den første skolen ringte jeg for å høre om de hadde behov for vikarer. Der var det vanlig at nye vikarer kun fikk assistenttimer til å begynne med. Jeg hadde sikkert en uke med kun assistenttimer i begynnelsen. Da hadde jeg vært lærerstudent i 1,5 år. Den andre skolen søkte etter vikarer. Da sendte jeg en søknad og fikk jobb med en gang siden jeg er lærerstudent. Der ble jeg bare kastet ut i det. Men da hadde jeg allerede tatt vikartimer i over to år så det var ikke noe problem. På begge skolene fikk jeg omvisning før jeg begynte. Det er ikke en enkel jobb å være vikar når du er helt uten erfaring og ikke kjenner elevene. Det er ingen som forventer at alt skal gå på skinner hele tiden. Ikke vær redd for å spørre om hjelp. Det er mange assistenter og lærere med massevis av erfaring som kan gi gode tips og råd hvis du trenger det. Opplever du situasjoner som er spesielt utfordrende kan ledelsen være til god hjelp. Har selv bare fått positive tilbakemeldinger på at jeg har turt å spørre det. Har også lært utrolig mye av det Anonymkode: ccb91...4c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå