AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #21 Skrevet 4. februar 2017 2 minutter siden, WubWub skrev: ja, og de fleste som kjenner til min historikk på kg har sett at jeg er ustabil. saklig , rasjonell og høflig i det ene sekundet ; verdens verste rassehøl i det neste. hvordan kan jeg holde meg til det hyggelige hjørnet hele tiden? Innse at dette er en del av sykdommen din og ikke noe du kan klare å endre på. I stedenfor å skrive på kg, eller gjøre andre ting du i ettertid angrer på, så legg bort kg når de ugreie periodene inntreffer. Avbryt det du er i når du kjenner den ugreie delen av deg blir mer fremtredende enn du er komfortabel med. Gjør noe annet slik at du bryter ut av den negative spiralen. Alt fra å vaske ett gulv, gå en tur eller andre fysiske aktiviteter kan få snudd den negative spiralen når den kommer seilende. Anonymkode: 10d6e...49c 2
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #22 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det korte svaret er å jobbe med seg selv. Kan ikke svare for alle, men kanskje det kan være lurt å slutte å se på seg selv om jekyl og hide, men med empati? Det var noen omstendigheter som barn som gjorde at det med følelsesregulering gikk litt skeis, men at det er mulig å endre på disse tingene som voksen ved å jobbe med seg selv. Mye av det er overlevelsesstrategier som ikke er alltid så hensiktsmessige som voksen. Minfullness er til hjelp for min del. Integrere det som har skjedd. Det er et blodslit. men håper det er verdt det Anonymkode: 48416...254 Hva betyr empati? Betyr det å sette seg inn i andres sko? F.eks om jeg leser om en fly kræsj, er det empati om jeg later som jeg sitter på flyet å føler skrekk? Men egentlig i den situasjonen så ville jeg ikke følt skrekk. Har vært i katastrofer tidligere og jeg gir helt beng.
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #23 Skrevet 4. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innse at dette er en del av sykdommen din og ikke noe du kan klare å endre på. I stedenfor å skrive på kg, eller gjøre andre ting du i ettertid angrer på, så legg bort kg når de ugreie periodene inntreffer. Avbryt det du er i når du kjenner den ugreie delen av deg blir mer fremtredende enn du er komfortabel med. Gjør noe annet slik at du bryter ut av den negative spiralen. Alt fra å vaske ett gulv, gå en tur eller andre fysiske aktiviteter kan få snudd den negative spiralen når den kommer seilende. Anonymkode: 10d6e...49c Jeg leser 4-5 timer i faglitteratur hver dag (kvantefysikk) , trener 2 timer hver dag, ser på dokumentarer 1 time per dag (jeg titter nå på cosmos av astrofysfikeren neil degrasse tyson, har sett alle sesongene mange ganger). Har også kjøpt meg 3 bøker om kvinner og likestilling som jeg skal fordype meg i. Hva mener du med negativ spiral? Hvilken negativ spiral snakker du om, jeg er en evig optimist og jeg kutter ut alle mennesker som snakker til meg om negative ting. Livet er en gave som man bør forvalte
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #24 Skrevet 4. februar 2017 4 minutter siden, WubWub skrev: Hva betyr empati? Betyr det å sette seg inn i andres sko? F.eks om jeg leser om en fly kræsj, er det empati om jeg later som jeg sitter på flyet å føler skrekk? Men egentlig i den situasjonen så ville jeg ikke følt skrekk. Har vært i katastrofer tidligere og jeg gir helt beng. Jepp. Anonymkode: 48416...254
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #25 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Anonymkode: 48416...254 ok , da har jeg enorme mengder med empati. kan sette meg inn i alles sko
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #26 Skrevet 4. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi må bare prøve å gjøre det beste ut av de kortene vi har, selv om det føles urettferdig å ha fått utdelt så dårlige kort Jeg går i gruppeterapi (DPS) med andre som har pf, det er det som hjelper meg mest. Men å snu noe som er så til de grader fastbrent er vanskelig. I tillegg til blandet pf så har jeg tilbakevendende depresjoner og generalisert angst, så er nok å jobbe med Anonymkode: 5b9fb...3ac jeg har også vært på dps til behandling. ifølge behandler så hadde de i løpet av DPS sin 14 årige historie aldri vært så mye konflikter krangler som når jeg var der. det ble tredje verdenskrig og jeg elsket det
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #27 Skrevet 4. februar 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi må bare prøve å gjøre det beste ut av de kortene vi har, selv om det føles urettferdig å ha fått utdelt så dårlige kort Jeg går i gruppeterapi (DPS) med andre som har pf, det er det som hjelper meg mest. Men å snu noe som er så til de grader fastbrent er vanskelig. I tillegg til blandet pf så har jeg tilbakevendende depresjoner og generalisert angst, så er nok å jobbe med Anonymkode: 5b9fb...3ac jeg har også vært på dps til behandling. ifølge behandler så hadde de i løpet av DPS sin 14 årige historie aldri vært så mye konflikter krangler som når jeg var der. det ble tredje verdenskrig og jeg elsket det. var på dps to ganger, første gangen så satt jeg alle pasientene opp imot hverandre og jeg la ut om behandlere. under det neste oppholdet på dps så holdt de meg unna gruppen og jeg be isolert fra alle andre. Endret 4. februar 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #28 Skrevet 4. februar 2017 23 minutter siden, WubWub skrev: Dumt å høre at helgen din ble ødelagt Hvorfor skriver du det egentlig? Jeg mistet en veninne, ikke en "helg" Anonymkode: 4c249...4b3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #29 Skrevet 4. februar 2017 10 minutter siden, WubWub skrev: jeg kutter ut alle mennesker som snakker til meg om negative ting. Ingen mennesker er faktastisk perfekte og lykkelige positive hver dag. Ofte handler et vennskap om å lytte og komme med forståelse. "forstår at det er leit at.." Anonymkode: 4c249...4b3 1
WubWub Skrevet 4. februar 2017 Forfatter #30 Skrevet 4. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skriver du det egentlig? Jeg mistet en veninne, ikke en "helg" Anonymkode: 4c249...4b3 Leit å høre
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #31 Skrevet 5. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Innse at dette er en del av sykdommen din og ikke noe du kan klare å endre på. Saken er at man kan klare å endre på det med riktig og god terapi og egen innsats. Selv om man har fått diagnosen eufp så betyr ikke det at man alltid kommer til å ha den. Eufp er en diagnose som man har gode prognoser på å bli kvitt og karaktertrekkene er en reaksjon på et traume. Anonymkode: 48416...254
WubWub Skrevet 5. februar 2017 Forfatter #32 Skrevet 5. februar 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er at man kan klare å endre på det med riktig og god terapi og egen innsats. Selv om man har fått diagnosen eufp så betyr ikke det at man alltid kommer til å ha den. Eufp er en diagnose som man har gode prognoser på å bli kvitt og karaktertrekkene er en reaksjon på et traume. Anonymkode: 48416...254 Dette var god lesning. Men alle mine behandlere sier at tilstanden min er permanent , det forklarer jo hvor jeg ikke har utviklet meg følelsesmessig på 14 år. Har også lest meg opp om diagnosen og på wikipedia og andre helseartikler så står det at Eufp er en "ekstremt vanskelig og langvarig" prosess å bekjempe. Ifølge wikipedia så er prognosene : dårlige. Vil gjerne se dine kilder så jeg kan føle på litt håp Endret 5. februar 2017 av WubWub
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2017 #33 Skrevet 5. februar 2017 Wubwub, er du helt sikker på at du har borderline? Fordi psykologer hiver diagnoser i hytt og pine og ingen er enig i hva man har. Lurer derfor på om du har fått diagnosen fra flere enn 1 psykolog?
WubWub Skrevet 5. februar 2017 Forfatter #34 Skrevet 5. februar 2017 (endret) 4 minutter siden, Evilposelos skrev: Wubwub, er du helt sikker på at du har borderline? Fordi psykologer hiver diagnoser i hytt og pine og ingen er enig i hva man har. Lurer derfor på om du har fått diagnosen fra flere enn 1 psykolog? jeg har ingen medisinsk utdannelse så jeg kan ikke si noe som helst om diagnoser. det jeg gjør er å videreformidle uttalelsene til fagekspertisen. og nei jeg har ikke fått "diagnoser i hytt og pine", psykologen som jeg har gått hos i over 12 år er fundamentalt imot diagnoser da hans politikk er å behandle mennesket og ikke merkelapper. Har gjennom årenes løp prøvd lure han til å "slenge rundt seg med diagnoser" men han tok aldri agnet. Men nå har jeg fått en forklaring av han og denne forklaringen står nå også i min sykejournal. Endret 5. februar 2017 av WubWub
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2017 #35 Skrevet 5. februar 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: jeg har ingen medisinsk uttalelse så jeg kan ikke si noe som helst om diagnoser. det jeg gjør er å videreformidle uttalelsene til fagekspertisen. og nei jeg har ikke fått "diagnoser i hytt og pine", psykologen som jeg har gått hos i over 12 år er fundamentalt imot diagnoser da hans politikk er å behandle mennesket og ikke merkelapper. Har gjennom årenes løp prøvd lure han til å "slenge rundt seg med diagnoser" men han tok aldri agnet. Men nå har jeg fått en forklaring av han og denne forklaringen står nå også i min sykejournal. Skjønner, høres ut som en bra en.
WubWub Skrevet 5. februar 2017 Forfatter #36 Skrevet 5. februar 2017 Akkurat nå, Evilposelos skrev: Skjønner, høres ut som en bra en. jo , han er en klok mann. det er mange på forumet her som har kalt meg psykopat. jeg tok opp dette med han; Meg : Mange på et forum sier jeg er psykopat Han: Kjenner de deg personlig? Meg : Nei Han : Har de medisinsk utdannelse og er de psykologer eller psykiatere? Meg : Nei Han : Det er altså snakk om idioter? Meg : Ja 2
WubWub Skrevet 5. februar 2017 Forfatter #37 Skrevet 5. februar 2017 (endret) men ja, jeg er helt enig med han. det er toppen av idioti å begynne diagnostisere andre brukere som man aldri har møtt eller hatt en ekte samtale med - uten at man engang har medisinsk utdannelse. jeg kjenner flere psykiatriske hjelpepleiere og ingen av disse ville smørt rundt seg med diagnoser - de sier ; diagnoser er utenfor mitt kompetanseområde. men på internet så er brått alle mennesker psykologer og leger..... Endret 5. februar 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #38 Skrevet 5. februar 2017 14 minutter siden, WubWub skrev: Dette var god lesning. Men alle mine behandlere sier at tilstanden min er permanent , det forklarer jo hvor jeg ikke har utviklet meg følelsesmessig på 14 år. Har også lest meg opp om diagnosen og på wikipedia og andre helseartikler så står det at Eufp er en "ekstremt vanskelig og langvarig" prosess å bekjempe. Ifølge wikipedia så er prognosene : dårlige. Vil gjerne se dine kilder så jeg kan føle på litt håp Ut i fra hva jeg har lest så virker det som om oppfatningene om Eufp er i ferd med å endre seg og man må velge sine kilder med omhu. At det er en vanskelig og langvarig prosess betyr ikke at det er umulig. Tror det er viktig å akseptere seg selv og ta ansvar for handlingene sine. Eufp er et slit både for en selv og de rundt i blant, men det er mulig å få det bedre og ha det bedre sammen med andre. Anbefaler en titt på disse: http://www.nytimes.com/2011/06/23/health/23lives.html?pagewanted=all&_r=0 https://www.youtube.com/watch?v=fhOotNCqg2E https://www.youtube.com/watch?v=967Ckat7f98 Anonymkode: 48416...254
WubWub Skrevet 5. februar 2017 Forfatter #39 Skrevet 5. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ut i fra hva jeg har lest så virker det som om oppfatningene om Eufp er i ferd med å endre seg og man må velge sine kilder med omhu. At det er en vanskelig og langvarig prosess betyr ikke at det er umulig. Tror det er viktig å akseptere seg selv og ta ansvar for handlingene sine. Eufp er et slit både for en selv og de rundt i blant, men det er mulig å få det bedre og ha det bedre sammen med andre. Anbefaler en titt på disse: http://www.nytimes.com/2011/06/23/health/23lives.html?pagewanted=all&_r=0 https://www.youtube.com/watch?v=fhOotNCqg2E https://www.youtube.com/watch?v=967Ckat7f98 Anonymkode: 48416...254 jeg er ikke kapabel til å endre meg. jeg er en samme gutten som jeg var for over 10 år siden og alt det innebærer. jeg er derimot kapabel til å lære, min psykiatriske kontakt går på å lære meg opp som om jeg var et barn. jeg lærer også mye av KG sine moderatorer , når de sier "dette får du ikke lov til" så tar jeg det til meg og jeg husker dette. mentalt og følelsesmessig så er jeg underutviklet, som et lite barn, et barn som hele tiden prøver dytte grenser. som når jeg var en unge og mamma hadde bakt en sjokoladekake som jeg ikke fikk lov til å spise. hun gjemte den i øverste hylle. dagen etterpå så stod jeg opp før henne og jeg fant en stol, jeg klatrer så opp og jeg begynte spise kaken til tross for at det ikke var lov. mamma våknet og hun buser ut i stuen : Henne: Har du spist kaken min? Hele trynet mitt var dekket av sjokoladekake men jeg sier : Nei Henne : Hvem har spist kaken da? Meg : Vet ikke. Ikke meg Jeg er helt lik idag, som den gang
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2017 #40 Skrevet 5. februar 2017 45 minutter siden, WubWub skrev: jo , han er en klok mann. det er mange på forumet her som har kalt meg psykopat. jeg tok opp dette med han; Meg : Mange på et forum sier jeg er psykopat Han: Kjenner de deg personlig? Meg : Nei Han : Har de medisinsk utdannelse og er de psykologer eller psykiatere? Meg : Nei Han : Det er altså snakk om idioter? Meg : Ja Ja, nå har ikke jeg gjort det da, men grunnen til at jeg spurte, var at jeg husker du selv har kommet med ting om din helse, som diverse stresslidelser. Jeg baserte spørsmålet mitt litt på egen erfaring med psykologer som stresser med å sette diagnose, sånn som de på DPS, de har jo press på seg på noen måneder. Verste jeg har opplevd, er å få diagnose etter 1 dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå