AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Ok, litt dramatisk tittel. Svigermor er en herlig og snill dame, pensjonist med begrenset økonomi og stor familie. Hun er ikke spesielt velbevandret i sosiale medier, men har lært seg sånn ca å bruke Facebook, Messenger og Skype med barnebarna. Vi jobber med nettbank. Svigermor har oppdaget kjøp og salg-grupper. Og hun byr på og kjøper all slags ræl. Og det er greit nok, hadde hun ikke mast på sine sønner om å hente fangsten sin hos selgerene, og gitt bort så masse ræl til oss. Jeg sier ræl og la meg gi noen eksempler: - hun kjøpte oss et glorete og (godt) brukt dusjforheng til røverkjøpet ti kroner, etter at hun hadde vært med oss på butikker og jeg lette etter et nytt jeg likte... - hun kjøpte oss et sett nye gryter (sju stk) for bare to hundre kroner, fordi mannen hadde nevnt at vi burde se på å bytte ut stekepannen vår snart. - hun kjøpte seg en brukt og fungerende varmtvannsbereder som er like stor som den hun eier, og et par år eldre. Hennes virker, men "kjekt å ha" også var det bare 160 kroner, for hun fikk høyeste bud! Dette er bare et par eksempler. Hun kjøper ting vi ikke vil ha, vi ikke trenger, hun ikke trenger, søppel. Og skrot. Og et par fine ting også riktignok, men hun har helt dilla. Hun byr i alle tråder og i blant byr hun ved feiltagelse på sin egen eller våre vegger. Vi har forsøkt å si at vi ikke ønsker disse tingene og bedt henne heller spare disse pengene, da vi ikke trenger et helt nytt sett gryter, to bæreposer håndklær eller "nye" gardiner til gjesterommet, og vi har forsøkt å høre om det er auksjonene og budrundene som gjør dette så spennende... Men hun nekter å gi seg. Hun synes det er så gøy, og jeg synes det er slitsomt og pinlig. Hennes tre sønner er lei av å hente utslitte lenestoler, vaskebaljer og delvis fungerende gassgriller hos folk for henne og forsøker også å si fra. Men da forsøkte hun å hente alt selv i stedet og dama har ikke helse til å løfte og lempe, og hun kan lett bli trafikkfarlig med ting på taket. Altså, det er tydelig godt ment. Men det bommer så. Og det tar så mye tid fra alle rundt henne, nesten daglig. Enten med telefonsamtaler om ting hun har sett på og vil kjøpe oss, eller for å avtale at vi skal hente ting, også avtaler hun og selger nye tidspunkt og sted og det blir masse koordinering. Når venter en annen av hennes svigerdøtre barn og jeg ser fortvilelsen i henne, de har fått tre (!!) Brukte bilstoler I forskjellige størrelser selv om hun har sagt at dette er noe hun vil ha nytt pga sikkerhet. Og hun er fire måneder på vei. Hvordan stopper vi dette...? Uten å såre? Anonymkode: 5a782...061 16
Hactar Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Slutt i alle fall å hente for henne, si en gang til at dere ikke ønsker flere ting, og så slutter dere å ta imot. Ellers tror jeg dere bare må la henne holde på, men hun får organisere transport selv, for dere har ikke kapasitet. At hun ikke kan laste og lempe, må hun rett og slett ta ansvar for selv. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Hun er nok blitt shoppingavhengig, og muligens noe......tja, "tussete". Dere har forsøkt høflig, nå må dere bare sette en veldig tydelig strek. Dere vil ikke ha noe, og hun må slutte å kaste bort penger. Når hun byr på ditt og datt og skal ha dere til å hente, så melder dere selger og sier at dette dessverre er en eldre dame som ikke ser sine begrensninger og ikke har tenkt å gjennomføre kjøpet. SI at dere ikke kommer til å hente, og at dere heller ikke hjelper henne å hente rælet selv. Hun virker å ha gått langt over streken her pga alderdom/avhengighet nesten. Anonymkode: fedf1...39e 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Nekt å ta i mot. Si at neste gang hun kjøper noe til dere, så kommer dere hjem til henne og setter det fra dere på stuegulvet hennes. Så kan hun sitte der med stua full av bilstoler og dusjforheng og lenestoler osv. Ikke hent for henne heller. Kan godt hende hun er trafikkfarlig der hun henter selv, men jeg tror sjansen er stor for at det ekstra slitet vil føre til at terskelen blir litt høyere for å kjøpe noe stort, ihvertfall. Anonymkode: 9a864...721 12
Ananas. Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 Slutt å hente, og slutt å ta imot. Blir hun fornærmet så får hun bare bli det, for det ser ikke ut til at dere kommer noen vei med å være "myke" her. Kommer hun selv med ting hjem til dere, så leverer dere det enten tilbake til henne, eller si at dere kaster det - og gjennomfør det. Forhåpentligvis tar det relativt kort tid før hun slutter å kjøpe ting til dere, selv om hun sikkert fortsetter å handle til seg selv. 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Søt hun er som vil hjelpe dere! Men dette er jo ikke helt normalt. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men det er jo sånn at disse gamle ikke varer så lenge. Kansje jeg hadde tatt i mot og slengt det i søppelet eller i boden. Eller kansje de hjelper å si at dere ikke ønsker flere ting nå? At dere ikke har plass? Takk henne for omtanken, men dere vil ikke ha mer brukte greier. Ungene hennes må ta det opp! Anonymkode: cb217...39f 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 TS her. Takk for svar og jeg ser at dere er litt enige med meg de som er litt myke med henne er nok sønnene. Hun er alene og de gjør mye for henne og hun er til stor glede for oss alle og barnebarna. Så det er en dame det er lett å være snill med. Hun er ikke så veldig gammel, hun er 68 år. Jeg får snakke litt med mannen og forstå full stopp, det beste er nok om sønnene sammen forsøker å sette punktum. Han som er vordende far og nå nylig eier av tre brukte bilstoler er rimelig klar for å sette punktum tror jeg.. Anonymkode: 5a782...061 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, litt dramatisk tittel. Svigermor er en herlig og snill dame, pensjonist med begrenset økonomi og stor familie. Hun er ikke spesielt velbevandret i sosiale medier, men har lært seg sånn ca å bruke Facebook, Messenger og Skype med barnebarna. Vi jobber med nettbank. Svigermor har oppdaget kjøp og salg-grupper. Og hun byr på og kjøper all slags ræl. Og det er greit nok, hadde hun ikke mast på sine sønner om å hente fangsten sin hos selgerene, og gitt bort så masse ræl til oss. Jeg sier ræl og la meg gi noen eksempler: - hun kjøpte oss et glorete og (godt) brukt dusjforheng til røverkjøpet ti kroner, etter at hun hadde vært med oss på butikker og jeg lette etter et nytt jeg likte... - hun kjøpte oss et sett nye gryter (sju stk) for bare to hundre kroner, fordi mannen hadde nevnt at vi burde se på å bytte ut stekepannen vår snart. - hun kjøpte seg en brukt og fungerende varmtvannsbereder som er like stor som den hun eier, og et par år eldre. Hennes virker, men "kjekt å ha" også var det bare 160 kroner, for hun fikk høyeste bud! Dette er bare et par eksempler. Hun kjøper ting vi ikke vil ha, vi ikke trenger, hun ikke trenger, søppel. Og skrot. Og et par fine ting også riktignok, men hun har helt dilla. Hun byr i alle tråder og i blant byr hun ved feiltagelse på sin egen eller våre vegger. Vi har forsøkt å si at vi ikke ønsker disse tingene og bedt henne heller spare disse pengene, da vi ikke trenger et helt nytt sett gryter, to bæreposer håndklær eller "nye" gardiner til gjesterommet, og vi har forsøkt å høre om det er auksjonene og budrundene som gjør dette så spennende... Men hun nekter å gi seg. Hun synes det er så gøy, og jeg synes det er slitsomt og pinlig. Hennes tre sønner er lei av å hente utslitte lenestoler, vaskebaljer og delvis fungerende gassgriller hos folk for henne og forsøker også å si fra. Men da forsøkte hun å hente alt selv i stedet og dama har ikke helse til å løfte og lempe, og hun kan lett bli trafikkfarlig med ting på taket. Altså, det er tydelig godt ment. Men det bommer så. Og det tar så mye tid fra alle rundt henne, nesten daglig. Enten med telefonsamtaler om ting hun har sett på og vil kjøpe oss, eller for å avtale at vi skal hente ting, også avtaler hun og selger nye tidspunkt og sted og det blir masse koordinering. Når venter en annen av hennes svigerdøtre barn og jeg ser fortvilelsen i henne, de har fått tre (!!) Brukte bilstoler I forskjellige størrelser selv om hun har sagt at dette er noe hun vil ha nytt pga sikkerhet. Og hun er fire måneder på vei. Hvordan stopper vi dette...? Uten å såre? Anonymkode: 5a782...061 Huff, dette var virkelig ille...men kan hun ikke passe på seg selv? Anonymkode: d10e8...ab7
Louiah Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 Vi har en slik i familien. Det går ikke inn, så vi tar imot og gir bort på "Gis bort" på FINN. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 Hørtes ikke helt bra ut! Men sånn alvorlig talt. Trenger hun litt hjelp? Er hun blitt litt "tullete" ? Anonymkode: d4921...364 1
Sirah Skrevet 4. februar 2017 #11 Skrevet 4. februar 2017 Sier som et par over, begynner hun å bli litt surrete? Å kjøpe et brukt dusjforheng for 10 kroner høres jo rimelig spesielt ut.... Tror dere bare må nekte å hjelpe henne (med mindre hun faktisk kjøper noe brukbart).... 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #12 Skrevet 4. februar 2017 TS her. Jeg tror ikke det er noe surring. Hun har bakgrunn fra en familie med mange barn og svært trang økonomi. Hun drives veldig av rimelige kjøp og for henne så er det mest mulig status til billigere noe har vært i innkjøp. Det beste hun vet er når en av sønnene har jaktet og byr på kjøtt. At de betaler for hobbyen sin tenker hun ikke på, men at så flott kjøtt og middag er GRATIS, det slår selveste sausen, for å si det sånn. Hun tuller ikke med penger og bruker faktisk ikke mer enn hun har, alle regninger blir dekket og alle bursdager husket. Det virker bare som en hobby som har tatt overhånd. "Gis bort" er også en kategori hun er glad i... Jeg og mannen har snakket litt om å kanskje "egge" henne til å forsøke å selge litt i stedet for bare kjøpe. Hun er fantastisk flink med håndarbeid og symaskin og kunne lett tjent noen kroner der. Men det virker som om sparing på innkjøp er det store... Anonymkode: 5a782...061 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #13 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg tror ikke det er noe surring. Hun har bakgrunn fra en familie med mange barn og svært trang økonomi. Hun drives veldig av rimelige kjøp og for henne så er det mest mulig status til billigere noe har vært i innkjøp. Det beste hun vet er når en av sønnene har jaktet og byr på kjøtt. At de betaler for hobbyen sin tenker hun ikke på, men at så flott kjøtt og middag er GRATIS, det slår selveste sausen, for å si det sånn. Hun tuller ikke med penger og bruker faktisk ikke mer enn hun har, alle regninger blir dekket og alle bursdager husket. Det virker bare som en hobby som har tatt overhånd. "Gis bort" er også en kategori hun er glad i... Jeg og mannen har snakket litt om å kanskje "egge" henne til å forsøke å selge litt i stedet for bare kjøpe. Hun er fantastisk flink med håndarbeid og symaskin og kunne lett tjent noen kroner der. Men det virker som om sparing på innkjøp er det store... Anonymkode: 5a782...061 Hun er nok kanskje blitt bitt av kjøpegalskapbasillen ja. Det er fint om dere får henne til å selge håndarbedid i steden. Kanskje dere kan fotografere noe av det hun har laget som hun kan tenke seg å selge, og at dere hjelper til med å lage salgsannonser for henne? Anonymkode: 04ce5...94f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #14 Skrevet 4. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har snakket litt om å kanskje "egge" henne til å forsøke å selge litt i stedet for bare kjøpe. Hun er fantastisk flink med håndarbeid og symaskin og kunne lett tjent noen kroner der. Men det virker som om sparing på innkjøp er det store... Anonymkode: 5a782...061 Prøv dette. "Se her Gerd, disse menneskene selger xxy for hele 500,- dette hadde da du lagd på en halvtime?" Fortsett sånn en stund og se om hun tenner. Anonymkode: 11963...d16 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #15 Skrevet 4. februar 2017 Ja, det var egentlig en spennende tanke.. Da får hun fortsatt være engasjert i disse gruppene og salgene, men blir kvitt ting i stedet for å skaffe ting. Vi skal spise middag sammen i morgen, får forsøke litt da. Mannen vil gjerne snakke med brødrene sine om felles front til å stoppe å hente ting for henne. Det sitter nok langt inne å ikke hjelpe henne med fysiske ting. Takk for tankene og rådene deres så langt. Tror det hjalp litt bare å skrive om det også, få sett det litt utenfra. Anonymkode: 5a782...061 3
Gjest chiki Skrevet 4. februar 2017 #16 Skrevet 4. februar 2017 Føler med deg! Må være slitsomt å bruke så mye tid på ting dere ikke vil ha. Men skjønner på en måte det er kjekt og spennende tidsfordriv for henne. du får håpe hun ikke oppdager ebay og wish, da må dere kjøpe stor postkasse!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #17 Skrevet 4. februar 2017 Det er slik noen folk blir, når de kommer opp i årene. Det er spennende, kjekt og blir en slags hobby tror jeg. Bestemoren til mannen min meldte seg inn i bokklubb og bestilte pocketbøker. Hver eneste måned. Sånn 10-20 stk i måneden. Hjalp ikke å snakke med henne. Hun holdt vel på så lenge helsen tillot det.... Håper dere finner en løsning på det. Anonymkode: 0f2e5...702
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #18 Skrevet 4. februar 2017 Det høres ut som meg når jeg er manisk - går amok på ebay og kjøper masse dritt jeg ikke trenger og som jeg i mine normale perioder aldri ville funnet på å kjøpe. Også kalt kjøpemani :D kan ikke være medlem av Ebay - for jenter/kvinner på FB lengre Anonymkode: 1c7ac...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg og mannen har snakket litt om å kanskje "egge" henne til å forsøke å selge litt i stedet for bare kjøpe. Hun er fantastisk flink med håndarbeid og symaskin og kunne lett tjent noen kroner der. Men det virker som om sparing på innkjøp er det store... Anonymkode: 5a782...061 Ja, men dette tror jeg kan være en god ide, TS! Rette henne på en bedre hobby! Aksjoner er spennende men det å kunne vise sine håndlagde ting og få masse skryt for de kan være enda mer spennende. Det finnes mange hobby-relaterte grupper på Facebook, som f. eks. La oss sy, Vi sygale, Sy Everyday Style Community osv. Finnes til og med en gruppe for voksne damer som syr, men husker ikke nøyaktig navnet. Prøve å legge henne til i disse grupper og se om hun finner en annen spenning i hverdagen der? Anonymkode: cbb20...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 Du har ingenting med hva hun kjøper og selger. Ber hun deg hente ting, sier du nei. Anonymkode: 21579...892 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå