AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Ser ut som snittet mitt havner på D, kommer dette til å gjøre at jeg ikke får jobb? Har gått indøk Anonymkode: 0655c...b69 1
Ginny Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Nei. Men det kan føre til at du må jobbe litt hardere for å få jobb. Indøkere får stort sett jobb. Men du kan ikke ta phd, og du bør prøve ekstra hardt å få en god karakter på masteren.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som snittet mitt havner på D, kommer dette til å gjøre at jeg ikke får jobb? Har gått indøk Anonymkode: 0655c...b69 Det går meget fint. Kjenner tre personer som er siv.ing og har studert ved NTNUs Ind.øk., alle med D, og de jobber alle tre i toppjobber i henholdsvis PwC, Statoil og Boston C.G. Den ene av de fikk lederjobb etter kun 1,5 års jobberfaring etter studiene, Anonymkode: cc408...829
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 På 4.2.2017 den 17.51, AnonymBruker skrev: Det går meget fint. Kjenner tre personer som er siv.ing og har studert ved NTNUs Ind.øk., alle med D, og de jobber alle tre i toppjobber i henholdsvis PwC, Statoil og Boston C.G. Den ene av de fikk lederjobb etter kun 1,5 års jobberfaring etter studiene, Anonymkode: cc408...829 Virkelig? Trodde man måtte ha A i snitt for å få disse toppjobbene? Anonymkode: 0655c...b69 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Trodde man måtte ha A i snitt for å få disse toppjobbene? Anonymkode: 0655c...b69 Nah - er markedet sultent nok får selv de mest udugelige tåper jobb. Jeg mener: hvordan tror du de mange inkompetente toskene du treffer rundt forbi fikk seg jobb? Det var ikke fordi de er dyktige - det er fordi mange firma er dumme nok til å ansette dårlige folk heller enn å la jobber stå ledige. Vi har alle møtt både ledere og eigere av firma som passer kategorien "komplett udugelig". Anonymkode: 80327...d84 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nah - er markedet sultent nok får selv de mest udugelige tåper jobb. Jeg mener: hvordan tror du de mange inkompetente toskene du treffer rundt forbi fikk seg jobb? Det var ikke fordi de er dyktige - det er fordi mange firma er dumme nok til å ansette dårlige folk heller enn å la jobber stå ledige. Vi har alle møtt både ledere og eigere av firma som passer kategorien "komplett udugelig". Anonymkode: 80327...d84 Må man være komplett udugelig for å ha D i snitt? Den jobben man skal gjøre er i liten grad knyttet til enkeltfagene på universitetet... i en jobb må man faktisk tenke selv og ikke bare lære seg pensum. Anonymkode: 0655c...b69 3
Gjest Caleb Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 (endret) På 15.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev: Må man være komplett udugelig for å ha D i snitt? Den jobben man skal gjøre er i liten grad knyttet til enkeltfagene på universitetet...i en jobb må man faktisk tenke selv og ikke bare lære seg pensum. Anonymkode: 0655c...b69 Ikke komplett udugelig, men har du jobbet hardt og står igjen med D i snitt, så er du alt annet likt mindre ressurssterk enn de med et snitt på A, B eller C. Med et snitt rundt D vil du fortsatt kunne være smartere enn gjennomsnittet, men du er ikke smartere enn gjennomsnittet på studiet ditt. Hvorvidt enkeltfagene er knyttet til det du gjør i en fremtidig jobb varierer stort. Går du ut i en teknisk jobb som rådgivende konsulent vil du i stor grad benytte deg av kunnskapen fra i hvert fall noen av enkeltfagene. Ellers mener jeg så absolutt at man må tenke selv også når man lærer pensum. Det handler om å tilegne seg til tider kompleks informasjon på et begrenset tidsrom. Har jobbet med både sterke og svake studenter. De svake studentene bærer preg av å være ressurssvake og trege i nøtta. De må gjerne ha ting forklart og evner ikke søke opp informasjon selv. Lite selvstendighet. Som regel har de også lavere arbeidskapasitet. Som regel. Har til nå ikke møtt en student som er svak faglig som jeg på noen måte opplever skal være bedre rustet til å tenke selvstendig enn en som er sterkere faglig. Faktisk jobber jeg med flere av disse nå og lurer på hvordan de skal greie seg i arbeidslivet. Naturligvis finnes det også de som presterer å lære pensum uten å forstå hva de driver med, men det kan jo være en prestasjon i seg selv det også. Endret 18. februar 2017 av Caleb
Gjest Caleb Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 Ellers til trådstarter, så er nok dette avhengig av arbeidsmarkedet ditt, som jeg ikke kjenner så veldig godt. Når næringslivet koker, får "alle" jobb. Med en halvert oljepris er det mange overflødige ingeniører, men det er kanskje ikke disse du konkurrerer med. Tror NTNU studenter fortsatt er i særklasse på arbeidsmarkedet, så jeg tror ikke du skal fortvile. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 På 2/4/2017 den 17.51, AnonymBruker skrev: Det går meget fint. Kjenner tre personer som er siv.ing og har studert ved NTNUs Ind.øk., alle med D, og de jobber alle tre i toppjobber i henholdsvis PwC, Statoil og Boston C.G. Den ene av de fikk lederjobb etter kun 1,5 års jobberfaring etter studiene, Anonymkode: cc408...829 Å lyve er ikke fint... Ingen av selskapene du nevnte ville vurdert en D-student. Jeg har erfaring fra oljebransjen. Jeg ble ansatt som nyutdannet når det var gode tider. Alle de store selskapene er og var veldig opptatt av karakterer (Oljeservicebransjen er ikke like strenge). Flere vil ikke vurdere deg engang om du ikke har B i snitt (spør om snitt når du skal søke, alle under B får direkte avslag). Min samboer som også er siv.ing, hadde lav C i snitt, og slet med å få jobb pga det. Til slutt var det en bedrift som aldri spurte om karakterene. De ble bare sett raskt på i løpet av intervjuet. Anonymkode: 3310c...aed 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å lyve er ikke fint... Ingen av selskapene du nevnte ville vurdert en D-student. Jeg har erfaring fra oljebransjen. Jeg ble ansatt som nyutdannet når det var gode tider. Alle de store selskapene er og var veldig opptatt av karakterer (Oljeservicebransjen er ikke like strenge). Flere vil ikke vurdere deg engang om du ikke har B i snitt (spør om snitt når du skal søke, alle under B får direkte avslag). Min samboer som også er siv.ing, hadde lav C i snitt, og slet med å få jobb pga det. Til slutt var det en bedrift som aldri spurte om karakterene. De ble bare sett raskt på i løpet av intervjuet. Anonymkode: 3310c...aed Normalt ja, men ingen regel uten unntak. De det gjelder i svaret du siterte, hadde antakeligvis noe annet på CV'en underveis som veide opp for karakterene. Jeg vet også om enkelte med dårlige karakterer eller sågar ikke har høyere utdannelse i det hele tatt som likevel har fått jobb i konsulentselskaper som vanligvis er veldig opptatt av et B-snitt, men dette har da vært personer som har vist seg ekstremt flinke på annet vis. Så jeg skjønner ikke hvorfor du anklager folk for å lyve, det er da ingen som har noe å hente på å lyve som anonym på et forum. Anonymkode: c404b...d79
Gjest Lilli My Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 Erfaring fra relevante sommerjobber, deltidsjobber og masteroppgave i bedrift vil nok kunne veie godt opp for dårlige karakterer, men disse er jo igjen litt vanskelig å få hvis man har dårlige karakterer underveis i studiet. Dårlige karakterer tilgis også til dels for for NTNU-studenter som har hatt krevende verv innenfor Samfundet, UKA; ISFiT osv.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt ja, men ingen regel uten unntak. De det gjelder i svaret du siterte, hadde antakeligvis noe annet på CV'en underveis som veide opp for karakterene. Jeg vet også om enkelte med dårlige karakterer eller sågar ikke har høyere utdannelse i det hele tatt som likevel har fått jobb i konsulentselskaper som vanligvis er veldig opptatt av et B-snitt, men dette har da vært personer som har vist seg ekstremt flinke på annet vis. Så jeg skjønner ikke hvorfor du anklager folk for å lyve, det er da ingen som har noe å hente på å lyve som anonym på et forum. Anonymkode: c404b...d79 Du lyver om at de selskapene har ansatt noen du kjenner fra indøk med D i snitt. Det er ikke sant. 1. Selskapene ville ikke ansatt noen med D i snitt. 2. De fleste år er det ingen som går ut fra indøk med D i snitt. Forrige gang var i 2010, i følge bindeleddet NTNU. Anonymkode: 3310c...aed
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lyver om at de selskapene har ansatt noen du kjenner fra indøk med D i snitt. Det er ikke sant. 1. Selskapene ville ikke ansatt noen med D i snitt. 2. De fleste år er det ingen som går ut fra indøk med D i snitt. Forrige gang var i 2010, i følge bindeleddet NTNU. Anonymkode: 3310c...aed Hvordan skulle bindeleddet ha oversikt over alle uteksaminerte? Det er konfidensielt. Bare fordi ingen har fortalt dem at de har D i snitt betyr det ikke at ingen har det. Og andre ting enn å være flittig til å lese kan spille inn for å få jobb. Disse med kun toppkarakterer er som regel fryktelig kjedelige og tenker lite ute av boksen. Anonymkode: 0655c...b69 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skulle bindeleddet ha oversikt over alle uteksaminerte? Det er konfidensielt. Bare fordi ingen har fortalt dem at de har D i snitt betyr det ikke at ingen har det. Og andre ting enn å være flittig til å lese kan spille inn for å få jobb. Disse med kun toppkarakterer er som regel fryktelig kjedelige og tenker lite ute av boksen. Anonymkode: 0655c...b69 For det ville være vanskeligere å svelge at de er dyktigere og smartere på alle vis. De må helst være skadet på et eller annet viktig vis. De har lært hvor veggene til boksen er, noe som er et mysterium for de som har dekt 50% av kunnskapskravene. Anonymkode: d6dc9...feb
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det ville være vanskeligere å svelge at de er dyktigere og smartere på alle vis. De må helst være skadet på et eller annet viktig vis. De har lært hvor veggene til boksen er, noe som er et mysterium for de som har dekt 50% av kunnskapskravene. Anonymkode: d6dc9...feb Skjønte lite av dette Anonymkode: 0655c...b69
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lyver om at de selskapene har ansatt noen du kjenner fra indøk med D i snitt. Det er ikke sant. 1. Selskapene ville ikke ansatt noen med D i snitt. 2. De fleste år er det ingen som går ut fra indøk med D i snitt. Forrige gang var i 2010, i følge bindeleddet NTNU. Anonymkode: 3310c...aed Nå var det ikke jeg som fremsatt den påstanden, det jeg sier er at jeg kjenner folk som har blitt ansatt blant "de fire store" selv med litt dårligere karakterer fordi de hadde noe annet som veide opp. Hva du velger å tro eller ikke tro på et fora som dette er meg knekkende likegyldig, sannsynligvis har du fritidsproblemer siden du velger å bruke tiden på å beskylde folk for å lyve uten bevis eller grunnlag. Tviler sterkt på at du har høyere utdannelse i det hele tatt for å si det sånn. Anonymkode: c404b...d79 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #17 Skrevet 16. februar 2017 Er karakterer så viktig altså? jeg er utdannet ingeniør til våren, og kommer til å ha maks. 3,94 i snitt. Men mest sannsynlig 3,6-3,8 et sted. Så altså under B i snitt. Uten verv og lignende kan jeg se langt etter en jobb da? Eller gjelder dette kun for siv.ing? Anonymkode: 4db04...83c
Kenta Skrevet 16. februar 2017 #18 Skrevet 16. februar 2017 Om man ikke kjenner noen, og søker en jobb for nyutdannede hvor andre med tilsvarende utdannelse har mye bedre karakterer enn en selv, så havnet man fort i kast-bunken, det burde da alle skjønne. Men umulig å få jobb er det ikke. Et snitt på D er dessverre nokså stusselig, men jeg kjenner folk som har gjort det bra selv med litt svake karakterer, f.eks. om de begynte å jobbe før studiet var ferdig og ikke prioriterte karakterer men jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #19 Skrevet 16. februar 2017 Det avhenger av hvor godt arbeidsmarkedet er. Er arbeidsmarkedet mindre bra, så vil personer med gode karakterer ha en fordel. Men karakterer er bare en del av en større pakke, som blant annet består av jobberfaring, relevante hobbyer, verv, kontakter, nettverk, osv. Anonymkode: cf64c...632
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #20 Skrevet 16. februar 2017 Jeg kan ikke uttale meg ang indøk spesielt, men erfaringsmessig så er det ganske mye vanskeligere å få seg jobb hvis man bare har D i snitt etter endt master. Kjenner flere dataingeniører som satt arbeidsledig i over 6 mnd etter endt master pga for lavt snitt. Anonymkode: 3ad4e...0b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå