AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Det jeg mener med dette er å enten fjerne eggstokker og livmor (som er det mest vanlige) mot å kun sterilisere slik at katten fortsatt får løpetid og kan parre seg. Jeg har tenkt at det å sterilisere er det beste for henne, men så har jeg lest at det er smertefullt for hokatten å parre seg? Har også fått høre av noen at det er værre at hun skal parre seg igjen og igjen og aldri få unger enn at man bare kastrerer henne. Så da lurer jeg altså på hva dere her i kvinneguiden tenker. NB: Å ikke kastrere/sterilisere er ikke et alternativ da jeg har fått henne fra dyrebeskyttelsen og skrevet kontrakt på dette. Anonymkode: 20592...5ae
Gjest kira87 Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Hvorfor skal katten parre seg i det hele tatt? Det innebærer bare stress og ubehag, og du vil vel heller ikke ha ukastrerte hannkatter hengende på dørstokken? Tror de færreste veterinærer steriliserer nå for tiden. Ville kastert. Den NB'en er nok ikke nødvendig å ta med her da jeg har inntrykk av at de fleste på KG er tilhengere av kastrering
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Hvorfor skal katten beholde hormonene for parring? Det er bare utrolig stressende for en katt så de fleste dyrlegen har ikke noe annet valg en kastrering nå i dag. Det blir fryktelig mye parring og løpetidstress dersom hun kun skal steriliseres, da får hu jo ingen pause i det hele tatt (som andre katter får på grunn av drektighet). Sterilisering er en uting Anonymkode: 72271...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 I tillegg til det som allerede har blitt nevnt vil parring også gi katten økt risiko for skader og smittsomme sykdommer. Jeg er enig i at kastrering er det beste valget. Anonymkode: d5234...08c 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 Å sterilisere er det ingen veterinærer som gjør lengre. Det er utrolig stressende for både katten og eier når det er løpetid som gjerne varer 5-6-7-8-9 dager. Jeg holdt på å bli SPRØ da katten min hadde løpetid før jeg fikk henne kastrert. Det er heller ikke lange tiden før katten får en ny løpetid dersom den ikke blir drektig, spesielt om våren og sommeren, men katter får løpetid året rundt ca. hver 3. - 4. uke. Har du en hunnkatt som får løpetid får du også jamrende hannkatter gauler og uler dag og natt (i tillegg til gauling og uling fra din egen hunnkatt) og som markerer revir på alt som finnes rundt huset ditt - særlig ytterdører og vinduer der de kan lukte katten din, sloss med andre hannkatter som trekkes til huset og nabolaget ditt. Ettersom en katteparing blant annet innebærer en del biting i nakken kan hannkatten som parer seg med katten din overføre smitte dersom han har sloss med andre katter (sannsynligheten for nettopp det er tilnærmet lik 100% for hannkatter som ikke er kastrerte). Bittskader kan også bli infiserte og gi alvorlige betennelser. Katterpenisen har også mange små "haker" som rasper opp slimhinnen i sjeden (det trigger eggløsningen hos hunnkatter) og gjør at det er stor infeksjonsfare for smittsomme sykdommer også her. Katteaids er dessverre en ekstremt hyppig voksende sykdom som det ikke finnes noen kur for og som kan gjøre katten svært medtatt og syk. I tillegg kan katter bli smittet av både klamydia og kattepest. En av hovedgrunnene til at hunnkatter kastreres er at så hyppige løpetider medfører mye unødvendig stress, uønsket adferd og en svært stor risiko for livmorbetennelse som raskt kan bli alvorlig og i verste fall dødelig og fører til store smerter. Om hunnkatten kastreres og ikke lenger får løpetid vil det altså 1: Forhindre uønsket atferd og stress. 2: Minske sjangsen for smittsomme sykdommer ettersom det er mindre sannsynlighet for slosskamper og bitt 3: Eliminere sjangsen for betennelser og kreft i livmor og eggstokker (siden livmor og eggstokker er fjernet) Anonymkode: 2c9b4...88e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå