Gå til innhold

Skrudd av "bryteren"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen dame på 31 år, lykkelig gift, 3 barn. Jeg kommer fra en ganske religiøs familie, hvor seksualitet var tabu og onani ble sett på som en stor synd som man aldri skulle finne på... I ungdomsårene ble jeg seksuelt misbrukt av en jeg så opp til, og stolte på... dessverre. Det var først når jeg nærmet meg 30, at ting begynte å bedre seg, jeg har blitt tryggere på meg selv og egen seksualitet. Endelig har jeg klart å nyte det uten å føle skam. Det krevde enormt av meg, men jeg klarte å få det til.

Min ektemann er klar over min fortid og har vært svært tålmodig med meg. Han har ikke tvunget meg til noe jeg synes er ubehagelig, tvert imot har han tilpasset seg meg i stor grad. Det hører vel med til historien at når han var singel, var han veldig "løs på tråden" og hadde lav terskel for å ligge med folk, noe jeg ikke syntes var greit men har klart å tilgi han for det og legge det bak meg (må vel nevne at jeg kjente han på den tiden og husker hva jeg følte, selv om vi bare var venner da). Selv var jeg da helt avholds som singel, derfor har jeg på en måte installert en slags "bryter" som skrus av med en gang et forhold er over - en mekanisme som har hjulpet meg veldig med å ikke gå til sengs med useriøse folk, og fungert som en beskyttelse særlig etter overgrepene jeg ble utsatt for som ungdom.

Jeg og min mann har egentlig aldri hatt problemer med sexlivet, inntil vi for en stund siden opplevde en ubehagelig hendelse som utløste en stressreaksjon. Slike ting kan skje, og det har hendt tidligere, og jeg er vant til at han kan svinge i humøret som et resultat av dette. Dagen etter, midt i kosen, avbryter han plutselig og sier at dette klarer han ikke, har for mye i hodet... For meg så føltes det som et stort slag i trynet, og jeg ble satt tilbake flere steg i min utvikling... Jeg følte meg med en gang lite attraktiv, at det var min skyld osv osv... Både hans og min fortid dukket med en gang opp i mitt hode, jeg følte meg som et stort fiasko, skammen var tilbake - og alt skjedde på en brøkdel av et sekund...

I ettertid har jeg ikke bare sluttet å ta initiativet, men også ignorert alle hans forsøk på tilnærming... Hvis jeg merker noe, så finner jeg automatisk grunner for ikke å ha sex. Jeg kan finne på å bruke ekstra lang tid i dusjen på kvelden, slik at han ikke orker vente mer og sovner... Hvis vi har litt alenetid en gang så sørger jeg for å holde meg opptatt (lager mat, vasker osv), og gir han også noe å holde på med (slik som interessante tv-program osv som han blir helt oppslukt av). Altså, jeg har plutselig og nesten ubevisst skrudd av denne bryteren som har beskyttet meg i singellivet - slik at jeg aldri mer har lyst på sex.

Jeg er fremdeles sykt flau over det som skjedde, og er nå så redd for å bli avvist midt i akten igjen at jeg ikke tør engang å ta sjansen... Og uansett hvordan jeg forsøker å se på ting, snu tankegangen, roe meg selv ned med at det som skjedde var kun et engangstilfelle, så hjelper det ikke. Bryteren er av, og jeg får den ikke på igjen... Jeg tør ikke snakke med han om dette, da jeg vet det kommer til å såre han, men jeg vil jo ikke fortsette å lure han ved å skjule manglende sexlyst. Noen som har opplevd lignende, og har noen råd å gi? Jeg vil jo ikke at dette på sikt skal gå utover ekteskapet, og i verste fall føre til utroskap...

Anonymkode: aa8f0...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe mer på hjertet?

Anonymkode: a2b07...577

Skrevet

Snakk med mannen din.

Fortell ham hvordan du opplevde at han stoppet, og at du nå er redd det skal skje igjen. 

Skrevet

Føler med deg, ts, men det mannen din gjorde er helt normalt. Noen ganger stopper det bare opp, uten at det har noe med deg å gjøre. Jeg forstår godt at du har en bakgrunn som gjør at du reagerer så sterkt, uten den hadde jeg sagt at du helt mangler perspektiv på dette. Jeg har gjort dette med typen min, han med meg, og klart det er kjipt akkurat når det skjer, men det å ha hodet fullt av "noe annet" skjer en gang i blant. 

Skrevet

Dette må du bare legge bak deg, fortid eller ei. Du får si til deg selv at dette har ingenting med deg å gjøre. Hvis du ikke klarer å legge dette bak deg bør du kanskje søke hjelp for å då ryddet i fortiden din som helt klart påvirker livet ditt i dag. Hos oss avbrytes det også innimellom uten at det har noe med sen andre å gjøre, og det er helt greit.

Anonymkode: 3e381...e92

Skrevet

Leit om dine tidligere traumer styrer denne bryteren nå.  Jeg har også en sånn bryter så skjønner godt hva du snakker om.

det som er viktig her blir å snakke med mannen din. Fortell han at du følte deg avvist og ekkel av at han bare avbryter kosen på den måten og at det fikk deg til å kjenne på følelser og tanker du har hatt rundt sex før i tiden og du syns det er vanskelig siden en så ellers sikkert uskyldig abrytning tok så mye på. Du føler deg ikke som deg selv og trengeer hans tid og forståelse for å justeres tilbake så du føler deg trygg nok til å slå bryteren på igjen. 

Anonymkode: 5c25b...301

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...