Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har noen erfaringer med å bygge husbåde positive og negative. Og priseksempel?

Jeg har fått lån på 2,5mill og vet ikke hvor stort hus jeg kan få for det. Har sett på ferdighus som ligger på 2mill. Kan jeg dorvente at grunnarbeid og tomt hus på 100kvm) vil ende på ca 500k? Eller er jeg på jordet?

Anonymkode: c9d3d...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg tar helt feil her, men mener å ha hørt at grunnarbeid på tomt, før huset i det hele tatt kan komme, fort koster en million. (Men det kommer selvsagt an på hva som må gjøres.) I tillegg kommer det et hus på noen få millioner. Så da blir det fort mer enn 2,5 millioner kroner, ja.

Det beste er om du kontakter noen som jobber i det aktuelle ferdig-hus-firmaet du er interessert i og spør der. De fleste kommer gjerne dit du ønsker å bygge huset for å se på tomta og se hva som må gjøres o.l.

Anonymkode: 70228...c8c

Skrevet

Jojo.skal såklart kontakte noen. Bare håper noen kan dele sine erfaringer. Og hva jeg kan forvente når det gjelder pris og slikt.

Skrevet

Det høres veldig snaut ut! Aner ikke hva slags tomt du har, men hvis du er heldig med terrenget og du ikke trenger å sprenge, kaaaan det gå...  Eier du tomten, eller må kjøpe denne også?

Når det gjelder hus, kan du gå ut ifra husprisen + 15% og oppover.... Ofte er pris på grunnplate/grunnmur/radomduk ikke inkludert, så da kan du legge til minst 150 000. I tillegg skal du koble deg til kloakk og strøm. Og byggestrøm er helt vanvittig dyrt!

Anonymkode: e22a9...8f0

Skrevet

Har du tomt? Kjøp billig og flat tomt som man ikke trenger å sprenge på. Du må sikkert betale litt for ekstraarbeid og fagmenn også. Hvis du ikke har erfaring, så må du nesten høre med noen som faktisk har mye erfaring fra dette. Ville nok ikke stolt på selgerene her da det alltid blir dyrerer enn antatt.

Anonymkode: 7b750...a08

Skrevet

Tviler på at du klarer å bygge et hus og dekke alle utgifter i den forbindelse, innenfor den summen du nevner. 

Anonymkode: dc736...58c

Skrevet

Nei.ikke etter det jeg har lest nei. Om jeg finner et hus til 1,5mill ja. Og bruker resterende 1mill til å kjøpte tomt og bruke på grunnarbeidet.. men hus til 1.5mill blir veeeldig liten,ikke sikkert det fins til salgs.

Skrevet

Pris på ferdighus er kun materialene, i tillegg kommer arbeidskostnadene med å sette det opp. Katalogprisen må vanligvis ganges med to for å få den reelle prisen.

I tillegg kommer tomteprisen, grunnmuren samt kostnader med å opparbeide tomt og knytte seg til vann, avløp og strøm. 

Skrevet

Å bygge hus for 2,5 er urealistisk. Har du fått lov av banken å bruke pengene på å bygge? Det er stor forskjell på boliglån og byggelån, både vilkår og rente. Jeg har nylig pusset opp en leilighet på 70 kvm og det gikk fort å bruke 800.000 på nytt bad, nytt kjøkken, nye gulv, elektrisk og overflater. 

Hilsen ei som fort forstod at man bør ha en del egenkapital for å bygge,og som derfor betaler effektivt ned på boliglånet. 

Anonymkode: ac92a...7e9

Skrevet

Mye her avhenger av hvor du tenker å bo, tomteprisen øker i sentrale strøk, arbeidsutgiftene når arbeiderne må reise langt. Her jeg bor er tomeprisen fra 1,5 mill og oppover, selv i perifere deler av nabokommunene må du ut med 500 000. Så spørs det på terrenget hva det vil koste å sprenge vekk stein, fjerne trær, drenere og lage grunnmur. Så skal du ha selve huset, og i tillegg folk til å sette det opp, elektriker, murer, rørlegger, tilkobling til strøm/vann/kloakk, sønader til kommunen (koster penger) og tilslutt godkjenning derfra. Jeg tror du har for lite penger, men mindre du finner en tilnærmet flat tomt i veldig perifere strøk og et lite billig hus. 

Anonymkode: 9e631...7ed

Skrevet

Snakket med Boligpartner om husbygging i fjor. De anslo at som standard måtte man gange deres listepris med mellom 1,8 og 2,4 for å finne alle ekstra utgifter; til arbeid på tomta, tilkobling vann og kloakk, søkeprosesser mot kommunen, rørlegger og elektriker, "ordinære" oppgraderinger, endel standard på uteområder osv. I tillegg kom prisen på tomta. Dette var da nøkkelferdig hus, i motsetning til "byggesett" hvor vi måtte gjøre mer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...