AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Hva er det folk tenker når de røyker med barn i baksetet? Noen som vet? Anonymkode: 1ffa2...392
fiole Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Blir ikke dette betraktet som omsorgssvikt i dag? Det var jo vanlig på 70 tallet men er det noen som gjør det i dag?!!!!! Det er hinsides 4
ajarRun Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 At risikoen for lungekreft øker fra 6 per million til 9 per million så ulempen er marginal i forhold til faren ved å kjøre en gammel bil feks? Langt flere barn dør av gjerrige foreldre som kjøper dårlige biler enn de som dør av passiv røyking. Dårlig beltebruk tar også langt flere liv en passiv røyking, likevel driter samfunnet i bilbelter og fokuserer på noe relativt ufarlig som passiv røyking. 1
ajarRun Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, fiole skrev: Blir ikke dette betraktet som omsorgssvikt i dag? Det var jo vanlig på 70 tallet men er det noen som gjør det i dag?!!!!! Det er hinsides I såfall burde det jo regnes som omsorgssvikt å kjøre barn i bil eldre enn 2004, og feil bruk av belte burde føre til at barnet blir omplassert. Se på proposisjonene, en liten økning i lungekreft ville vært fordelaktig i forhold til feil beltebruk. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 7 minutter siden, amativeReflection skrev: I såfall burde det jo regnes som omsorgssvikt å kjøre barn i bil eldre enn 2004, og feil bruk av belte burde føre til at barnet blir omplassert. Se på proposisjonene, en liten økning i lungekreft ville vært fordelaktig i forhold til feil beltebruk. Enig, slemt å utsette andre for lukt de ikke liker, men tviler på å røyke med barn i bilen som neppe er en daglig eller langvarig vil bli vinneren i forhold til å påføre sine barn kreft sett i forhold til f.eks alle folk som lar barna vokse opp i bysentra med forurensning døgnet rundt og luftkvalitet tilsavarende relativt mange sigaretter rett ned i lungene på vinterstid.. Anonymkode: a62b8...f99 1
melatonin Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 Jeg husker mang en forferdelige bilturer, med mamma som dampet og røkte og nektet å påne vinduet. Tårer i øya av røyken som sved, plutselig tett nese og sår hals, og kjeften vi fikk hiv vi hostet eller bemerket røyken. Unner ingen det!!! Dessuten hvor idiot er du hvis du røyker i en bil du en gang kanskje kommer til å selge?? Uansett hvor bra bilen er så faller verdien ganske mye og blir nesten helt uaktuel for oss ikke-røykere som er på utkikk etter bruktbil. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 Blir stadig overrasket når jeg ser folk røyke i bilene sine. Men aller mest satt ut ble jeg da jeg så ei dame røyke i Tesla´en sin, snakk om penger ut vinduet! Anonymkode: 9cbe1...769 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er det folk tenker når de røyker med barn i baksetet? Noen som vet? Anonymkode: 1ffa2...392 Dette er ren omsorgssvikt. Hadde jeg kjent til slike så hadde jeg sendt en sterk og konkret bekymring til Barnevernet (notere bilnummeret og spore opp eieren) . All min medfølelse til de stakkars barna! Så grusomt for de i 2017 å ha slike foreldre...hvem vet hvor ignorante slike foreldre er på andre områder,,,Så trist..:-( Anonymkode: 6e1f7...04c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 53 minutter siden, melatonin skrev: Jeg husker mang en forferdelige bilturer, med mamma som dampet og røkte og nektet å påne vinduet. Tårer i øya av røyken som sved, plutselig tett nese og sår hals, og kjeften vi fikk hiv vi hostet eller bemerket røyken. Unner ingen det!!! Dessuten hvor idiot er du hvis du røyker i en bil du en gang kanskje kommer til å selge?? Uansett hvor bra bilen er så faller verdien ganske mye og blir nesten helt uaktuel for oss ikke-røykere som er på utkikk etter bruktbil. Hvem er det virkelig i dag som vil kjøpe en nedrøyket bolig (hus eller leilighet, by eller land) eller en bil som det er røyket i?! Ingen jeg kjenner i alle fall! I 2017 er det bare taperne som røyker (og snuser). Det er skikkelig looser og går du på gaten med en røyk i hånden eller har en klump under overleppen så ser du jo bare fullstendig idiot ut. Hvem gidder. Anonymkode: 6e1f7...04c 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #11 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, amativeReflection skrev: I såfall burde det jo regnes som omsorgssvikt å kjøre barn i bil eldre enn 2004, og feil bruk av belte burde føre til at barnet blir omplassert. Se på proposisjonene, en liten økning i lungekreft ville vært fordelaktig i forhold til feil beltebruk. Her diskuteres røyking. Ikke alt mulig annet. Det får du lage egne tråder om? Røyking er vedtatt "ut". Ferdig snakket. Anonymkode: 6e1f7...04c 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #12 Skrevet 4. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ren omsorgssvikt. Hadde jeg kjent til slike så hadde jeg sendt en sterk og konkret bekymring til Barnevernet (notere bilnummeret og spore opp eieren) . All min medfølelse til de stakkars barna! Så grusomt for de i 2017 å ha slike foreldre...hvem vet hvor ignorante slike foreldre er på andre områder,,,Så trist..:-( Anonymkode: 6e1f7...04c 😂 Anonymkode: 944be...be8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #13 Skrevet 4. februar 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ren omsorgssvikt. Hadde jeg kjent til slike så hadde jeg sendt en sterk og konkret bekymring til Barnevernet (notere bilnummeret og spore opp eieren) . All min medfølelse til de stakkars barna! Så grusomt for de i 2017 å ha slike foreldre...hvem vet hvor ignorante slike foreldre er på andre områder,,,Så trist..:-( Anonymkode: 6e1f7...04c Det burde være en selvfølge å ikke røyke i bil med unger, eller rundt unger i det hele tatt! Men hva får man gjort, når det ikke hjelper å si fra til de det gjelder?🙁 Anonymkode: 1ffa2...392 1
ajarRun Skrevet 4. februar 2017 #14 Skrevet 4. februar 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her diskuteres røyking. Ikke alt mulig annet. Det får du lage egne tråder om? Røyking er vedtatt "ut". Ferdig snakket. Anonymkode: 6e1f7...04c Poenget mitt er jo at røyking er en av de minst farlige tingene du kan utsette et barn i bil for. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #15 Skrevet 4. februar 2017 Å røyke i bil innebærer annen fare enn selve røyken. Man kan miste en glo i fanget i fart for eksempel. Skulle likt å vite hvor mange ulykker det har forårsaket. Anonymkode: bcb59...789
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #16 Skrevet 4. februar 2017 3 timer siden, amativeReflection skrev: Poenget mitt er jo at røyking er en av de minst farlige tingene du kan utsette et barn i bil for. Nei, vet du hva. Nå får du jammen meg gi deg. Røyker du i nærheten av barn som har potensial til å bli allergiske og/eller få astma, er dette veldig farlig. Barna kan også risikere lungekreft på et senere tidspunkt pga foreldrenes røyking Anonymkode: 43e5d...aa6 1
ajarRun Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, vet du hva. Nå får du jammen meg gi deg. Røyker du i nærheten av barn som har potensial til å bli allergiske og/eller få astma, er dette veldig farlig. Barna kan også risikere lungekreft på et senere tidspunkt pga foreldrenes røyking Anonymkode: 43e5d...aa6 Hvis du har en eldre bil enn 2004 og fronter i over 70 kilometer i timen dør de mer eller mindre momentant. Hvis de har beltet bak ryggen dør de mer eller mindre momentant. Hvis det er lavere hastigheter snakker vi alvorlige benbrudd, skader på lunger osv. Hvis de har på seg en boblejakke dør de relativt fort, eller får alvorlige indre blødninger. Har du sett arrene etter operasjoner der de ikke vet spesifikt hvor blødningen er? De er grusomt stygge. Ødelagt lever, nyre eller milt gir smerter og problemer med en gang. Små barn som er festet i barnestol uten beltesamler dør med en gang, eller får alvorlige benbrudd eller skader på indre organer. Det samme skjer hvis de har på seg boblejakke eller andre klær som er tykke. Barn som sitter i frontsetet der ryggen ikke er rett får ribbensbrudd og skader på lungene. Kollisjoner med barn i bil der lasten ikke er forsvarlig sikret fører til alvorlige skader som starter nå. I moderne biler er det helt unødvendig at personer blir alvorlig skadet eller drept. Den store majoriteten av personer som dør i ulykker i moderne biler har brukt sikringsutstyret feil eller har festet lasten feil. 45 barn blir drept eller hardt skadet i trafikken hvert år (snitt for de siste fem årene), tilnærmet ingen får lungekreft (dette inntreffer mye senere). Du har også store tall når det kommer til "lettere" skader (dette er skader du blir mer eller mindre frisk etter, og kan involvere alvorlige brudd og mindre skader på kognisjon). Vi har 3000 lungekrefttilfeller i året i Norge, det betyr at maksimalt 1000 kan være forårsaket av passiv røyking (dette er et absolutt tak, det relle tallet er mye mye lavere). Dessuten får man typisk sett ikke lungekreft før man er 45, da har man hatt et relativt godt liv allerede. Slurv med beltet putter deg i en rullestol eller en grav momentant. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 9 timer siden, amativeReflection skrev: Hvis du har en eldre bil enn 2004 og fronter i over 70 kilometer i timen dør de mer eller mindre momentant. Hvis de har beltet bak ryggen dør de mer eller mindre momentant. Hvis det er lavere hastigheter snakker vi alvorlige benbrudd, skader på lunger osv. Hvis de har på seg en boblejakke dør de relativt fort, eller får alvorlige indre blødninger. Har du sett arrene etter operasjoner der de ikke vet spesifikt hvor blødningen er? De er grusomt stygge. Ødelagt lever, nyre eller milt gir smerter og problemer med en gang. Små barn som er festet i barnestol uten beltesamler dør med en gang, eller får alvorlige benbrudd eller skader på indre organer. Det samme skjer hvis de har på seg boblejakke eller andre klær som er tykke. Barn som sitter i frontsetet der ryggen ikke er rett får ribbensbrudd og skader på lungene. Kollisjoner med barn i bil der lasten ikke er forsvarlig sikret fører til alvorlige skader som starter nå. I moderne biler er det helt unødvendig at personer blir alvorlig skadet eller drept. Den store majoriteten av personer som dør i ulykker i moderne biler har brukt sikringsutstyret feil eller har festet lasten feil. 45 barn blir drept eller hardt skadet i trafikken hvert år (snitt for de siste fem årene), tilnærmet ingen får lungekreft (dette inntreffer mye senere). Du har også store tall når det kommer til "lettere" skader (dette er skader du blir mer eller mindre frisk etter, og kan involvere alvorlige brudd og mindre skader på kognisjon). Vi har 3000 lungekrefttilfeller i året i Norge, det betyr at maksimalt 1000 kan være forårsaket av passiv røyking (dette er et absolutt tak, det relle tallet er mye mye lavere). Dessuten får man typisk sett ikke lungekreft før man er 45, da har man hatt et relativt godt liv allerede. Slurv med beltet putter deg i en rullestol eller en grav momentant. Allikevel gir ikke dette folk grunn til å røyke med barn i nærheten. Anonymkode: 43e5d...aa6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå