Gjest Bruker115236 Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Jeg og samboeren vurderer å skaffe oss denne rasen. Vi har derfor noen(en god håndfull🙈) spørsmål til dere som har rasen selv. Hvor mye bruker dere på fôr i måneden? Hva slags fôr anbefales? Hvor mange måltider gis til dagen, og hvilke mengde på hvert måltid? Når på dagen anbefaler dere å gi mat(tenker da i forhold til at de skal hvile før og etter måltidet)? Hvor ofte er dere hos vet, og hvor mye bruker dere årlig på vet? Hvis dere har noen andre tips og erfaringer, så er det bare å komme med de. Ønsker ikke at dette skal bli en diskusjon på rasen og helsen deres. Takk på forhånd❤
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Ha hvertfall en solid buffer til hund i bakhånd, er ikke alt forsikringsselskaper vil dekke på sånne raser fordi det er mange rasetypiske plager som kan komme husk at dere må ha mat/vannskillet opp fra gulvet for å unngå magedreining (det veit dere kanskje fra før men) kjøp for hos dyrlegen, stikk gjerne innom der å se på fordelene hvor mye en GD skal ha PR dag. Ha gjerne to fôringer (morgen og ettermiddag, ikke for sent) er hunden frisk vil man slippe dyrlege mer enn en gang i året, men de fleste med GD vil måtte ta turen litt mer da mange kan være utrolig vimsete å dulte borti både det ene og det andre 😂 Men hvor mye dyrlegeregningene kommer på avhenger av dyrlegens takster og deres forsikring, les forsikringspapirene NØYE! 😛 Anonymkode: 0ffdc...57d 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Vannskillet=vannskålen!! 😂 Autocorrect Anonymkode: 0ffdc...57d
Gjest Bruker115236 Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha hvertfall en solid buffer til hund i bakhånd, er ikke alt forsikringsselskaper vil dekke på sånne raser fordi det er mange rasetypiske plager som kan komme husk at dere må ha mat/vannskillet opp fra gulvet for å unngå magedreining (det veit dere kanskje fra før men) kjøp for hos dyrlegen, stikk gjerne innom der å se på fordelene hvor mye en GD skal ha PR dag. Ha gjerne to fôringer (morgen og ettermiddag, ikke for sent) er hunden frisk vil man slippe dyrlege mer enn en gang i året, men de fleste med GD vil måtte ta turen litt mer da mange kan være utrolig vimsete å dulte borti både det ene og det andre 😂 Men hvor mye dyrlegeregningene kommer på avhenger av dyrlegens takster og deres forsikring, les forsikringspapirene NØYE! 😛 Anonymkode: 0ffdc...57d Tusen takk! Men hvor mye bruker du på dine hunder, og på vet? Jeg har en søster som driver aktivt med hund. Hun anbefalte meg å heller ha en solid buffer på konto, da forsikringene ofte var dyrere enn vet-regningene. Men hun har vorseth da, og relativt friske hunder selv om de er veldig veldig aktive.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 2 timer siden, ElizabethTaylor skrev: Tusen takk! Men hvor mye bruker du på dine hunder, og på vet? Jeg har en søster som driver aktivt med hund. Hun anbefalte meg å heller ha en solid buffer på konto, da forsikringene ofte var dyrere enn vet-regningene. Men hun har vorseth da, og relativt friske hunder selv om de er veldig veldig aktive. Skal du kun ha buffer så må den være på MINIMUM 50.000 da en stor operasjon på grunnav feks HD og andre ting fort kan bli dyrt. Er så lenge siden jeg har hatt noe med dyrlege å gjøre så husker ikke hvor mye det kom på tror for og leker osv kom på 500-1000 PR mnd (ja de ble ekstremt bortskjemte å jeg bruke høykvalitets for) Anonymkode: 0ffdc...57d 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Grand Danois frarådes å kjøpe pga MANGE helseproblemer, og ekstremt kort livsløp.. Anonymkode: a6af7...917 6
Leo Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grand Danois frarådes å kjøpe pga MANGE helseproblemer, og ekstremt kort livsløp.. Anonymkode: a6af7...917 Dette. De finnes sikkert, men jeg tror ikke jeg vet om en eneste GD jeg har vært borti de siste 20 årene som har blitt eldre enn seks år :-( Synd, for det er en flott rase. 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Grand Danois frarådes å kjøpe pga MANGE helseproblemer, og ekstremt kort livsløp.. Anonymkode: a6af7...917 2 timer siden, Leo skrev: Dette. De finnes sikkert, men jeg tror ikke jeg vet om en eneste GD jeg har vært borti de siste 20 årene som har blitt eldre enn seks år :-( Synd, for det er en flott rase. Les HI en gang til Anonymkode: 0ffdc...57d 1
Leo Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les HI en gang til Anonymkode: 0ffdc...57d Det er forskjell på å diskutere og å informere 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, Leo skrev: Det er forskjell på å diskutere og å informere Sikker på at Ts er klar over dette å det er ingen vits i å poengtere det Anonymkode: 0ffdc...57d 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Tja. De jeg kjenner med slike hunder, har måtte bruke enorme mengder penger på nye sofaer og lignende. Hør heller med en oppdretter, eller to, om hva de anbefaler av for og foringsrutiner. Du får sikkert forskjellige svar fra alle, så du må uansett finne det som passer dere. Men at dette er en dyr hund å holde, er det ingen tvil om. Er dere forresten fysisk sterke nok for å håndtere en slik hund? Har dere det som skal til for å oppdra en stor hund? For dere kan ikke ha en slik hund som hopper opp på folk, trekker i båndet og som herjer rundt innendørs. Anonymkode: 0a09b...f29 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Mye vits å kjøpe ei bikkje man vet kun blir 5- 6 år og bare har plager. Anonymkode: 7c7ba...995 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mye vits å kjøpe ei bikkje man vet kun blir 5- 6 år og bare har plager. Anonymkode: 7c7ba...995 du kan evt svare på det ts spør om Anonymkode: 0ffdc...57d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja. De jeg kjenner med slike hunder, har måtte bruke enorme mengder penger på nye sofaer og lignende. Hør heller med en oppdretter, eller to, om hva de anbefaler av for og foringsrutiner. Du får sikkert forskjellige svar fra alle, så du må uansett finne det som passer dere. Men at dette er en dyr hund å holde, er det ingen tvil om. Er dere forresten fysisk sterke nok for å håndtere en slik hund? Har dere det som skal til for å oppdra en stor hund? For dere kan ikke ha en slik hund som hopper opp på folk, trekker i båndet og som herjer rundt innendørs. Anonymkode: 0a09b...f29 Dette er vås fra ende til annen. Vi har hatt to Grand Danoiser og har ikke vært nødt til å kjøpe nye sofaer pga de. Hvorfor skulle vi være nødt til det? De fleste gd'r er veldig småspiste og mange må nesten tvangsfores og jeg har langt høyere forutgifter til elghunden vi har nå. Og at man trenger ikke mye fysisk styrke for å ga en gd. Men trenger kunnskap om hunder og lære den oppdragelse. Jeg har ikke opplevd hopping på folk, trekking i båndet eller herjing innendørs. Det eneste problemet vi har hatt innendørs er et sår ytterst på halespissen og som ikke ville gro pga stadig logring og at halen da slo bort i dørkarmer mm. Innlegget ditt er preget av uvitenhet. Anonymkode: ef4c7...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha hvertfall en solid buffer til hund i bakhånd, er ikke alt forsikringsselskaper vil dekke på sånne raser fordi det er mange rasetypiske plager som kan komme husk at dere må ha mat/vannskillet opp fra gulvet for å unngå magedreining (det veit dere kanskje fra før men) kjøp for hos dyrlegen, stikk gjerne innom der å se på fordelene hvor mye en GD skal ha PR dag. Ha gjerne to fôringer (morgen og ettermiddag, ikke for sent) er hunden frisk vil man slippe dyrlege mer enn en gang i året, men de fleste med GD vil måtte ta turen litt mer da mange kan være utrolig vimsete å dulte borti både det ene og det andre 😂 Men hvor mye dyrlegeregningene kommer på avhenger av dyrlegens takster og deres forsikring, les forsikringspapirene NØYE! 😛 Anonymkode: 0ffdc...57d Det er ikke pga fare for magedreining at man skal ha mat og vannskåler litt opp fra golvet. Det har ingen sammenheng. Magedreining skyldes som oftest store måltider kombinert med fysisk aktivitet kort tid etterpå. Årsaken til at man ikke skal ha skålene stående på golvet er at det blir stor belastning på frambeina og at de da kan utvikle feilstillinger. Veldig mye uvitenhet i denne tråden. Anonymkode: ef4c7...5cf 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke pga fare for magedreining at man skal ha mat og vannskåler litt opp fra golvet. Det har ingen sammenheng. Magedreining skyldes som oftest store måltider kombinert med fysisk aktivitet kort tid etterpå. Årsaken til at man ikke skal ha skålene stående på golvet er at det blir stor belastning på frambeina og at de da kan utvikle feilstillinger. Veldig mye uvitenhet i denne tråden. Anonymkode: ef4c7...5cf Vel det var det jeg fikk høre av en oppdretter så. Anonymkode: 0ffdc...57d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er vås fra ende til annen. Vi har hatt to Grand Danoiser og har ikke vært nødt til å kjøpe nye sofaer pga de. Hvorfor skulle vi være nødt til det? De fleste gd'r er veldig småspiste og mange må nesten tvangsfores og jeg har langt høyere forutgifter til elghunden vi har nå. Og at man trenger ikke mye fysisk styrke for å ga en gd. Men trenger kunnskap om hunder og lære den oppdragelse. Jeg har ikke opplevd hopping på folk, trekking i båndet eller herjing innendørs. Det eneste problemet vi har hatt innendørs er et sår ytterst på halespissen og som ikke ville gro pga stadig logring og at halen da slo bort i dørkarmer mm. Innlegget ditt er preget av uvitenhet. Anonymkode: ef4c7...5cf Da har vel du hatt forutsetninger for å oppdra dine skikkelig da? Men det er jo en forutsetning. Ikke alle har erfaring nok til en skikkelig oppdragelse. Og en så stor hund kan ikke herje rundt. . Og hvordan får du løftet opp din hund når det trengs? Småspist kan føre til dyrt kosthold fordi man som eier hele tiden må kjøpe dyrt og smakfull mat. Anonymkode: 0a09b...f29
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: du kan evt svare på det ts spør om Anonymkode: 0ffdc...57d Er du også forkjemper for bulldoger, som ikke får puste? Er i samme gata. Anonymkode: a6af7...917 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du også forkjemper for bulldoger, som ikke får puste? Er i samme gata. Anonymkode: a6af7...917 Nei jeg er forkjemper for å svare på ting Ts spør om på en skikkelig måte. Uten å avspore med ting Ts sier at det ikke skal være diskusjon om Anonymkode: 0ffdc...57d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg er forkjemper for å svare på ting Ts spør om på en skikkelig måte. Uten å avspore med ting Ts sier at det ikke skal være diskusjon om Anonymkode: 0ffdc...57d Gi deg!! At grand Danois har blitt ødelagt av oppdretter, altså etterspørsel, og har korte liv gjerne i smerte er ekstremt vital informasjon! Det er uetisk å kjøpe en Grand Danois! Eneste akseptable er å adoptere en som møkkafolk har dumpet. Jeg vet derimot om mange Grand Danois som er blandet med labradorer, pit etc og DE lever lenger med mindre helseproblemer. Men du finner de nok ikke I Norge dessverre. Anonymkode: 91f6f...c14 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå