Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang holdbarhet er det på uåpnet parfyme, fra man kjøper den i parfymeri?

Bør parfymen stå i romtemperatur (eller kjølig?) for å holde seg lengst mulig?

(Jeg fikk vite at den har holdbarhet i 2 år etter at den er åpnet. Jeg har flere uåpnede parfymer, og jeg ønsker å bevare de lengst og best mulig).

Anonymkode: 64b7c...2f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere tiår så lenge flasken er lagret mørkt.

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Flere tiår så lenge flasken er lagret mørkt.

Tusen takk :blomst:

Er det best å lagre den i romtemperatur?

Skrevet

I en artikkel står dette:

"Ha den på soverommet. - Soverommet er et godt egnet sted for oppbevaring av dufter, både uåpnede og åpnede. "

" Dufter har det aller best i temperaturer mellom 18 - 22 grader, og heller litt lavere enn dette enn høyere, forteller Lundsrud "

http://www.kk.no/livsstil/parfyme-skal-ikke-stå-i-kjøleskapet-18611

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :blomst:

Er det best å lagre den i romtemperatur?

Litt kaldere. Jeg har mine i kjøleskapet. Funker fjell.

Skrevet
8 minutter siden, O.G. skrev:

Litt kaldere. Jeg har mine i kjøleskapet. Funker fjell.

Tusen takk for hjelpen! :blomst:

I artikkelen (som jeg fant etter at jeg postet HI) sto det at kjøleskaptemperatur er for kaldt til parfymer, og at soverommet er bedre. Jeg vet ikke hvor kyndige de er, de som skrev artikkelen, men jeg nevner det i tilfelle det er riktig, slik at dine parfymer også holder seg lengst mulig og best mulig. " Dufter skal ikke stå i kjøleskap. Her er temperaturen for lav, og duften forringes, forteller produkt- og markedskoordinator May-Britt Lundsrud i parfymerikjeden Esthetique. " http://www.kk.no/livsstil/parfyme-skal-ikke-stå-i-kjøleskapet-18611

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelpen! :blomst:

I artikkelen (som jeg fant etter at jeg postet HI) sto det at kjøleskaptemperatur er for kaldt til parfymer, og at soverommet er bedre. Jeg vet ikke hvor kyndige de er, de som skrev artikkelen, men jeg nevner det i tilfelle det er riktig, slik at dine parfymer også holder seg lengst mulig og best mulig. " Dufter skal ikke stå i kjøleskap. Her er temperaturen for lav, og duften forringes, forteller produkt- og markedskoordinator May-Britt Lundsrud i parfymerikjeden Esthetique. " http://www.kk.no/livsstil/parfyme-skal-ikke-stå-i-kjøleskapet-18611

Kanskje har de rett, kanskje gjør jeg det helt feil, men jeg har ikke hatt noe problemer hittil.

Skrevet
4 minutter siden, O.G. skrev:

Kanskje har de rett, kanskje gjør jeg det helt feil, men jeg har ikke hatt noe problemer hittil.

Takk for svar. Da går det nok bra fremover også med parfymene dine :jepp:

Du er så snill og hjelpsom og vennlig at jeg skulle gjerne gitt deg en gave :blomst:

Jeg har nylig oppdaget nettbutikken Douglas.no og de har gode rabatter med jevne mellomrom, og også nå i helgen. Kanskje du også finner en av dine favoritter på tilbud der, om du ønsker deg en ny parfyme?

Jeg ønsker deg en fin helg :hjerte:  :klem:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da går det nok bra fremover også med parfymene dine :jepp:

Du er så snill og hjelpsom og vennlig at jeg skulle gjerne gitt deg en gave :blomst:

Jeg har nylig oppdaget nettbutikken Douglas.no og de har gode rabatter med jevne mellomrom, og også nå i helgen. Kanskje du også finner en av dine favoritter på tilbud der, om du ønsker deg en ny parfyme?

Jeg ønsker deg en fin helg :hjerte:  :klem:

Nei takk snupp, kjøp deg heller noe selv du, men takk for tilbudet. :klem: 

Skrevet

Det høres ut som du har funnet ut av det, håper det stemmer med 20-22 grader på soverom :)

Men jeg synes det er utrolig stor forskjell på parfymer fra et par tiår siden og til i dag. Min mors parfymer, kanskje litt dyrere merker, som hun ikke bruker lenger, har samme duft som for 15 år siden. Mine, kjøpt i parfymeri, holder kanskje et år etter de har blitt åpnet.

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at dette også påvirker kvaliteten før parfymene blir åpnet.

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, applestories skrev:

Det høres ut som du har funnet ut av det, håper det stemmer med 20-22 grader på soverom :)

Men jeg synes det er utrolig stor forskjell på parfymer fra et par tiår siden og til i dag. Min mors parfymer, kanskje litt dyrere merker, som hun ikke bruker lenger, har samme duft som for 15 år siden. Mine, kjøpt i parfymeri, holder kanskje et år etter de har blitt åpnet.

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at dette også påvirker kvaliteten før parfymene blir åpnet.

Hei og takk for tilbakemelding der du deler av dine erfaringer :blomst:

Ja du har rett. Det sto i artikkelen at det er viktig å oppbevare parfymer mørkt og i riktig temperatur og å beskytte de mot luft, både før og etter åpning.

Kanskje noen parfymerier ikke oppbevarer parfymene i riktig temperatur og i mørket? Kanskje det er årsaken til at du har vært uheldig med holdbarheten?

Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Nei takk snupp, kjøp deg heller noe selv du, men takk for tilbudet. :klem: 

Tusen takk for klem og hyggelige ord :blomst::klem:

Skrevet

Jeg samler på parfymer og har flere som er opptil 30år gamle og lukter like bra. Jeg er veldig nøye med hvordan jeg oppbevarer dem, mørkt og kjølig :)

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, FlikkFlakk skrev:

Jeg samler på parfymer og har flere som er opptil 30år gamle og lukter like bra. Jeg er veldig nøye med hvordan jeg oppbevarer dem, mørkt og kjølig :)

Takk for at du deler av dine erfaringer :blomst:

Hvor kjølig oppbevarer du parfymene? I kjøleskap eller på et kjølig rom som soverom?

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for tilbakemelding der du deler av dine erfaringer :blomst:

Ja du har rett. Det sto i artikkelen at det er viktig å oppbevare parfymer mørkt og i riktig temperatur og å beskytte de mot luft, både før og etter åpning.

Kanskje noen parfymerier ikke oppbevarer parfymene i riktig temperatur og i mørket? Kanskje det er årsaken til at du har vært uheldig med holdbarheten?

Jeg tviler på det, da min mor oppbevarer sine parfymer i sine i skapet på badet - litt varmere enn anbefalt :)

Det er nok som med det meste annet - kvalitet er noe annet enn det var tidligere, da ting ble laget for å vare. Akkurat hvordan de gjør det med parfyme hadde vært interessant å vite.

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Hei. Kom over denne tråden da jeg søkte.  Fikk nettopp en parfyme i posten som ikke lukter som den skal og en annen bruker hjalp meg til å søke på batchkode og parfymen ble produsert for nesten 8 år siden.  Så da holder ikke alle like lenge. Har opplevd flere ganger at åpnede parfymer har blitt "sure" etter noen år og fatter ikke at noen av de kan være like gode etter flere tiår.  Men det har ikke vært noe tap for meg, når de har stått ubrukt er det jo fordi jeg har sluttet å bruke de og de har gått i søpla.  Bestilte også engang 2 flasker av en parfyme som var utgått som jeg lot ligge i soveromskuffen i noen mnd før de ble åpnet.   Da var de ødelagt og var mest sannsynlig det når jeg mottok de.  Fikk ikke returnert.  Kjedelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...