AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Del Skrevet 4. februar 2017 http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/somalias-stortingspresident-mahamud-er-somalisk/3423309653.html Jeg leser dette og undrer over et par ting. Denne delen her - Mahamuds far var offiser i det somaliske flyvåpenet, og sønnen er født i Mogadishu, i flyvåpenets hovedkvarter, står det i brevet, som også er signert av en brigader i flyvåpenet. Det betyr ikke at han er somalisk. Særlig når bioingeiørens far selv hevder at de er fra Djibouti. Man får ikke somalisk statsborgerskap automatisk ved fødsel i Somalia. Jawaris ord bekrefter bare at de har bodd i Somalia i en periode. Og den andre - hvor mye kan man stole på representanter av somaliske myndigheter når det er verdens kjent at landet er et av de mest korrupte i verden, at somaliske pass kjøpes over lav sko i nabolandene, at det er ganske lett å skaffe seg falske dog ektelignende papirer, osv? Jeg ville hatt mine store tvil. Det er forståelig at bioingeniøren vil beholde godene Norge tilbyr, men det ville vært mye bedre å ta en Lex Amelie og begynne med blanke ark og ren samvittighet siden han er sikret jobb i Norge uansett. Hva tenker dere? Anonymkode: 02766...b80 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 4. februar 2017 #2 Del Skrevet 4. februar 2017 Jeg syntes det er blitt stille rundt denne saken. Lex Amelie er nok det beste alternativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 4. februar 2017 #3 Del Skrevet 4. februar 2017 Tenker det er til pass for han for å ha skaffet seg opphold på ugyldig grunnlag. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OverMyKnee Skrevet 4. februar 2017 #4 Del Skrevet 4. februar 2017 Den eminente Kent Andersen har sett litt nærmere på saken.. https://www.document.no/2017/01/20/mahad-abib-muhamud/' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 4. februar 2017 #5 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Propaganda på lik måte som fremstillingen i NRK. Jeg stoler også på at UDI stiller de rette spørsmålene og utfører korrekte undersøkelser. Det taes høyde for at mange som kommer til Norge som asylsøkere (ikke kvoteflyktninger) er ressurssterke personer som bruker alt av oppsparte midler for et nytt liv i Norge. Det betyr ikke at de ikke har rett på beskyttelse. Digresjon fra denne saken dog. Endret 4. februar 2017 av Prinsesse788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Del Skrevet 4. februar 2017 Det rareste med denne saken er fokuset på at han er utdannet bioingeniør. Hva har det egentlig å si? Har det plutselig blitt ok å forskjellsbehandle mennesker på bakgrunn av deres sosio-økonomiske status? Om han er bioingeniør eller en arbeidsledig person som ikke snakker et ord norsk, burde gå under ett. Men da hadde media kanskje ikke gjort et så stort oppstyr rundt det. Men fordi han er bioingeniør - har utdannelse, snakker norsk - så skal han få bli. Anonymkode: d3f24...66b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Del Skrevet 5. februar 2017 Skjønner heller ikke hvorfor det utdanningen hans skal trekkes frem hele tiden. En bioingeniør er ikke noe mer enn en hvilken som helst annen bachelor-grad, og har ingen relevans i saken. At han fullførte et studie med en lengde på 36 måneder klarer de fleste, særlig om de kom til Norge som barn. Anonymkode: c2902...a6a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Del Skrevet 5. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Særlig når bioingeiørens far selv hevder at de er fra Djibouti. Anonymkode: 02766...b80 Han gjør ikke det. Du synes det virker som om faren har styr på noe som helst i intervjuet? Anonymkode: 71baf...dc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Del Skrevet 5. februar 2017 18 timer siden, OverMyKnee skrev: Den eminente Kent Andersen har sett litt nærmere på saken.. https://www.document.no/2017/01/20/mahad-abib-muhamud/' Fantastisk, du linker til et høyreekstremt nettsted for å finne dokumentasjon Husker jeg ikke feil så var vel document.no et nettsted ABB brukte mye..... Anonymkode: b974e...904 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Del Skrevet 5. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fantastisk, du linker til et høyreekstremt nettsted for å finne dokumentasjon Husker jeg ikke feil så var vel document.no et nettsted ABB brukte mye..... Anonymkode: b974e...904 Jeg tipper at ABB også var mye innpå .no og .com nettsteder. Så vi vet alle hva vi synes om slike mennesker.... Anonymkode: 33f4f...df7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OverMyKnee Skrevet 5. februar 2017 #11 Del Skrevet 5. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fantastisk, du linker til et høyreekstremt nettsted for å finne dokumentasjon Husker jeg ikke feil så var vel document.no et nettsted ABB brukte mye..... Anonymkode: b974e...904 Du skal jammen være ekstremt langt til venstre for å kunne kalle document.no for høyreekstremt. Kanskje du skulle gå inn der og lese litt, og se om du finner noe ekstremt der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Del Skrevet 5. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det rareste med denne saken er fokuset på at han er utdannet bioingeniør. Hva har det egentlig å si? Har det plutselig blitt ok å forskjellsbehandle mennesker på bakgrunn av deres sosio-økonomiske status? Om han er bioingeniør eller en arbeidsledig person som ikke snakker et ord norsk, burde gå under ett. Men da hadde media kanskje ikke gjort et så stort oppstyr rundt det. Men fordi han er bioingeniør - har utdannelse, snakker norsk - så skal han få bli. Anonymkode: d3f24...66b Det er nettopp her folk behandler mennesker forskjellig pga status. De sier de ikke er rasister, men dette er jo det mest rasistiske. Trynefaktor Anonymkode: 99266...ae2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. februar 2017 #13 Del Skrevet 5. februar 2017 Med bekreftelse fra tre relativt ulike, uavhengige kilder, er jeg villig til å trekke konklusjonen at fyren er fra Somalia og at UDI må miste muligheten for administrativ bestemmelse om statsborgerskap. Somalia ER korrupt. Det betyr at papirer kan bli forfalsket. Men kilden og bekreftelsen her er såpass at sjangser for forfalskning er nesten ubetydelig. Saken er en skam for UDI sitt saksbehandlerapparat og bør få alvorlige konsekvenser etter dommen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. februar 2017 #14 Del Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp her folk behandler mennesker forskjellig pga status. De sier de ikke er rasister, men dette er jo det mest rasistiske. Trynefaktor Anonymkode: 99266...ae2 Den juridiske saksbeskrivelsen er prinsipiell. Der er lite til ingen rom for diskurs der, derfor vil den kun være interesant for folk med juridisk embedseksamen, en relativt liten kundegruppe for media. Den emosjonelle saksbeskrivelsen er fundert i hva vi som nordmenn liker. Den har ikke mye med den reelle saken å gjøre, men den betyr noe for vår interesse for å lese og høre om saken og den betyr derfor noe for politikerenes forståelse av folkemeningen. Hvilket over tid kan bety noe politisk. ALLE i Norge, uansett ståsted, er enig om at HVIS vi skal ha en innvandrer her, skal han oppføre seg noenlunde Norskt, jobbe og skatte. Vår vurdering av individets verdi handler om du er integrert. DERFOR er hans grad av deltagelse i Norge viktig for medias sakspresentasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Del Skrevet 5. februar 2017 3 timer siden, Druid skrev: Med bekreftelse fra tre relativt ulike, uavhengige kilder, er jeg villig til å trekke konklusjonen at fyren er fra Somalia og at UDI må miste muligheten for administrativ bestemmelse om statsborgerskap. Somalia ER korrupt. Det betyr at papirer kan bli forfalsket. Men kilden og bekreftelsen her er såpass at sjangser for forfalskning er nesten ubetydelig. Saken er en skam for UDI sitt saksbehandlerapparat og bør få alvorlige konsekvenser etter dommen. UDI bør tilsvarende fratas rett til å innvilge statsborgerskap. Statsborgerskap bør bare innvilges av domstolene etter bevis av samme styrke som må til å bli fratatt det. Klarer ikke søker å fremskaffe bevis for sin identitet av denne styrken, bør de heller ikke få innvilget statsborgerskap. Mine ønsker for fremtiden. Anonymkode: c2902...a6a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Del Skrevet 5. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fantastisk, du linker til et høyreekstremt nettsted for å finne dokumentasjon Husker jeg ikke feil så var vel document.no et nettsted ABB brukte mye..... Anonymkode: b974e...904 Jeg vil tippe ABB også sjekket VG og Dabladet ganske mye. Hvis det skulle være relevant. Anonymkode: d3f24...66b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. februar 2017 #17 Del Skrevet 5. februar 2017 8 timer siden, Druid skrev: Med bekreftelse fra tre relativt ulike, uavhengige kilder, er jeg villig til å trekke konklusjonen at fyren er fra Somalia og at UDI må miste muligheten for administrativ bestemmelse om statsborgerskap. Somalia ER korrupt. Det betyr at papirer kan bli forfalsket. Men kilden og bekreftelsen her er såpass at sjangser for forfalskning er nesten ubetydelig. Saken er en skam for UDI sitt saksbehandlerapparat og bør få alvorlige konsekvenser etter dommen. Men vi hører fortsatt kun en side av saken. UDI har vel neppe lov til å slippe ut informasjon som gjør at de har kommet til den konklusjonen de har til media, slik saken er nå. Jeg har ikke noe stort behov for at godt integrerte innvandrere skal kastes ut, men jeg synes saken hans stinker litt. Spesielt dette med språket. Som analfabet lærte han fransk på halvannet år, og fikk karakteren seks, mens på 17 år prater han fortsatt svært gebrokkent norsk. Må også ta med at vedkommende da også hadde både norsk og engelsk på skolen ved siden av fransk. Det er ganske usannsynlig at han skulle lære seg fransk så fort, til karakteren seks. Faget med færrest timer, og minst fokus av de tre helt nye språkene han skulle lære seg som analfabet. Burde ikke vært noe problem for UDI å finne ut dette med språk. Jeg antar at de har tilgang på ressurser som gjør at de kan analysere språk. Med såpass mange somaliere det er i Norge, burde det ikke være noe problem å bekrefte eller avkrefte om han prater språket sitt som morsmål. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Del Skrevet 5. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor Tv2 terper sånn på denne saken? Den skal opp i retten nå i februar, og det vil ende med at retten tar en avgjørelse basert på de momenter som begge parter kommer med, hvorfor ikke bare vente og se. Det er uansett ikke folket i Norge som basert på tv2 sine opplysninger skal avgjøre om han skal få bli eller ikke. Anonymkode: 47f18...060 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Del Skrevet 5. februar 2017 8 timer siden, Druid skrev: Med bekreftelse fra tre relativt ulike, uavhengige kilder, er jeg villig til å trekke konklusjonen at fyren er fra Somalia og at UDI må miste muligheten for administrativ bestemmelse om statsborgerskap. Somalia ER korrupt. Det betyr at papirer kan bli forfalsket. Men kilden og bekreftelsen her er såpass at sjangser for forfalskning er nesten ubetydelig. Saken er en skam for UDI sitt saksbehandlerapparat og bør få alvorlige konsekvenser etter dommen. Utifra de opplysningene vi har fått fra TV2 synes jeg absolutt ikke denne saken er klar? Somalia er et korrupt land hvor det meste kan kjøpes for penger, fødselsattester er svært sjelden, da de fleste barn blir født hjemme og ikke på sykehus. Nå kommer det frem at faren var i flyvåpenet, men allikevel var sønnen analfabet? Nei la retten ta seg av denne saken, de vil sitte med BEGGE parters " beviser" og vil ta en avgjørelse basert på det. Anonymkode: 47f18...060 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Del Skrevet 5. februar 2017 Kommer denne saken til å avgjøres av meddommere som i Hemsedalssaken? Noen som vet? Hvis det er en rørlegger og en helsesekretær som skal bestemme hvordan denne skaen ender, er det umulig å forutsi utfallet. Alt blir bare ren gjetting, så vi kan alle slutte å spekulere og heller avvente dommen. Har uansett hørt at denne fyren kommer til å anke helt til EMD hvis han taper, så han kommer ikke til å dra noe sted på mange mange år uansett. Anonymkode: 66442...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå