Gå til innhold

Har slike personer fordeler fremfor andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer med noen eksempler. Vil du si at personer som innehar en eller flere av disse tingene har et fortrinn i ulike sosiale settinger? Tenker da på å få eller bli tildelt jobb, venner, kjæreste, generelle fordeler, forfremmelser osv.

• Har et kjent navn eller er i nær slekt med en slik person
  • Et generelt tiltrekkende utseende
  • En spesiell væremåte (ikke nødvendigvis utelukkende positiv)
  • Har mange penger
  • Deltatt på eller gjennomført aktiviteter utenom det vanlige (f. eks ekstremsport)

Anonymkode: 884d4...d20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Jo høyere økonomisk, kulturell eller sosial kapital man har, jo flere muligheter har man (eller får man).

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer med noen eksempler. Vil du si at personer som innehar en eller flere av disse tingene har et fortrinn i ulike sosiale settinger? Tenker da på å få eller bli tildelt jobb, venner, kjæreste, generelle fordeler, forfremmelser osv.

• Har et kjent navn eller er i nær slekt med en slik person 
  • Et generelt tiltrekkende utseende
  • En spesiell væremåte (ikke nødvendigvis utelukkende positiv)
  • Har mange penger
  • Deltatt på eller gjennomført aktiviteter utenom det vanlige (f. eks ekstremsport)

Anonymkode: 884d4...d20

Nei bare det med utseende. Resten kan slå veldig negativt ut.

Skrevet
12 timer siden, Evilposelos skrev:

Nei bare det med utseende. Resten kan slå veldig negativt ut.

Enig!

Skrevet

Selvfølgelig. "Sosser" kommer jo alltid lengre enn andre uten å jobbe så mye for det (dette gjelder ikke alle, men de fleste)

Anonymkode: 3787d...f95

Skrevet
14 timer siden, Clarity skrev:

Selvsagt. Jo høyere økonomisk, kulturell eller sosial kapital man har, jo flere muligheter har man (eller får man).

Sosial kapital? 

Jeg vil hevde at de som står alene også kan stå støtt. Hvis man har så mange sosiale relasjoner at man kun surfer i overflaten så har man sjelden dybdeinnsikt i seg selv. Ikke noe galt med det heller selvsagt - men da går de sosiale surferne glipp av dybdeinnsikten som de som foretrekker færre venner og mer alenetid gjerne opparbeider seg ; . ) 

Anonymkode: a6b15...071

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosial kapital? 

Jeg vil hevde at de som står alene også kan stå støtt. Hvis man har så mange sosiale relasjoner at man kun surfer i overflaten så har man sjelden dybdeinnsikt i seg selv. Ikke noe galt med det heller selvsagt - men da går de sosiale surferne glipp av dybdeinnsikten som de som foretrekker færre venner og mer alenetid gjerne opparbeider seg ; . ) 

Les her for å få vite mer om sosial kapital: http://ndla.no/nb/node/127692?fag=2603  

Anonymkode: a8d9b...d21

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sosial kapital? 

Jeg burde kanskje linket til Bourdieu, men det var altså hans teori om ulike kapitaler jeg siktet til i mitt innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...