AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Kommer med noen eksempler. Vil du si at personer som innehar en eller flere av disse tingene har et fortrinn i ulike sosiale settinger? Tenker da på å få eller bli tildelt jobb, venner, kjæreste, generelle fordeler, forfremmelser osv. Har et kjent navn eller er i nær slekt med en slik person Et generelt tiltrekkende utseende En spesiell væremåte (ikke nødvendigvis utelukkende positiv) Har mange penger Deltatt på eller gjennomført aktiviteter utenom det vanlige (f. eks ekstremsport) Anonymkode: 884d4...d20
Clarity Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Selvsagt. Jo høyere økonomisk, kulturell eller sosial kapital man har, jo flere muligheter har man (eller får man). 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer med noen eksempler. Vil du si at personer som innehar en eller flere av disse tingene har et fortrinn i ulike sosiale settinger? Tenker da på å få eller bli tildelt jobb, venner, kjæreste, generelle fordeler, forfremmelser osv. Har et kjent navn eller er i nær slekt med en slik person Et generelt tiltrekkende utseende En spesiell væremåte (ikke nødvendigvis utelukkende positiv) Har mange penger Deltatt på eller gjennomført aktiviteter utenom det vanlige (f. eks ekstremsport) Anonymkode: 884d4...d20 Nei bare det med utseende. Resten kan slå veldig negativt ut.
Ulla Ullsokk Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 12 timer siden, Evilposelos skrev: Nei bare det med utseende. Resten kan slå veldig negativt ut. Enig!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Selvfølgelig. "Sosser" kommer jo alltid lengre enn andre uten å jobbe så mye for det (dette gjelder ikke alle, men de fleste) Anonymkode: 3787d...f95
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 14 timer siden, Clarity skrev: Selvsagt. Jo høyere økonomisk, kulturell eller sosial kapital man har, jo flere muligheter har man (eller får man). Sosial kapital? Jeg vil hevde at de som står alene også kan stå støtt. Hvis man har så mange sosiale relasjoner at man kun surfer i overflaten så har man sjelden dybdeinnsikt i seg selv. Ikke noe galt med det heller selvsagt - men da går de sosiale surferne glipp av dybdeinnsikten som de som foretrekker færre venner og mer alenetid gjerne opparbeider seg ; . ) Anonymkode: a6b15...071
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosial kapital? Jeg vil hevde at de som står alene også kan stå støtt. Hvis man har så mange sosiale relasjoner at man kun surfer i overflaten så har man sjelden dybdeinnsikt i seg selv. Ikke noe galt med det heller selvsagt - men da går de sosiale surferne glipp av dybdeinnsikten som de som foretrekker færre venner og mer alenetid gjerne opparbeider seg ; . ) Anonymkode: a6b15...071 Les her for å få vite mer om sosial kapital: http://ndla.no/nb/node/127692?fag=2603 Anonymkode: a8d9b...d21 1
Clarity Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sosial kapital? Jeg vil hevde at de som står alene også kan stå støtt. Hvis man har så mange sosiale relasjoner at man kun surfer i overflaten så har man sjelden dybdeinnsikt i seg selv. Ikke noe galt med det heller selvsagt - men da går de sosiale surferne glipp av dybdeinnsikten som de som foretrekker færre venner og mer alenetid gjerne opparbeider seg ; . ) Anonymkode: a6b15...071 Jeg burde kanskje linket til Bourdieu, men det var altså hans teori om ulike kapitaler jeg siktet til i mitt innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå