Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #1 Skrevet 7. desember 2004 Skriver inn dette for å få noen forslag ! Hvis man vil studere i 3år (eller mindre), jobbe med noe litt kreativt men samtidig ha en STABIL inntekt... hva kan man studere da ? Setter pris på alle forslag
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #4 Skrevet 8. desember 2004 Det som frister mest er : UiO - Middelalderstudier Ås - Landskapsarkitekt MI - Webdesign el.. Noroff (i fr.stad) - Multimediadesign Westerdals reklameskole - Grafisk Design Ettersom jeg ikker har verdens beste snitt blir nok de to øverste uaktuelle. Drømmejobben hadde vært en hvor jeg hadde fått brukt kreativiteten min (enten på data eller papir) og fått kombinert den med fotografering og historie.. Aner ikke hva slags jobb det skulle vært men :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #5 Skrevet 10. desember 2004 INGEN her som har gått på disse skolene ? :o
L@dy Skrevet 10. desember 2004 #6 Skrevet 10. desember 2004 Jeg har ikke gått på noen av de skolene som du henviser til. Har forøvrig ikke studert fagene heller...Men mitt inntrykk jeg har fått etter å ha lest om MI er at det er en skole som ikke anbefales. Westerdals reklameskole har jeg inntrykk av har bedre rennome`. Men altså..det er bare inntrykk jeg har fått etter å ha lest om disse skolene. Du kan jo ta et søk over skolene på KG og se om det kommer frem innlegg som du blir klokere av. Westerdals reklameskole var det ikke der hun x kjæresten til han spanske kronprinsen gikk på? Nåja, ikke fordi DET trenger å bety noe som helst altså.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #7 Skrevet 10. desember 2004 Hva er KG ? Westerdal virker veldig bra.. spennende skole ser det ut til! Det eneste minuset er at den ligger i oslo..vil nødig flytte til Oslo. I fr.stad (nabobyen min) ligger jo Noroff... noen som har hørt noe positivt/negativt om Noroff?
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #9 Skrevet 10. desember 2004 :oops: Det burde jeg vel kanskje forstått!
Scaramouche Skrevet 11. desember 2004 #10 Skrevet 11. desember 2004 Jeg er litt i samme situasjon som deg. Og kunne veldig godt tenkt meg å studere webdesign. Men har hørt at det er nesten umulig å få jobb innen det? Da er det vel kanskje ikke så lurt å ta det studiet allikevel? :o
Calibra Skrevet 11. desember 2004 #11 Skrevet 11. desember 2004 Hei Lunah.. Jeg har hørt at Nor-off instituttet har omtrent like dårlig rykte som MI og IT-Akademiet. Har hørt mange har sagt at de ikke syns de fikk valuta for pengene. Jeg vet ikke om skolen er så anerkjent blandt bedriftene heller..? Mvh Calibra (gunzilla) :-)
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #12 Skrevet 11. desember 2004 Gunzilla fra Hestemarked? Hihi.. heisann! Hmm.... har hørt det er vanskelig å få seg jobb innen webdesign ja... Men jeg har faktisk ikke lyst til å jobbe meg noe annet (bortsett fra landskapsarkitekt og "vanlig" arkitekt.. men jeg har ikke gode nok karakterer eller motivasjon nok til å studere 5-6år )
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #13 Skrevet 11. desember 2004 Hva med interiørstudiet på MI? Koster litt da... Kjenner ei som har gått der, og hun jobber til en arkitekt nå. Han tegner husene, og hun innreder. 2 års utdanning og lønn i underkant av 300 000.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #14 Skrevet 11. desember 2004 Jøss... Ikke dårlig ! Jeg har vært i kontakt med en 6-7 interiørarkitekter, og samtlige sier at lønna er elendig.. (hva de definerer som elendig lønn vet jeg ikke men) Det er vel kanskje med interiøsarkitekt som det er med webdesigner, med mindre man er veldig god er det vanskelig å leve av det ? Er sannelig ikke sikker... man hører jo så mye forskjellig.. Dyrepleier hadde vært en fin jobb tror jeg... har ikke gode nok karakterer til å komme inn der eller men..
Calibra Skrevet 12. desember 2004 #15 Skrevet 12. desember 2004 Hestemarked, ja.. Er visst ikke rom for utdanningsdiskusjoner der.. Gjest: Jøss, tjener interiørkonsulentene såpass bra? Jeg må få presisere at man blir interiørkonsulent av å gå ett eller to år. Interiørarkitektene har 4.5 år på kunsthøgskole så vidt jeg vet. Og jeg har hørt at de ikke tjener mer enn rundt 300.000 etter alle de årene på skole, så den lønna for interiørkonsulent hørtes mye ut. Selv går jeg interiørskolen hos NKI, blir interiørkonsulent. Synes det er bra lagt opp, fornøyd så langt. Leser selv og sender inn oppgaver, så får jo ikke med den ekstra inspirasjonen man får i klassemiljø, utenom litt mailskriving med noen som går det samme. Også koster det mye mindre enn å ta det på MI f.eks. NKI tar ca 16.000 kr. Det er det samme som man får i stipend av Lånekassen for å ta studiet. :-)
Bella:) Skrevet 12. desember 2004 #16 Skrevet 12. desember 2004 Jeg vil ikke anbefale MI. Gikk selv på Reiselivsakademiet der, døds dyrt og lite igjen for pengene :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #17 Skrevet 12. desember 2004 Hm... okei... Da blir det nok kanskje Westerdal... hvis jeg kommer inn! Finnes det noen andre utdanninger/yrker for en kreativ sjel? Vil veldig gjerne ha en TRYGG og stabil inntekt... så sånn sett burde jeg vel kanskje finne meg noe annet..
Shoegal Skrevet 13. desember 2004 #18 Skrevet 13. desember 2004 Hvis du skal søke på Westerdals, bør du snarest undersøke søknadsfrister mm. Fristen for å søke går normalt ut tidlig på året, og opptaksprøven er noe du bør legge mye arbeid i! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #19 Skrevet 14. desember 2004 Jeg vil ikke anbefale Noroff i hvertfall. Jeg begynte på det samme studiet som du nevner ( dum som jeg var..), men fullførte ikke. Lærerne der var tidligere elever, og undervisningen var rett og slett dårlig. Nå gikk jeg i Oslo, så det kan jo tenkes det er bedre i Fredrikstad, selv om jeg tviler. Dessuten er det sinnsykt dyrt der! Kostet 70 000 pr år når jeg begynte. Er sikkert enda dyrere nå? Lykke til med studievalget i hvertfall!
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #20 Skrevet 14. desember 2004 Takk.. Noroff høres ikke bra ut nei... Og ja, det har blitt dyrere! 80 000 koster de fleste av studiene nå ! :o Ikke billig !! Har fremdeles et bittelite håp om at jeg skal komme inn på landskapdsarkitekt...det er det jeg har mest lyst til...skjønt jeg kan nok bare glemme det.. Snittet mitt ligger laaangt under grensa... :-(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå