Gå til innhold

Minne på barnet om en glemt belønning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til må jeg bruke lokkemidler for å få med meg ungen på snart 3 år til å gjøre noe/bli med/gjøre noe annet. Og ikke så rent sjelden glemmer han lokkemiddelet i det vi har kommet fram.

F.eks. "Hvis du kommer nå med en gang skal du få et glass biola når vi kommer hjem." Når vi kommer hjem begynner han å leke og glemmer biolaen.
Burde jeg da minne ham på belønningen så lenge han ikke spør etter den? Eller spiller det ikke noen rolle?
(Det er ikke bare spiselige belønninger det gjelder altså, kan være alt fra at jeg skal bære ham, at han får spise det neste måltidet i sofaen i stedet for på kjøkkenet, at vi skal ta med både en vanlig bok og en sangbok til leggingen osv. )

Anonymkode: 457d2...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Minn han på det!  Ellers vil det miste sin effekt når det går opp for han at han ikke får belønningen alikevel! 

Anonymkode: 4d31d...7e5

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du burde gi barnet belønningen uansett, for hvis du ikke gjør det kommer han til å huske det og dermed mister lokkemiddelet virkningen sin. 

Anonymkode: 7d342...44f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er fint å gi belønningen. Du viser at den gode oppførselen eller hva en det var, lønner seg, du kan bruke det til å snakke om at når man gjør det man skal, så får man goder. Og til å glede barnet.

Anonymkode: 4088b...71b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til må jeg bruke lokkemidler for å få med meg ungen på snart 3 år til å gjøre noe/bli med/gjøre noe annet. Og ikke så rent sjelden glemmer han lokkemiddelet i det vi har kommet fram.

F.eks. "Hvis du kommer nå med en gang skal du få et glass biola når vi kommer hjem." Når vi kommer hjem begynner han å leke og glemmer biolaen.
Burde jeg da minne ham på belønningen så lenge han ikke spør etter den? Eller spiller det ikke noen rolle?
(Det er ikke bare spiselige belønninger det gjelder altså, kan være alt fra at jeg skal bære ham, at han får spise det neste måltidet i sofaen i stedet for på kjøkkenet, at vi skal ta med både en vanlig bok og en sangbok til leggingen osv. )

Ja. Fordi han kommer på det plutselig, ved innsoving, etc.

Han vil legge merker til at du ikke gjør hva du sier du skal gjøre. Han vil miste respekt på sikt hvis du holder på slik. 

Slutt med disse belønningene dine. Gjør det bare når du må.

Lov aldri noe til et barn uten å holde ditt løfte!

Anonymkode: a86b3...6c4

• Liker 4
Skrevet

Ja! Selvsagt! Du har jo lovet! 

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ja, da hadde jeg sagt at han var kjempeflink og her er belønningen som lovet. Er som om du hadde gjort en god jobb og skulle få en bonus av sjefen, men fordi du ikke spurte om den så lar han vær å gi deg den.

Skrevet

Det er ikke sikkert belønningen er glemt selv om han ikke sier noe. 

Anonymkode: 7b226...038

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier som oftest å gi belønningen så lenge jeg husker det selv. Det er en positiv ting at barnet ser at du overholder avtaler, selv om barnet har glemt det. Da blir du en sånn trygg forelder som barnet kan stole på for senere i livet.

Anonymkode: 46a51...d96

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser for meg han kommer på dette veldig sent en gang, tenk hvor sur han kan bli om han innser at du ikke minnet han på det etterpå. Det kan bli en unødig krangel

Anonymkode: b7407...1d5

Skrevet

TS her.

Takk for alle svar - har godt og vel skjønt at jeg må huske på å minne ham på det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...